7-Segment Display driver IC alternatief

Ik heb een led variant van die chip (DIL40) ook nog nodig omdat ik ook iets antieks heb met een VFD display waar zo'n National MM chip in zit en ik er gewone groene displays in wil zetten (VFD glas is gebroken). Eens een keer zo'n ding bestellen.

Je hebt het nummer updated zie ik!

Bij Farnell hebben ze de chip ook. Ik zie dat zelfs deze chip met de componenten-malaise niet meer te krijgen is. Snap ik geen barst van want ik denk niet dat ze nog veel gebruikt worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Super! Wat zou dat mooi zijn als er idd die MM5451 onder de blob zit.

Er is genoeg ruimte naar achter toe (de diepte in) om iets te maken.

Ik ga morgen nog wat testen en ik zag de chips wel op eBay voorbij komen.
Maar die China productie is vaak twijfelachtig

Arco

Special Member

Op Buydirect van Microchip kun je ze bestellen, zijn op voorraad...
https://www.microchip.com/en-us/product/MM5451#buy-from-store

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 1 december 2021 01:33:36 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankje! En dan voor de voor de PLCC gaan het ivm de kleinere afmetingen denk ik?

@henri62 moet ik voor jou ook gelijk iets mee bestellen?

bprosman

Golden Member

Niet dat TS (voor zover ik begreep) die richting op wilde maar vond deze nog wel leuk :
http://www.mattmillman.com/projects/hveprom-project/an-easy-to-build-m…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 december 2021 06:58:25 schreef ovide:
Dankje! En dan voor de voor de PLCC gaan het ivm de kleinere afmetingen denk ik?

Bekijk ook even of de external reset gebruikt wordt want de dip en plcc versie hebben geen pin ter beschikking terwijl die onder de blob er wel een heeft.

LDmicro user.

OK, maar daar heb ik dan niet echt een keus in toch? Anders dan de aangeboden IC's zijn niet beschikbaar lijkt mij.

Hoe weet je dat trouwens van die external reset?

mvg
Ivo

Arco

Special Member

De reset is zo te zien een uitgang, géén ingang (hoog puls uit na ontvangst 36e bit)
Ik vermoed dat die niet gebruikt wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op pagina 1 in de tekening staat dat de resetpin enkel bij de 'die' versie beschikbaar is, verder staat dat ook in de beschrijving.

LDmicro user.

Ah, weer iets geleerd, dat is dus het stukje (only available
in die form).

Thanks

Op 1 december 2021 16:37:57 schreef Arco:
De reset is zo te zien een uitgang, géén ingang (hoog puls uit na ontvangst 36e bit)
Ik vermoed dat die niet gebruikt wordt.

Het zou mij sterk verwonderen dat de resetpin niet gebruikt wordt, de controller weet immers niet waar de teller staat als de chip een clockpuls mist en dat voor de rest van de 'draaitijd'.

edit: het toeval wil dat ik juist aan het experimenteren ben met een uitlezing waar counters gebruikt worden.
Ik gebruik IEE1705 (=TiL306) tellers en de variabele wordt omgezet in een aantal pulsen zodat de uitlezing de variabele weergeeft, hier is ook wel een reset nodig.
Ik weet het, die tellers zijn antieke chips maar ik heb er een aantal en wilde ze eens gebruiken en zijn mooi om naar te kijken.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik denk dat na een timeout van de clock line de seriele bitcount gereset wordt (alhoewel nergens beschreven)
Als dat niet zo was, zou de DIP/LCC versie nutteloos zijn: je weet niet of wat je wegschrijft ook klopt qua positie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien is dat wel waar want de 1ste clockpuls is de startpuls.
Maar ik dacht aan een automotive omgeving vandaar die resetpin.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Zonder een vorm van 'auto-reset' zouden de DIL en LCC uitvoeringen eigenlijk zinloos zijn:
Als er stoorpulsen zijn (extra clockbits) dan heb je op den duur geen flauw benul meer welk bit je wanneer aan het schrijven bent.

Een goede en complete datasheet zou toch wel prettig zijn... ;)
Ik vond dit nog ergens:

Clearing the bus:
After power on, the M(M)5451 should be synchronised by sending 5 bytes of 0's to it.
If you don't care about speed, just precede every send with five 0's, then you will never have a problem.

De getekende pulstrein doet dat al: als displaydriver 1 data krijgt, krijgt displaydriver 2 allemaal nullen...

Is ook wel logisch: als er meer als 35 lage datapulsen voorbijkomen, dat moet de volgende hoge puls een startpuls zijn.
(maar toch, vermelding in de datasheet was toch wel netjes geweest...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de toelichtingen, ik begon wel even te twijfelen toen ik MGP's bericht zag, maar dacht precies wat Arco zegt, want dan zouden die ik nu net besteld heb nutteloos zijn.

Nog even wachten tot ze binnen zijn, maar ik ga alvast wat voorbereidingen doen.

@bprosman dankje voor die link, leuk en interessant!

@henri62 heb extra besteld, laat maar weten of ik je een paar moet opsturen!

Dat over dat start bit: Het staat in het datasheet, zie het blokschema, exact zoals ik al tig post geleden vermeld heb.

Ik ben die chip een klein jaar geleden tegen gekomen in een ander apparaat en toen uitgezocht hoe die werkt, was het al bijna vergeten.
Vandaar dat ik redelijk snel gevonden heb welke chip het precies was.

Dus geen reset nodig. Alleen bij de eerste keer een vracht nullen sturen en dan als eerste bit een '1' + 35 bits data.

Verder practisch gezien zou ik twee nieuwe printen ontwerpen: 1 met de displays erop en twee fine pitch SMD board-to-board connectoren op de achterkant (40p / connector oid). Dan een tweede bordje met 2 stuks PLCC variant erop en de contra delen van zo'n b2b connector.

Zoiets dus:

code:


    Zicht / dislay zijde print
       VVVVVVVVV

   [  ]  [  ]  [  ]  [  ]  [  ]   etc: displays 
========================================  PCB1
  | smd con |              | smd con |
  -----------              -----------
  -----------              -----------
  | smd con |              | smd con |
========================================  PCB2
           PLCC1        PLCC2

De bedrading kan op het controller deel, inclusief voeding.
De SMD connectoren moeten dus de 35 segmenten voeren + common van de leds (paar pinnen parallel pakken).
Dus met 40 pinnen kom je denk ik een heel eind.
De vraag is even hoe klein je die kunt kopen.

De connectoren moeten dan horizontaal tussen de bovenste en onderste rij displays komen te zitten.

Ook kun je zo modernere LED displays kopen en ze exact passend maken.

Hoe breed is dat printje (horizontaal) ongeveer? Misschien dat je 2 stuks 1.27 mm pitch connectors (ca 30 mm breed) net naast elkaar kwijt kunt.

Anders zoiets:

https://www.digikey.nl/en/products/detail/panasonic-electric-works/AXK…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 december 2021 19:06:46 schreef henri62:

Dus geen reset nodig. Alleen bij de eerste keer een vracht nullen sturen en dan als eerste bit een '1' + 35 bits data.

Helemaal akkoord maar is dat hier wel zo? je hebt die pin ter beschikking, wat doe je dan?
Hopelijk hebben jullie gelijk ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat over dat start bit: Het staat in het datasheet, zie het blokschema, exact zoals ik al tig post geleden vermeld heb.

Startbit is hier en daar vermeld, maar nergens dat je 35+ '0' bits moet sturen als je de boel wilt synchroniseren. Was wel zo netjes geweest...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uit de data van de analyser is het goed te zien dat het startbit altijd netjes 1 is.

In het datasheet moet je het inderdaad afleiden van "circumstantial evidence".

Het wordt nog een uitdaging om alles op een nieuw setje printjes te krijgen, misschien moet je wel naar een multilayer om de connectoren erop gepropt te krijgen. Maar dat kost tegenwoordig ook niet meer de hoofdprijs.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Als je voor de displays een smd versie gebruikt, kan alles makkelijk op een enkele print...
https://nl.rs-online.com/web/p/led-displays/8134779/?relevancy-data=73…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey dat is ook interessant! Ik wist niet eens dat ze in SMD bestonden. Misschien ook interessant voor mijn "reparatie" projectje (maar dan in het groen).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Wel grappig dat je eerst geheim houdt welke veter waarvoor is en dan opeens met plaatjes uit een LA komt...

Maar gefeliciteerd dat je er een redelijk duidelijk geheel van het weten te maken. Het lijkt allemaal wel op z'n plaats te vallen nu. Nou nog ff een PCBtje fabrieken. Het ziet er niet uit als 'rocket science', het gaat alleen tijd kosten.

Blijft nog ff de vraag... waar die andere veters voor zijn. Je laat er nu 3 zien. Met GND en PWR zijn er 5 benoemd...

Volgens mij mis je telkens delen uit de gehele topic EricP......

Ik had verteld dat ik geen LA had en gelijk eentje heb besteld.
Daarom heb ik de volgende dag 'opeens de geheime plaatjes' gepost......

Vanavond schema tekenen zodat hopelijk de 2 (twee) laatste draden ook duidelijk worden.

Ga je ook nieuwe printjes maken (of 1 als alles erop past)?

Heb je al uitgezocht waar de CA-pinnen van de displays nu precies naar toe lopen wat dat is ook nog wel spannend?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Daarom heb ik de volgende dag 'opeens de geheime plaatjes' gepost......

Je leest dingen die er niet staan. Het ging over draadjes, niet over plaatjes... Maar wat je wilt.