Somfy animeo IB+ 4AC Motor Controller protocol

Ik heb hier 4 van die Animeo IB+ AC motor controllers liggen en wilde die gaan besturen via de RS485 poort die erop zit.

Maar helaas elke poging om iets uit het ding te krijgen zijn mislukt.
Er is een tool genaamd RS485 ILT3 via het internet te vinden onder MOCO RS485 die blijkbaar iets met de RS485 bus doet maar de hele unit reageert niet wat ik ook probeer. Een ledje knippert wel als ik bytes er naar toe stuur.

Nu komt het rare: Op het ding kan een master controller aangesloten worden via de IB+ bus, dat zijn 4 draden en is dus GEEN RS485 (op het plaatje de linker connector. Het lijkt een soort 1-draads protocol te zijn maar geen idee wat dat is, nergens iets over te vinden

De unit zelf heeft aan de rechter kant de 2 A/B RS485 draden zitten waarmee blijkbaar de units onderling communiceren. Die aansluiting heb ik geprobeerd.

Het kan ook zijn dat het ILT3 tool tegen de master controller kletst en dat die het omzet naar dat IB+ draadje. Dat is me niet duidelijk.

Mij vraag is nu: Heeft iemand een idee wat de rechtse poort voor een protocol "praat"? Of hoe dat nu in elkaar zit met die 2 bussen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Dat IB+ is een proprietary protocol van Somfy, daar zul je weinig over vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is de linker plug, inderdaad nergens te vinden.

Maar dit protocol heb ik wel gevonden, het is mij niet duidelijk waar dat bij hoort?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

zo'n soort animeo controller heb ik ook nog liggen, van project retour gekomen defect, zekeringen heel en niks zwart dus tja :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een kennis van me heeft volgens mij nog een stuk of 10 of meer van die dingen liggen.

Er zit een uPD78F0525 cpu in (lastig ding, niks geen compiler oid voor te krijgen). Verder niks bijzonders. Wel een 4-laags multilayer helaas.

Helaas is support voor die CPU een stuk minder anders zou ik de boel kunnen reverse engineeren en er zelf een nieuw programma voor kunnen maken.

Net even de pinout bekeken, simpel input curcuitje met een paar weerstandjes en zenerdiode, output een transitor met ingebouwde weerstandjes.

Ik zou de cpu eraf kunnen snijden en een los PCB-tje maken met micromatch connectors en een "normale STM32 cpu" zodat het mechanisch vast zit, alleen moet ik er dan een slordige 20 draadjes aan solderen naar de via's rs485 driver etc.
Zie foto:

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.