7-Segment Display driver IC alternatief

Beste forumleden,

Dit displayboard heeft totaal 10 displays van Siemens (HD1075R)

Deze worden aangestuurd door 2 driver IC's (linker 5 en rechter 5 gescheiden)

Waarschijnlijk heb ik ze om zeep geholpen door met een heatgun teveel warmte te hebben toegevoegd.... :-(

De aansturing gebeurd via 8 draden waarvan ik uitgemeten heb:

+5V (voor de IC's neem ik aan)
+2V (aan alle Anode's van de display's)
GND

DATA1 \
DATA2 = 3 data lijnen
DATA3 /

T1 Transistor geschakelde lijn 1
T2 Transistor geschakelde lijn 2

Deze laatste 2 draden kan ik niet helemaal plaatsen, zijn deze om de IC's actief te maken?

De IC's kan ik natuurlijk niets van af lezen omdat dit het gegoten type is, maar ik heb nog wel een goed werkend display en dan meet ik op de T1 en T2 lijn ergens tussen de 2V en 3V.

Sluit ik het defecte displayboard aan, dan meet ik op die lijnen T1 en T2 dezelfde +5V als wordt afgegeven als voeding. Daarom vermoed ik dat ze defect zijn.

Mijn vraag is nu, is iemand bekend met een alternatief display driver IC wat op de omschreven manier werkt?

Ik ben niet echt bekend met het aansturen via 3 datalijnen, maar wellicht is dat heel normaal?

Alvast bedankt voor tips en reacties!
Fijne zondag, Ivo

Dit PCB is op deze manier van proberen los solderen vrijwel total loss als ik het zo zie. Wij noemen het hier 'kapot gerepareerd'.

Waar komt dat printje uit?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dankjewel Henri, zover was ik inderdaad ook al.

Komt uit een display van een auto, is 0,0 vervanging voor dus zal custom moeten worden gemaakt....

Een auto, wat voor iets? Nooit gezien dat ze daar 7-segment displays in gebruiken.

Enig idee uit welk jaar het printje stamt? Vaak is het dan iets makkelijker om een idee te krijgen wat er voor "kale chip" onder die blobs zitten.

Zal lastig worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Alpina, ga je ook niets voor vinden, is allemaal maatwerk geweest.

Jaar ben ik vergeten te vermelden, is 1984, 1985, 1986

Aan dat jaartal zat ik ook te denken, in die tijd waren de 74C912(3) serie achtige chips populair. Maar die hadden volgens mijn nog wat kolom driver torretjes nodig en die zie ik niet op dit printje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

VDO, dus dat klopt wel, maar wat is het probleem of doel wat je probeert te bereiken? ik zie alleen maar een gesloopte print, en die 2 V zal waarschijnlijk een multiplex signaal zijn wat je probeert te meten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ah,

Zoiets dus...:

https://barnfinds.com/wp-content/uploads/2017/03/alpina4-e1490323486427.jpg

Waarom heb je de print eigenlijk met hetelucht 'mishandeld'? (er zit weinig op wat kapot kan gaan/vervangen kan worden op de blobs na...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarschijnlijk is het iets serieels of 4 databits parallel + clock bit om de segment data in te klokken waarbij de 2 IC's onder de blob in serie staan.

Als je nog een werkende hebt moet je er heel zuinig op zijn en de boel gaan reverse engineeren met een bus analyser, is een tijdrovend klusje.

Of volledig serieel display met een Data, clock, latch signaal. Misschien dat 1 van de draden gebruikt wordt om het ding te dimmen.
Dan nog 2 draden voor de voeding en je zit al aan 6 draden aan de buitenkant.

Het zou kunnen dat inderdaad er nog 2 select lijnen zijn om de bovenste/onderste rij te enablen, dan kom je aan 8 draden.

-edit- @Arco Ah: Ik dacht dat het een dashboard display was waar je km teller ook zit, daar heb ik nog niet 7-segment displays gezien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Exact dat display ja....

van eentje waren een paar segmenten defect, dacht aan een losse soldering maar dat was niet het geval. Dus nieuwe gevonden, besteld en die wilde ik vervangen.

Mijn peperdure DSX120 wilde niet goed zuigen dus maar met litze aan het werk , ook geen succes, en toen vond de mishandeling plaats.
STOM STOM STOM STOM, en had het achteraf gewoon zo moeten laten natuurlijk, maar das achteraf.....

Dit is de control-unit en stuurprint met in blauw omcirkelt de 2 torren die Henri bedoeld denk ik?

Op 28 november 2021 17:53:26 schreef Shiptronic:
VDO, dus dat klopt wel, maar wat is het probleem of doel wat je probeert te bereiken? ik zie alleen maar een gesloopte print, en die 2 V zal waarschijnlijk een multiplex signaal zijn wat je probeert te meten?

Nee die 2V is echt de voeding naar alle displays.

Op 28 november 2021 17:59:16 schreef henri62:
Waarschijnlijk is het iets serieels of 4 databits parallel + clock bit om de segment data in te klokken waarbij de 2 IC's onder de blob in serie staan.

Als je nog een werkende hebt moet je er heel zuinig op zijn en de boel gaan reverse engineeren met een bus analyser, is een tijdrovend klusje.

Of volledig serieel display met een Data, clock, latch signaal. Misschien dat 1 van de draden gebruikt wordt om het ding te dimmen.
Dan nog 2 draden voor de voeding en je zit al aan 6 draden aan de buitenkant.

Het zou kunnen dat inderdaad er nog 2 select lijnen zijn om de bovenste/onderste rij te enablen, dan kom je aan 8 draden.

Er zit inderdaad een dim-functie op, zodra de verlichting aan gaat, gaat het display ongeveer half zo fel branden.

Arco

Special Member

Wellicht zijn de blobs nog wel heel (ik neem aan dat je daar geen hetelucht op hebt gericht?), maar de rest van de print is zo te zien wel verruineerd...
(missende eilandjes en doormetalliseringen, baantjes weg,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Er zit inderdaad een dim-functie op, zodra de verlichting aan gaat, gaat het display ongeveer half zo fel branden.

PWM'en ze dat niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Arco, ik heb geen idee hoeveel die blobs kunnen hebben.

De missende/ontbrekende eilandjes en baantjes heb ik allemaal verwijderd/schoongemaakt. Printje is 35 jaar oud en veel eilandjes kwamen (veel te)snel los.

Heb geen sluitingen gevonden, daarom dacht ik dat ze mogelijk defect zijn geraakt en daarom de 5V weer naar buiten gooien?

Arco

Special Member

De twee verwijderde displays zitten een eind van de blobs af: die kunnen dan toch niet zo heet zijn geworden?
(aangenomen dat je niet met een verfstripper o.i.d. aan de gang bent geweest...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is de print een multilayer? Dan is het al een stuk beroerder om er nog iets van te maken.
Als er geen load aan de uitgangen van de chip hangen meet je natuurlijk de volle spanning.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 28 november 2021 18:27:52 (34%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Mag ik aannemen dat het geheel nog moet functioneren met de 2 verwijderde displaytjes? Of gaat er dan iets niet goed omdat de load niet klopt of omdat er bepaalde doorverbindingen zitten waardoor de lus onderbroken is? Nee toch

bprosman

Golden Member

Op 28 november 2021 20:08:00 schreef ovide:
Mag ik aannemen dat het geheel nog moet functioneren met de 2 verwijderde displaytjes? Of gaat er dan iets niet goed omdat de load niet klopt of omdat er bepaalde doorverbindingen zitten waardoor de lus onderbroken is? Nee toch

Wel een apart displaytje qua pinout. Het is common Anode dus wordt met een "0" (in de Kathode) aangestuurd.
Hij heeft twee "A" pennen die doorverbonden kunnen zijn, ben er zelf niet zo een voorstander van maar sommige PCB ontwerpers maken daar gebruik van.

HD1075R.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Thanks en klopt inderdaad, onderste en bovenste middelste pin is de + en die heb ik overal doorgemeten en zijn verbonden.

Heb ook getest of de voeding klopt en de overige displaytjes het doen door ze naar massa te verbinden via een lampje om de stroom te beperken voor de zekerheid.

door ze naar massa te verbinden via een lampje om de stroom te beperken voor de zekerheid

Het is een manier natuurlijk. :S Maar niet de mijne. Veel lampjes gebruiken veel meer stroom dan de benodigde 5 of 10 mA voor een led. En als de lamp op een te lage spanninge brand weet je het helemaal niet. Behalve de print kun je op deze manier nog meer slopen.

Omdat die afgeregelde voeding aan de + hangt leek me dit veilig genoeg.

Er zijn toch niet super veel fabrikanten geweest midden jaren '80 die display drivers hadden die over 3 datalijntjes 10 van die 7 segment displaytjes konden aansturen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Custom made kan er veel. Je kan dat zelfs met 1 datalijn. Probeer eens met een paar 20mA led te testen of je uitgangen überhaupt nog werken.

Je gaat niet kunnen achterhalen welk IC er nu onder de blob zit. Mocht dat wel kunnen dan is de volgende vraag, is het (nog) verkrijgbaar in een versie die je zelf kan verwerken.

Is dat niet zo, dan zal het zeer veel werk kosten en veel doorzettingsvermogen. Een printje maken met de juiste afmetingen en juiste plaatsing van de display's is dan nog het minst erge. Je zal moeten uitzoeken wat er wordt verstuurd naar de display's. Je gaat dus het protocol moeten reverse engineren. Dan ga je een processor moeten programmeren om met de ontvangen data wat te doen. Ondertussen er wel voor zorgend dat je de rest niet naar de eeuwige jachtvelden helpt.

Op de stuurprint zit een NEC 8340EY, ook daar kan ik niet direct gegevens van vinden. Die zouden wel eens cruciaal kunnen zijn. Wat in de EPROM zit is uiteraard ook van belang. Wat zit er verder op die print? Een Z80?

edit: Waarom 3 datalijnen? Loop de baantjes eens na. Waarschijnlijk is er 1 datalijn en dienen de andere 2 lijnen om het IC actief te maken wat data moet ontvangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

SAUGR BAR, ik zie op de print een MAP sensor zitten, dus niet alle data op het display lijkt uit die data verbinding te komen. De turbo/inlaat druk zit lokaal op de print lijkt het.

[edit] ik zie net dat de sensor op het moederbord zit, niet de display sectie. Maar daar begint de puinhoop al bij de aansluiting van de draden :'(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 28 november 2021 21:58:57 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.