iemand ervaring met deze acculader van de lidl?

Ik ben op zoek naar een eenvoudige looldaccu lader voor auto accu te druppelladen/af en toe bij te laden ivm onderhoud en om af en toe een een kleine sla accu van 12 en 6v te laden.
Ik bedoel met druppelladen eigenlijk meer van een oude accu af en toe bijladen, niet constant aan de lader hangen. Ik vermoed dat je voor echt druppelladen een beter moet nemen.
Iemand toevallig ervaring met deze lader van de lidl?
https://www.lidl.be/p/nl-BE/ultimate-speed-acculader-voor-motorvoertui…

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 3 december 2021 21:19:40 (21%)

Als dat ding doet wa-tie belooft en dat ook blijft doen dan is dat prima bruikbaar. Ik heb een soortgelijk ding en die doet het goed.
Als je echt alles ( of meer ) uit wilt sluiten dan zou je 'm op een schakelklok kunnen zetten en aan schakelen op tijden dat je er bij cq wakker bent.
Enneuh, alles kan kapot, met of zonder ernstige gevolgen, ook die schakelklok.
Ik zorg er altijd voor dat er geen brandbare spullen in de buurt liggen van accu en lader.

Het zal voor voornamelijk af en toe een sla accu bijladen zijn. En misschien een auto accu maar dat weet ik nog niet zeker. Dus zeker niet voor veel gebruik en alleen onder toezicht.

benleentje

Golden Member

Ik vermoed dat je voor echt druppelladen een beter moet nemen.

Deze lader zal denk ik na het laadproces uitschakelen. Maar het ding heeft ook veel instel mogelijkheden dus misschien kan deze het ook.
Druppelladen is ook niet ideaal voor een accu en veroorzaak ook veroudering op de zeer lange duur (5/ 6 jaar)En is eigenlijk alleen nodig als de accu continu een kleine stroom moet leveren. Voor een losse afgekoppelde accu zou ik gewoon af en toe opladen. Normaal 1x in de maand voldoende tenzij hij erg koud staat.

en aan schakelen op tijden dat je er bij cq wakker bent.

Dat is voor een loodaccu niet nodig. Als het heel erg mis gaat met het laden dan zou het water kunnen gaan koken en dat zit je aan ca 100°C en daarmee krijg je geen brand. En als het water eenmaal opgedamp is dan loopt er geen stroom mer en word er niets warm.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Bij dat koken komt er ook waterstofgas vrij. Dat heeft maar een vonkje nodig...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat stijgt direct op en zal dan bij deze hoeveelheden niet direct een gevaar op leveren lijkt mij zo.
Maar een accu kan zeker ontploffen, niet zo lang geleden had een bekende een oude acculader ( zo een die gewoon doorgaat ) op z'n auto accu aangesloten, die accu lag door de hele schuur toe hij terug kwam, dat moet een flinke knal geweest zijn.

Op 3 december 2021 22:13:06 schreef Kees frees:
niet zo lang geleden had een bekende een oude acculader ( zo een die gewoon doorgaat )

daar moet dan toch iets fout gezeten hebben, want zelfs hele oude acculaders gaan naar laadstroom bijna 0 als de accu zowat vol zit. Misschien een hoge netspanning? (want er zat in die oude dingen geen regeling in en oud = ontworpen voor 220V~)

Ik heb er zo 3 gekocht omdat we met een tiental voertuigen in de strooidienst rijden.
Werkt zoals het hoort, draait hier al enkele jaren en ze doen het prima.

De lader laadt de accu tot op 14.4V, daarna houdt die de accu op 13.7.
Voor zwaardere accu's werkt dat super, voor een kleintje normaal ook maar daar heb ik geen ervaring mee.

In elk geval, een accu die wordt onderhouden door die op peil te houden gaat duidelijk langer mee. Je hebt zo'n lader makkelijk op enkele jaren terugverdiend en komt niet snel voor verrassingen te staan.

Enige waar ze niet goed tegen kunnen is een echt lege accu, dan worden ze vrij warm naar mijn gevoel.

iets dergelijks heb ik onlangs ingebouwd in het leenvoertuig van t werk. die is in de winter na een week stilstand al niet meer te starten. nu met een verlengkabel eraan start het ding gewoon goed. zelfs met een helemaal platte accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De auto van mama kwam niet meer door de apk keuring en ze heeft nu een andere, toevallig precies hetzelfde model, jaartal en kleur. Gezien het budget van ons en de situatie waarin we verkeren is het weer een oude auto maar de hoop is dat hij het nog enkele maanden volhoud voor de verhuizing. En langer zou helemaal geweldig zijn (met de vorige hebben we veel geluk gehad ;))
ik was echter aan het denken, deze staat nu een maandje ongeveer stil. En dat lijkt me niet handig voor de accu. Ik zou de accu die erin zit eruit halen en dan af en toe opladen om hem nog in iedergeval enkele maanden in orde te houden als backup. Die is ook al flink wat jaren oud maar we hadden er geen problemen mee in de winter. Daarvoor zou ik de lader ook willen gebruiken.
Maar ik hou graag zicht op een accu als ik aan het laden ben dus onbeheerd laden was ik niet van plan.

Bij dat koken komt er ook waterstofgas vrij. Dat heeft maar een vonkje nodig...

En dat willen we inderdaad niet ;)
Maar de conclusie is voor mijn doel en voor dit geld zeker een lader die ok is ;)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb geen problemen ondervonden met deze lader.
Hij zou wel wat sneller mogen laden, maar dat kan ook aan de accu in kwestie (80Ah) liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb een oudere versie zonder display. Die moet handmatig in de goede stand geschakeld worden en kan dus niet op een tijdklok worden aangeschakeld. Kan deze dat wel?

Overigens heb ik er recent een 200Ah accu van behoorlijk leeg tot vol mee geladen maar de laadstroom van 3,8A weigerde de lader in de accu te pompen. Hij heeft het een week lang op de autostand (max. 3,8A) alleen de stroom van de motorstand (max. 0,8A) willen leveren. Andere accu en hij gaf weer vrolijk 3,8A...