Elektromotor start niet altijd

Beste,

Op mijn trommelfilter (koivijver), heb ik een elektromotor(tje) met vertragingskast zitten. Nu, na een jaar of vijf merk ik dat de trommel niet altijd begint te draaien wanneer deze aangeschakeld wordt.

Nu had ik het idee dat dit aan een defecte condensator zou kunnen liggen. Op de condensator staat CBB61, 3.5 uf +/- 5%, 500V AC.

Het betreft een motortje 230V/60Watt.

Omdat ik lastig bij de motor kan wil ik eigenlijk eerst proberen of het aan de condensator ligt voordat ik verder ga sleutelen. Kan ik meten of de condensator nog in orde is (ik heb alleen een multimeter) of moet ik hem maar gewoon vervangen en kijken of het helpt?

Voor wat betreft het vervangen, ik kan alleen condensatoren 3.5uf/ 450V vinden, gaat dit ook werken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Ruud

GJ_

Moderator

De spanning maakt voor de werking niet uit. Dat gaat over wat de condensator maximaal kan hebben voor ontploft ;-)
Ik denk dat 450V ook zou moeten voldoen.

Hoi GJ,

Bedankt, moet de capaciteit wel precies kloppen, of zou bijvoorbeeld 3 of 4 uf ook voldoen. Dan zijn er wat meer bestelmogelijkheden namenlijk.

Groeten,

Ruud

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 november 2021 19:40:56 schreef RJT:
Hoi GJ,

Bedankt, moet de capaciteit wel precies kloppen, of zou bijvoorbeeld 3 of 4 uf ook voldoen. Dan zijn er wat meer bestelmogelijkheden namenlijk.

Groeten,

Ruud

Geen probleem.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

typenummer van de condensator zegt al dat het een chinees prul is die ik bij bosjes defect tegenkom. vervangen dat ding, voor dat geld heb je echt geen nieuwe motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties, ik zoek het dus in de goede richting (defecte condensator).

Ik ga een 4 uf / 450V bestellen en kijken of het daarmee opgelost is.

Groeten,

Ruud