Fleischmann wissels en Arduino

De wissels van Fleischmann zijn origineel voor ac bedoeld. Ik stuur ze nu aan met een dc puls spanning. Dat gaat goed maar er gaat dan wel een kortstondige flinke stroom lopen. Dus daar zal dan zeker rekening mee moeten houden.

mel

Golden Member

Is dat O materiaal formaat "treinen door de tuin rijden" , of is dat weer anders?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O is 1:43, was vooral in UK gebruikelijk.
HO stond voor "half O" en is dan ook 1:86.
(ook wel: 1:43,5 resp. 1:87)

Tuinbanen zijn meestal op nog grotere schaal, bv. 1:16

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ik moet iets te diep op de vliering kruipen om een trafo naar voren te halen, maar met name de lichtgroene heeft een aparte aansluiting voorverlichting en wissels. De luxe wissels hebben een verlichte rijrichting signaal, die ¼ slag draait bij het omschakelen van de wissel: Verticale witte balk of een schuine pijl, zoals gewoonlijk bij de DB.

Tuintreinen kunnen nóg groter. Er is in Zeeland een modelbaan op stoom, waarop kinderen kunnen zitten.

https://mtouch.facebook.com/zonnetreingrootsaeftinghe/videos/ministoom…

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 november 2021 12:28:05 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

,

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 november 2021 12:27:56 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er worden hier wat dingen gezegd over modelspoor die net buiten de werkelijkheid liggen. Daar wil ik niet te veel op ingaan omdat we dan ontsporen.

De spoelenaandrijvingen voor wissels werden in de klassieke situatie altijd met wisselstroom gevoed. Maar in het digitale tijdperk met gelijkstroom uit een decoder.

TS heeft met een arduino zijn eigen decoder gebouwd.
Wat ik graag wil zien is een elektrisch schema. Zonder dat is het onmogelijk te zeggen wat er mis is.

Fleischmann wissels worden omgezet mbv een electromagneet. Die werkt op DC minstens net zo goed als op AC. Dus met een extra brugcel kun je dat perfect vanuit een Arduino bedienen.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, Nooit geweten. Ze komen direct uit de trafo, maar omzeilen de regelaar.

Eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar het is wel logisch, want dat zou een extra gelijkrichter kosten en er zit idd maar een cuprox/seleenbrug(?) in, voor zover ik me herinner.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

@tidak, vraag eens aan Erik De Zwart (ex Veronica). LGB is zowat de grootste leverancier van het spul.

BTW treinen boomen weer in covid tijden.

Fleischmann wissels trekken net iets meer als 1A bij het omzetten. Origineel werden ze op de wisselstroom aansluiting van de trafo gezet.

Digitaal is er wat variatie. Of je haalt de spanning uit het (dure) digitale signaal of je haalt de spanning uit een externe 12V= trafo. In principe kan er geen transistor warm worden. De schakeltijd is daar te kort voor en de wissel heeft een afschakelcontact. Wordt de transistor wel warm, wil dat zeggen dat er ergens sluiting is of de wissel bereikt niet zijn eindstand.

In de wissel zitten 2 spoelen 1 draad is gemeenschappelijk en de andere 2 zijn voor de respectieve spoelen.

Arduino is wat overkill voor een wissel. Daar stuur je 8 wissels mee met 2 adressen. ATtiny84 is voldoende voor 4 wissels.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

@Imker ;):

Wat bedoel je meet LGB? zegt mij niets

En wat heeft Erik de Zwart daar mee te maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat onze vriend bieboer op Lehmann doelt: https://en.wikipedia.org/wiki/LGB_(trains) dat is wel dé aanbieder van tuintreinbanen dezer dagen. Ze doen vooral in "schaal G" oftewel 1:22,5, ik vrees dat ik de bal wat missloeg met mijn melding van 1:16. Wellicht was het (o.a.?) daarop dat KlaasZ alludeerde - dat was dan wel terecht.

Die meneer de Zwart daarentegen is ook voor mij volkomen onbekend en daarmee totnogtoe irrelevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2021 12:16:38 schreef Tidak Ada:
Tuintreinen kunnen nóg groter. Er is in Zeeland een modelbaan op stoom, waarop kinderen kunnen zitten.

Voor mensen die wel eens in het Noorden des Lands komen is er deze baan in Leek, Groningen, diverse locs, ook op stoom met vele wagons, geschikt om jeugd mee te vervoeren. De route gaat dwars door de bossen heen. https://www.nienoordspoorwegen.nl/
Erik de Zwart heeft een eigen spoor in de tuin daar zijn ook beelden van in deze TV uitzending https://www.youtube.com/watch?v=HAKvsJKzmAA Edje Nijpels zit ook als treintjesgek daar aan tafel.

Schakelen van wissels met gelijkstroom werkt doorgaans prima. Vooral MOSFETs lenen zich goed voor dit doel. Hier vind je praktische tips voor het interfacen met logic output van (o.a.) Arduino: https://arduinodiy.wordpress.com/2012/05/02/using-mosfets-with-ttl-lev…

Gebruik wel een flyback diode voor beide spoelen. En als je niet zeker weet of de stroom door de wissel wordt afgeschakeld, gebruik dan een puls. Experimenteer voor de lengte. 100 ms is waarschijnlijk al voldoende.

9 Volt is veel te weinig. Ik heb 'vroegah' iets van 15 tot 16 Volt gebruikt en zelfs dan wou het bij oudere wissels niet altijd lekker.
Grote kans dat het nu klinkt alsof er wat gebeurd, maar het wissel in werkelijkheid in dezelfde stand blijft staan en er dús ook stroom blijft lopen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

TS heeft al een week niks van zich laten horen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, zelfs op mijn expliciete vragen van 30 november zag ik geen reactie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2021 11:38:53 schreef R-Yen:
[....]

Gebruik wel een flyback diode voor beide spoelen. En als je niet zeker weet of de stroom door de wissel wordt afgeschakeld, gebruik dan een puls. Experimenteer voor de lengte. 100 ms is waarschijnlijk al voldoende.

Inderdaad de wissel schakelaars, die ik heb bestaan uit doosjes met twee moment drukknopjes: één voor heen en één voor terug. Ik verwacht dus geen afsluiten na schakelen:

Hier de transformatoren, Links de rij-transformator en rechts de trafo voor verlichting en seinen.

Ik heb ook nog en (latere) rijtrafo, waar ook 14V ac uitkomt voor seinen.

Let op de prijzen uit de jaren 50 !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 november 2021 01:29:55 schreef Arco:
Ja,

Als de wissels met DC werken tenminste. Maar zonder schema te zien valt er niks te zeggen of er soms wat verkeerd zit...

Ha Arco,
Zie het schemaatje hierbij. Doordat altijd een van beide spoelen in de wissel geleidend is, staat er altijd een van de twee torren onder de volle spanning van de wisselbesturing, 16V. Dus die tor wordt warm. (in het schema nog 9V). De interne weerstand van de wissel is maar een paar Ohm.
Zijn dan transistors wel een oplossing / mogelijkheid of moet ik met relais gaan werken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Tidak Ada: ik had ook Fleischmann in m'n jonge jaren, maar wel de volgende generatie. Pastelgroene trafo, met een geregelde gelijkstroomuitgang en een ongeregelde voor wisselstroom. Wellicht het model 715, zie bv. https://modellbahnshop-baumann.de/669 Dus in één apparaat de functionaliteit die in uw dagen door twee aparte trafo's werd aangeboden. (mijn ouders gruwelden ervan als ik die trafo dan gebruikte om de EE-schakelingen te voeden, want men moest toch alles gebruiken voor het oorspronkelijke doel en voor niets anders?)

@topicstarter: zoals reeds eerder gesteld is de 9V veel te weinig, het dubbele zal aardig wat beter werken. Verder ontbreken de blusdiodes, ook dat werd reeds meermaals aangegeven. Daarbovenop zou ik tussen elke mosfet en zijn wisselspoel een forse elco stoppen, zeg maar 1000uF/35V, dan kan er nooit meer dan een pulsstroom vloeien. De waarde van de elco kan nog het voorwerp zijn van experimenten, streef naar de kleinste waarde waarbij het schakelen nog betrouwbaar blijft.

Weliswaar zie ik in uw code dat de pulsvorming in software gebeurt, maar als er iets warm wordt dan is dat toch een duidelijk teken dat dat niet werkt zoals bedoeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ha BFM,

Ja, ik heb ook die 'zeepgroene trafo', maar geen folder exmplaar waar die in staat.
Die groene trafo is er later pas bij gekomen.
Ik meende daarom dat die stuuruitgang ook d.c. zou zijn. 't Is immers bijna 70 jaar terug ;)
Die andere trafo was aangschaft omdat uiteindlijk niet voldoende por uit die groene trwafo kwam om alls te kunnen voeden. Wissels zijn namelijk nogal stroomverters als je ze schakelt. In eeste instatie had ik ook alleen maar handwissels. 't Zaakje was immers al duur genoeg vin die tijd....

Jij had waarschinlijk HO-spoor dat is gunstiger omdat daar de rijstroom kleiner is. Mijn locs zijn loodzwaar (puur zamac) en konden met moeite een helling op met volle por. Vermoedelijk ging dan ook de trafo in stroombegrenzing.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 december 2021 18:28:54 schreef KeesN:
Doordat altijd een van beide spoelen in de wissel geleidend is, staat er altijd een van de twee torren onder de volle spanning van de wisselbesturing, 16V. Dus die tor wordt warm.

Van alleen spanning wordt een tor niet warm. Daarvoor moet er stroom lopen.
Maar ik snap wel waarom je er niet uit komt. Als je een tor niet tekent volgens het gangbare symbool, dan kunnen wij niet zien hoe je het hebt aangesloten

Dag allen,
Ik ben nog steeds aan het uitvinden of ik mijn wisselbesturing voor elkaar kan krijgen met transistors; en dan een besturing die werkt als een flip-flop, dat wil zeggen de eerste trein gaat naar links, de tweede rechtdoor; de derde weer naar links, etc.
In de bijlage heb ik m'n Arduino-code toegevoegd. Ik ben eerst maar begonnen om, in plaats van transistors en de wissel, het geheel te laten werken met LEDjes. Wanneer ik elke seconde op de switch druk, gaat inderdaad de ene keer de rode led branden en de andere keer de groene. Zie de foto in de bijlage. Daaruit leid ik af dat de Arduino code correct is.

Maar wanneer ik de Ledjes vervang door transistors, gaat het echter niet goed. De LEDjes branden allebei zacht. En het lijkt erop dat de tor verbinding maakt tussen drain en source wanneer er op de gate van de tor GEEN spanning staat.

Nu las ik dat de tor, een IRF 520, eigenlijk te zwaar is voor dit werk. Op de gate van de tor komt de 5V van de Arduino af en toe te staan. De spanning voor de led die door de tor gaat, is ook niet meer dan 5V. Is dat te weinig voor een goed functioneren? Heeft iemand hier ervaring mee? Zie ook het schema in de bijlagen.

KeesN

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op uw schematekening ontbreken serieweerstanden om de stroom door de LEDs te begrenzen. Alle kans dat leds en/of mosfets dat niet zo best verteerd hebben; afhankelijk van de viriliteit van de 5V=-bron.

Graag ook de code hier posten ipv een bestand te linken, en vooral niet in het verfoeide doc-formaat.

Enne, laat die IRF520 dan een een beetje overkill zijn, TE zwaar kan hij nooit zijn. Maak u daarover maar geen zorgen. Integendeel zou het misschien kunnen dat uw beide exemplaren de mishandeling overleefd hebben juist doordat ze flink meer aankonden dan normaliter nodig ware.

Tenslotte: of een led brandt, of niet, of hoe fel, dat wordt niet bepaald door spanning maar wel door stroom. De gemiddelde doorsnee huis-tuin-en-keukenled heeft een absoluut maximum van 30 mA, en geeft nauwelijks minder licht met 20 of zelfs met 10 mA. Het is precies om die stroom vast te leggen dat er op zijn minst een serieweerstand nodig is; een stroombron is nog mooier natuurlijk, maar is voor een signaalled overkill.

(nb: de aanbevelingen hieronder kan ik enkel onderschrijven. Borreltje, @guy? :) )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Naast de serieweerstanden zou ik serieus aanraden om de MOSFETs gewoon het symbool te geven dat ze hebben en dat (vooral) te tekenen zoals het hoort.

Punt twee: zet, gewoon omdat het geen kwaad kan, tussen arduino-pin en gate van elke FET een weerstandje van 22 Ohm of zo en daarna een 10k weerstand naar massa. Zo bescherm je de MOSFETS tegen zwevende gates (daar is die 10k weerstand voor) en je voorkomt dat je je Arduinopin onderuit trekt. Een MOSFET-gate is als een condensator die plotsklaps opgeladen wordt, die dientengevolge piekstromen kan genereren die je controller kunnen laten herstarten/beschadigen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.