Tesla power wall kit


Van accu naar net kan je toch eventueel een PV-inverter (mis)bruiken op 400 volt? Hoewel er ook diverse accu-inverters 'kant-en-klaar' te koop zijn. zowel on als off-grid.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Voor de inverter zijn prima standaard oplossingen, zowel voor on-grid als off-grid. Het enige wat je zult moeten verzorgen is dat de tesla accu's met een degelijke omvormer kunnnen communiceren. Aangezien beiden waarschijnlijk een propietary protocol gebruiken zul je deze moeten reverse engineeren, om vervolgens een soort hub te maken die het op de juiste manier met elkaar laat praten.

Op 1 december 2021 12:09:59 schreef harry64:
Van accu naar net kan je toch eventueel een PV-inverter (mis)bruiken op 400 volt? Hoewel er ook diverse accu-inverters 'kant-en-klaar' te koop zijn. zowel on als off-grid.

Zoals altijd: De PV omvormer bevat ook een MPPT. Die zoekt het maximum power point op. Als je daar een accu op aansluit dan is het maximum power point dus: "oneindig amperes".

Je mag hopen dat het ding weet: "ik kan max 2.5kW" of iets dergelijks en dat ie zichzelf dan beperkt tot dat getal. Maar of dat lekker werkt... ik weet het niet. Ik DENK dat als het goed werkt, dan heb je iets van een week autonomie. Dan wil je eigenlijk gaan mikken op letterlijk nul-op-de-teller. Dus je meet het vermogen wat in/uit het huis gaat en dan zou je de inverter willen "dimmen" totdat dit zo dicht mogelijk bij nul is. DAN zou je een inverter willen hebben met een vermogen groter dan je max piekstroom (of zeer vergelijkbaar).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Het gaat hier om een bedrijfslocatie... (toevallig een autodemontage bedrijf)

Dus qua verbruik 0 op de teller gaat hem even niet worden.

Qua explosie/brand gevaar is het terrein zo opgezet dat er een veilige plek gerealiseerd kan worden van eventuele bebouwing (wrakken is wellicht wel een gevaar)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar hebben ze zonnepanelen? Mogen ze salderen? Nee? Dan wil je dus als de accu niet vol is en e dreigt terug te leveren, de accu opladen en als de accu niet leeg is en je gaat stroom gebruiken wil je uit de accu je net bij-voeden. Blijft dus dat als je een solar-inverter gebruikt je die wil kunnen knijpen.

eea hangt natuurlijk af van hoeveel stroom je allesbijmekaar gebruikt. Als je VEEL meer stroom gebruikt dan wat je accu aankan, dan kan je beslissen, ik ga pas uit de accu aan mijn eigen net leveren als het opgenomen vermogen uit het net meer is dan wat de omvormer aankan. Als dit voldoende is om de accu optimaal te benutten, dan zou je op die manier met aan/uit de boel kunnen regelen.

Even wat googlen:
https://www.alibaba.com/product-detail/off-grid-3-phase-battery-charge…

Volgens mij is dit een UPS, maar dan zonder de batterijen en klasse: groter dan je meestal tegenkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn BMSsen die met de Tesla accupacks kunnen lullen.

https://www.secondlife-evbatteries.com/products/simp-bms
https://evshop.fr/en/bms/280-1136-simp-bms-battery-management-system.h…

https://github.com/Tom-evnut/SimpBMS/blob/master/Simp%20BMS%20Setup%20…

Dan heb je het beheer van de individuele cellen gedekt

Vervolgens kun je daar een omvormer achter hangen.

Als je zonnepanelen hebt kun je kijken naar bv een MPP Solar.
Die hebben omvormers die je kunt configureren en hebben ook backfeeding.

Dan gaan de zonnepanelen de accu's opladen. Pas als de accu's vol zijn zal de rest van de zonneenergie naar het net gaan (terugleveren)

Voordeel is dat je die dingen ook parallel kan zetten om zo meer vermogen te krijgen. Je kan dan kiezen om het net te gebruiken voor de krachtstroom/zware dingen en kantoor/woning/verlichting/kleine groepen allemaal via het accupakket te laten draaien.

Een Victron oid kan ook, maar dan heb je ook losse laders nodig, of je bent beperkt met vermogens. En zonder een netkoppeling zijn (veel) zonnepanelen weer zonde want als de accu's vol zijn wil je eigenlijk die panelen niet doelloos laten liggen. Dus terugleveren is dan een mooie optie.

let wel dat je met stevige stromen en spanningen werkt. Dus goede geschikte zekeringen gebruiken met hoge uitschakelstromen (Class T, BS88 of vergelijkbaar), stevige contactoren (TE, Gigavac enz) en gebruik maakt van pre-charge weerstanden

High met Henk

Special Member

Ze hebben zonnepanelen
En met een lader (zoals van REW)
En dan een BMW zoals van DJSmiley

Het ding van Rules lijkt mij beetje overkill t.o.v de lader zoals van REW lijkt me evident.

De EV hoeft niet meer geladen te worden :+ die is best wel plat..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als de zonnepanelen matchen met zo'n omvormer kun je (een deel van) de panelen omzetten op zo'n omvormer.

Een MPP Solar of Growatt heeft een vrij hoge MPPT dus je kan daar mooi een sliert panelen op aansluiten. Ervanuitgaand van vrij veel panelen kun je dus zoveel mogelijk op een all-in-one aansluiten

die zal primair de accus laden en het overschot het netwerk op gooien. De overige panelen (als die er zijn) kunnen het vermogen niet via de allinone maar kun je dan via een reguliere omvormer het net op gooien / salderen vooralsnog.

Een aparte lader hoeft niet met de juiste all-in-one. Een growatt kan geen backfeeding doen en zou niet mijn voorkeur zijn, maar bv zo'n MPP Solar kan dat wel. Die kan dan gewoon een bestaande omvormer vervangen.

veiligheid is zoals je zegt wel een aandachtspuntje bij Li-ion, itt het meer gangbare LFP voor dit soort toepassingen. Maar goed, een aparte ruimte, al dan niet met wat extreme veiligheidsmaatregelen (accu per 1-2 pakketten in een eigen compartiment, rookmelder en temperatuursensoren, en gewoon bij rook EN temperatuursensorproblemen het betreffende compartiment vol laten lopen met water :)

Wat is eigenlijk het doel van het geheel? Ik snap dat je een grote accu hebt die je nuttig zou willen gebruiken, maar als het niets kan opleveren omdat je gewoon mag salderen en de inverters van de panelen nooit geknepen worden wegens een te hoge spanning, zie ik het doel eigenlijk niet. Misschien kun je er een grote UPS van maken, maar of dat echt zin heeft?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als die "powerwall" groot genoeg is kun je terug leveren vlak voor de zon opkomt, als de huishoudens en industrie al op gang komen kun je hoge vergoedingen krijgen, het opstarten van extra eenheden of centrales is erg duur en om dat te voorkomen geven ze hoge vergoedingen.

joopv

Golden Member

Op 2 december 2021 08:34:00 schreef rwk:
Als die "powerwall" groot genoeg is kun je terug leveren vlak voor de zon opkomt, als de huishoudens en industrie al op gang komen kun je hoge vergoedingen krijgen, het opstarten van extra eenheden of centrales is erg duur en om dat te voorkomen geven ze hoge vergoedingen.

Dat is iets voor een zware industrie die wat megawatten over heeft op dat moment, maar toch (nog) niet voor een particulier met 1 accuutje van 80 kWh?

Het is wél een mogelijk toekomst scenario als er over 10 jaar een paar miljoen auto(accu)'s aan het net hangen.

Zet ook geen zoden aan de dijk.

De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

En je hebt dan ook nog te maken met de belastingtarieven. Als normale gebruiker krijg je, ook bij een negatieve prijs, niet je elektra gratis.

Terugleveren levert je wel wat op, maar dat is zo minimaal dat je echt idd vermogens moet leveren wil dat echt wat opleveren.

Momenteel, met de mogelijkheden tot salderen, is eigen opslag niet prijstechnisch interessant. Naar mate het salderen afneemt wordt het interessanter.

Verder verwacht ik binnen een jaar of 5-10 wel variabele tarieven zoals sommige maatschappijen nu al aanbieden. Dan is het tarief variabel aan de opwekking en tijd.
Dan wordt het interessanter om zelf op te slaan, gratis vanaf de zon en/of inkopen op de goedkope momenten (Vaak 's nachts, maar soms ook overdag bij veel zon/wind beschikbaarheid)

Beetje offtopic, waar ik mij altijd verbaas over de BMS van Tesla is hoe klein de balans weerstanden zijn t.o.v. de grootte van het de batterijpack. De tolerantie op de capaciteit van de cellen zullen dan klein moeten zijn.

http://d2ojs0xoob7fg0.cloudfront.net/evtv-word-press/wp-content/uploads/2017/01/Tesla-BMS-ModuleAnnotated-Front-2.jpg

De 4 weerstandjes parrallel aan de rechterzijde van de print.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
joopv

Golden Member

Op 2 december 2021 10:49:18 schreef DJSmiley:
Zet ook geen zoden aan de dijk.

De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

Maar dat zal in de toekomst wel gaan veranderen verwacht ik.

Op dit moment bestaan de short-term energiereserve in het europese net vooral uit de rotatie-energie van draaiende generatoren. Als we van fossiel af moeten, dan zijn er steeds minder van die generatoren beschikbaar.

Op 2 december 2021 10:49:18 schreef DJSmiley:
De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

Ik zie waar ik woon (australie) dagelijks negatieve prijzen. Komt ook omdat het hier nu zomer is en de rooftop-solar van het dak smelt, maar tussen pak em beet 11 en 15 is de kWh prijs bijna altijd negatief.

Als consument merk je dat niet, salderen bestaat niet, en je mag blij zijn als je feed-in tarief 25% van je levertarief is.

Daarmee is een setje panelen hier nog steeds rendabel trouwens, zon genoeg.

Met dalende prijzen voor solar ga je dat in NL ook krijgen, kwestie van tijd

Interessant.

En hoe wordt er door de gewone man in de straat dan gereageerd op die negatieve prijzen?
Bestaan er speciale tariefformules?

Ik ging even van de nederlandse handelsprijzen uit. Die zijn (nu nog) niet vaak negatief.

Maar als gewone consument betaal je zelfs bij een stroomtarief van -1 nog altijd een goede 15 cent. (energiebelastingen en heffingen)

Als je niet meer kan salderen dan wordt het pas interessant om overdag je accu's op te laden met panelen en 's avonds te gebruiken.

Op 2 december 2021 11:50:57 schreef Gatze:
Beetje offtopic, waar ik mij altijd verbaas over de BMS van Tesla is hoe klein de balans weerstanden zijn t.o.v. de grootte van het de batterijpack.

Bij een fiets-BMS is het altijd zo dat pas gebalanceerd wordt als de spanning van een cel boven de 4.2 uitkomt.

Dan moet je enerzijds "vechten" met de laadstroom van de lader, en anderszijds, wil je gaarne dat het "snel" voorbij is.

Bij een tesla is er de gelegenheid om VEEL slimmer te werken. Denk bijvoorbeeld aan: "Lieve lader, mijn cel-3 zit nu echt vol, je moet minder snel gaan laden". (Probeer dat eens te vertellen aan zo'n 42V 2A CCCV lader!)

En vervolgens kan je met de andere BMSen overleggen: "Hey, wij hadden nog wel 1Ah kunnen hebben, jou cel3 moet dus de komende tijd 1Ah aan lading kwijtraken. " en dan beslis je: "OK, gaat geregeld worden, ik balanceer de komende week 1Ah uit mijn celgroep-3."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

https://www.bouwkroniek.be/article/vandenbussche-test-eerste-mobiele-s…

Deze onlangs in het echt gezien. Best wel leuk gevonden, een grote werf in de stad met 2 torenkranen, werfketens, 3 werfkasten, bemaling, op een 80A netaansluiting.

Er begint toch een en ander te bewegen, zeker met de huidige hoge energieprijzen.

mvdk

Golden Member

Voor de verschilkosten tussen een 3x80 en een 3x250 aansluiting kun je aardig wat batterijen kopen. Het is gewoon een buffer. Heel verstandig, dat wel.

Het is zelfs een conventionele loodaccu, volgens het artikel omdat die makkelijker te koelen is (En voor een stationaire toepassing is het gewicht natuurlijk niet zo boeiend).

Daarnaast: je betaald in NL niet alleen voor je aansluitwaarde, maar ook voor je grootste vermogen per meetperiode. Dus als je met een buffer de pieken kunt uitspreiden scheelt dat dubbel.

dat betalen voor hoogste afname is in NL alleen voor grote (ik weet niet vanaf hoe groot) afnemers. In belgie schijnen ze het nu ook te (gaan?) doen voor kleinverbruikers (huishoudens).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, vanaf 1 juli volgend jaar.

Als je een digitale meter hebt wordt elke maand de hoogste piek geregistreerd en over over een jaar bekeken wordt er daarvan een gemiddelde waarde berekend. 80% van de netvergoeding wordt dan daarvan afhankelijk.

Voor wie nog geen digitale meter heeft wordt er gerekend met een gemiddelde piek van 2,5kW, wat ook altijd de minimale waarde is, ook met digitale meter.

Voor een gemiddeld verbruik van 3500kWh/j zou het kostenneutraal uitkomen. Voor ons met onze 1300kWh/j zal het duurder worden.

Plan is dus hier om energieverbruik van gas naar elektriciteit te verschuiven.

High met Henk

Special Member

Heb de man gesproken van de week en kan ermee verder.

Maar tijd ontbreekt mij nog.
Aanbod staat nog als iemand Interesse heeft om dit project te doen.

Anders ga ik bedrijven benaderen: spul kan overigens in een zeecontainer ingebouwd worden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???