230v mini GU10 LED Dimmer bij plafondlamp

Beste Forumleden,

Voor een plafondlamp voorzien van 3 GU10 Led spotjes ben ik opzoek naar een mini dimmer. Deze dimmer wil ik onder de voet van de lamp plaatsen, zodat deze 1x ingesteld kan worden via bijvoorbeeld een stelschroef en daarmee goed staat. Set and forget eigenlijk.

Nu zou je denken, zoiets bestaat vast, maar veelal kom ik op "smarthome" oplossingen of inbouw dimmers bij de schakkelaar of draadloze ontvangers.

Helaas zijn bovengenoemde geen optie, de schakelaar stuurt meerdere lampen aan en kan dus vanaf daar niet gedimd worden. Ook een smarthome oplossisng is niet wat ik zoek.

Ook "zwakkere" lampen zijn geen optie, de lampen die ik nu heb zijn de zwakste die ik kon vinden, gelukkig wel dimbaar. Maar zonder extra te dimmen alsnog te fel.

De lamp in kwestie ziet er zo uit:
https://media.s-bol.com/8qgMBGqXOq4o/550x550.jpg
En het dimmertje wil ik graag in de voet van de lamp stoppen.

Weet iemand toevallig of zoiets bestaat? En zo ja waar dit dan te krijgen is?

Alvast bedankt voor het mee denken!

En dimbare smart lampjes? Die bij de ikea of aktion zijn niet zo duur.

Dat is het dus, ik wil niks wat smart is. Ik zoek echt letterlijk een Mini Dimmer die ik in de voet van de lamp kan maken. Daarop de lichtsterkte instellen en klaar.

mel

Golden Member

Ik denk een dikke serieweerstand.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 november 2021 14:18:20 schreef mel:
Ik denk een dikke serieweerstand.

Denk niet dat het gaat werken met deze lampjes.
Vaak hebben die lampjes een voedings spanning van tussen de 80~280V en dan heeft een weerstand niet zoveel zin.

Zelf zit ik aan zo'n soort module te denken, is niet heel groot, of van Velleman, of een vaag merk.
Is wel de voorwaarde dat je dimbare led spotjes hebt.

Hoeveel watt zijn de lampjes dan als je deze teveel licht vindt geven?

Thanks voor de suggesties, zoiets zou denk ik wel moeten gaan werken. Het valt in ieder geval te proberen.

Het zijn 3.1 Watt spots met 215 lumen.

Had ik ook een tijdje terug. Met zo een lampje
https://www.bol.com/nl/nl/p/seletti-tafellamp-muis-wit-led/92000000780…

Gaf veel te veel licht. Dimmen werkte niet, vol vermogen (2W) vanaf 110V. Maar serieweerstand werkte wel (300K !).

Op 10 november 2021 14:29:34 schreef 2N3055:
[...]
Denk niet dat het gaat werken met deze lampjes.
Vaak hebben die lampjes een voedings spanning van tussen de 80~280V en dan heeft een weerstand niet zoveel zin.

Zelf zit ik aan zo'n soort module te denken, is niet heel groot, of van Velleman, of een vaag merk.
Is wel de voorwaarde dat je dimbare led spotjes hebt.

Hoeveel watt zijn de lampjes dan als je deze teveel licht vindt geven?

Ik denk dat de modules die je noemt niet werken. Die dimmen niet vanaf een laag genoeg wattage. Dit zal dus niet op gaan.

Jullie enig idee wat voor weerstand ik hier dan voor nodig heb?

Ik heb bij diverse de " Shuttle-Led-Dimmer " geplaatst, die vele mogelijkheden heeft, en word door een ( puls- )drukker bediend.

Zie hier voor meer info
https://www.sandervunderink.nl/shuttle-dimmodule-voor-halogeen-en-led-…

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.