Van C13 naar CEE7/16, mag dat?

Op 10 november 2021 20:26:55 schreef High met Henk:
[...]
Helaas: klasse 0 kan ook zo'n platte stekker zijn.

Dat is dan wel een hele oude. Ik heb er nog een paar in mijn verzameling, maar die zijn niet meer in gebruik.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

Op 10 november 2021 21:38:41 schreef GJ_:
Da's een verhaal van 40 jaar geleden dat ik al minstens drie keer uit eerste hand gehoord heb. Na de tweede keer geloofde ik niks meer van het verhaal, dat zal duidelijk zijn. Het is leuk bedacht, dat wel. Maar goed, daar houden ze zich nu niet mee bezig. Winkeltjes brengen niks in de handel, dus daar moeten ze niet zijn.

Toch wordt er wel geïnspecteerd. Mijn vader kreeg, ik denk ergens tussen 1995 en 2005, een controle. De controleur zag dat de meeste lampdoosjes geen CE merkje droegen (want oude voorraad) dus daar ook niet aan hoefden te voldoen en maakte tevreden rechtsomkeert. Kennelijk kwam hij vooral langs om naar illegale importproducten te zoeken, of iets dergelijks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 10 november 2021 22:25:33 schreef buzzy:
[...]
Tegenwoordig staat hier de doos meneer en daar is de kassa.

Dat doen de Mediamakkers, maar Koude Blauwe heeft nota bene een echte bezorgdienst die ook aansluit, net als wat er nog over is van de traditionele ketens (Electro World en BCC bijvoorbeeld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 november 2021 23:09:26 schreef maartenbakker:
[...]
Dat doen de Mediamakkers, maar Koude Blauwe heeft nota bene een echte bezorgdienst die ook aansluit, net als wat er nog over is van de traditionele ketens (Electro World en BCC bijvoorbeeld).

Waarom zijn er dan zoveel vragen op CO over het aansluiten van kookplaten, om maar een voorbeeld te noemen?

Ik heb de indruk dat veel ervan 2e hands zijn.

En hoe goed de "klassieke ketens" ook zijn: voor een kookplaat zouden ze
vonkenboertje moeten gaan spelen, en ik denk dat ze dat juist vertikken.

Ik zie zo de monteur een blik werpen op de aansluiting en zeggen "dat is
niet hoe het hoort, daar kan ik niks mee, bel maar een installateur,
veel success!". Sterker nog: in veel gevallen zou ik dat zelf ook doen.

Elektrisch koken is weer zoiets waar men zich blind instort, zonder de
complexiteit (incl. hoe slecht het eigenlijk is voor het milieu[0]) te
onderkennen.

Ik zou zulke lui zo een gastoestel aanraden. Dat werkt ten minste op
elke gangbare gasaansluiting, zonder verzwaring of gedoe in de
meterkast. En er is maar 1 leiding, i.p.v. een bonte waaier aan draden.

Afgezien nog dat goedkopere elektrische kooktoestellen een ramp zijn om
lekker op te koken. Vol aan de kook, lauw, vol aan de kook, lauw...

Halfzachte pasta en klonterige bechamelsaus. Bah.

[0] Eerst hitte omzetten in elektra en er dan weer hitte van maken. Hoe
efficient.

Op 10 november 2021 18:15:29 schreef GJ_:
[...] Bij de NVWA zijn er iedere dag inspecteurs en rechercheurs, alleen en in teams, op pad voor controles.

Op 10 november 2021 19:45:00 schreef buzzy:
[...]
In de zeventig jaar, vanaf 1946 dat onze winkel in RTV en elektomateriaal bestaan heeft, hebben we nooit een controle van dergelijke aard gehad.

Begin een snackbar, moet je eens kijken hoe snel de NVWA komt controleren.

Feit is wel dat als je Europees kijkt, Nederland relatief weinig elektrische producten afkeurt. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de kunde en aandacht van de NVWA wat betreft de laagspanningsrichtlijn ondergeschikt is aan andere normen.

Als je het aantal doden door voedsel(-vergiftiging) vergelijkt met het aantal doden door electrocutie is dat misschien ook wel terecht...

GJ_

Moderator

Op 10 november 2021 22:13:36 schreef buzzy:
[...]Laat me niet lachen, als het op controle aankomt zijn de instanties in NL niet thuis....

Onzin. Dit is echt op niks gebaseerd.

Op 11 november 2021 02:06:34 schreef blurp:
Begin een snackbar, moet je eens kijken hoe snel de NVWA komt controleren.

En daar heb je het punt: we willen geen 10.000 inspecteurs en rechercheurs op de weg, dat kunnen onze belastingcenten niet opbrengen.
Productveiligheid is best belangrijk, maar we moeten het niet overdrijven. En dus besteed het NVWA 50% van zijn tijd aan voedselveiligheid en maar 6% van de tijd aan productveiligheid.
Winkels zijn sowieso vrijwel nooit target omdat die niks in de handel brengen en dus ook niet de booswicht zijn. Dat zijn importeurs en fabrikanten.

Enne, een richtlijn is geen norm.

Maar we raken off topic.

High met Henk

Special Member

Op 10 november 2021 22:05:53 schreef buzzy:
[...]Dan zitten er aan de andere kant ook platte stekers, of een verdeeldoos waar alleen die platte stekers in passen.

Wederom geldt dezelfde verordening;
Mag niet de illusie wekken dat het geaard is!

Dus een platte verdeeldoos mag ook en ook de eerder getoonde 2 polige versie van de CEE7.

Echter je mag in de platte doos natuurlijk geen steker met RA steken..

Dus de hele keten moet uit klasse 0 of klasse 2 apparaten bestaan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Op 11 november 2021 08:10:11 schreef High met Henk:
[...]

Wederom geldt dezelfde verordening;
Mag niet de illusie wekken dat het geaard is!

Dus een platte verdeeldoos mag ook en ook de eerder getoonde 2 polige versie van de CEE7.

Echter je mag in de platte doos natuurlijk geen steker met RA steken..

Waarom niet?Als je een apparaat gebruikt in een ruimte in welke geen ra wcd zit, mag je ook een ra steker in een ongeaarde wcd steken.. het past gewoon..Het kan gewoon voorkomen dat je bijvoorbeeld aan het strijken ben in de woonkamer...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 11 november 2021 08:50:51 schreef mel: Als je een apparaat gebruikt in een ruimte in welke geen ra wcd zit,...

Gelukkig maar: tot voor kort had ik hier in huis geen enkele WCD met RA.

Shiptronic

Overleden

Op 11 november 2021 08:50:51 schreef mel:
[...]Het kan gewoon voorkomen dat je bijvoorbeeld aan het strijken ben in de woonkamer...

Dat gaat zeker niet gebeuren ! >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gewoon overal WCD voorzien met aarde. Als je toestellen die aarding behoeven kan aansluiten op wcd zonder aarding creëer je een potentieel onveilige situatie. Ik zie het zo voor me, oude woning, koude badkamer, verlengsnoertje, elektrisch kacheltje....

Nu ja, zoals GJ reeds aangaf vermoed ik dat er in de LVD wel iets zal terug te vinden zijn betreffende dit aansluitsnoer. Normaal moet er rekening worden gehouden met elk voorzienbaar misbruik. Hier is dit toch wel duidelijk aanwezig. Het snoer kan gebruikt worden om toestellen van klasse 1 te voeden terwijl het er zeker niet voor is geschikt.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 11 november 2021 09:16:19 schreef 60204:
Gewoon overal WCD voorzien met aarde.

Ik vind ook dat een apparaat met een aardaansluiting op een geaarde wcd moet worden aangesloten.
In mijn woning uit 1968 zaten alleen in de keuken geaarde wcd's, in de badkamer zat niks.
De hele zaak rigoureus aangepast. Opbouw vervangen door inbouw, alle wcd's geaard en nieuwe draadkleuren gebruikt. Bovendien onder elke schakelaar een wcd bijgeplaatst. Volgens NEN1010 tellen die niet mee, maar blijken in de praktijk erg handig te zijn.

Op 11 november 2021 07:46:50 schreef GJ_:

Winkels zijn sowieso vrijwel nooit target omdat die niks in de handel brengen en dus ook niet de booswicht zijn. Dat zijn importeurs en fabrikanten.

Enne, een richtlijn is geen norm.

Maar we raken off topic.[/quote]
Hoe komen die dingen dan bij de consument? Die kan meestal niet bij de importeurs of groothandel kopen.
Een winkel mag geen onveilige produkten verkopen, maar de kennis van produkten is ook bij veel winkeliers tegenwoordig erg laag.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 11 november 2021 11:05:08 (13%)

Op 10 november 2021 20:57:15 schreef schaafuit:
Meteen pakte de verkoper een schaar en knipte de stekker er kortdaad af,
tot tevredenheid van de inspecteur. De veiligste stekker was immers geen
stekker (ofzo). Uiteindelijk heeft de verkoper er zelf er maar een
Schuko aangezet. Want de gemiddelde klant vertrouwde hij (in
tegenstelling tot de inspecteur) er zelf (terecht!) niet mee, met zo'n
los snoer (een uitnodiging voor prutswerk).

Dat zo'n inspecteur zo reageert kan ik me goed voorstellen. Een rode draad is dat er regels gemaakt worden voor de veiligheid en dat die regels dan blind zonder na te denken gevolgd worden.

Uit een heel ander vakgebied: Bij paragliders was er de klassificering 1: Voor beginners, 1-2 voor licht gevorderden en 2 voor gevorderden. En nog verder voor "experts" en professionals.

Er was een bedrijf dat dus een test-piloot inhuurde die voor de keuring gewerkt had. Er werd een scherm ontworpen wat het maximale uit de klasse "2" haalde. Iedereen was het er over eens dat het als "hogere klasse" er uit zag en "aanvoelde" maar... het kwam door de keuring. Ik wilde gaan zeggen: Ik was er 1x bij dat het fout ging. Nee dat specifieke merk heb ik 2x.... verrek 3x iemand de schrik van z'n leven zien bezorgen. Steeds goed afgelopen, gelukkig, maar toch...

In dit geval dus door op ALLE geteste punten precies OP de grens te gaan zitten en op alle niet-geteste-punten "don't care" te hanteren kreeg je dus een ding wat onveilig was voor de piloten die zichzelf als "gevorderd" beoordelen.

Zo ook in allerlei andere vakgebieden. Er worden regels gemaakt die dan door mensen die er minder verstand van hebben gehandhaafd moeten worden. Iemand heeft wel eens gezien dat de 16A van een stopcontact overschreden werd met een verlengblok in verlengblok constructie.... -> Dat is nu Nen 3xxx verboden.... enz enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 november 2021 11:02:39 schreef buzzy:

Hoe komen die dingen dan bij de consument? Die kan meestal niet bij de importeurs of groothandel kopen.
Een winkel mag geen onveilige produkten verkopen, maar de kennis van produkten is ook bij veel winkeliers tegenwoordig erg laag.

Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar ik vermoed dat dergelijke producten meestal via één of andere oosterse webshop de EU binnenkomen en niet via de reguliere weg.
Ik weet zeker dat de meeste producten die door serieuze fabrikanten worden ontwikkeld, uitvoerig worden getest en beoordeeld om te voldoen aan de nodige richtlijnen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
High met Henk

Special Member

Op 11 november 2021 08:50:51 schreef mel:
[...]Waarom niet?Als je een apparaat gebruikt in een ruimte in welke geen ra wcd zit, mag je ook een ra steker in een ongeaarde wcd steken.. het past gewoon..Het kan gewoon voorkomen dat je bijvoorbeeld aan het strijken ben in de woonkamer...

Dat zoiets gebeurd, wil nog niet zeggen dat het mag...
Een pc in de woonkamer is daarom gewoon gevaarlijk met een stalen kast en een capaciteit naar aarde. Ook de SMPS is erg krap.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 november 2021 12:09:41 schreef High met Henk:
[...]

Dat zoiets gebeurd, wil nog niet zeggen dat het mag...
Een pc in de woonkamer is daarom gewoon gevaarlijk met een stalen kast en een capaciteit naar aarde.

Die capaciteit tussen kast en spanning voerende delen van het net - want ik neem aan dat je dat bedoelt - is niet gevaarlijk. Je kan wel een vervelende tik krijgen, maar dodelijk is het zeker niet.

Ik ben het wel met je eens dat het onwenselijk is om een PC in een woonkamer - waar bijna altijd wel een geaarde radiator aanwezig is - op een ongeaard WCD aan te sluiten. Die klasse 0 WCDs zouden zo spoedig mogelijk moeten verdwijnen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Die ongeaarde wcd's verdwijnen vanzelf, zij het langzaam. In nieuwbouw zijn geaarde wcd's al verplicht. Maar in bestaande woningen mag de oude situatie blijven bestaan zolang er geen grote revisie plaatsvindt.

Op 11 november 2021 12:35:51 schreef KlaasZ:
Die ongeaarde wcd's verdwijnen vanzelf, zij het langzaam. In nieuwbouw zijn geaarde wcd's al verplicht.

Het gaat wel erg langzaam. Die verplichting voor nieuwbouw is er al sinds 1996. 25 jaar dus.

Maar in bestaande woningen mag de oude situatie blijven bestaan zolang er geen grote revisie plaatsvindt.

Maar er wordt niet op gehandhaafd, niets weerhoudt iemand er van de installatie weer geheel ongeaard opnieuw op te bouwen. En dat kan makkelijk want het ongeaard materiaal is nog steeds zonder problemen te koop.

Misschien moest er maar eens wat meer druk op komen door bijvoorbeeld de verkoop van klasse 0 contact materiaal te verbieden.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 11 november 2021 13:12:40 schreef Roetzen:
Misschien moest er maar eens wat meer druk op komen door bijvoorbeeld de verkoop van klasse 0 contact materiaal te verbieden.

Dat is een heel slecht idee. Als er alleen nog maar geaarde wcd's te koop zijn gaan leken die plaatsen zonder de aarde aan te sluiten, want die is er niet.
Dan wek je dus de indruk dat het geaard is, terwijl dat niet zo is.

Op 11 november 2021 09:16:19 schreef 60204:
Gewoon overal WCD voorzien met aarde. Als je toestellen die aarding behoeven kan aansluiten op wcd zonder aarding creëer je een potentieel onveilige situatie. Ik zie het zo voor me, oude woning, koude badkamer, verlengsnoertje, elektrisch kacheltje....

Nu ja, zoals GJ reeds aangaf vermoed ik dat er in de LVD wel iets zal terug te vinden zijn betreffende dit aansluitsnoer. Normaal moet er rekening worden gehouden met elk voorzienbaar misbruik. Hier is dit toch wel duidelijk aanwezig. Het snoer kan gebruikt worden om toestellen van klasse 1 te voeden terwijl het er zeker niet voor is geschikt.

Het ligt wat genuanceerder en de tijden zijn ook veranderd. In de meeste woonruimtes van een woning liggen isolerende vloeren, zoals zeil, vloerbedekking etc. In dergelijke ruimtes was aarding destijds niet nodig. Een toestel met een defect kon geen schok veroorzaken, omdat er geen stroomweg naar aarde was. Zodra er een tegelvloer aanwezig was, moest evenals in keukens etc een contactdoos voorzien zijn van aardcontact. Met de algemene invoering van bijv centrale verwarming, moesten op zekere tijd alle wandcontactdozen randaarde hebben. Door de uiteindelijke invoering van de ALS , samen met de RA WCD is de beveiliging beter geworden en zo hebben bouwkundige veranderingen, zoals het leggen van een tegelvloer, ook geen invloed meer op de elektrische installatie.
De oude ongeaarde snoercentrales zijn in een moderne installatie niet meer te gebruiken

Op 11 november 2021 13:20:02 schreef KlaasZ:
[...]Dat is een heel slecht idee. Als er alleen nog maar geaarde wcd's te koop zijn gaan leken die plaatsen zonder de aarde aan te sluiten, want die is er niet.
Dan wek je dus de indruk dat het geaard is, terwijl dat niet zo is.

En dan moeten ze zo nodig als junkies aan allerlei "smart"[0] apparaten,
terwijl ze de basiselektra nog niet eens snappen :S

Een cursus zelfbeheersing zou ze goed doen. (Of gewoon een schop onder
de konte, "en nu ga je opletten wat je doet!".)

Maar ja.

[0] Smartlap?

mel

Golden Member

Och ,Darwin krijgt dan gewoon gelijk: degenen die "anders"zijn, roeien zichzelf gewoon uit.... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 november 2021 13:20:02 schreef KlaasZ:
[...]Dat is een heel slecht idee. Als er alleen nog maar geaarde wcd's te koop zijn gaan leken die plaatsen zonder de aarde aan te sluiten, want die is er niet.
Dan wek je dus de indruk dat het geaard is, terwijl dat niet zo is.

Tja, ook nu kan een leek een RA WCD monteren zonder de aarde aan te sluiten. Niet alleen een leek trouwens. Je zal de "professionals" die een RA WCD monteren en 30 cm groen/geel in de buis duwen te eten moeten geven. Zo kunnen je bij alles wel een bezwaar bedenken.

Ik schreef overigens opzettelijk "klasse 0" ipv "ongeaard". Ik zie geen bezwaar tegen ongeaarde klasse 2 WCDs...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V