Hallo allemaal,
Ik ben een combimagnetron aan het repareren die de aardlekschakelaar in de meterkast doet aanspreken zodra je, na inschakelen van de netspanning, het deurtje opendoet.
Dankzij eerdere berichten op dit forum weet ik nu wat er aan de hand was.
Het opsporen van het lek heb ik gedaan door met een multimeter te meten tussen behuizing en diverse punten van de ventilator, verwarmingselementen, etc. Toen ik een punt te pakken had waar de meter begon te piepen, sloot ik daar een regelbare voeding als stroombron aan
en kon daarna met een stroomtang vrij eenvoudig het lek bepalen.
Het glas van een van de bovenste grill elementen was gebroken, en de gloeispiraal maakte daardoor contact met de behuizing:
Er zitten kabelklemmen aan die elementen, die zijn te verwijderen door de plastic huls ervan af te halen, en daarna een pinnetje in te drukken terwijl er aan de kabelklem wordt getrokken.
Het element zelf was er moeizaam uit te peuteren, aangezien het glas ervan gebroken was.
Nu zijn die elementen verkrijgbaar voor rond de 30-40 euro per stuk bij diverse winkels.
Aangezien ik een nogal knierterige inslag heb bij reparaties, vraag ik me af of dat niet goedkoper kan. Zijn dit soort elementen Siemens/Bosch specifiek, of worden ze misschien breder toegepast ?
Groetjes, Roland.
[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op 2 december 2021 18:17:01 (24%)