Dag,
Ik ben gestart met een Fleischmann modelbaan. Nu zou ik de wissels (spoelen) willen aansturen met een Arduino, zodat de trein de ene keer rechtdoor rijdt en de volgende keer afbuigt. Een soort flipflop dus. Helaas, toen ik een schakeling had gemaakt werkte het niet. Wel werd een van de twee transistors warm, afhankelijk van de stand van de wissel. Mijn vraag is: kan ik met een transistor schakeling (en een Arduino) wel een wissel aansturen?
Kees
Dank voor jullie reacties.
1. De switch linksboven in het schema simuleert een contact dat wordt gemaakt wanneer de loc rijdt over een klein stukje geïsoleerde rails.
2. Pin 2 van de Arduino krijgt dan kort de +5V.
3. Wanneer pin 2 +5Vheeft, krijgt -afhankelijk van de wisselstatus- (die wordt bijgehouden) tor1 of tor 2 een stuurspanning gedurende 300msec., waarmee de stroomkring van 9V voor de wissel wordt gesloten.
4. Wanneer ik handmatig de transistor overbrug, schakelt de wissel wel.
5. Ik denk dat, wanneer de wissel wordt omgezet, de wissel in de geleidestand staat om weer teruggezet te worden. In dat geval staat er continu 9V op de andere tor; en die zal dus warm worden.
6. Inderdaad: wanneer ik met de hand de wisselstand verander, koelt de ene tor af en wordt de andere warm.
7. Is mijn schema dan toch te simpel gedacht?
[Bericht gewijzigd door KeesN op donderdag 2 december 2021 15:23:47 (49%)