defecte philips fusion serie tv's nieuw leven geven.

Beste mensen,
Bij het opruimen vond ik een Philips 42plf7008k/12, chasis qfu 1.2e
Die stond al een tijdje stof te verzamelen na diagnose ssb kapot door de beruchte fusion chip.
Nu was ik aan het bedenken, kan ik die nog een nieuw leven inblazen?
het schijnt dat ansich het geen slechte toestellen waren qua beeld.
Ik heb ook een paar dagen geleden heb ik nog een 42plf6007h chassis qfu 2.1e gekregen. Nog niet getest maar grote kans hetzelfde probleem. Ik hoop stiekem op probleem in de voeding want dat scheen bij deze ook wel eens voor te komen.
kortom, kan ik ze nog een nieuw leven inblazen op een of ander manier?
Optie 1
reballen maar geen idee of dat betaalbaar is. Ik heb Deusjevo een berichtje gestuurd want die werd in diverse topics hier genoemd als iemand die dat deed.
optie 2
nieuw upgrade android ssb maar volgens mij zijn die niet te krijgen meer plus te duur voor mij.
optie 3
Ik heb al diverse topics gelezen over universele tv moederbordjes die je goedkoop kan kopen op bv aliexpress. Ik heb er al een keer eentje besteld om te proberen maar ik ben er niet nog niet aan toe gekomen (klassieke, ik heb een enorme lijst met dingen die ik wil doen. Ik denk herkenbaar voor vele)
Ik denk dat dit interessante optie is om te proberen en ook te kijken hoe dat een beetje werkt. Het is een goede manier om tv's die anders e-waste worden weer een nieuw leven te geven voor weinig geld. En ik kan er altijd wel mensen met weinig geld mee helpen.
Optie 4
Het scherm is van lg als ik me niet vergis. Die zal ook wel in andere tv's gebruikt kunnen zijn. Heel misschien kan ik daar meer informatie over vinden en dat eens kijken of heel toevallig een sloper met slecht scherm.
optie 5
Ipv reballen een reflow proberen maar dan wel in een reflow smd over, niet met hete lucht soldeerbout. Vrienden hebben een reflow oven.
Kunnen jullie me helpen met wat zou doen? Of tips of ervaringen delen? optie 1 is het beste mits betaalbaar. dan natuurlijk wel de koeling aanpassen naar of actieve met kleine fan of groter koelblok. Ik denk zelfs dat met behulp van makerspace er zelfs wel een custom made gefreest kan worden. En optie 3 een leuke uitdaging. optie 5 kan ook werken maar niet permanent waarschijnlijk.
Voor mij hoeft de tv absoluut niet smart te zijn. Mijn broer zoekt een tv voor te kijken via chromecast, laptop dus in feite is hdmi voldoende. Tuner e.d. zijn niet nodig.
Idem voor mij, een platte t zou tof zijn voor op mijn nieuwe "chillkamer" Voor blu-ray te kijken, streaming via een oude laptop of tv via een decoder.
Ik weet, economisch is het misschien niet meer de moeite. Maar ecologisch wel.
Plus ik zie het als een leuke puzzel en leerschool met als beloning hopelijk een tv ;)
Volgens mij zijn dit de laatste die nog hier in Brugge (of gent) zijn ontwikkeld (en geloof zelfs hier nog gesoldeerd meen ik ergens gelezen te hebben te zien aan serienummer beginnend met ZH)

Zowat alle gekke dingen heb ik met die toestellen geprobeerd, voor ik iemand kende die die fusion kon reballen.

ALS het reballen gelukt is en je gaat het toestel enkel als "monitor" gebruiken, desnoods met z'n eigen kanaalkiezer icm CI+ zijn het best erg bruikbare toestellen.
Zoals je zelf ook aanhaalt: ze zijn legendarisch qua beeldkwaliteit. Ik ben 3 jaar een OLED gewend en nog schrik ik van het mooie beeld als er zo'n QFU op de werkbank staat.

Toen de Android bordjes leverbaar waren had ik een klant die persé zo'n upgrade wou. Zijn Fusion begon los te geraken, maar hij wou de smart terug hebben.
Eerlijk? Ik heb dat één keer gedaan, nooit meer.
Toestel heeft geen bruikbare 3D meer, geen lichtsensor en het beeld is merkelijk slechter op alle gebied.
Eén voordeel: de software is stabieler dan de QFU software en je hebt uiteraard terug smart (voor zolang het duurt).

Tijd en geld spenderen aan AliExpres bordjes is imo waste of time and money. Kan je beter een 42" van het merk huppeldepup scoren, beeld zal in beide gevallen navenant zijn.

In het verleden zijn er herstelde SSB's verkocht geweest door Aswo en dergelijke bedrijven.
Volgens mij zijn de Fusions toen ook gewoon gereflowed, want ze sneuvelen opnieuw bij bosjes.
Zo is de ervaring dat degenen die al eens "heet" geweest zijn vaak problemen blijven geven.

De QFU1.2 heeft van die zwarte dotjes over een geselecteerd groepje smdtjes. Vooral de borden die al enkele malen verwarmd zijn (en dus zeker die refurbished jongens van Aswo), laten op den duur die zwarte dots loskomen.
Eergisteren nog met zo'n toestel bezig geweest, die bleef intermitterende problemen geven na een reball en alles wees steeds naar de componenten onder die zwarte dot.
Eraf gebroken en alle smd's manueel terug gezet alsok de gesneuvelde banen met draad hersteld.
Toestel schijnt nu stabiel te spelen. (hele namiddag werk)

Waarmee ik wil zeggen, als je het toestel echt bedrijfszeker wilt maken, maak van je hart een steen en doe van de eerste keer een reball en blijf er daarvoor met al de rest af.

(deusjevoo is tot volgende week in vakantie, weet ik toevallig vanwege het hier vermelde bord dat ik nog raprap in bezit wou krijgen voor ie vertrok).

Ah ja, nog iets, qua koeling is op een 7008 de grootste beschikbare versie van dat porseleinen koellichaam voldoende (te koop bij RS components en Deusjevoo heeft ze op stock dacht ik).

Veel plezier met de restauratie :-)

Hallo Beeldbuisje,
Merci voor je uitgebreide uitleg en ervaring.
Ik had al een vermoeden dat reballen de enige, beste optie is. Het heeft voor absoluut geen haast dus ik wacht op mijn gemak af wat deusjevoo antwoord. Laat hem eerst maar eens van zijn vakantie genieten ;)

desnoods met z'n eigen kanaalkiezer icm CI+

Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat je de ci+ gebruikt ipv losse decoder? Tja, volgens mij ondersteunen belgische providers dat helaas niet (meer) Telenet heeft het volgens mij wel gehad maar ondersteunen dat niet meer. geen idee hoe dat bij proximus of oranje is.
Maar het doel is inderdaad om hem als "monitor" te gebruiken. Decoder, blu-ray, chromecast of laptop voor het beeld.
Smart functie hoeft voor mij niet via tv. dat is meestal toch gedoe met apps die niet meer ondersteund worden, traag etc. Ik kan er net zo goed een oude laptop met defect scherm voor hergebruiken. Is ook beter want voorkomt extra e-waste. En ik vind het gewoon fijn en geeft voldoening (plus mijn budget is niet zo groot) om dingen van de e-waste berg te redden :+
i.v.m. die universele tv bordjes. Ik zou graag eens proberen en mee te spelen, voor plezier. Maar dat hoeft zeker niet met deze tv te zijn. Zal vast nog wel een andere defecte hebben staan (meen dat ik nog een lg met ook problemen met bga chip heb staan)
Maar verwacht daar ook geen geweldige kwaliteit van. Kan ook niet voor 15-20e wat ze kosten. Je hebt ze in android variant maar die zijn een stuk duurder. En dan kun je net zo goed een losse android bakje kopen lijkt me. Kans dat dat langer mee gaat of gemakkelijker te upgrade. Maar ben gewoon nieuwsgierig erna.
Ik ben wel op zoek naar een universele lcd controller waar je gemakkelijk firmware en of instellingen in kan zetten maar dan voor test doeleinde. Ik heb regelmatig defecte laptops of tv's en zou handig zijn om iets te hebben om losse panelen te kunnen testen.

In het verleden zijn er herstelde SSB's verkocht geweest door Aswo en dergelijke bedrijven......

Ik las al dat er al snel een tekort was een ssb omdat ze gewoon allemaal kapot gingen. Maar je verwacht bij iets als aswo toch wel gerebalde versies, niet gereflowed of zie ik dat helemaal verkeerd?

De QFU1.2 heeft van die zwarte dotjes over een geselecteerd groepje smdtjes....

Goede tip, ik ga die ssb eens goed onderzoeken erop. Ik vermoed gezien de winkel waar ik hem gekregen heb dat er geen nieuw board in zit maar het originele in de 1.2e tv. De meeste mensen kochten daar gewoon nieuwe toestellen ipv laten te repareren. Dus dat is ansich positief. Maar ik moet deze ssb dus goed onderzoeken op zwarte puntjes op smd. Wat bedoel je er precies mee? Goed onderzoeken of er ergens iets te warm is geworden, of de smd's nog goed vast lijken te zitten?
Van de andere weet ik het niet. Ik kwam toevallig met mama langs een electronica winkel waar deze klaar stond op een hoop om weg gegooid te worden en heb hem gevraagd of ik hem mocht hebben en dat mocht. :P
Met auto vervoeren gaat toch iets gemakkelijker dan heel voorzichtig achterop een pakkendrager van een fiets en wandelend naar huis 8)7 maar in het dorp keken ze daar niet van op, ze kennen me er.
Ik wil deze tv's ook niet verkopen of weggeven maar voor eigen gebruik gebruiken dus dat ze niet 100 procent betrouwbaar zijn, het zei zo. Als het lukt hoera, zo niet jammer maar helaas.
i.v.m. de koeling. Mocht ik hem laten reballen bij deusjevoo dan zal ik vragen of hij nog koeling heeft en of hij die evt ook wil vervangen.
Hoe zit het met de koeling van de 6007 serie? gebruiken die andere koelblokken en hebben ze van hun fout geleerd of bleven die ook te slecht gekoeld?
Het blijft namelijk wel philips he ;) En die leren niet altijd van hun fouten.

maartenbakker

Golden Member

De xxx7 serie is juist ouder dan de xxx8 serie, en Philips heeft waarschijnlijk niet meer van z'n fouten geleerd want de betreffende tak werd afgestoten. Er is nog wel een kleine overlap en overstap van ontwerpers geweest met TPV, dus voor zover TPV de neiging had om dezelfde fouten te maken is dat mogelijk deels voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik dacht omdat de cijfers oplopen in zowel als chassis nummer dat xx7 serie eerder was dan de xx8.
Ik meen dat ik gelezen had dat de 2.1e chassis minder problemen had dan de 1.2e Enfin, weer wat geleerd ;)
Ik vraag me wel af, waarom waren er zoveel problemen met de fusion chip. Was dat omdat niet goed ontworpen was?
Of omdat de ontwerpers wel goed ontworpen hadden maar inkoop dacht, ach een kleiner koelblok kan ook wel in definitief productie want dat is goedkoper 8)7
Zoiets zal niet de eerste keer zijn bij bedrijven :+ Ik denk aan bv de beroemde merk Vestel met chasis met diodes parallel i.p.v. 1 goede die een fractie van een cent duurder is. Ik heb zelfs een chasis gezien waarbij zowel plek was om een dubbeldiode in to92 package te plaatsen of 3 diodes parallel op de pcb. Daar was door de ontwerper(s) over nagedacht. Maar inkoop dacht waarschijnlijk, dat kan tiende cent goedkoper met 3 diodes. En dan een hoop rma omdat ze met bosjes sneuvelde, hoezo goedkoper ;)

maartenbakker

Golden Member

De koeling verschilt wel iets tussen de modellen. QFU2.1 is ouder dan QFU1.2, dat is het verwarrende stukje. Wel is xxx7 inderdaad ouder dan xxx8, dus die volgorde gaat wel goed.

Ik heb die toestellen niet heel vaak onder handen gehad, maar van wat ik heb gezien vertrouwde Philips op natuurlijke convectie maar plaatste de koelgaatjes in de achterwand compleet verkeerd en te klein. Ik heb het wel eens opgelost bij een nog werkend mainboard, door een gat te boren en er een 6cm computerfannetje op 5V draaiend op te schroeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De x007 serie is chassis QFU1.1, (Fusion 1e generatie) ontwikkeld in Brugge, behalve de 6007 serie, dat is QFU2.1 en doorontwikkeld in Singapore.
Alle x008 is chassis QFU1.2 (Fusion 2e generatie) en ontwikkeld in Brugge.

Groeten, Ron.

ivm die Ci+ bedoel ik effectief dat.
Telenet ondersteunt ze nog wel degelijk. Ik heb zelfs geen digicorder. Op Telenet vlak enkel die CI+ kaartjes. Pakken meer gebruiksgemak. Ik hoef enkel live tv te kunnen kijken en wat opnemen. Dat lukt prima met die CI+jes.
Het is wel zo dat met een NIEUW kabelabbo dat je bij Telenet aangaat, er verplicht een digicorder aan vasthangt. Of je die nu gebruikt of niet is ieders zaak, maar abbo zonder lukt niet meer.(heerlijk voor e-waste en sluimerverbruik)
Heb je een oud abbo, of heb je een digicorder, mag je maximum 4 CI+jes op één abonnement zetten.
Proximus werkt via VDSL lijn en heeft niks met DVB-C te maken. Orange werkt in principe ook met zo'n kaartjes, maar je moet Telenet kaartjes afsluiten op een echte Telenet klant. Orange zelf heeft er geen.
Voorbije week nog achter geïnformeerd. Moesten ze die hebben, was ik al lang overgegaan naar Orange.

Het idee van "goed" herstelde SSB's van Aswo speelde bij ons destijds ook. Jammer genoeg laat de ervaring ons andere dingen zien.
Als een BGA goed gereballed is en goed gekoeld wordt, heb ik er nog geen enkele van terug gehad.

elke QFU is in wezen slecht gekoeld. De 8007, 8008 en de 9xx7 en 9xx8 zijn nog erger. Die processoren zijn hoger geklokt. Ze geven een nog beter beeld, maar die krijg je eigenlijk niet op een behoorlijke bedrijfstemperatuur of je moet ze actief gaan koelen.
Een doorsnee klant kan je geen tv teruggeven met blazer op z'n rugwand. Ook hier zetten we dan maar de grootste beschikbare porseleinen koelplaat op. Tot nu toe ook nog geen enkele teruggehad.

Mijn schoonouders bezitten een 47PFL6007. Die staat eigenlijk altijd te spelen als ze thuis zijn; hij is in hun bezit sinds 2012. Ongelooflijk maar waar: nog nooit kapot geweest.
Dit bewijst wel het vermoeden dat de slechte contacten ontstaan door grote en vaak temperatuurcontrasten.
Lekker lang aanstaan, dus lang dezelfde hitte, of vaak aan/uit, aan/uit maakt wel degelijk verschil.

Ik bedoel met de zwarte dots een groepje smdtjes aan de achterkant die men verzegeld heeft dmv een zwart hars dat compleet uithardt.

Op foto zie je mijn, mja kunstwerk. Hars groot stuk weggebroken en alles terug gesoldeerd.
Dit was echt de allerlaatste optie met dat bord. Dit doet men gelukkig ook enkel in de QFU1.2, niet in de 1.1, noch de 2.1.

Wat ik al eerder zei: moest ik dezelfde plannen hebben voor een tweede toestel. Reball, grotere koelplaat, Android spelertje, of AppleTV eraan. Kan je zelfs bedienen met de afstandsbediening van die QFU en genieten van schitterend beeld.
Het smart-gedeelte van die toestellen is nooit goed geweest. Traag en erg instabiel. Nu werken apps zoals YouTube en Netflix toch niet meer.

Merci beeldbuisje weer voor alle fijne info.
Wij zitten nu bij proximus. Opgegeven moment stonden we zo vaak bij telenet ivm gecrasde harde schijf in de digicoder dat mama er genoeg van had.
Maar ondertussen is alles in de cloud dus is hd probleem opgelost (wat niet wil zeggen dat er geen andere problemen voor in de plaats zijn gekomen maar dat is een ander verhaal)
Dus eigenlijk zou een kleine ventilator het beste zijn? Ik denk dat ik al hier gelezen had dat sommige mensen dat deden, ik meen maartenbakker. Omdat de tv voor mij zelf is zou dat geen probleem zijn maar snap dat je dat niet naar klanten kunt maken.
Ah, nu snap ik de "zwarte puntjes" Ze hadden die verstopt onder zo'n zwarte blob. Ik heb daar altijd zo'n hekel aan als fabrikanten dat doen.

maartenbakker

Golden Member

Mijn klant vond het toen niet erg omdat hij op die manier een goedkope 55" televisie met mooi beeld had. Plat 6cm fannetje netjes afwerken met een roostertje ervoor en op 5V (intern van de USB afgetakt) laten draaien zodat het onhoorbaar was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 november 2021 21:19:49 schreef brains:
Ah, nu snap ik de "zwarte puntjes" Ze hadden die verstopt onder zo'n zwarte blob. Ik heb daar altijd zo'n hekel aan als fabrikanten dat doen.

Ik heb hier ergens op CO gelezen dat ze het bewust doen om reparaties onmogelijk te maken. Echt pure hufterstreken, aleen daarom al moet je dat soort fabrikanten vermijden. Bij mij zijn ze in ieder geval exit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

yep, dan doen ze meestal bewust. Maar heel vaak zit er ook gewoon een ic onder zonder behuizing, rechtstreeks op de pcb "geplakt"
Dat zie je vaak in goedkope chinese spul.
@beeldbuisje. Als het duidelijk aan de klant verteld dan is het natuurlijk prima. ik zou als een reparatie afdeling met zo'n oplossing komt ook blij zijn.

De meeste van die toestellen zijn 7, 8 en zelfs 9 jaar oud.
Ze hebben op die manier al die tijd gespeeld met slechte koeling EN loodvrije solduur.
Er wordt bij reballing (toch door Deusjevoo) gebruik gemaakt van loodhoudende solduur. De nieuwe koelvin is sowieso al groter, dus koeling zal altijd al wat beter zijn dan origineel.

Stel dat het toestel op die manier opnieuw 9 jaar kan spelen. 18 jaar... dan zal het wel goed zijn denk ik.
Ze geven een mooi beeld, maar een kat een kat noemen OLED is beter.
Wellicht gaat die technologie over 9 jaar ook weer geëvolueerd zijn en goedkoper. Dan loont dit zelfs voor de hobbyist niet meer.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n QFU een verzamelwaarde gaat krijgen zoals een K6-7 en 8

@henri62: afgezien van de erg goede beeldkwaliteit is de QFU het meest onwaardig Philips tv product van de laatste 15 jaar geweest, op alle gebied.
Maar de dag van vandaag, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Zelfs over Panasonic ken ik verhalen... geraak maar eens op een fatsoenlijke manier aan backlight leds voor een Panasonic tv.
De PUS6551 en 6501 hebben bij bosjes kapotte backlight leds. Kan je gewoon bestellen en plaatsen.

nog eens 9 jaar, vergeet maar. met achtergrondlicht stevig teruggedraaid word een lcd nog best oud, maar zonder dat niet, teveel hitte..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er staan genoeg van die toestellen de hele dag te spelen (net zoals bij mijn schoonouders).
Bij aankoop direct de backlights op 40% gezet.

Op die manier spelen er ook vele toestellen slechts enkele uren per dag.
Van die tientallen QFU's die ik inmiddels onder handen heb gehad is de 6007 gevoelig voor paars wordende leds. Van een 8008 één maal een groep leds kapot gehad, maar die heeft steeds 100% gestaan.
De gebruikte leds lijken dus afgezien van de 6007 van erg goede kwaliteit.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 november 2021 19:35:48 schreef Beeldbuisje:
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n QFU een verzamelwaarde gaat krijgen zoals een K6-7 en 8

Het laatste chassis dat geheel door Philips ontwikkeld is (nouja er was no een overgangschassis) en de goede beeldkwaliteit... Over een jaartje of 20 a 30 worden ze gegarandeerd ook verzameld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vraag is of ik ze na 20 jaar nog ga hebben ;)
Maar als ze met bakjes eruit vlogen dan zijn ze over 20 jaar zeker zeldzaam :+
Ik ben nog aan het denken wat ik wil doen.
Ondertussen al mail terug gehad van deusjevoo over reballen.
Komende week gaat weer lekker druk worden, ik ga volgende week weer eens verder nadenken erover.

Ìk heb nog een vraagje over de compatibiliteit tussen de P120 en P240 QFU processor of die uitwisselbaar zijn met elkaar ??

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 29 mei 2023 13:56:17 (81%)

*hier heb ik geen app voor nodig