Nieuwe meterkast met 3-fase: welke volgorde?

aansluiting is inmiddels omgezet, oude kabel werd in de straat afgeknipt, afgetakt naar 4x16 en het oude veld in de trafo bleef dus de voeding. nu kan er wel weer bijgezet worden op die 150 alu kabel. echter geen aarding meer, dat was nu normaal begreep ik van de monteurs. nieuwe aansluitingen krijgen geen aarding meer mee. in dit geval was er buiten de oude voeding ook geen aarding, dus die moest ook gemaakt worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

aansluiting is inmiddels omgezet, oude kabel werd in de straat afgeknipt, afgetakt naar 4x16

Das dus de dure manier. Kan het begrijpen als de klant de aansluitkast, (een 250A is 3 keer groter dan een "normaal" huisaansluitkast) weg wil hebben.
Maar straat openmaken, kabel uit, nieuwe erin, man, partij werk.

vond ik ook, kabel tot aan gemeente grond vervangen, dus een meter of 10 nieuwe kabel en hoofdkast vervangen. de bemeteringskast van fudura bleef liggen, die zal wel retour moeten. nu gebruikt men weer ABB spul, een tijd was dat GE. fijn dat men gewoon afkoppelt, ik wist niet wat het draaiveld was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel dank voor jullie erg nuttige reacties. Ik denk dat ik dan eerst een nieuwe groepenkast zal laten plaatsen en daarna de netbeheerder zal laten komen. Aan de elektricien zal ik aangeven om de nieuwe groepenkast te installeren met het oog op dat er 3 fase komt meteen na installatie.

De netbeheerder zal ik dan vragen om een 3 fase aansluiting te komen maken en hopelijk aan te sluiten aan de groepenkast. Zal helaas niet goedkoop zijn denk ik, want de dikke hoofdkabel die nu binnenkomt ziet er extreem oud uit en zal dus waarschijnlijk geen 3 fase in zich hebben.

Bijkomend mogelijk probleem: ik lees dat de groepenkast op een houten plaat moet worden bevestigd. Echter is er nu nog niet overal in de meterkast zo'n plaat. Ik verwacht ook dat de houten bekisting van de meterkast te klein zal zijn voor mijn nieuwe groepenkast met 12 groepen? Zie foto van de huidige stoppenkast. Moet ik die houten bekisting zelf op voorhand afbreken en een grotere houten plaat plaatsen, of doet een elektricien dat soort werkzaamheden ook?

de hoofdkast is van 1955 tot ong. 1966 standaard geweest, en deze heeft 3 fasen DII aan boord. kabel is een gplk, tot in de jaren 70 werden die gebruikt. heb er al zat open gehad. ik zou een stuk multiplex nemen, en het meterbord en hoofdkast uitzagen en over dat deel steken. daarna de nieuwe kast erop schroeven.

ik heb wel gezien dat mensen van 1F naar 3 fasen zijn gegaan, en monteurs mogen niet meer werken aan die gietijzer kastjes, die worden dan ook wel gesaneerd. ofwel buiten afgeknipt, nieuwe kabel opgelast en nieuwe hoofdkast geplaatst. echter is deze hoofdkast van bakkeliet en die blijven nog..

meterkast zelf is nog door ben hur aangelegd, ook een 60 jaar oud zonder aardlek nog. kans dat er nog stoffen draad achter die kap zit..

edit: ik zou geen mdf of spaanplaat nemen en zeker niet in een oud huis. er komt vocht uit de muren en die planken houden niks meer vast. multiplex of plankenhout is vochtig nog wel sterk..

[Bericht gewijzigd door testman op 7 december 2021 23:26:05 (11%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Das wel heel oud, dat kan zo naar het museum.

1: De voedingskabel van de netbeheerder heeft vast wel 3 fase.
2: Een houten plaat of plank is niet verplicht maar heel handig.
Die gaat je E-man er echt niet voor je naast maken. Of tegen meerkosten.
3: Je kunt zelf een houten plaat naast je verdeelinrichting maken.
Stukje MDF, Spaanplaat, multiplex of gewoon een houten plank.
Kijk eerst naar de dikte van je huidige plan, en neem er een die net zo dik is.
Bij voorkeur links en rechts naast je huidige verdeelkast.
Ook een stukje BOVEN de verdeelkast aanbrengen, dat is handig (makkelijk) voor de beugeltjes om de leidingen
4: ik zie niets van aarding. Laat dat uitzoeken, het is voor je eigen veiligheid.
5: je neemt toch wel aardlekschakelaars, of nog beter aardlekautomaten?
Niet verplicht! maar het maakt je voor je, en medebewoners! een stuk veiliger.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt allen!

Mooi dat die kabel dan waarschijnlijk toch 3 fase in zich heeft. Ik zal kijken om zelf voordat de elektricien komt een grote multiplex plaat te plaatsen rond de huidige stoppenkast. Ik zal wel de huidige houten kast moeten afbreken, want ik denk niet dat die groot genoeg is voor de nieuwe groepenkast met 12 groepen te laten passen.

De stopcontacten in de keuken en kelder hebben aarding. Gasleiding en waterleiding ook. De rest niet. Al die aardingsdraden komen uiteindelijk uit op zo'n soort van metalen klem op de aardingspen in een gat in de keldervloer, samen met de afvoer van de cv ketel. Hieronder staat een foto. Draden gewikkeld rond de gasleiding. Ik ben geen elektricien, maar is dit hoe het hoort? :?

Ik zal de elektricien vragen om de aarde eens te bekijken en door te meten en anders een nieuwe of extra aardingspen te slaan. Dient er een aardingsrail of iets dergelijks in de groepenkast te komen? En aardingsonderbreker bij de aardingspen? Aardlekautomaten komen er sowieso (3).

die aarding is ook bras, daar hoort een 16 aarde aan te zitten naar het aardrailtje en dan met 6 blank weer naar water, gas, meterkast. dit lijkt VD 2,5 te zijn met lasdoppen ertussen. wrs toen ooit de waterleiding is vervangen werd deze aarding gemaakt. dat gat in de vloer ook maar raar, zou me niet verbazen dat die buis alleen in het zand steekt, of er loopt nog een gresbuis onderdoor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik zou de aarde laten meten, en indien nodig,(wat ik denk het geval is),een nieuwe laten slaan. De aardedraad laten uitkomen in de meterkast, daar de aardrail zetten en dan met 6 mm naar de kast, water en gasleiding.en het CAP in de badkamer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 december 2021 08:15:20 schreef mel:
Ik zou de aarde laten meten, en indien nodig,(wat ik denk het geval is),een nieuwe laten slaan. De aardedraad laten uitkomen in de meterkast, daar de aardrail zetten en dan met 6 mm naar de kast, water en gasleiding.en het CAP in de badkamer.

met 6mm2 naar het CAP in de badkamer is allang niet meer, aarding voor het CAP mag van de van de badkamergroep komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 9 december 2021 08:21:41 schreef testman:
[...] met 6mm2 naar het CAP in de badkamer is allang niet meer, aarding voor het CAP mag van de van de badkamergroep komen.

Ik ben al een ouwe l*l :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..