Ventilatormotor MC-25-2A aansluiten

In een zelfbouw luchtfilterkast ga ik voor het aanzuigen van de lucht een 1-fase 230V slakkenhuisventilatormotor met losse condensator gebruiken. De motor is een model MC-25-2A (zie bijgaande foto's). Voor de traploze regeling van de ventilator heb ik EW2.5 triac-regelaar gekocht (zie afbeelding).

Nu heeft de aansluitkabel van de motor vier aders in de kleuren geel, blauw, bruin en zwart. Op mijn verzoek aan de leverancier voor een aansluitschema, kreeg ik alleen bijgaande foto die laat zien hoe de condensator moet worden aangesloten, maar niet de aansluiting met de voeding.

Ik twijfel of de geregelde uitgangsspanning van de regelaar nu moet worden aangesloten op de bruine of de zwarte kabel. Normaal zou ik kiezen voor bruin, maar op internet heb ik (op een zwiters/italiaanse site) een schema gevonden waarbij juist de zwarte kabel op de voedingsspanning wordt aangesloten!? Maar de info op internet is sowieso verwarrend, want voor condensatormotoren vind ik ook schakelingen waarbij één draad van de condensator met de blauwe kabel is verbonden?

Hopelijk weet iemand op het forum wel precies hoe de motorkabel moet worden aangesloten. En hoe ik vooraf door meting zou kunnen vaststellen of mijn motor misschien toch op volgens het gevonden schema moet worden aangesloten. Bij voorbaat dank.

op zwart de fase idd, echter geeft een motorregelaar vrijwel altijd een brom mee. dat komt door de motorcondensator. als je die buiten de regelaar om kunt aansluiten heb je nog amper brom. als er uit de pijl uit op de dimmer alleen spanning staat als de dimmer open is gedraaid, dus terug tot de klik en dan geen spanning op de pijl uit ( links onder ) is goed. dan zet je daar de condensator op, andere draad van de condensator naar zwart. de bruine draad van de motor op de regeluitgang rechtsonder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zonder regelaar:
Nul op blauw, en Aarde op Groen/geel.
De fase doe je op Bruin OF Zwart, dit afhankelijk van de draairichting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De fase doe je op Bruin OF Zwart, dit afhankelijk van de draairichting. Dit werkt alleen als je twee hoofdwikkelingen hebt. Meestal zou je iets meten van bv 5 Ohm-10 Ohm -15 Ohm. Dan is 5 OHM de hoofdwikkeling 10 Ohm de aanloopwikkeling en 15 Ohm de hoofd wikkeling+ aanloopwikkeling.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

veel kans dat je 2 waarden hebt, deze fan werkt maar in 1 richting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Het is blijkbaar ingewikkelder dan ik dacht. Is ook wel te verwachten bij een motor met allerlei merkaanduidingen, zoals MES, S-Vent, Q-label. Terwijl de meeste leveranciers alle merknamen samen vermelden om een product aan te duiden dat merkloos is!

Aan hunebedbouwer: ik heb de weerstand over de wikkelingen gemeten met het volgende resultaat:
- blauw - zwart: 75 ohm
- blauw - bruin: 80 ohm
- bruin - zwart: 160 ohm

Aan testman: Als de hoofdschakelaar van de luchtkast op aan staat en de schakelaar van de EW2.5 uit, dat staat er (natuurlijk) 230V op de ingang van de EW2.5 (meest linkse aansluiting op de foto). Op de vaste uitgang (tweede aansluiting van links) staat er dan geen spanning. Als ik de EW2.5 inschakel staat er wel 230V op de vaste uitgang.

Voor de volledigheid heb ik nog het meegeleverde schema van de EW2.5 bijgevoegd.

Begrijp ik goed dat het je bedoeling is om de 230V van de ingang (meest linkse aansluiting op de foto) aan te sluiten op één kant van de condensator? Dat betekent dan dat er zowel een constante spanning van 230V op de motor staat (via de zwarte draad van de condensator) als een geregelde spanning (op de bruine draad van de motor). Werkt de regeling dan nog wel zoals bedoeld? Ik wil nl. het debiet van de ventilator kunnen terugregelen tot minstens 30%.
Ik was van plan om de geregelde spanning zowel met de bruine draad van de motor als met één draad van de condensator te verbinden. Maar als ik het goed begrijp is dan de kans op een brom groot?
Excuus als mijn vraag onnozel overkomt, ben helaas een leek op dit gebied. En ik wil natuurlijk ook mijn motor niet verspelen.

Als je iets niet weet ,is een vraag nooit dom of onnozel! Een antwoord kan dat wel zijn.
Uit jou metingen blijkt het een motor met 2 hoofdwikkelingen is een kleine meetfout daargelaten; 2x80 Ohm-160 Ohm. zal een overgangs weerstand zijn.
Je eerder geplaatste schema blijkt te kloppen.
Het schema op de handleiding Klopt niet! Daar zal je vermoeden dat de aarde van de motor met de fase is verbonden. Een kant van de condensator moet op de regelaar met het pijltje naar beneden ende andere kant van de condensator met de bruine of zwarte draad om de juiste draairichting te krijgen.
De zwarte of bruine draad die dan over blijft op het golfje met de regelpijl er door. De blauwe op de N Stel wel het minimale toerental in op de regelaar, zodat na spanning uitval en weer terug komt de motor niet gaat staan brommen en verbrand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Golden Member

[edit] belangrijkste draad toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 27 november 2021 14:33:53 (60%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het zal wel een standaard PABST binnenpoolmotor zijn.
Gezien de meting heb je dus geen verschil tussen je hoofdwikkeling en je hulpwikkeling.
De draairichting laat zich eenvoudig omkeren.
Zie het plaatje van Shiptronic hierboven.
Ship geeft het al aan, de zwart draad vanaf de toerenregelaar gaat naar de bruine draad van de ventilator, draait de ven verkeerd om dan zet je die draad om naar de zwarte van de ventilator.
De ven heeft achterovergebogen schoepen, de draairichting kun je beredeneren, maar vooral proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

geen verschil? ik zie anders 5 ohm verschil, duidelijk een start en hoofdwikkeling. andersom laten draaien heeft geen nut, ding werkt maar 1 kant op met zo'n fanschoep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan shiptronic: het plaatjesschema dat je hebt getekend is me duidelijk. Het klopt inderdaad met het "italiaanse" schema dat ik eerder heb gepost.

Aan hunebedbouwer: ik raak in de war als je schrijft: "een kant van de condensator moet op de regelaar [op de aansluiting] met het pijltje naar beneden". Dat is dus anders dan op het schema van Shiptronic? Mijn interpretatie van jouw opmerking is volgens bijgaand schema, waarin ik een draad heb toegevoegd tussen de condensator en de tweede aansluiting vanaf links op de regelaar. Is dat wat je bedoelt of snap ik je opmerking verkeerd?

Testman zei ongeveer hetzelfde als Hunebedbouwer: "op de pijl uit [...op de regelaar] daar zet je de condensator op". Dat heb ik toen niet begrepen en daarom heb ik daar een vraag over gesteld aan hem in mijn reactie op 27-11 om 12:38 u. Maar jammer genoeg heeft Testman daar niet op geantwoord. Als het gewijzigde plaatjesschema dat ik nu meestuur klopt met je bedoeling, dan geldt mijn vraag van toen nog steeds: werkt de regeling goed als er aan één kant van condensator 230V staat en een geregelde spanning op de andere kant? Maar zoals gezegd, waarschijnlijk begrijp ik iets niet goed??

Ik heb overigens de weerstanden over de motor zo zorgvuldig mogelijk opnieuw gemeten (contactspray op de bananenstekers en krodillenklemmen van de meter plus een nieuwe batterij). De gemeten waarden zijn hoger, de optelsom klopt beter, maar er blijft een klein verschil tussen de wikkelingen:
- blauw-bruin: 97,2 ohm
- blauw-zwart: 93,1 ohm
- bruin-zwart: 190,1 ohm.
(Blijkbaar loont het om de universeelmeter te onderhouden!).

Waar jij de bruine draad hebt getekend moeten de aansluitdraden van de condensator komen.
Moet je een tekenprogramma hebben om die lijnen te tekenen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Golden Member

Die bij geklodderde bruine draad moet weg !

Wat was het probleem met mijn 1e tekening, wat werkte er niet? (wel even de min stand afregelen !)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 29 november 2021 17:26:58 (54%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

bij geklodderde draad naar de condensator, andere draad van condensator naar bruine draad van de motor. zwarte draad van dimmer naar zwarte draad motor, condensator niet koppelen aan die draad!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Op 29 november 2021 17:32:22 schreef testman:
bij geklodderde draad naar de condensator, andere draad van condensator naar bruine draad van de motor. zwarte draad van dimmer naar zwarte draad motor, condensator niet koppelen aan die draad!

[bijlage]

[edit] zie nu de tekening pas!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 29 november 2021 17:41:03 (12%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Aan Testman en Hunebedbouwer: Ik zie nu wat jullie bedoelen. Blijft nog steeds dat ik me wel afvraag of de regeling goed blijft werken als op de ene wikkeling via de condensator 230V staat (de spanning op uitgang pijl omlaag) en een geregelde spanning op de andere.

En wat is het voordeel van deze schakeling ten opzichte van die van Shiptronic?

Aan allen: ik heb inmiddels de motor aangesloten volgens het schema van Shiptronic (ondermeer omdat dit overeenkomt met het plaatje van de aangesloten condensator dat ik van de leverancier kreeg) en hij draait als een zonnetje! De draairichting is prima (de holle kant van de schoepen scheppen de lucht als het ware). En de regeling werkt prima. Afstellen van het minimumtoerental ging eenvoudiger dan ik had verwacht.

Er is slechts een licht zoem- en zoefgeluid, zeker geen brom gelukkig. De kast staat overigens niet permanent aan, want hij wordt maar af en toe gebruikt om lucht door een HEPA-filter te sturen en zo lokaal een steriele omgeving te creëren, die geschikt is om steriel plantenmateriaal te verwerken (LAF-kast).

Dank aan allen voor jullie hulp!

de condensator buiten de regelaar houden scheelt met aanlopen vanuit minimale stand, tevens is de aanloopcondensator eerder gaar als je die pulsen gaat voeren uit de regelaar. de regelaar op zijn beurt is voor inductieve lasten, de condensator maakt de last capacitief..

[Bericht gewijzigd door testman op 30 november 2021 18:20:06 (23%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat klinkt wel goed. Blijft het regelbereik bij deze schakeling gelijk?