FM antenneversterker

Een richtantenne voor de FM omroepband is niet echt nodig.
Met een J-antenne heb je ook een hele goede rondstraal antenne.
Of de slim-jim is ook een zelfde soort antenne.
Vroeger had je ook antennes van Fuba dat waren meerdere elements antennes.
Ik heb even gezocht op google of daar nog iets te vinden was en daar vond ik deze antennes.
Een van die antennes heeft een ingebouwde trafo, dat is handig voor diegene die er niet op wil gaan zenden.
https://smorenberg.com/dab-fm-antennes/2469-fm-buitenantenne-3-element…
https://www.allekabels.nl/uitloop/7165/1089911/dat-307-vhf-antenne-ban…
https://www.arobantennebouw.nl/thuis-vakantiewoning/dab-en-fm-radio/fm…

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Die 'VHF' antenne uit de link is voor de TV band van 174 tot 240MHz en ongeschikt voor de FM radioband.

mel

Golden Member

Op 23 november 2021 15:25:48 schreef Brightnoise:
Dat zijn er 4 meer. Maar het zal AC signaal zijn en dat moet ook nog opgewekt worden. Misschien mooier en nauwkeuriger, maar eenvoudiger? Vertel eens meer!

Je moet het zien als een soort draaistroommotor die met 3 draden aan een andere vastzit. dan heb je nog 2 draden nodig waar 50 of 60 Hz opstaat , deze levert de referentie aan beide resolvers. Als je nu de ene draait, dan draait de andere precies zo ver mee.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik woon in Tongeren (Belgie) 20 Km ten westen van Maastricht en kan radio 10 op 91,1 MHz prima ontvangen. Via de autoradio komt hij prima binnen met heel af en toe een beetje flutter als ik in het centrum van Tongeren zit.
Hier in huis ontvang ik hem ook goed op een gewone draagbare radio.
Bij TS moet dan wel een of ander in de weg zitten.

Op 24 november 2021 00:30:25 schreef mel:
[...]Je moet het zien als een soort draaistroommotor die met 3 draden aan een andere vastzit. dan heb je nog 2 draden nodig waar 50 of 60 Hz opstaat , deze levert de referentie aan beide resolvers. Als je nu de ene draait, dan draait de andere precies zo ver mee.

Dank voor de uitleg. Ik ga het eens op toepasbaarheid onderzoeken.

Op 24 november 2021 09:55:04 schreef murphy:
Ik woon in Tongeren (Belgie) 20 Km ten westen van Maastricht en kan radio 10 op 91,1 MHz prima ontvangen. Via de autoradio komt hij prima binnen met heel af en toe een beetje flutter als ik in het centrum van Tongeren zit.
Hier in huis ontvang ik hem ook goed op een gewone draagbare radio.
Bij TS moet dan wel een of ander in de weg zitten.

Ik ken Tongeren heel goed; ligt toch wel flink eindje van m'tricht af, alleen is het daar redelijk vlak volgens mij..
Snap dan niet waarom het hier niet wil...
Heb wel intussen zwaar verdacht naar die dipool. Net een draadje van 70 cm op de antenne-ingang geprobeerd en die is niet slechter dan de dipool...
Ik ga meten of die kabel wel echt 75 ohm is, denk het niet.
Anders misschien een apart stukje 75 ohm coax aan de dipool solderen.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
mel

Golden Member

Ik zou eens meten of er geen sluiting zit tussen kern en buitenmantel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

De doc van de Channel Master Rotator is net geuploaded.
https://elektrotanya.com/channelmasterantennarotator_9502_9512.pdf/dow…

Voor de zoekbots: Channel Master Antenna Rotator Model 9502-A 9512-A

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 november 2021 12:41:11 schreef blackberry1960:
Heb wel intussen zwaar verdacht naar die dipool. Net een draadje van 70 cm op de antenne-ingang geprobeerd en die is niet slechter dan de dipool...
Ik ga meten of die kabel wel echt 75 ohm is, denk het niet.

Misschien hadden we het iets eerder moeten vragen, maar... die dipool staat (hangt) toch wel op een betere plaats dan gewoon binnen?

Het verschil tussen 50, 60, 75 ohm is in dit geval onmeetbaar klein. Dat gaat niet uitmaken.
Misschien heeft @mel het wel geraden, en is gewoon je kabel niet in orde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2021 12:41:11 schreef blackberry1960:
Ik ga meten of die kabel wel echt 75 ohm is, denk het niet.
Anders misschien een apart stukje 75 ohm coax aan de dipool solderen.

Een gevouwen dipool is 300Ω en wel verticaal opstellen. Hoe ga je meten of de kabel 75Ω is?

Op 24 november 2021 00:30:25 schreef mel:
[...]Je moet het zien als een soort draaistroommotor die met 3 draden aan een andere vastzit. dan heb je nog 2 draden nodig waar 50 of 60 Hz opstaat , deze levert de referentie aan beide resolvers. Als je nu de ene draait, dan draait de andere precies zo ver mee.

Dank voor de info. Het houd-koppel is laag, dus alleen voor de uitlezing kan het gebruikt worden. Prijzige oplossing ook. Al met al blijf ik toch voorkeur houden voor de potmeter oplossing met een enkel extra draadje en geen grotere stromen.
Interessante dingen, die resolvers.

Op 24 november 2021 17:12:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]Misschien hadden we het iets eerder moeten vragen, maar... die dipool staat (hangt) toch wel op een betere plaats dan gewoon binnen?

Het verschil tussen 50, 60, 75 ohm is in dit geval onmeetbaar klein. Dat gaat niet uitmaken.
Misschien heeft @mel het wel geraden, en is gewoon je kabel niet in orde.

Yep, hangt meteen voor een raam en zoals gezegd verticaal totaal geen signaal en horizontaal niet beter dan een draadje van 70 cm. dat laatste is natuurlijk in alle omstandigheden vreemd toch? van een dipool mag je altijd meer verwachten dan van een draadje lijkt me...

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Op 24 november 2021 17:12:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]Misschien hadden we het iets eerder moeten vragen, maar... die dipool staat (hangt) toch wel op een betere plaats dan gewoon binnen?

Het verschil tussen 50, 60, 75 ohm is in dit geval onmeetbaar klein. Dat gaat niet uitmaken.
Misschien heeft @mel het wel geraden, en is gewoon je kabel niet in orde.

Even meten of een coaxkabel 75 Ohm is gaat ook al niet met een universeelmeter.....

Op 25 november 2021 12:22:49 schreef blackberry1960:
[...]
Yep, hangt meteen voor een raam en zoals gezegd verticaal totaal geen signaal en horizontaal niet beter dan een draadje van 70 cm. dat laatste is natuurlijk in alle omstandigheden vreemd toch? van een dipool mag je altijd meer verwachten dan van een draadje lijkt me...

Is er al vastgesteld, dat de tuner qua gevoeligheid in orde is?

Ik heb dus een aantal weken geleden het digitale radiotunertje van Ziggo gekocht en dat werkt zonder mankeren en knutselen. Vorige week heb ik de gebruiksvriendelijkheid nog wat opgevoerd. Uit de tuner heb ik 24V dc gehaald voor een relais.
Met het inschakelen van de stereoset, schakelt het relais gelijk de netspanning voor het tunertje in.
Wat bediening betreft dus nog een kleine verbetering.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 25 november 2021 12:41:54 (31%)