Beste mensen,
Bij het opruimen vond ik een Philips 42plf7008k/12, chasis qfu 1.2e
Die stond al een tijdje stof te verzamelen na diagnose ssb kapot door de beruchte fusion chip.
Nu was ik aan het bedenken, kan ik die nog een nieuw leven inblazen?
het schijnt dat ansich het geen slechte toestellen waren qua beeld.
Ik heb ook een paar dagen geleden heb ik nog een 42plf6007h chassis qfu 2.1e gekregen. Nog niet getest maar grote kans hetzelfde probleem. Ik hoop stiekem op probleem in de voeding want dat scheen bij deze ook wel eens voor te komen.
kortom, kan ik ze nog een nieuw leven inblazen op een of ander manier?
Optie 1
reballen maar geen idee of dat betaalbaar is. Ik heb Deusjevo een berichtje gestuurd want die werd in diverse topics hier genoemd als iemand die dat deed.
optie 2
nieuw upgrade android ssb maar volgens mij zijn die niet te krijgen meer plus te duur voor mij.
optie 3
Ik heb al diverse topics gelezen over universele tv moederbordjes die je goedkoop kan kopen op bv aliexpress. Ik heb er al een keer eentje besteld om te proberen maar ik ben er niet nog niet aan toe gekomen (klassieke, ik heb een enorme lijst met dingen die ik wil doen. Ik denk herkenbaar voor vele)
Ik denk dat dit interessante optie is om te proberen en ook te kijken hoe dat een beetje werkt. Het is een goede manier om tv's die anders e-waste worden weer een nieuw leven te geven voor weinig geld. En ik kan er altijd wel mensen met weinig geld mee helpen.
Optie 4
Het scherm is van lg als ik me niet vergis. Die zal ook wel in andere tv's gebruikt kunnen zijn. Heel misschien kan ik daar meer informatie over vinden en dat eens kijken of heel toevallig een sloper met slecht scherm.
optie 5
Ipv reballen een reflow proberen maar dan wel in een reflow smd over, niet met hete lucht soldeerbout. Vrienden hebben een reflow oven.
Kunnen jullie me helpen met wat zou doen? Of tips of ervaringen delen? optie 1 is het beste mits betaalbaar. dan natuurlijk wel de koeling aanpassen naar of actieve met kleine fan of groter koelblok. Ik denk zelfs dat met behulp van makerspace er zelfs wel een custom made gefreest kan worden. En optie 3 een leuke uitdaging. optie 5 kan ook werken maar niet permanent waarschijnlijk.
Voor mij hoeft de tv absoluut niet smart te zijn. Mijn broer zoekt een tv voor te kijken via chromecast, laptop dus in feite is hdmi voldoende. Tuner e.d. zijn niet nodig.
Idem voor mij, een platte t zou tof zijn voor op mijn nieuwe "chillkamer" Voor blu-ray te kijken, streaming via een oude laptop of tv via een decoder.
Ik weet, economisch is het misschien niet meer de moeite. Maar ecologisch wel.
Plus ik zie het als een leuke puzzel en leerschool met als beloning hopelijk een tv
Volgens mij zijn dit de laatste die nog hier in Brugge (of gent) zijn ontwikkeld (en geloof zelfs hier nog gesoldeerd meen ik ergens gelezen te hebben te zien aan serienummer beginnend met ZH)