welke betaalbare PLC?

mel

Golden Member

Een neef van me wil zijn huis gaan besturen, maar hij wil perse een PLC toepassen.
Mijn vraag is, wekle PLC is een beetje betaalbaar, redelijk eenvoudig te programmeren en heeft ook nog remote i/o ? Siemens valt af ivm. de prijs.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ging zeggen LOGO!, maar Siemens valt af?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Perse een plc, oftewel de duurste vorm van domotica?
En dan zeggen dat t te duur is? 8)7
En siemens is niet anders geprijst dan andere merken?

Zet dan gewoon een simpele Rpi met home assistent neer, met geflashte action stekkers

Verder blijft plc techniek beperkt voor het doel

Ah gelijk weer een vooroordeel dat Siemens duur is.
Je kunt elke plc misbruiken voor HA, maar je zult altijd een compromissen moeten sluiten. Ik rotzooi op het werk de hele dag met allerlei merken maar prakkiseer er eigenlijk niet over om dit daarvoor te gebruiken. Ik heb thuis wel wat hangen maar dat is meer omdat alles in een simulator niet lekker werkt.

Je kunt gaan voor
Logo met netwerk functionaliteit, de nieuwe zijn tot 24 ingangen en 20 uitgangen, daarnaast kan je logo's koppelen.

Alie
Plc Programmable Logic Controller FX3U-56MR Anti-Interferentie Hoge Snelheid Industriële Control Board 32 Ingang 24 Relaisuitgang
https://nl.aliexpress.com/item/4000030603944.html?spm=a2g0o.detail.0.0…

Wago
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632953/63
werkt ook lekker met HA

Mijn vraag is, wekle PLC is een beetje betaalbaar

Ik vind PLC's per definitie net echt een betaalbaar ding om als particulier een huis te automatiseren.

De PLC is niet gemaakt om een huis te automatiseren maar voor industriële toepassingen. Daar horen dus ook industriele sensoren en actuatoren bij die voor een partikulier allemaal erg duur zijn.

Voor het zelfde geld koop je kant en klare systemen die wel specifiek voor home automation ontwikkeld zijn. Deze systemen zijn zuiniger in energie gebruik en het is makkelijker omdat je eenvoudiger standaard sensoren en actuatoren op kunt aansluiten.

Een kennis van mij heeft heel zijn huis geautomatiseerd met een S5 van siemens. Het is een erg oud (en nu zeer incourant) ding waardoor hij er erg goedkoop aan kon komen. Het is alleen erg volumineus, gebruikt erg veel stroom en je zit met speciale gelicenseerde programmeer software. Je kunt kunt natuurlijk alles hacken stelen en jatten enzo. Maar wil je dat ook? En hij is is de enige ter wereld die ermee kan omgaan. Als er een storing is, is hij de enige die het kan verhelpen. Erg leuk voor eventuele huisgenoten.

Het lijkt me handiger om in plaats van een goedkope plc een dedicated home automation systeem te gaan zoeken. Ik ken de naam Marmitec. Maar misschien is dat al weer oud?
Er bestaat ook speciale software die je op een kleine computer zoals een RPI kunt laten draaien. Dan wordt die computer je PLC.

Er zijn hier vast mensen die meer en betere namen weten. Maar voor een goedkope plc zou ik niet gaan in elk geval.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 6 november 2021 12:09:21 (16%)

mel

Golden Member

Iedereen bedankt, ik ga het hem vertellen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Met name interessante grafieken en mooie gebruikersinterface lijkt me lastig worden met PLC. Ik hou van elektronica en computers, maar domotica vind ik meestal overgewaardeerd

GJ_

Moderator

Ik heb twee opties voor hem:
1) koyo klick.
een modulaire PLC met op de processor zelf ook al wat I/O. Prijzen beginnen bij de 80 euro.
De programmeersoftware is gratis, de kabel kost 20 euro (kanje ook zelf maken)
2) VIPA micro M13
programmeer je gewoon met Siemens Step7 of TIA portal.
Processor met iets van 20I/O kost 290 euro.
In plaats van Siemens software kun je ook de goedkopere VIPA software gebruiken. Deze is gratis vrij te schakelen voor gebruik met de M13.
Programmeerkabel is gewoon een ethernetkabel.

ten slotte: voor goede en goedkope HMI's zou ik kijken bij Weintek.

Dat Siemens duur is is trouwens een hardnekkig een sprookje.

benleentje

Golden Member

Er is voor zover ik weet ook een tussen vorm als PC-PLC via RS485 modules die als io dienen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001499514238.html?spm=a2g0z.1201061…

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Nl0faAL0gK0jSZFxq6xWHVXa4.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 november 2021 12:04:40 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik vind PLC's per definitie net echt een betaalbaar ding om als particulier een huis te automatiseren.

De PLC is niet gemaakt om een huis te automatiseren maar voor industriële toepassingen. Daar horen dus ook industriele sensoren en actuatoren bij die voor een partikulier allemaal erg duur zijn.

Voor het zelfde geld koop je kant en klare systemen die wel specifiek voor home automation ontwikkeld zijn. Deze systemen zijn zuiniger in energie gebruik en het is makkelijker omdat je eenvoudiger standaard sensoren en actuatoren op kunt aansluiten.

Een kennis van mij heeft heel zijn huis geautomatiseerd met een S5 van siemens. Het is een erg oud (en nu zeer incourant) ding waardoor hij er erg goedkoop aan kon komen. Het is alleen erg volumineus, gebruikt erg veel stroom en je zit met speciale gelicenseerde programmeer software. Je kunt kunt natuurlijk alles hacken stelen en jatten enzo. Maar wil je dat ook? En hij is is de enige ter wereld die ermee kan omgaan. Als er een storing is, is hij de enige die het kan verhelpen. Erg leuk voor eventuele huisgenoten.

Het lijkt me handiger om in plaats van een goedkope plc een dedicated home automation systeem te gaan zoeken. Ik ken de naam Marmitec. Maar misschien is dat al weer oud?
Er bestaat ook speciale software die je op een kleine computer zoals een RPI kunt laten draaien. Dan wordt die computer je PLC.

Er zijn hier vast mensen die meer en betere namen weten. Maar voor een goedkope plc zou ik niet gaan in elk geval.

Is een S5 en toebehoren ondertussen niet al redelijk wat geld waard?

GJ_

Moderator

Op 6 november 2021 16:40:06 schreef evelo:
[...]

Is een S5 en toebehoren ondertussen niet al redelijk wat geld waard?

Helemaal niks :-)

Ik heb nog van alles op voorraad, net als vele anderen. De meeste zijn intussen vervangen en al die oude PLC's worden wel ergens bewaard.
Een S5 gaat ook nietheel snel stuk, dus het aanbod is ENORM en de vraag ontbreekt vrijwel volledig.

Als je op sommige sites kijkt zou je denken op berg goud te zitten. Tot je contact opneemt met een handelaar. Ik kreeg voor een 100tal IO kaarten en een twintigtal ET200, een tegoedbon van €1000,-.

Met moeite de kost van uitbouwen waard.

edit: was op het bedrijf, dus aan uurprijs.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Al eens gekeken naar Loxone? Is een soort PLC systeem speciaal voor domotica. Redelijk eenvoudig te programmeren. En decentrale I/O mogelijk door een (optionele draadloze)bus. Makkelijke hiervan is ook dat integratie met multimedia makkelijker gaat en er redelijk eenvoudig iets van besturing met een app op te bouwen is.

eSe

Honourable Member

Ik weet er weinig tot niets van, maar ik dacht dat Niko een mooi systeem had. Met allerlei i/o: dimmers, relais... en met een touchscreen die mooi in je interieur past.

Voordeel: hier kan een "gewone" elektrieker mee werken, aansluiten en programmeren.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik heb een intel nuc met HA en een zigbee stick via mqtt. https://www.youtube.com/watch?v=c_3fnBGyHsg
Lampen gaan aan/uit of met dimmer meeste met tussenstekker. ESP32 in de MK aan de P1 https://willem.aandewiel.nl/index.php/2019/04/09/dsmr-logger-v4-slimme…
De huidige 433 zooi ben ik bezig eruit te werken.

Voor de grafiek terreur zet je er beter grafana erbij op zetten mogelijkheden ontelbaar. https://www.youtube.com/watch?v=rKIHoqxxMek
Node red voor je automatiseringen, is net een soort plc proggen.
https://www.youtube.com/watch?v=SuoSXVqjyfc

Ben ik eens een paar dagen weg en de zaak werkt niet dan kan vrouwlief nog gewoon de tussenstekker er tussen weg halen en het licht ook aan krijgen.

De bekabelde varianten al dan niet met een PLC kan eigenlijk alleen goed als je alles kan wegwerken, dus een nieuw huis of een flinke verbouwing.

Met dit alles ben je wel een tijdje zoet.