Verdeling belasting parallel geschakelde transformatoren

Beste leden,

Ik heb een vraag over de verdeling van de belasting op twee parallel geschakelde transformatoren.

Stel ik heb een trafo van 400 kVA en een van 800 kVA en een belasting van 1000 kVA. Hoe verdeelt deze belasting zich over de twee trafo's?

Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Impedantie van de trafo’s moet zich omgekeerd evenredig verhouden tot de vermogens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Stel de 800kVA trafo is ingesteld op 232V en de 400kVA trafo op 228, dan krijg je iets van 1200 / -200 kVA als verdeling. Misschien is de "instelling" nog wat verder uit mekaar nodig om dat echt voor mekaar te krijgen, maar goed. Als het er niet speciaal voor gemaakt is: uitkijken geblazen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Zo uit de losse pols krijgt die 400 zoiets van 500kVA voor z'n kiezen.
ToeternieToe zegt al iets over de impedantie, die bij distributietrafo's in procenten kortsluitspanning op het typeplaatje staat. Edit: bij alle vermogenstrafo's.
Het maakt ook uit of beide trafo's direct op dezelfde rail gekoppeld worden, of dat er nog een kilometer ofzo distributiekabel tussen zit.

Bezig voor TMI?

ik zou zeggen, niet doen zoiets. of je moet voorbeveiligen per trafo zodat het niet al te scheef gaat. een 630kVA trafo heeft een lagere impedantie als een 400kVA trafo. dat gaat je al parten spelen en idd de verhouding 10kV tot de uitgangspanning, 1 trafo een hoge spanning dan gaat daar het vermogen lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Kortsluitspanningen zijn bepalend. Een 400 zit tussen de 3 en 3,8
Bij een 630 zit je al gauw aan 5,5
Een doorgewinterde collega zei het een keer zo: bij een verschil van 10% in dat kortsluitspanning getal, kom je in de problemen.
In laagspanningsdistributie komt het weleens voor dat je via een distributie of koppelkabel parallel kan of moet schakelen. Nou ja, moeten. Anders moet je afzegkaartjes gaan rondbrengen, en moet je door het donker.
De momentane klemspanningen van de trafo's zeggen niet zoveel.

En aan testman: het is juist andersom, naarmate de trafo groter vermogen is, neemt de impedantie toe. Dat is om de boel heel te houden bij kortsluiting.
Ik heb bij Eskom in Zuid Afrika in mijn vakantiedorp even staan kijken naar de trafoplaatjes van 25kVA 13kV/400V trafo's. Typisch vermogen voor een boerderij in dat land. 2% kortsluitspanning.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 november 2021 20:48:58 (26%)

de kabelafstand tot de MS/LS trafo is ook bepalend voor de netimpedantie. die zal in afrika niet gering zijn met grote afstanden en berekend op 2/3 van het huidige vermogen..

ik weet meerdere plaatsen waar trafo's parallel gezet kunnen worden, echter zijn dat altijd hetzelfde merk en vermogen trafo's. ook staan die niet standaard parallel, het kan met een schakelaar omgezet worden. pas werd er een 1000kVA trafo verwijderd van zo'n opstelling, toen moest de koppel schakelaar die 20 jaar niet was geschakeld op de andere trafo worden omgeschakeld, fijn momentje is dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik ben bezig met de REWIC Elektrotechniek in Centrales cursus, voor de nieuwsgierigen?.
De verdeling van de vermogens is dus afhankelijk van de impedantie, of te wel de kortsluitspanning.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De kabelafstand, nee kabelimpedantie die is voor beide trafo’s gelijk! of ze moeten beide door een verschillend middenspanningsnet gevoed worden.

Het lijkt me sterk dat een trafo met een hoger vermogen een hogere impedantie heeft.

Als de verhoudingen impedantie en vermogen (stroom) omgekeerd evenredig zijn dan stabiliseren de stromen zich vanzelf.

Nu heb ik totaal geen verstand van, maar met de kortsluitspanning heeft het direkt niets te maken.
Dat zijn zaken die belangrijk zijn als het helmaal verkeerd gaat! en jij hebt het over zaken als het goed gaat.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 30 november 2021 21:30:29 (23%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wij hebben bij ons op het bedrijf meerdere, trafo's die in ring geschakeld zijn. Dit natuurlijk telkens onderling
"binnenkomend" en "uitgaand" afgezekerd. (630kVA-1600kVA, 36kV/400V)
Zelf houd ik mij hier niet mee bezig, maar ik weet wel dat hier redelijk wat berekeningen aan te pas komen om de belasting in evenwicht te houden. Zowel de plaatselijk aangesloten belasting alsook kabellengtes en doorsnedes worden hierbij in rekening gebracht

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 30 november 2021 21:28:39 schreef Toeternietoe:
Het lijkt me sterk dat een trafo met een hoger vermogen een hogere impedantie heeft.

Geen hogere impedantie, maar een hogere kortsluitspanning. Dat hangt wel met elkaar samen maar is niet hetzelfde.
Daarbij moet je bedenken dat de impedantie hoofdzakelijk inductief is, dus geen warmteverlies veroorzaakt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 november 2021 22:31:46 schreef KlaasZ:
[...]Geen hogere impedantie, maar een hogere kortsluitspanning. Dat hangt wel met elkaar samen maar is niet hetzelfde.
Daarbij moet je bedenken dat de impedantie hoofdzakelijk inductief is, dus geen warmteverlies veroorzaakt.

Ik gaf het al aan! veel verstand heb ik er niet van.
Maar de TS vraagt zich af hoe de stromen zich verdelen onder belasting bij 2 verschillende transformatoren.
Daar is de kortsluitspanning niet van belang, die is pas van belang bij een sluiting.

Bij verschillende kortsluitspanningen zal bij een kortsluiting de trafo met de hoogste kortsluitspanning de meeste stroom voor zijn kiezen krijgen, en als eerste afgeschakeld worden, dan gaat daarna vanzelf de andere trafo, die het in zn eentje moet proberen.
Denk ik......
Maar dat was de vraag ook niet, laat staan iets over warmtehuishouding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Hier in Delft en omstreken is in de jaren 70 en 80 een netfilosofie toegepast met een 10kV ring met schakelhuisjes met twee verdeelinstallaties, elk door een betonnen wand afgescheiden van de ander. Vanaf een 6 velds magnefix worden de 400kVA trafo's in de wijken gevoed met (tamelijk dunne) 3x10tjes.
De trafo's staan zodanig opgesteld door de wijken, dat bij spanningsloos maken van een verdeelinstallatie in het schakelhuis, de laagspanning kan worden doorgezet naar een naburige trafo die op het nog onder spanning staande deel zit.
De tegenwoordige netfilosofie is een ringleiding op 10 of 23kV, met daarop aangesloten compactstations met een 400 of 630 (de Diabolo van Alfen is populair) en de laagspanningskabels allen op eind. Niks geen doorkoppeling meer mogelijk. Als er wat gebeurt, (en er fikten de laatste jaren nogal wat van die duiveltjes uit), dan zit er een groot aantal klanten gauw een dag zonder stroom.

Zo ziet zo'n Diabolo eruit

Edit: Aan Toeternietoe
Een 400kVA kan iets van 600 amp leveren. Als je wijzertjes al 400 aanwijzen, en bij de 630, die, ik dacht 910 kan leveren, de amperemeters 600A aangeven, dan zal bij parallel gaan het grootste deel van die 600A door de 400kVA geleverd gaan worden. Ik ben niet zo goed in dit soort rekensommen, dat zijn praktijkervaringen. Dat de boel er onder je handen uit piept. Gelukkig weten stroomboeren dit....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 november 2021 22:45:26 schreef MGP:
Een mooie PDF hierover, wel in het engels

https://www.facilitiesnet.com/whitepapers/pdfs/SchneiderElectric_11171…

Spot on, lijkt me! Dank je wel.

Prachtig besluit ook:

delta-delta to delta-wye transformer paralleling should not be attempted.

+1

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

dacht dat die diabolo hier al niet meer werden gebruikt, een 630kVA kon niet eens meer, werd meteen 1000kVA. en dan ook zo'n wit gespact huisje met de trafo half onder het maaiveld. aansluiten via die ronde doppen schuin onder maaiveld, kriem om daar bij de veldaansluitingen te komen, dan zijn de kleine collega's beter inzetbaar.

die diabolo's heb ik idd vaker op 112 gezien met de rook eruit. denk dat er teveel gebruikers op gezet worden en op een hete zomerdag roken ze dan op, wrs word de gelijktijdigheid wat laag ingeschat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Een tikkeltje off topic over die uitrokende duiveltjes:
Ik denk dat de werkinstructie voor wat betreft het aansluiten van de alukabels niet goed gevolgd is. Die waarvan ik het weet hadden Jean Muller patroonstroken met flappen waar die kabeladers in moeten. Je moet met een speciaal stuk gereedschap de kabeladers zó draaien dat deze op de juiste wijze in die flappen zitten. De patroonstroken van EFEN hebben inlegklemmen, ook wel ringklemmen genoemd, daar zit elke kabelader wel goed omsloten in.

Aan test: je hebt gelijk. Ik zie tegenwoordig óók andere compactstations staan dan die dingen die ze 10 jaar geleden plaatsten.
Nu moet ik erop letten, toen werkte ik dagelijks met dat spul.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 november 2021 23:44:55 (16%)

ah ja, die jean muller patroonhouders. er zitten standaard van die bouten met een stapel messing plaatjes in die de draden van de velden vast moeten klemmen. echter is daar geen monteur van gediend op t werk, dus die zetten er een bout met ringkabelschoen in, veel betrouwbaarder. ook die V vormige vertande aansluitbouten niet, zit ook nooit goed vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als je ze op het juiste moment aantrekt, zitten ze best goed vast, maar meestal vinden we dat het toch te los zit.Ik had eens een stagiere, een boom van een vent, die trok alles zo vast aan, dat de bouten tegen de grondplaat aanstonden.. 8)7 |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

ik mis van alles over klokgetallen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 november 2021 22:46:23 schreef Toeternietoe:
Bij verschillende kortsluitspanningen zal bij een kortsluiting de trafo met de hoogste kortsluitspanning de meeste stroom voor zijn kiezen krijgen,

Nee, de trafo met de laagste kortsluitspanning zal er als eerste uit gaan.
Weet je wel wat het begrip kortsluitspanning inhoudt?

HmH: klokgetallen doen hier niet terzake, je mag aannemen dat alle trafo's volgens hetzelfde klokgetal zijn aangesloten.

High met Henk

Special Member

het zijn verschillende trafo's begrijp ik, dus hoezo kan ik daarvan uitgaan?

EDIT: laat maar ik zie dat ze al parallel staan. Ik ging ervanuit dat ze nog parallel gezet moesten worden. En als je de klokgetallen niet weet, kan dat dan soms dus niet...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 1 december 2021 09:53:11 (54%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vrij algemeen worden distributietrafo's gemaakt met klokgetal Dy5.
Als die allemaal netjes worden aangesloten zijn de laagspanningsnetten dus mooi in fase met elkaar.
Ik ken overigens plekken in Zeeland waar ze in het verleden trafo's met verwisselde fasen hebben aangesloten, gewoon omdat het montagetechnisch makkelijker uitkwam. Klokgetal 5 kan dan zomaar veranderen in 7 of 1 of 11, afhankelijk van welke verwisseling er is gemaakt.
De betreffende LS netten kunnen daardoor niet worden gekoppeld.

mvdk

Golden Member

Ons bedrijf nam eind jaren 80 op aandringen van de gemeensteraden van Bergschenhoek en Bleiswijk hun elektriciteits en gasnetten over van (toen) GEB Rotterdam. Daar stonden Dy7 trafo's. Om nou meerdere typen trafo's in het magazijn te hebben was niet wenselijk. Onze toenmalige ingenieur tekende een schema hoe je een Dy7 door een Dy5 in een bestaand station kan vervangen. Zowel aan MS als LS zijde moesten kabels anders worden aangesloten. Het voordeel hiervan is dat je dan nog steeds kan doorzetten.
Doorzetten = kortdurend parallel.
Doorzetten, dus laagspanningzijdig koppelen met voormalig Delfland gebied kon dan weer niet. Maar tussen Bergschenhoek en Berkel zat nog een groen gebied, was dus niet zo'n issue.