Maak de filters in je aanvoerleiding schoon!

LS,

Ik was al van plan een aquastop plus leiding voor mijn oude vaatwasser te bestellen, in een wanhoopspoging trek ik de filtertjes/zeefjes uit de aanvoerleiding (zit erg vast, lukte me pas met een flinke waterpomptang), het rubber ringetje moest er ook uit. Er zat wel iets in, maar het leek me geen probleem. Dat was het wel, want hij doet het weer goed.

Vooraleer vuil in een inlaatfiltertje waterdebiet beperkt moet het al behoorlijk vol zitten. Ik lees dat het maar een klein vuiltje was gezien je er geen graten in zag in eerste instantie. Mijn vermoeden is dat er mogelijk een ander probleem aan de hand was en dat door de filterkuishandeling dit onbedoeld opgelost geraakt is. Waar ik op doel is de kraan. Het gebeurt zeer veel dat kranen plots na jaren minder tot geen water beginnen geven. Deze eens open en dicht draaien lost het meestal op. Door de darm te verwijderen moet je uiteraard de kraan dicht zetten en is daardoor het euvel opgelost.

Is dit verhaal een mogelijk scenario van wat er bij jou gebeurt is ?

Dit is makkelijk verifieerbaar. Volgende keer dat er een waterdebietrestrictie is doe je volgend:

1. Zet de machine aan en start een programma
2. Na het pompen hoor je water komen of het inlaatventiel zoemen
3. Draai op dat opgenblik de kraan fink open en toe. Meermaals.
4. Als het probleem in de kraan zit moet je duidelijke verschillen horen in water passage.

[Bericht gewijzigd door EricN op 24 november 2021 07:13:27 (22%)]

Als ik naar de hel ga ben ik toch ten minste bij al mijn vrienden.
mel

Golden Member

Er zit meer vuil in de waterleiding dan je denkt, vooral bij nieuwbouw. Het kan geen kwaad, maar het kan idd je filtertje best verstoppen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Eric, wat spreek jij toch een sappig Vlaams, al die woorden die hier ongebruikelijk zijn...waterdebiet, darm, geen graten in zien, filterkuisbehandeling (een Nederlander kent kuis alleen in kuisheidsgordel).
Maar ik heb antwoord op je vraag: van tevoren had ik de slang losgehaald, en getest of de kraan wel lekker doorliep. Dat was zeker het geval. En na het doorlopen zette ik de machine weer aan, maar het resultaat was hetzelfde: geen werkende machine, dus het was wel degelijk een geval van kleine kalkdeeltjes in het filtertje. En mijn huis is van 1918.
Let op: er was bij mij sprake van 2 filters achter elkaar. Dus kijk goed onder het eerste filter of er nog een zit.

Ah. Dat is duidelijk een correcte vastelling van je dan. Ik bedoel betreffende het filtertje dan, haha. Het vlaams ga ik me niet over uitspreken ;-)

Als ik naar de hel ga ben ik toch ten minste bij al mijn vrienden.

Waterdebiet vind ik echt Nederlands hoor!
Waterflow is mij te Engels...

EN het ging toch weer mis, maar kwam ook weer goed. Ik deed wat Dasty antikalk pro in mijn aquastop, nadat hij toch weer blokkeerde. Tervens deed ik de filtertjes in een badje met antikalk. Sindsdien draait hij 2x probleemloos. Nog even fingers crossed, maar ik laat van mij weten.

Ik denk dat het geen kalk is, wat weinig voorkomt in die kleppen maar uitgedroogde rubber den ik eerder.. Komt weer terug.

smd had gelijk, het kwam terug. ASWO voorzag in een alternatieve aquastop voor 20 euro en hij doet het weer prima.

Hoe oud waren de ventielen in je vaatwasser? (Ik had 24 jaar oude ventielen in mijn wasmachine waarvan het rubber hard geworden was.)

Als iemand weet de codes van Bauknecht weet te transformeren tot een productiedatum...

33 9737 09666

ik denk week 33 van 1997.

Week 37 van 1999, toch netjes??

Kan je dat uitleggen?
Overigrens ben ik zeer te spreken over de kwaliteit van deze serie vaatwassers. Miele waardig, te koop voor een prikje tweedehands. Ben u student, dit is uw vaatwasser.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op 6 december 2021 18:43:16 (80%)]

9737 geeft aan welk jaar/ maand.. Whirlpool vaatwassers vind ik leuke dingen, onderdelen vrij goedkoop en onder de "motorkap" is alles overzichtelijk.. Kan ik zeker niet van Miele zeggen, AEG ook niet..