Sony videocamera DRS-570WSP werkt niet op batterij


@ nk006: wat je kan proberen - maar GOED OP PLUS EN MIN LETTEN - is de XLR-aansluiting op de V-mount voedingspinnen (Dat zijn de buitenste 2 pennen van de 5) aansluiten. Als het dan met de adapter ook niet werkt, zit het probleem in de camera.

Maar echt: LET GOED OP. Dit soort apparatuur is vaak bijzonder robuust gebouwd, maar als er genoeg vermogen is gaat de ompooldiode ook niet alles tegenhouden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb een variabele voeding staan. Hiermee moet het ook lukken veronderstel ik. Kan ik ook tevens de maximale stroom beperken.

Maar als de andere 3 contacten op de v-mount open liggen, geeft dit geen probleem?

[Bericht gewijzigd door nk006 op 5 november 2021 21:51:10 (25%)]

Dat hangt van Sony af :) Mijn twee JVC's vinden het geen enkel probleem, maar het kan zijn dat Sony alarm slaat in de zoeker dat er geen batterij-info beschikbaar is. Of de camera dan helemaal niet meer werkt of na 10 seconden of zo weer uitschakelt, geen idee.

Hou overigens rekening met een forse piekstroom! Mijn labvoeding (Philips PE1540, 3A max) trekt het nét.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

De mijne slikt tot max 5A. Ga dit morgen testen en hopelijk doet hij het...

Gezien het feit dat mijn kleine JVC (geen V-mount model) op de DC-jack tot 11 Amp piekstroom kan trekken, zou ik er niet om durven wedden ;)

Ik ga er vanuit dat het werkt, want hoewel de XLR-aansluiting zijn spanning vaak op een andere plek in de camera aanbiedt, zit er niet bijster veel extra tussen ter beveiliging wat roet in het eten kan gooien.

Mocht het niet lukken, u heeft geen woonplaats ingevuld, maar ik ben bekend met het innerlijk van mijn V-mounts en heb werkende exemplaren van een gerenommeerd merk (Bebob) om eventueel mee te testen als het echt niet wil en de verkoper het ook niet op wil lossen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

https://flic.kr/p/2mGP4Ej

https://flic.kr/p/2mGXGqL

https://flic.kr/p/2mGXGmT

https://flic.kr/p/2mGWFP1

Heb de test uitgevoerd via de variabele voeding en werkt perfect.
Hierboven zie je enkele foto's van de test. Standby neemt de camera 1,14A en met een aangesloten videotoorts van 20 watt neemt hij 2,43A wat perfect normaal is.

Dus het probleem is de batterij.

Je zou op de + en - pinnen van de V-lock plaat ook eens 14V kunnen zetten om te zien of de camera normaal werkt.

Op 5 november 2021 21:17:52 schreef nk006:
Heb de batterij via ebay gekocht. De verkoper heeft ook een winkel op ebay en dit is hun website

Heeft me een 100€ gekost.

voor een V-lock batterij is dat echt niet veel

edit.. zie nu de foto's, je hebt het al gedaan :-).

standby 1,4 A is wel erg veel. vraag is wat je met standby bedoelt. (ik vermoed camera aan, maar geen opname)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 6 november 2021 13:16:27 (11%)]

Hij neemt 1.14A in standby. Geen 1.4A ;)

En standby is inderdaad gewoon camera aan.

https://flic.kr/p/2mGQhD3

Dit is een filmpje in verband met de batterij. Hierbij zie je dat wanneer ik het testknopje indruk de spanning volledig wegzakt.

De batterij is overduidelijk het probleem ja, dat hoort 'ie echt niet te doen.

Mooi om te zien dat de camera wel werkt, dat zou toch zonde geweest zijn als het niet zo was.

Ik ben benieuwd wat de verkopende partij gaat beslissen. Hou ons op de hoogte ;)

EDIT: ik bedenk het me net pas: wat een geweldig slechte bescherming zit er dan in die accu (lees: praktisch 0 dus).
Normaliter zou er niet eens meer spanning uitkomen onder de (pakweg) 10 Volt.
Eens te meer reden het product al te wantrouwen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op 6 november 2021 20:32:46 (32%)]

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zal zeker het vervolg laten weten betreffende de batterij. Welke merken zijn aan te raden voor dit type batterij?

Of heb jij 1 ter beschikking (lees te koop)?

[Bericht gewijzigd door nk006 op 6 november 2021 20:37:02 (18%)]

Ik heb ze niet zelf ter beschikking, niet alleen omdat ik ze zelf gebruik, maar vooral omdat ik de cellen zelf vervangen heb. Als er tóch wat mee zou zijn, kan ik dat zelf wel verhelpen, maar daar wil ik een ander niet mee opzadelen.

De AVprofshop is een van de weinige winkels waar je als particulier terecht kunt, al heb ik ook wel een aardige ervaring met Fofic gehad: na een e-mail met mijn wensen kreeg ik gewoon een pro-forma factuur opgestuurd en kreeg ik enkele dagen later een pakket met de door mij aangevraagde onderdelen.

Fxlion kun je bij dat bedrijf wel krijgen en daar lees ik goede dingen over. Let wel: de prijs is misschien schrikken, maar dit spul is dan ook gebouwd om zwaar werk te overleven, zowel elektronisch als mechanisch. Dat durf ik van het Ebay/Amazon/Alibaba spul niet altijd te garanderen (en die accu van dat Duitse bedrijf is daar een voorbeeld van: het BMS had allang in moeten grijpen en werkt overduidelijk niet of is afwezig)
https://avprofshop.nl/collections/camera-accus-laders-v-mount/products…

Gezien het feit dat de camera prima werkt bij voeding op de V-mount pinnen, zal de accu ook wel werken.
Enig nadeel is misschien het stroomverbruik: erg lang zal de camera er niet op werken (ik gok een uur of 2), maar misschien is dat je doel ook niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 6 november 2021 20:35:13 schreef nk006:
Zal zeker het vervolg laten weten betreffende de batterij. Welke merken zijn aan te raden voor dit type batterij?

V-mount komt origineel van IDX. steengoed, maar beetje aan de prijs.

Een betaalbare en betrouwbare second source is SWIT. +- €150 voor 100Wh

Bebop maakt er ook een versie van, in "pantzer" kwaliteit maar ook die zijn niet goedkoop.

Update : de batterij mag kosteloos terug opgestuurd worden. Na nazicht zal ze vervangen / terugbetaald worden.

Heb ondertussen andere batterij. Camera werkt perfect!
Als ik een 4S lipo van 10000mAh zou gebruiken ipv een li-ion 10000mAh, gaat die camera dan langer kunnen werken op die lipo?

Moet je wel bijbehorende lader bij hebben, gaat niet met de originele lader..

Hoogstwaarschijnlijk niet, omdat de camera bij zo'n 13,2 Volt alarm gaat slaan dat de spanning aan het dalen is en bij zo'n 12,8 Volt automatisch uitschakelt. Dus beide accu's worden tegen zichzelf beschermd door de camera.

Omdat je al hebt geprobeerd om de voeding op de accu-klemmen aan te sluiten en dit gewoon werkte, zal er dus mogelijk iets anders gebeuren als er wél communicatie is.
De mijne kunnen per I2C communiceren met accu's die dat kunnen en gaan dan (zo vermoed ik) de resterende tijd in minuten weergeven in plaats van een spanning bij gebrek aan communicatie.
Ik vermoed dat die Sony het niet anders doet.

Hoe dat communiceren precies werkt is me een raadsel overigens, want de hoofdcontroller in mijn camera's kiest tussen IDX (V-mount accu's, de standaard in praktisch de hele wereld behalve Amerika, werkend met I2C, SMbus, reversed SMbus of nog iets anders, wat ik even kwijt ben) of Anton Bauer (Gold-mount, de standaard in Amerika, een spanning van 0 tot 5 Volt) en baseert daar de keuze voor communicatie op.

Zonder communicatie laten mijn camera's alleen een spanning zien. Nu ik de cellen in de mijne vergroot heb, is het alarm slaan bij 13,2 Volt eigenlijk aan de vroege kant, want dan werkt de camera nog wel een uur of iets dergelijks. In de oude situatie had je dan nog een kwartier of zo over (mede door de al slechter geworden cellen)

Verder: wat smd zegt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Weardguy, wat maakt dat uit?? Spanning blijft met LiPo accus zelfde als NiCd of Li-ion

Dat maakt in die zin uit dat als die Li-ion accu een echte V-mount accu is, met mogelijkheid om te communiceren met de camera, de camera niet meer afgaat op de spanning, maar op de per I2C-broadcasts verstuurde berichten wat betreft rest-gebruiksduur.
Dan zal de camera bij 13,2 Volt helemaal niets meer doen, maar pas alarm slaan bij 10 of 15 minuten of als er nog x procent van de totaalcapaciteit over is (nou ja: wat er in het BMS ingesteld is als alarmerings-grens in ieder geval).

Omdat zo'n LiPo niet zal communiceren, zal die dus eerder 'leeg' zijn dan een accu die echt communiceert.

En of het wat uitmaakt: het zou zomaar kunnen. De ene ontlaadcurve is de andere niet: de UR18650SW/FM cellen die in de oude situatie in mijn V-mounts zaten zijn van die zware-belasting cellen, die hun hand niet omdraaien voor ontlading met 8 tot 10 keer Inominaal.
Daardoor is de ontlaadcurve zeer vlak, om op een bepaald moment gigantisch in te zakken.
De alarmeringsgrens was dan ook altijd een duidelijke waarschuwing dat je actie moest ondernemen, want je zag de spanning in de zoeker dan ineens keihard kelderen: je had nog een minuut of 8, dan was het gedaan.

De NCR18650 die er nu inzitten zijn gespecificeerd op 2 x Inom als maximaal-ontlaadstroom en hebben dus een geheel andere ontlaadcurve. Daardoor is de alarmeringsgrens in de camera nu wat onzinning, omdat er nog tientallen minutenlang doorgewerkt kan worden (naast de ontlaadcurve door de grotere capaciteit van de cellen)

Dus ja, dat maakt uit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik doe gewoon een test. Heb een videotoorts die ik aan de camera aansluit. Ga dit testen met een volle lipo en li-ion. Zal testen met welke batterij de lamp het langst brand. Batterijen zijn dezelfde capaciteit. 10000mAh.

Hou er wel rekening mee dat niet elke apparatuur over automatische uitschakeling beschikt en gewoon domweg stroom blijft trekken, waarbij de accu dus vernield wordt.

Videolampen kunnen geschakeld worden via een D-tap aansluiting die reageert op een signaal uit de camera zodra deze tot opname overgaat: dan werd er een signaal terug gestuurd naar de D-tap aansluiting die daarop de lamp inschakelde, zodat deze niet handmatig in en uitgeschakeld hoefde te worden, maar vooral, voordat LED-verlichting goed genoeg was, te voorkomen dat de accu helemaal leeggetrokken werd.
Dus, let op dat je niet op het branden van de videolamp afgaat, maar de camera in de gaten houdt. Er is een beste kans dat de D-tap aansluiting (die deze camera vast zal hebben) niet geschakeld wordt door de camera maar altijd stroom voert, ook als de camera uit staat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er zijn 2 mogelijkheden op deze camera om de lamp te laten werken. Ofwel schakel je de lamp manueel ofwel geeft de camera een signaal naar de d-tap zodat de lamp werkt bij het opnemen. Als de camera afstaan werkt de lamp niet in beide modussen. Dus tijdens de test schakel ik hem gewoon manueel en time de brandtijd van de lamp.

Heb bij deze een nieuwe batterij ontvangen en werkende. De test met de lipo is overduidelijk. De lipo's houden langer hun lading.

Mvg

Ja, klopt.Maar schakelt de camera op tijd uit?? Diep ontladen van LifePo's gaan ze stuk van..