Op 2 december 2021 11:50:57 schreef Gatze:
Beetje offtopic, waar ik mij altijd verbaas over de BMS van Tesla is hoe klein de balans weerstanden zijn t.o.v. de grootte van het de batterijpack.
Bij een fiets-BMS is het altijd zo dat pas gebalanceerd wordt als de spanning van een cel boven de 4.2 uitkomt.
Dan moet je enerzijds "vechten" met de laadstroom van de lader, en anderszijds, wil je gaarne dat het "snel" voorbij is.
Bij een tesla is er de gelegenheid om VEEL slimmer te werken. Denk bijvoorbeeld aan: "Lieve lader, mijn cel-3 zit nu echt vol, je moet minder snel gaan laden". (Probeer dat eens te vertellen aan zo'n 42V 2A CCCV lader!)
En vervolgens kan je met de andere BMSen overleggen: "Hey, wij hadden nog wel 1Ah kunnen hebben, jou cel3 moet dus de komende tijd 1Ah aan lading kwijtraken. " en dan beslis je: "OK, gaat geregeld worden, ik balanceer de komende week 1Ah uit mijn celgroep-3."