7-Segment Display driver IC alternatief

Dat kleine IC van NEC is als het goed is deze

NEC7001C.pdf

.

Die grote is ook van NEC en is inderdaad een soort van Z80.

D8748HC_NECElectronics.pdf

Bijzonder is dat er maar een handjevol pinnen van gebruikt worden.

3 uitgangen lopen dan ook direct naar de connector toe en dus naar die beide blobs.

Ik zal morgen meer en duidelijke foto's van het geheel maken.....maar ik voel hem al aankomen, gaat niet een eenvoudige oplossing worden.

bprosman

Golden Member

Die grote is ook van NEC en is inderdaad een soort van Z80.

Meer een 8048/8051 core

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Is inderdaad eentje uit de 8048 familie (Z80 en 8051 waren weer iets heel anders...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 28 november 2021 22:44:33 schreef Arco:
Is inderdaad eentje uit de 8048 familie (Z80 en 8051 waren weer iets heel anders...)

8051 kan wel 8048 code draaien. Maar zo diep zou ik niet gaan, ik zou (zoals gesuggereerd) het protocol naar het display proberen te reverse engineeren.
Ik begreep dat TS ook nog een goede print heeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Registerstructuur van 8048 is anders als bij de 8051. Misschien zijn ze in sommige gevallen uit te wisselen, maar zeker niet altijd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 28 november 2021 21:41:58 schreef buckfast_beekeeper:
Op de stuurprint zit een NEC 8340EY, ook daar kan ik niet direct gegevens van vinden.

Een UPD7001C uit week 40 van 1983. CMOS 8 bit serial ADC

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik de TS was zou ik een sloperij proberen. Vroeger had je de onderdelen lijn. Ik weet niet of dat nog bestaat. Maar ik denk dat dat een betere optie dan die print reserve engineeren. Die print is echt stuk en waarschijnlijk zijn de blobs ook stuk gerepareerd. Soms is het desolderen van een pcb gewoon onmogelijk en zit er niet veel anders op dan de onderdelen aan stukken knippen en in later instantie de pennetjes er met een slobberboutje uit te halen. En veel desoldeer ervaring helpt het beste. Als je zo'n systeem net nieuw aangeschaft hebt is het geen verkeerd idee om te beginnen met een kubieke meter printen schoon te solderen zonder dat de onderdelen of de printplaten stuk raken. Stagiaires op het werk die helemaal niet konden solderen heb ik ook wel eens een oude printplaat gegeven om te oefenen.

Zonder ervaring in het reverse engineren gaat het opniew maken van die print erg lastig worden. En inderdaad verschillen de z80, 8051 en 8048 nogal. Ik dacht dat de 8048 was uitgerust met z.g. bitbus netwerk. Een netwerk voor onderlinge chip communicatie. Vergelijkbaar met het I2C systeem van Philips. En het zou me niets verbazen als de communicatie hier ook met bitbus plaatsvind. Het is nog een beetje het pre canbus tijdperk.

Goedemorgen Ex-fietser, dat kun je rustig vergeten. Onderdelenlijn bestaat zeker nog wel, maar daar ga je dit echt niet vinden.

Daarnaast zijn deze setjes dusdanig kostbaar dat het zeker loont om er tijd in te steken, ook omdat het gewoon leuk is om uit te zoeken hoe ze dit destijds bedacht hebben.

Een beetje veel pre-canbus kun je rustig zeggen, dit is door VDO begin jaren '80 ontworpen. Reverse engineren van het printje is niet zo lastig, er zit niets op anders dan de 2 blobs en de 10 7-segment displays.

De kunst gaat worden om uit te vinden wat die blobs zijn.

EricP

mét CE

Die blobs zijn nou juist het minst interessante...
Als je het protocol kunt achterhalen, dan douw je dat hele spul zo in een AVR. Een PCBtje tekenen is ook het echte probleem niet...

[edit]Met 9 veters zal het wel iets ingewikkelder zijn dan 'power' en iets serieels 'shout & pray'...[/edit]

Toch zie ik nog wel mogelijkheden om deze PCB te herstellen. Aangenomen dat de displays het nog doen en het probleem niet in die blobs zit. Veel werk. Uren zijn duur. Je bent niet voor €100 klaar zeg maar...

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 29 november 2021 08:29:53 (27%)

8 Veters Eric.

Maar is dit iets waar jij iets in ziet?

Hierbij de betere foto's van zowel de stuurunit en het andere goed werkende display.

[Bericht gewijzigd door ovide op maandag 29 november 2021 09:25:08 (60%)

EricP

mét CE

8 of 9 maakt op zich niet zoveel uit... Zolang er geen protocol spec is...
Processor die ergens wat heen brult. Tsja... Dat kan natuurlijk vanalles zijn. Op de onderkant van de stuurprint lijken het trouwens 10 veters te zijn. Gezien de sporen: paar voor voeding.

Nou ja, ga maar eens een stuk stuurprint tekenen. Wellicht is er chocolade van te maken.
Meer kans als er een datasheet van de controller is en je hebt de mazzel dat wat er aan de controller zit aan 'speciale' pinnen zit.

Succes met tekenen!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 november 2021 23:16:46 schreef maartenbakker:
[...]
Een UPD7001C uit week 40 van 1983. CMOS 8 bit serial ADC

Me laten verleiden door de datumcode. Meestal staat het type nummer achter het merk logo.

Protocol proberen te achterhalen, AVR of PIC programmeren als decoder en 2 MAX7219 er achter als LED drivers. Hoeft de AVR zich al niks aan te trekken van de displays.

Teken al eens uit welke pennen van het stuur IC worden gebruikt en waar die naartoe gaan. Dan wordt al wat duidelijker hoe het display fysiek wordt aangestuurd.

Om het protocol uit te zoeken, een logic analyser er aan en zien wat er verstuurd wordt.

Als je de stuurprint bekijkt is het rond de 7805 ook al redelijk warm geweest.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een geheel nieuwe opzet van dat display.
Ik zit te denken aan een Rpi met( touchscreen)display.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat zou de meerwaarde zijn? Dit soort auto's probeer je ook zo origineel mogelijk te houden. Een touch screen staat daar als een tang op een varken.

Een RPi is in dit geval meer dan overkill.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 29 november 2021 09:03:32 schreef ovide:
8 Veters Eric.

Maar is dit iets waar jij iets in ziet?

Die stuurprint lijkt me niet zoveel mis mee (zeker als je nog een werkende display print hebt). Je zou nog kunnen kiezen om een "drop-in" switchertje te solderen op de plaats van de 7805, scheelt je al een hoop warmte.
Wat Eric ook al zegt die "Blobs" zijn het minst interessant. Die stuurprint is ook niet zo super ingewikkeld.
Kun je gelijk opteren om er iets courantere displays in te zetten.

Meer kans als er een datasheet van de controller is

8748 niet zo spannend. Maar die zal wel beveiligd zijn tegen uitlezen en een programmer vinden voor dat ding word ook al een uitdaging.

CuriousMarc laat hier zien hoe hij reverse engineering doet via zijn monitor, teken programma etc :
https://www.youtube.com/watch?v=VVrDyLMVS4U

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Datasheets van de 8048 zijn er genoeg (8748 is een 8048 met ingebouwde eprom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Een programmer is ook gene 'black magic'. Als je een fatsoenlijke datasheet hebt, dan staat er wel in hoe het werkt. Die pragrammer maak je gewoon zelf. Ik heb dat wel vaker gedaan: 8051 als 'stelletje I/O lijnen' en lezen maar. Ding dumpte naar serieel.
Maar dan... dan heb je wellicht de rauwe data. Dan moet je het door een disassembler gaan trekken. En dan moet je ook nog gaan snappen hoe het werkt.
Voordat dit kans van slagen heeft, zul je toch eerst moeten weten welke I/O pinnen gebruikt worden...

Ja, ook dit is te doen. Maar niet voor een bedrag van 4 cijfers - als het commercieel moet. En de uitkomt is onvoorspelbaar.

Ik zou toch inzetten op kijken of het 'protocol' te achterhalen is. Al dan niet iemand die er al eens moeite voor gedaan heeft, misschien is het ook gewoon wel gedocumenteerd. Je zou ook VDO eens kunnen benaderen. Met het verhaal wat je hebt, zul je in geen enkel opzicht een bedreiging voor hun zijn, met een beetje mazzel vind je iemand die het 'leuk' vindt en eens voor je spit. De kans is niet heel groot, maar de kosten zijn ook heel laag.

bprosman

Golden Member

zul je toch eerst moeten weten welke I/O pinnen gebruikt worden

Als je het schema wil tekenen wel nuttig, verder niet zoveel. Dat ding heeft alleen maar I/O pinnen, een Reset en een /INT, dat is het wel, geen UART, SPI, I2C , alleen maar bit-bangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Dan nog... Het zal wel niet, maar... Het kan ook opeens memory mapped I/O zijn. Met 1 device zonder decoding logic? Ik heb het met een 8051-derivaat wel eens zo gezien ja... Geen external RAM nodig, wel wat I/O tekort. Address maakte niet uit, als het maar XRAM was. Lomp. Maar het werkte wel zo...

Ik ken dit chippie niet (als in: nooit mee gewerkt). En ik weet verder ook niet wat-ie nog meer doet. Tenslotte moet je ergens beginnen. Gewone I/O klinkt logisch. En als er niet meer op zit... Tsja...

As assumptions... Al acht ik de kans niet groot hoor. Maar zeg nooit nooit.

Dank iig voor al het meedenken. Ik heb wel een scope maar geen L.A. dus die komt morgen binnen. Zal hem zo nog eens aan de scope hangen om iets in beeld te brengen.

Tekening volgt ook zsm!

Semtexx

Golden Member

Denk ik te moeilijk of kan dit ding nog meer dan 2 temperatuursensoren uitlezen, een mapsensor uitlezen en een oliedruksensor en de waarden naar 7-segmentsdisplays uitsturen?

De mapsensor zit sowieso al in het apparaat zelf en het stamt nog uit de tijd dat er geen sensoren gedeeld worden met bv. motormanagement.

Is het een optie om dit met een Arduino te realiseren? De (weerstands)curven van de desbetreffende sensoren zal niet al te moeilijk te achterhalen zijn.

Of ga ik aan het doel voorbij het zo origineel mogelijk terug te herstellen?
Het printje met de 7-segmentsdisplays kan je op maat laten maken zodat het in de originele behuizing past.

Uit de categorie "beter duur dan niet te koop" vond ik dit:
https://burkhart-engineering.com/shop/bmw/bmw-ag/bmw-3er/awron-datendi…

Iemand is er al dus eens druk mee geweest.

*edit: deze is nog billiger en lijkt me een redelijk exacte replica:
https://jrparts.fr/?product=alpina-obc-replica-for-e30

Hoi Semtexx,

die beide repo-setjes ken ik inderdaad en is een prima alternatief voor een replica auto. Maar zeker bedankt voor het meedenken!

Het is overigens geen mapsensor, maar een boostsensor, meer een detail, maar zo klopt het verhaal in ieder geval weer.

Ik zou heel graag het displaygedeelte met een alternatief namaken, dat mag Arduino zijn, of een PIC of zoiets. De voeding/stuurunit zou ik graag intact houden.

Volgens mij gaat het dan om het ontsleutelen van de data die verstuurd wordt.

Het zal niet ingewikkeld zijn, zoals ik in een van de begin posts al vermeld heb is het een grote kans dat het alleen eeen CLK/DATA/LATCH signaal is met misschien nog 2 CS! lijnen voor de bovenste/onderste chip/display rij.

Als je de spoortjes op het display volgt kun je wel ongeveer achterhalen welke draadjes naar beide blobs lopen (CLK/DATA/LATCH oid) en of er 2 specifiek naar iedere blob, dan kunnen die laatste 2 wel eens de CS! lijnen zijn.

Teken eens een schema van het display bordje met de blobs als black box en post dat hier.

De displays lijken niet gemultiplexed te zijn gezien de hoeveelheid spoortjes op de print. Dus dan zijn er best wat IC's te vinden die een schuifregister met driver bevatten zoals de modernere TPIC6B595N achtige chips. (Maar dan met een interne stroombron). Ik weet zo even geen type maar ik weet dat ze er zijn.
Volgens mij van NEC of Renesas of dat soort Japanse chips?
Of Micrel oid.

-edit- Het kan ook een driver zijn zonder current outputs en dat de display VCC pinnen ge-pwm-ed worden door de stuurprint om zo de stroom te reduceren. Dan het je genoeg IC's te kust en te keur om iets te maken wat er op lijkt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

De 'Eprom' lijkt mij een microcontroller met ingebouwde Eprom (40 pins?)

3 datalijnen kan heel goed, kijk maar naar bijvoorbeeld de 74HC595: clock, data en latch, deze combinatie zie je ook wel bij 'veel' bits schuifregisters. De data komt niet direct op de uitgangen maar na zoveel keer inklokken geef je met de latch pin aan dat alle data aanwezig is en op de uitgangen mag komen.
Anders zou het ook een wilde boel worden op die displays.

Eerste data ziet er zo uit op de L.A.

Waarbij dit de data op het display is, en die staat dan verder ook stil.
(Er zijn geen sensoren aangesloten op dit moment)