Elektriciteit voor in scheidingsmuur aftakken vanuit WCD toegestaan?

Ik wil een berging in een ruimte creëren door de achterste ca. 1.5m met een scheidingswand (holle wand) af te sluiten. In deze wand wil ik aan de kant van de berging graag een lichtpunt, schakelaar en WCD zetten en aan de kant van de kamer twee dubbele WCD's met randaarde en evt ook nog een lichtpunt met schakelaar.

Ik weet hoe ik e.e.a. kan aanleggen, ben alleen niet voldoende op de hoogte van de regels m.b.t. aftakken etc. Mijn vraag is waar ik het beste de stroom vandaan kan/mag halen. Het gaat om een woning uit 1992 in NL.

Huidige situatie: een centraaldoos in het midden van het plafond in de bestaande ruimte en een WCD met randaarde vlak naast de plek (ca 5cm) waar de nieuwe scheidingswand komt. Deze WCD is rechtstreeks op de centraaldoos aangesloten.

De netste manier zou vermoed ik zijn een extra centraaldoos in de nieuwe scheidingswand en deze aansluiten op de bestaande centraaldoos, maar dat wil ik niet omdat ik dan een flink eind in het betonnen plafond zou moeten frezen, wat veel troep zou geven en het plafond zou beschadigen met extra kosten en waarschijnlijk wachttijd tot gevolg.

Liefst wil ik aftakken vanaf de bestaande WCD die vlakbij de nieuwe scheidingsmuur zit. Maar mag dit? Ik las ergens dat aftakken alleen in dezelfde wand mag en dat je geen hoek om mag, maar misschien mag het wel als ik het eerste stukje opbouw maak? Het is geen probleem als de bestaande WCD verdwijnt en als lasdoos wordt gebruikt. Ook vind ik het geen probleem om opbouwmateriaal te gebruiken aan de kant van de berging, maar aan de andere kant van de wand wil ik wel inbouw gebruiken.

Het zou waarschijnlijk praktisch zijn om in de nieuwe wand een centraaldoos bij het lichtpunt te zetten en van daaruit de WCD's en schakelaar aan te sluiten, maar ik neem aan dat je niet een centraaldoos op een aftakking van een WCD mag aansluiten? Of mag dit wel als het alleen nog maar als lasdoos wordt gebruikt en ik de WCD eraf haal?

Wellicht is ook nog een optie om meerdere keren door te lussen, dus vanuit de bestaande WCD naar nieuwe WCD 1, die naar nieuwe WCD 2, die naar lichtpunt en schakelaar. Maar ik las ook ergens dat je maximaal 2 keer mag door lussen?

Kortom, wat is volgens jullie de beste oplossing zonder in het plafond te hoeven frezen?

Alvast dank voor het meedenken!

mel

Golden Member

De doos waar nu het te vervallen wcd zit, weghalen, pijp verlengen, tot de nieuwe doos, draad vervangen, dan kan je daarvandaan verder breien.De bestaande doos als lasdoos gebruiken mag,maar je moet m wel in het zicht laten, dus niet wegwerken.Als je een inbouwdoos wil gebruiken als doos met lasruimte moet de doos wek 50 mm diep zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Als je een losse (tijdelijke) wand hebt (ofwel je schroeft/boort/spijkert/metselt/plakt hem niet vast)

Dan word het gezien als een meubelstuk en mag je met een steker werken. Lamp moet dan ook op de wand komen.

Anders moet het volgens de richtlijnen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@mel: dank, dat is een prima idee!
Liefst laat ik de bestaande inbouwdoos zitten en gebruik ik hem als lasdoos zodat het evt. in de toekomst weer makkelijk terug te brengen is in de oude situatie en omdat het geen probleem is hem in het zicht te laten omdat het aan de kant waar de berging komt zit.

Nog even om te checken: wat ik nu overweeg om het simpel te houden en niet te hoeven hakken is de bestaande WCD eruit schroeven en dan op die inbouwdoos een deksel met buisuitvoer zetten (weet niet hoe zo'n ding heet maar weet dat het bestaat). Vanuit daar gaat dan een buis een klein stukje over de bestaande betonnen muur (5cm ofzo) om vervolgens het holle scheidingswandje in te verdwijnen naar een centraaldoos die ik daar aan de kant van de berging monteer die tevens als lichtpunt gaat dienen. Vanuit daar kan ik dan de nieuwe WCD's en schakelaars etc. in het wandje aansluiten. Doe ik dan qua regelgeving geen gekke dingen?

Voordeel van de inbouwdoos als lasdoos met een stukje zichtbare buis lijkt mij in elk geval dat direct duidelijk zichtbaar is waar de aansluiting voor het wandje vandaan komt.

Ik moet nog checken of de bestaande inbouwdoos 40 of 50mm diep is, maar als ik de bestaande WCD eruit laat zal er natuurlijk sowieso genoeg ruimte zijn om die enkele verbinding naar een nieuwe centraaldoos in de berging te maken, dus wat dat betreft geen probleem lijkt mij.

@High met Henk: dank, dat is ook nuttig om te weten van die losse/tijdelijke wand, maar in mijn geval wordt het een vaste wand.

deze bedoel je, 8712507069542

https://media.elektrobode.nl/images/product/abb-haf-kniedeksel-geschikt-voor-m20-7168-130.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 november 2021 00:53:11 schreef JBBD:
De netste manier zou vermoed ik zijn een extra centraaldoos in de nieuwe scheidingswand en deze aansluiten op de bestaande centraaldoos, maar dat wil ik niet omdat ik dan een flink eind in het betonnen plafond zou moeten frezen, wat veel troep zou geven en het plafond zou beschadigen met extra kosten en waarschijnlijk wachttijd tot gevolg.

Je hoeft toch niet in het plafond te frezen? Zet er een K-25 gootje op, dan hoef je alleen een paar gaatjes te boren.

Maar met een stekker werken vanuit de bestaande wcd lijkt me ook een haalbare optie.

Op 30 november 2021 09:21:26 schreef testman:
deze bedoel je, 8712507069542

Ja, precies, zoiets had ik in gedachten, dank.
Ik bedacht dat evt. nog iets strakker wellicht het eerste stukje plattebuis kan en dan een verloopmof naar 16mm op de plek waar het de wand ingaat, maar dat maakt eigenlijk niet echt uit omdat het toch achterin een berging komt waar hoe het eruit ziet er niet zoveel toe doet.

Op 30 november 2021 09:36:56 schreef KlaasZ:
[...]Je hoeft toch niet in het plafond te frezen? Zet er een K-25 gootje op, dan hoef je alleen een paar gaatjes te boren.

Maar met een stekker werken vanuit de bestaande wcd lijkt me ook een haalbare optie.

Een goot vanaf de bestaande centraaldoos is idd ook een optie, dank voor de suggestie, maar een best lang stuk K25 op het plafond vind ik toch minder mooi en dan zou er ook nog een opzetrand oid op de centraaldoos in de kamer moeten voor aansluiting van de goot. Dit zou ook allemaal in de kamer komen waar ik het wel strak eruit wil laten zien.

En als ik afga op de post van High met Henk mag een stekker niet omdat het om een vaste wand gaat.

De optie om de bestaande WCD als lasdoos te gebruiken en vandaaruit met een buis te verlengen naar een nieuwe centraaldoos in het wandje vind ik tot nu toe de beste optie.

Het ding wat testman laat zien heet een uitbreidingsdeksel. De getoonde is voor ronde buis, maar ze bestaan ook voor platte K-25 of P-25 goot.

Sine

Moderator

Precies, je kunt gewoon vanaf een WCD werken.

Als je die doos wilt blijven gebruiken heb je ook nog deze tussenrand:

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 30 november 2021 12:06:30 (42%)

mel

Golden Member

Op 30 november 2021 09:49:04 schreef KlaasZ:
Het ding wat testman laat zien heet een uitbreidingsdeksel. De getoonde is voor ronde buis, maar ze bestaan ook voor platte K-25 of P-25 goot.

Dat heet eigenlijk een kniedeksel, en is voor kabel, er hoort een wartel bij.Maar een k25 gootje is eigenlijk net zo netjes.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Kniedeksel en uitbreidingsdeksel zijn twee woorden voor hetzelfde ding.
Je kunt op beide woorden gaan googelen en dan krijg je steeds dezelfde produkten te zien.

Dank iedereen voor de tips en suggesties. Plan is nu om vanaf de bestaande WCD (die in de berging komt en die ik niet meer als WCD ga gebruiken) met K25 een klein stukje te overbruggen naar de nieuw te plaatsen scheidingswand en vanaf daar via een verloop naar 16mm buis naar een in het wandje te plaatsen centraaldoos/lichtpunt.
Vanaf daar is het verder standaardwerk om met buis en hollewanddozen de nieuwe WCD's en lichtschakelaar(s) aan te sluiten.
Volgens mij heb ik dan een redelijk nette oplossing. In elk geval een oplossing zonder hak en breekwerk en die ook weer eenvoudig is terug te draaien mocht dat ooit gewenst zijn.

Op 30 november 2021 12:07:43 schreef mel:
[...]Dat heet eigenlijk een kniedeksel, en is voor kabel, er hoort een wartel bij.Maar een k25 gootje is eigenlijk net zo netjes.

in dat gat past ook een 16mm buis. vaker gebruikt, wel de voorgaande versie die nog steeds niet op zijn op t werk. banula dozen zijn er niet meer, voor het aftakken van een buis op een 90 graden onderliggende buis. maar dat is ook een ding uit opa's tijd nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer