Onderzoek/reparatie elektrische tv-steun Vogels EFEW 6455 RC

Onze oude tv-steun wil ik graag gerepareerd hebben, maar weet niet waar ik terecht kan, liefst in omgeving Groningen, Friesland, Drenthe. Ik kan hem niet bij Vogel’s ter reparatie aanbieden.

Het is een steun met afstandsbediening, die de tv op allerlei wijzen kan laten bewegen van en naar de wand. De motor stuurt een band aan die de arm (glider) doet bewegen. De arm kan ik met de hand goed van links naar rechts bewegen.

De motor is een autocalibratie type. Er schijnen ook types zonder autocalibratie te zijn. De motor doet het wel. De steun beweegt naar uiterste stand links en dan halverwege de gang naar rechts stopt deze. Hij beweegt nog een stukje naar links en stopt. Ik vermoed dat hij zijn autocalibratie niet afrond. Als ik nogmaals op de afstandsbediening druk, beweegt hij even en stopt weer.

Na (eenvoudige) demontage motorunit, beweegt de motor onbelast maar 1 kant op en stopt na enige tijd. Ik ben geen elektronicus en heb alleen de printplaat (die ook eenvoudig te demonteren is) optisch gecontroleerd op beschadiging van contacten en her en der opnieuw gesoldeerd. Echter zonder resultaat. Hij vertoont hetzelfde gedrag.

Heeft iemand tips voor mij, of en hoe ik dit opgelost krijg?

Henry S.

Moderator

Op 1 december 2021 20:56:55 schreef fronsky:
Onze oude tv-steun wil ik graag gerepareerd hebben, maar weet niet waar ik terecht kan, liefst in omgeving Groningen, Friesland, Drenthe.

Een optie is om een advertentie te plaatsen: https://www.circuitsonline.net/aanbod

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dank voor de tip. Heb het verzoek daar geplaatst.

elmowww

Golden Member

Volgens mij gebruikt deze steun intern het stroomprofiel om een blokkade te detecteren.

Wat er precies mee fout kan gaan weet ik niet meer, volgende week kan ik eens vragen bij iemand die er veel van weet.

Logica bedenkt mij dat als je hem heel voorzichtig helpt bij de auto calibratie, of de boel smeert je hem mogelijk net door de calibratie heen kan krijgen. Maar dat weet ik niet zeker. Het is sowieso een oud beestje!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Voor de hand liggend is meestal te zwaar lopen daar calibratie faalt OF elco's in voeding zijn rot die een rimpel veroorzaken en als te veel stroom ziet

@elmowww : Was dit niet de oude motionmount?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor het meedenken zover. Ga in elk geval proberen hem een handje te helpen door de kalibratie. Had al wat gesmeerd maar hij loopt op de baan op het punt niet stroever dan de rest volgens mij.

Als je nog iets hoort elmowww dan hou ik mij aanbevolen. Alvast dank voor je moeite

Op 2 december 2021 00:37:31 schreef elmowww:
Volgens mij gebruikt deze steun intern het stroomprofiel om een blokkade te detecteren.

Wat er precies mee fout kan gaan weet ik niet meer, volgende week kan ik eens vragen bij iemand die er veel van weet.

Logica bedenkt mij dat als je hem heel voorzichtig helpt bij de auto calibratie, of de boel smeert je hem mogelijk net door de calibratie heen kan krijgen. Maar dat weet ik niet zeker. Het is sowieso een oud beestje!

Hoi elmowww, zou je nog eens kunnen vragen? Dank je

elmowww

Golden Member

Ik heb het nog even nagevraagd.

Meer dan dit kan ik denk ik niet betekenen, het is al een behoorlijk oud beestje en ik ben er niet echt bij betrokken geweest:

"Vaak zit de rechterschroef waarmee de slede aan de lange arm zit te vast en loopt de motor te zwaar, of juist te los waardoor er te hoge versnellingen zij. En er ATS optreedt. Daar even mee experimenteren kan helpen.

Uit ervaring weet ik ook dat motoren sporadisch kuren kunnen gaan vertonen na verloop van tijd. Dan is er geen remedie."

Wat ATS precies inhoud weet niemand meer geloof ik ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dank voor je moeite. Nog geen resultaat. Ga nu toch maar zelf de elco’s proberen te vervangen.

Er zitten ook twee componenten op de print op een soort voetje. Lijken ook condensatoren. Weet iemand wat het is? Zie foto

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een update en vraag van een enigszins leek.

De print is end-of-life. Motor is nog goed. Dit is een 12v DC NIDEC motor die ook wel gebruikt wordt om een sunroof van bepaalde Mercedes en bmw in beweging te zetten zag ik. Levert een goed koppel.

Nu probeer ik deze te laten besturen door een raspberry icm met een cytron DC motor controller dmv Dir en PWM. Ik heb de specs niet vd motor. De motor beweegt netjes van links naar rechts en met verschillende toeren in reactie op verschillende aansturingen (frequentie/dutycycle) maar is af en toe enigszins onrustig/schokkerig, vermoedelijk omdat ik de juiste instelling niet kan vinden qua frequentie. De motor is wel rustig met een Analoge voeding maar reageert niet op spanningswissel. Daarbij heeft de motor dan geen koppel in tegenstelling tot de eerste situatie.

Ik zit een beetje op een dood spoor nu. Heeft iemand tips?

Originele print herstellen lijkt me makkelijkste, is waarschijnlijk geen hogere wiskunde..

Tja dat was initieel de insteek. Niemand die zich aanbiedt via vraag en aanbod hier en na ook nog de nodige belletjes.

het zou me niet verbazen dat de gemeten motorstroom te hoog is en de unit kapt af. zorg dat de mechanische geleiding van de voet en de motor goed is anders komt de beveiliging in voor overstroom. stroom word gemeten door de spoel met de zwarte draad er 2x doorheen gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Was al gedaan. Het stroomcircuit dat je noemt is zover ik kan zien bedoeld om te bepalen of er stroom loopt naar de tv. Je kon hem zo instellen dat bij het aanzetten van de tv het scherm uitklapt. Als ik een raspberry gekoppeld krijg voor de aansturing krijg ik ook de mogelijkheid om via domotica/homekit de steun te besturen en evt. te koppelen aan de tv :)

Dat onrustig/ schokkende is mogelijk het originele probleem waardoor calibratie misloopt??

Hallo
Beste fronsky ben je al verder geraakt met de beugel van vogels?
Grt

Dat is al weer een tijd geleden... Ja hij werkt weer, electronica niet te herstellen. Motor was nog ok. Heb andere motorbesturing en een raspberry pi gekoppeld, die de besturing nu doet en deze weer gekoppeld aan domoticz etc.

Lijkt mij wel beetje Chinees ?
Is het mogelijk wat foto’s te sturen en voor welke prijs was je er uit ? Gebruik je nog de originele bediening?
Ben je evt tel of per mail te contacteren? Of is dit hier niet toegestaan?
Grt

Halo
Ik vermoed dat de print het nog doet maar bediening werkt niet meer en vind geen vervangende bediening dit is het probleem
Ik heb op Ali expres wel eens rondgekeken voor eventueel een motorsturing met limiet switch maar dan verlies ik de functie automatisch in/uit bij aanzetten van tv en stand instellingen
Daarom verkies ik een afstandsbediening te zoeken zou u deze van jou nog hebben?
Vr grt