AKG C1000s, bi-directioneel maken?

Ik heb geen idee of ik de juiste terminologie gebruik, ik leer graag bij :)

Ik heb hier een AKG C1000s MK1 microfoon liggen waarbij er wel een adapter verkrijgbaar is om de karakteristiek te veranderen van cardoid naar hypercardoid, maar dan komt er nog vrij veel geluid vanaf de zijkant binnen.

Ik heb vervolgens als test een eigen adapter (3D) geprint met alleen gaten aan de voorkant van de microfoon, maar wederom komt er nog steeds erg veel geluid van zij naar binnen.

Is er een manier om de microfoon meer bi-directioneel te maken en heeft er iemand suggesties hoe ik een adapter zou kunnen ontwerpen/printen?

Ik zie op de microfoon kop bijv. ook gaas aan de zijkant zitten (zie foto), het zal zeker wel te makkelijk zijn om de zijkanten af te plakken en alleen de bovenkant open te laten?

Het is uiteindelijk de bedoeling om de microfoon incidenteel voor spraak (video-meetings) en vooral op de DSLR te gebruiken tijdens het filmen.

Daar heb ik ook reeds een hot-shoe adapter en trilarme mount voor geprint.
Ik heb er ook een "konijnenbontje" bij tegen windgeruis.

Is een andere microfoon gebruiken niet veel simpeler?

mel

Golden Member

Een andere microfoon....Die dingen zijn er vanaf enige tientjes tot vele duizenden euro,s...Het is maar net wat je wil.Kijk eens bij Sennheiser of Neumann..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een andere microfoon is wel een hele makkelijke oplossing haha, ik had gehoopt er "bezigheidstherapie" van te maken. Maar 2x hetzelfde antwoord is duidelijk :)

Ik ga voor binnen sowieso nog eens een DIY USB-C microfoon maken, gewoon omdat het kan.

In ieder geval bedankt!

ik ken deze microfoon niet, maar als je bij het merendeel van de richtingsgevoelige types de sleuven op de zijkant gaat afdekken, dan wordt die meer rondomgevoelig..

Dat is precies contra van wat je zoals leek zou verwachten :)

Als de achterkant en de voorkant van het microfoonkapsel open zijn, dan zullen trillingen vanaf de zijkant het membraan niet in trilling kunnen brengen, omdat ze voor en achter even sterk zijn. Maar dan heb je dus wel geluid 'van achteren' dat je ook oppikt.

Je hebt meerdere kapsels nodig, om een echt sterk richteffect te krijgen. Trucjes met fasedraaiing gebruik je dan om bepaalde richtingen te verzwakken.

Als je met een stereomicrofoon werkt, kan je ook e.e.a. aan fase trucs uithalen.

Het klinkt meer en meer alsof ik het er maar gewoon mee moet doen haha.

Het is ook geen ramp, de microfoon was gratis en ik zal hem niet dagelijks gebruiken. Ook filmen met de DSLR zal zelden gebeuren.
Ik had gehoopt, omdat er dus al een adapter te koop is, dat het met een simpele 3D print op te lossen zou zijn.

Het is wel een stereo microfoon naar op dit moment ongebalanceerd aangesloten. Ik wil de bedrading nog wel aanpassen.

Bij stereo kan je in een audiobewerkingsprogramma het 'centre channel extract' onderdeel gebruiken. Je kan dan als je een spreker probeert op te nemen, die in het midden (!) van het beeld staat, de spraak een paar decibel opkrikken tegenover het achtergrondgeruis.

Gebalanceerd of ongebalanceerd maakt niet uit als je nu al geen brom in je geluid hebt. Voor korte eindjes lekker ongebalanceerd laten, tenzij je 'm op een mengpaneel wil aansluiten die een 'echte' gebalanceerde ingang heeft.

Geen mengpaneel, alleen een PC met microfoon in en DSLR waar een externe mic. op kan. In de PC wel een Audigy geluidskaart met break-out, dus geen standaard on-board audio.

Er is op de PC wel een ruis via koptelefoon te horen, alleen als de microfoon aangesloten is en op hoger volume, maar bij een korte audio opname is die ruis weer niet te horen dus ik denk eerder dat het een soort van ground loop in de PC is en dat het hem niet in de microfoon of bedrading zit.

Voor montage op de DSLR heb ik deze geprint:

De uiteindelijk zou ik deze wel na willen bouwen:

https://m.youtube.com/watch?v=LoQu3XXIayc

Op 2 december 2021 09:10:07 schreef sanscorp:
Dat is precies contra van wat je zoals leek zou verwachten :)

wat moet je doen om de ruiten heel te houden bij een explosie in de straat?

alle deuren open zetten. de (laagfrequente) drukgolf (als die deuren niet te ver van het raam zijn) bereiken de voor en de achterkant dan op hetzelfde moment en het raam blijft heel. dus die golf wordt "uitgecancelled" . het raam trilt nog wel op de hogere tonen, de snelheidsgolf. het is dus richtingsgevoelig geworden. Die sleuven in je microfoon zijn de deuren..

Helder :) dank je wel voor de uitleg. Weinig aan te doen dus zonder serieuze ingrepen