In de Hilversum drie tijd was dit heel gebruikelijk:

https://www.eibabo.nl/astro-strobel/terrestrische-antenne-fm-uk-3n-eb1…
Dit werkte bijzonder goed. Was ook zeer populair bij veel piraten die gingen DX-en enzo. Helaas staat er niet veel info over die antenne op die website. Ik zou voor ik zo iets kocht eerst even navragen of er een Balun bijzit. Het zullen de kosten niet zijn en als je toch iets nieuws aanschaft kun het beter meteen goed doen denk ik. Ook al maakt het niet heel veel uit.
Het is wel lastiger om zo'n ding op je dak te zetten, maar het zal beter werken dan een antenne versterker. Tegenwoordig zijn antennes not done ofzo. Terwijl het vroeger normaal was dat elk dak helemaal vol stond met antennes. Ik weet niet of ze nog bestaan, maar deze antennes waren er ooit ook met veel meer elementen. Speciaal om zwakke stations te ontvangen.
Eigenlijk hebben we met het opgeven van die antennes een stukje vrijheid opgegeven. Via de DAB systemen kun je alleen maar door de staat gefaciliteerde radiostations ontvangen. Andere stations kunnen daar niet zomaar op komen en kunnen ook zo uitgezet worden. Op de FM band mocht het natuurlijk gewoon niet maar konden de piraten het gewoon wel. Maar daarentegen is er op de middengolf juist wel weer veel vrijheid bijgekomen. En ook via het internet natuurlijk. Op internet kan geloof ik alles.
Bij de grote C staat er ook 1, Daar staat gewoon wel bij dat die antenne 75 Ohm is en er dus een Balun inzit. Alleen is die weer wel dubbel zo duur.