Op 14 november 2004 14:07:43 schreef ripkip:
[...]

En die heb ik niet...
Misschien als zelfbouw project mogelijk??

Ik heb een uiterst simpel schemaatje voor een capaciteitsmeter, slechts 2 transistoren en enkele andere onderdelen, je hebt wel een 100 µA-metertje nodig voor de uitlezing. Meet in 4 bereiken van 0 - 100 nF.
Interesse? dan stuur ik het wel via email

graag, ik heb jou mijn gmail adres gestuurd. thnx :D

Het schema is verstuurd.
Groeten.

Is dat zo'n meetbrug?
Ik heb zo'n meetbrugje gemaakt voor capaciteit meten, dat werkt best aardig, ik kan op de pF nauwkeurig meten ongeveer. alleen het ijken schiet niet zo op, ik heb maar wat gedaan, waardoor het wel duidelijk is dat de afwijking van de onderdelen vrij groot is.

voor die schema's:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz en dan naar eenkringers e.d.exe
hij doet het nou, ik heb m gewijzigd
even voor de goed orde, wat er verder staat is mijn broer niet ik!!!!! :9

(sorry het is pure plagiaat, dus ik weet niet of de mods het ermee eens zijn, als dit wordt verwijderd en je wil ze hebben mail je me maar ff)

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]

krijg je link niet open zonder wachtwoord

kan iemand mij uitleggen wat een mixer doet en hoe
ik ga zodra ik wat tijd heb bezig met een ontvanger/spectrumanalyzer
met een UV916 een 50Mhz dds en een MC13135 of een MC13136
ik heb dacht ik al aardig door waar elk deel doet en waarom
alleen die mixers snap ik niet. http://hem.passagen.se/communication/uv916rec.html

heeft iemand een schema van een mixer met discrete componenten of een goede uitleg hoe zoiets werkt.
TY

Ik heb niet veel ervaring met ontvangers maar op dat schema van rob, klopt het dat daar geen bandpass filter op de ingang zit? misschien is dat schema nog iets te verbeteren dan ? of heb ik het fout ?

NEE NIET FOUT!!!
Ja natuurlijk kan het nog beter!
Daarom zij ik ook dat die afstem C met 3X 370 zo mooi was!
http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=product&c…
Alleen een ding, de waarde is een beetje te hoog…
Daarmee kan je nog eens een extra kring mee maken.
Die kring loopt gelijk op met de afgestemde frequentie
Zo kan je dus heel scherp filteren op……

Op 15 november 2004 00:54:59 schreef k.p.meinesz:
kan iemand mij uitleggen wat een mixer doet en hoe
ik ga zodra ik wat tijd heb bezig met een ontvanger/spectrumanalyzer
met een UV916 een 50Mhz dds en een MC13135 of een MC13136
ik heb dacht ik al aardig door waar elk deel doet en waarom
alleen die mixers snap ik niet. http://hem.passagen.se/communication/uv916rec.html

heeft iemand een schema van een mixer met discrete componenten of een goede uitleg hoe zoiets werkt.
TY

Een mixer mixt twee signalen, je hebt 2 verschillende soorten mixers, passieve en actieve, in allerlei verschijningsvormen, passief bijv: SBL1, een dioderingmixer van Minicircuits die erg bekend en populair is. Of actief, een NE612, da's een gilbert-cell mixer.
Het algemeen principe is een snelle schakelaar, die op het ritme van de Locale oscillator een signaal wel of niet doorlaat. een mixer heeft dan ook 3 poorten, de HF-poort, de LO-poort en de IF-poort. Sommige actieve mixers (bijv. NE612) hebben extra electronica aan boord om de locale oscillator mee op te bouwen.

Ik zou trouwens als logaritmische detectzor voor je Spectrumanalyser een AD8307 nemen, die heeft een bereik van 90 dB, da's bijna net zo goed als menig professioneel instrument.

De site van Morningstar is ook weer on line!
http://members.home.nl/radiomorningstar/
Kijk hier ook even voor leuke ontvanger schema’s
http://members.home.nl/radiomorningstar/Radio%20Morningstar%20Schema%2…
En dat niet alleen kijk ook even verder?

Gr Rob.

Als er in een schema hetvolgende staat aan onderdelen:
5,6 uH molded choke
15 uH molded choke

dan is dit een spoeltje om een kraal o.i.d. maar kan ik dit zo kopen? of moet ik dit zelf gaan maken? (hoe?)

EDIT:
Klopt het dat de NE602 en de NE612 gewoon gelijk aan elkaar zijn??

Ik verbaaste mezelf net trouwens, BA1404 voor 2,40 euro bij de lokale elektronica boer, ik dacht dat die chip niet echt meer te vinden was :)

Tedde

[Bericht gewijzigd door Tedde op ]

http://www.arrl.org/tis/info/pdf/99759.pdf

Dit is een CW receiver, kan ik deze modificeren dat het een AM receiver wordt op basis van een crystal met een tuning marge. ?
Het verschil zou alleen de demodulatie moeten zijn of zit ik er naast, ik heb geen ervaring met mixer IC's...

Tedde

Volgens mij is dit niet mogelijk. Dit schakelingetje werkt volgens mij namelijk alleen volgens het principe dat twee frequenties (van de zender, en die van het kristal) van elkaar afgetrokken toevallig precies een toontje geven dat in het audio-gebied ligt. Alle andere zenders komen ook wel door, maar daarvan ligt de frequentie te hoog om ontvangen te worden.
Het is niet mogelijk om hiermee AM te ontvangen, want dan hoor je een luide pieptoon van de draaggolf, met daaromheen nog wat zacht gestoor. Misschien is het mogelijk om SSB ermee te ontvangen, maar dat zal ook niet overhouden. Hij is volgens mij alleen geschikt voor CW.

weet iemand toevallig een schema die aan deze wensen voldoet?

- kristal gestuurde frequentie (ontvangst freq. = kristal freq.)

- fine tuning met diode dat je zegmaar ietsje onder en ietsje boven de freq. van het kristal kunt ontvangen voor fine tuning.

- AM Modulatie (kortegolf gebruik)

Bestaat zoiets? iemand een idee om mij verder te helpen?

Misschien is een synchrodyne iets voor jou?
Een ontvanger met Fosc = Fin zodat MF=0
Je hebt dan direct je modulatie en de bandbreedte wordt bepaald door de AF versterker.

Op 30 november 2004 19:01:05 schreef KT88:
Misschien is een synchrodyne iets voor jou?
Een ontvanger met Fosc = Fin zodat MF=0
Je hebt dan direct je modulatie en de bandbreedte wordt bepaald door de AF versterker.

Ik zal eens wat meer informatie/schema's daarvan opzoeken. Ben benieuwd, ik vond die pdf file van een paar topics terug zo leuk maar dat was helaas CW...

edit:
http://www.insidemicros.com/product/books/rrbook/chapter5/chapter5b.ht…
alleen zonder kristal maar ik kom op weg...

[Bericht gewijzigd door Tedde op ]

Dit schema is een Synchrodyne AM Receiver
Maar deze heeft niet de kristal tuning die ik zou willen hebben zoals dit schema heeft.

Zou ik nu in het eerste schema alles wat aan pin 6 en pin 7 zit weg kunnen halen en dit vervangen door het kristal tune deel wat aan pin 6 en 7 zit in het tweede schema? (pdf)

Tedde

Ik heb ondertussen het schema van de AM-radio van rob007 gemaakt. Maar hij blijkt niet echt te werken. Als ik hem aanzet hoor ik alleen ruis. Aan de variabele condensator draaien heeft geen effect.

Omdat de BF245B uitverkocht was heb ik maar de BF246B gebruikt. Die zou gelijkaardige eigenschappen moeten hebben. Ik heb de pinout natuurlijk ook aangepast.

Ik heb een variabele condensator van 2x 300 pf gebruikt, uit een oude radio gesloopt. Die bleek ook nog goed te zijn na hem te testen met de multimeter.

In plaats van de AA119 heb ik een naamloze germaniumdiode gebruikt. De doorlaatspanning mat een 400 mV.

In plaats van de kristal oortelefoon heb ik het LM386-versterkertje van deze site gebruikt. Dit gedeelte werkt overigens wel probleemloos.

Voor de rest is de schakeling volgens schema opgebouwd. De constructie is zwevend op een stuk prinplaat. Hier enkele foto's: [klikbaar]

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=PB291711_klein.jpg

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=PB291713_klein.jpg

Ik had de ground van de schakeling met een aarde (de radiator) verbonden. Als antenne heb ik een koperdraad van een paar meter lang gebruikt. Toch geen ontvangst.

Ik heb beschikking tot een scoop, functiegenerator en multimeter . Zou iemand mij enkele zinnige punten kunnen geven waar ik iets kan meten om het één en ander te testen?

Ik kreeg een seintje van Ripkip dat ik hier even moest lezen!
En dus ik ben er!
Bij mij werkte het goed moet je geloven,
Maar dat wil niet zeggen dat jij het fout hebt gedaan.
En ja het LF gedeelte doet het meestal wel goed.
Maar even naar….het radiootje.
In het begin had ik ook een Japans afstem C naderhand twee losse.
Met 1 vaste(japanner)deed hij het niet zo goed als met twee losse!*
Naderhand had ik zo’n grote metalen afstem C
Misschien wil jij dat ook eens proberen?
En mijn spoelen stonden verder van, en haaks op elkaar.*
De wikkelingen zaten tegen elkaar (maar dat kan de fout niet zijn!)
Ik moet ook zeggen dat de trimmer en de antenne ook best belangrijk waren!
Ik had er een vast Ctje in het begin
Als ik 11 meter draad er aan zette sloeg de ontvanger dicht
Nam ik 6 meter draaide die weer beter
(je kunt de sterkte van de koppeling met de antenne variëren met de trimmer)
Experimenteer daar ook eens me?
En nog een dingetje! (probeerseltje)
Zou je voor de 100nF een Ceramische willen plaatsen?

Ik hoop in vredesnaam dat het ontvangertje het gaat doen!
(anders huil ik met je mee!)
Heel veel succes….Rob.
........................................................
Ik zat me nog te bedenken!
Even over het draaien aan die C .
Er moet iets geburen!(verdacht!)

Beste mensen nog even een vraagje. Maakt het erg veel uit of je koolfilmweerstanden of metaalfilmweerstanden gebruikt in zenderschakelingen? Koolfilm heb ik namelijk wel metaalfilm maar een paar waarden die zal ik dus eerst moeten gaan halen. Wie wil er even wat over uitleggen?

- wat voor koolfilm en metaalfilmweerstanden heb je, de kleine 1/4 watt miniatuur ?? die moeten het gewoon doen.
- Op wat voor frequentie werk je Kortegolf, 3-meter ??
(in beide gevallen moet het gewoon werken.)

Waar je last van zou kunnen krijgen is de parasitaire indcutie van de weerstanden, maar dat zal bij 1/4 watt miniatuurweerstanden nog niet direkt een probleem worden, gewoon proberen dus. Veel belangrijker bij zenders is het ontkoppelen van de diverse trappen en de aansluitdraden naar componenten zo kort mogelijk houden. Tevens moet je proberen alles 'zwevend' boven een massavlak op te bouwen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit echt over heb na gedacht!
Maar ik werk eerlijk gezegd nog steeds heel graag/liever met kool.
Kool heeft misschien wel een nadeel qua tempratuur stabiliteit.
Ook van hier boven inductie???
Wel gehoord dat een kool weerstand als een soort smoorspoel werd gebruikt!
(ik bedoel zonder een wikkeling er over)
Lullig misschien maar een goed antwoord kan ik ook niet geven!
Dus als er iemand weet waar de klepel hangt?
Graag met een goed stukje uitleg?...HE, weet ik weer niet alles!
(nooit te oud om iets te leren!)

Rob.

bij koolfilm en metaalfilm weerstanden wordt de waarde bepaald door de film te doorsnijden, zodat een spiraal van een bepaalde lengte ontstaat, met een bepaalde filmbreedte. Ook wordt van dunnere/dikkere films gebruik gemaakt, of een ander soort filmmateriaal. Daar kool slechter geleidt als metaal is bij kool over het algemeen een dikkere film mogelijk, of minder spiralisering. het spiraliseren van de weerstand zorgt voor een parasitaire zelfinductie, die in zekere mate gedempt wordt door de weerstand zelf. Bij kool kan de inductie lager zijn dan bij metaal, maar het hoeft niet. Meestal is ook deze inductie niet echt storend (pas als de frequenties echt hoog worden > 2 GHz pak ik SMD of ander klein spul, maar daaronder heb ik nog nooit problemen met koolweerstanden gehad.)

Dat spiarliseren kun je zien in sommige spanningzoekers, waarbij de voorweerstand van het heliumlampje niet gelakt is. Of als je een wat dikkere (1/2 watt of 1 watt)
weerstand neemt en de lak er voorzichtig afhaalt.

Belangrijker is zoals gezegd de verbindingsdraden kort te houden, omdat die meer roet in het eten kunnen gooien.

Weet je wel zeker dat de spoelen het goede aantal wikkelingen hebben. Dat lijkt me eerder het probleem. Als ik dat zo zie, dan lijkt het erop dat er te weinig wikkelingen op zitten (maar ik heb zelf nooit met luchtspoelen gewerkt, dus ik weet het niet zeker).

de koolweerstanden zijn het probleem niet. ik heb ook nog nooit problemen met die dingen gehad.

Wat ook nog een probleem kan zijn is de ingangsweerstand van je versterkertje. Mischien is die van dat versterkertje erg laag. Van een oortelefoontje is dat geloof ik al snel een paar honderd kOhm. Probeer het versterkertje eens een keertje los te koppelen, en dan met een HOOGOHMIGE koptelefoon luisteren of er geluid uit je radio komt. Kan je eens beschrijven hoe je die versterker er aanvast hebt gekoppeld?

Op 7 december 2004 18:16:55 schreef zweetvoetje:
Weet je wel zeker dat de spoelen het goede aantal wikkelingen hebben. Dat lijkt me eerder het probleem. Als ik dat zo zie, dan lijkt het erop dat er te weinig wikkelingen op zitten (maar ik heb zelf nooit met luchtspoelen gewerkt, dus ik weet het niet zeker).

Het zijn beide luchtspoelen met 17 windingen 0,5 mm koperdraad over 35 mm verspreid. De diameter van de spoel is 32 mm. Zo was het toch volgens het schema?

Wat ook nog een probleem kan zijn is de ingangsweerstand van je versterkertje. Mischien is die van dat versterkertje erg laag. Van een oortelefoontje is dat geloof ik al snel een paar honderd kOhm. Probeer het versterkertje eens een keertje los te koppelen, en dan met een HOOGOHMIGE koptelefoon luisteren of er geluid uit je radio komt. Kan je eens beschrijven hoe je die versterker er aanvast hebt gekoppeld?

Met een hoogohmige koptelefoon proberen is geen optie, omdat ik daar nergens aan kan geraken. Bovendien denk ik dat de ingangsweerstand van het versterkertje (het 1W versterkertje van deze site) wel hoog genoeg is.

Op 6 december 2004 21:31:41 schreef rob007:
Ik kreeg een seintje van Ripkip dat ik hier even moest lezen!
En dus ik ben er!
Bij mij werkte het goed moet je geloven,
Maar dat wil niet zeggen dat jij het fout hebt gedaan.
En ja het LF gedeelte doet het meestal wel goed.
Maar even naar….het radiootje.
In het begin had ik ook een Japans afstem C naderhand twee losse.
Met 1 vaste(japanner)deed hij het niet zo goed als met twee losse!*
Naderhand had ik zo’n grote metalen afstem C
Misschien wil jij dat ook eens proberen?
En mijn spoelen stonden verder van, en haaks op elkaar.*
De wikkelingen zaten tegen elkaar (maar dat kan de fout niet zijn!)
Ik moet ook zeggen dat de trimmer en de antenne ook best belangrijk waren!
Ik had er een vast Ctje in het begin
Als ik 11 meter draad er aan zette sloeg de ontvanger dicht
Nam ik 6 meter draaide die weer beter
(je kunt de sterkte van de koppeling met de antenne variëren met de trimmer)
Experimenteer daar ook eens me?
En nog een dingetje! (probeerseltje)
Zou je voor de 100nF een Ceramische willen plaatsen?

Ik hoop in vredesnaam dat het ontvangertje het gaat doen!
(anders huil ik met je mee!)
Heel veel succes….Rob.
Ik zat me nog te bedenken!
Even over het draaien aan die C .
Er moet iets geburen!(verdacht!)

Ik zal het eens met 2 losse afstemcondensators proberen. Zo'n grote metalen heb ik wel, maar daarvan is de capaciteit niet ideaal. De ene kant meet een 130 pF maximaal en de andere slechts 50 pF.

Ik zal ook eens met de antenne experimenteren. Een keramische condensator gebruiken zal ik ook proberen. In ieder geval, bedankt voor de tips! Het zou wel even kunnen duren alvorens ik terug reageer aangezien ik nu examens heb.

Ik kan niet echt precies zien waar het schema staat op rob007 zn site, dus dit kan onzin zijn:

Het versterkertje heeft meteen aan het begin een potmeter van 10KOhm, waardoor de ingangsweerstand dus maximaal ook 10KOhm is. Vaak is de uitgangsweerstand van een simpel éénkringertje door de detectorschakeling veel groter.
waar staat dat schema precies?