Vaatwasser lek

Hallo, ik heb sinds gisteren een Smeg vaatwasser dat stopte met draaien. Foutcode opgezocht en het bleek E1 te zijn. Onderkant gedroogd zodat aquastop niet ingrijpt. Nu ben ik aan het traceren waar het lekt en het water loopt uit thv de onderkant zoutreservoir, zie foto met punt schroevendraaier als referentie.

Is dit het repareren waard of moet ik een nieuwe kopen?

Alvast bedankt.

Je gaat wel nog een pak nauwkeuriger de lekbron moeten achterhalen.

Zit de zoutvatmoer vast? De moer die onder de zoutstop het vat op zijn plaats houd. Zoutvat=zoutreservoir

Zijn er inoxperforaties? Minuscuul kleine gaatjes rond omgeving vd zoutstop in het inox.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor je reactie.

Zit de zoutvatmoer vast? De moer die onder de zoutstop het vat op zijn plaats houd. Zoutvat=zoutreservoir
Ik denk dat je hiermee bedoelt onder in de bak? Ik kom er echter niet bij dus ik kan dit ook niet controleren. Of ik moet het verder uit elkaar halen.

Zijn er inoxperforaties? Minuscuul kleine gaatjes rond omgeving vd zoutstop in het inox.

Ik heb met mijn zaklamp erop geschenen maar ik kind zien. Mijn vrouw heeft wel paar dagen terug, toevallig, rijkelijk zout gestrooid. Ik zag ook veel buiten het reservoir liggen. Misschien een verstopping ergens?

Op 30 november 2021 12:19:44 schreef SY:
Bedankt voor je reactie.

Zit de zoutvatmoer vast? De moer die onder de zoutstop het vat op zijn plaats houd. Zoutvat=zoutreservoir
Ik denk dat je hiermee bedoelt onder in de bak? Ik kom er echter niet bij dus ik kan dit ook niet controleren. Of ik moet het verder uit elkaar halen.

De zoutstop er af en op die schroefdaad zit de moer. In de vaatwas dus. Bodemplaat

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 30 november 2021 12:22:09 schreef SY:
Zijn er inoxperforaties? Minuscuul kleine gaatjes rond omgeving vd zoutstop in het inox.

Ik heb met mijn zaklamp erop geschenen maar ik kind zien. Mijn vrouw heeft wel paar dagen terug, toevallig, rijkelijk zout gestrooid. Ik zag ook veel buiten het reservoir liggen. Misschien een verstopping ergens?

Verstopping geeft normaal daar geen lekkage. Kleine gaatjes opspeuren is een moeilijke klus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De moer zat vast en ik zag verder ook niks aan de rubberen ring. Ik heb het maar zo goed mogelijk harder vast gedraaid.

Ik heb de zijpaneel eraf gehaald. Ik zie nu overal wel druppels. Enige suggestie waar de lekkage meestal te vinden is?

Het lijkt alsof binnen de vaatwasser gekit is wat los begint te laten (foto 1). Kan er daardoor water naar de onderplaat terecht?
Ik voel nattigheid onder de zwarte plaat in die hoek (foto 2)

Heb de vaat gestart. De transparante verdeler aan de zijkant loopt over bij het opstarten. Moet dit vervangen worden? Het ziet er niet uit als iets wat stuk kan gaan. En hij zit ook niet vol ofzo.

Loopt over? Waar juist? Heb je beeldmateriaal.

Inoxgaatjes vh zout kunnen we al uitsluiten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja dat gaat goed mis. Kan het zijn dat er sodakristallen in het zoutzlreservoir gedaan zijn? Kan zelfs iets van een jaar terug zijn. In ieder geval de waterinlaat richting ontharder zit dicht. Dat wordt een mioeilijk probleem via deze weg.

Wat ik zie:
Bovenaan rechts zit de inlaatbeluchter (pidpa ontkoppeling) . Deze sproeit water uit de luchtbrug. Het behoort daar te druppelen. Niet sproeien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

(A) Water van kraan
(B) bocht
(C) beluchting. Druppelt normaal
(D) water richting ontharder.

Mss labyrint loskoppelen en uitnemen en water doorspuiten om te kijken of het tss A-D verstopt zit of in de ontharder.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie mijn vrouw sodakristallen in het reservoir stoppen, gegarandeerd! Ik heb echter mijn hand en vingers diep in het reservoir proberen te stoppen. Ik kwam niets tegen. Zou het ergens in de leidingen zitten?
Moeilijk probleem in de zin van 'koop maar een nieuwe?'

Ik had eerder geprobeerd de labyrint los te koppelen. Binnenkant staat zo vast en ik heb geen gereedschap van die afmeting om los te draaien. Ik gaf het dus op

Opgeven vind ik wat vroeg. Met krommebektang tegen buitenkant vd roostertje de boel losdraaien mss. De restanten v een verkeerd product zijn te vinden onderaan de bruine harsbolletjes.
Mss is kijken of je onderkant zoutvat onder de grijze harsbolletjes iets ietwat ziet opzwellen op het moment dat het sproeien (filmpjes) begint.
Als je op de rug legt mss de bodemplaat proberen verwijderen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ga morgen maar eens verder. Stiekem vind ik het ook leuk dat ik zo ver ben gekomen door zelfonderzoek terwijl ik er niks van begrijp. Van quarantaine thuis ga je je vervelen :)

Een lek-klus in een vaatwasser.
2 jaar geleden gedaan bij mijn zwager.

Ik had de hele machine drooggemaakt, en daarna 30 minuten droogfohnen zodat alles warm en kurkdroog is.

Daarna vaatwasser aan, en kijken waar de druppels verschijnen, en markeren.

Let op:
(hier stonk ik zelf in).
Bij het loshalen van het labyrinth waren ook de afdichtrubbers losgekomen, en die waren na verwijderen nIET MEER WATERDICHT...
Die moest ik toen ook nog vervangen.
Ik had toen nl ipv 1 3 lekkages...

Er ist wieder da...