philips radio B5W32at/01

maartenbakker

Golden Member

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Ik denk eerder dat je browser of je virusscanner stuk is. Sommige sites geven de meest onzinnige veiligheidsmeldingen terwijl ze prima werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 4 december 2021 17:53:06 schreef Arco:
Er valt toch niks 'printjes te maken'?
Alleen diodes vervangen. (kun je een brugcel voor nemen en dan de '-' afknippen. Simpel vast te schroeven)
https://nl.farnell.com/taiwan-semiconductor/gbu402-c2/bridge-rectifier…

En een flinke serieweerstand plaatsen omdat Se versus Si nogal wat verschil geeft in doorlaatspanning en zoals ook al vermeld is de spanningscaroussel op 240V zetten! De schaalverlichting lampjes branden nu op overspanning.

Nog niet genoemd, maar voor de volledigheid. Bij ombouw van selenium naar silicium zou ik, behalve een weerstand, ook 2 ratelcondensatoren toevoegen van 47 nF zo kort mogelijk over de nieuwe diodes.

Arco

Special Member

Laatste versies van Firefox blokkeren bij default downloads van niet-https: sites en markeren die als 'potentially dangerous'...
Om dat uit te zetten in about:config de parameter 'dom.block_download_insecure' op false zetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Met een p gaat het beter.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 5 december 2021 16:06:17 schreef RAAF12:
[...]

En een flinke serieweerstand plaatsen omdat Se versus Si nogal wat verschil geeft in doorlaatspanning en zoals ook al vermeld is de spanningscaroussel op 240V zetten! De schaalverlichting lampjes branden nu op overspanning.

Of een lineaire spanningsregelaar van ca 14V

Goede middag,

Bijgaand de foto,s van de aanpassing voeding schakeling.

Spannings keuze schakelaar op 240 volt geplaatst.
printje gemaakt.
2x diode 1n4007
2x vermogens weerstand 12 ohm 10 watt, paralel dus 6 ohm bij 20 watt.

Uitgangs spanning nu 13,6 volt.

Elko,s vervangen in de versterker deel.

Radio werkt weer naar behoren.

Arco

Special Member

Ik persoonlijk vind het (als het niet nodig is) maar niks, zo'n anachronisme in een oude radio... ;)
Met eerder genoemde brugcel was je met 1 onderdeel klaar geweest (dat doet minder afbreuk aan het geheel)

Weerstanden waren ook niet nodig (een voltje meer vindt 'ie echt niet erg)
Daarbij zijn de weerstanden heel, heel erg overbemeten met 20W: een 0.5W weerstandje is zelfs nog heel ruim bemeten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zit in een kast. Geen hond die dat ziet. Zelf zou ik die oude seleniumdiode laten zitten en de siliciumdiodes met weerstand er parallel aangezet hebben.
20W voor een weerstand is hoog, maar er moet toch een weerstand in om de spanning goed te krijgen. Welke waarde is voor mij onbekend. Zal wel iets lager zijn dan 6Ω, want bij 6Ω is de spanning 13,6V. Opgenomen vermogen van de radio is 12W volgens specificatie, dus een 5W weerstand is ruim voldoende.
Was de seleniumcel echt stuk, of is die preventief vervangen?

RAAF12

Golden Member

Keurig opgelost! Het is inderdaad een kwestie van tijd dat die selenium bom gaat barsten. Instabiel materiaal wat misschien ook nog een tijd op de verhoogde 230V heeft gedraaid. Zo kan de radio weer jaren mee. Ik ken ook figuren die ouwe Se huisjes openmaken er dan een paar diodes in gaan verstoppen om het maar 'origineel' te laten lijken. Iedereen zo zijn/haar hobby!!

die Se cellen zijn allemaal erg verzwakt. De radio speelt er wel nog op, maar kan geen vol volume meer halen. Overigens, in deze radio moet ze best wat stroom leveren, want de eindtor staat in klasse A; (dus altijd de volle stroom) De eindtor staat dan ook op een zeer grote koelplaat.

Die klasse A instelling maakt oa dat deze radio een heel aangenaam geluid produceert (0% cross-over vervorming)