begrenzen wiellader

hallo , kan er mij iemand op weg helpen bij het begrenzen van wiellader
op het gaspedaal. De bedoeling is dat het uitgang signaal van gaspedaal
wordt begrenst als de snelheid te hoog is.
op een werf hoort deze geen 40 km/h te rijden
uitgang gaspedaal is 0-5v 3,85volt is vol gas , en uit de versnellingsbak is een analoog sinus signaal.
als deze een bepaalde freq. haalt (snelheid) zou het DC signaal gaspedaal
begrensd worden op deze snelheid .zakt de snelheid met 1 a 1.5 km/h
moet hij vol vermogen geven (DC 3,85 Volt) bergop rijden bv. dit zou vrij accuraat moeten werken
heeft er iemand ervaring mee ,

dank u

Niet moeilijk doen. Gewoon iets onder het gaspedaal plaatsen 'een bout ofzo' waarmee je voorkomt dat je hem dieper kunt intrappen.

als het gaspedaal een potmeter is, dan tussen plus 5V en potmeter een weerstand plaatsen. gaat niet als het een andere sturing is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Je gaspedal zal niet op 1 signaal reageren, daar zit vaak ook een Backup signaal bij, en loopt meestal de andere kant op. 5V -->0V

Beide moeten in een bepaalde range van elkaar vallen ander is het input signaal niet valide, tenminste bij een auto zit die check erin, van een wiellader geen idee. maar ik mag verwachten dat daar een beetje veiligheid in zit. (dit om Stint taferelen te voorkomen)

Op 5 december 2021 13:54:52 schreef Ex-fietser:
Niet moeilijk doen. Gewoon iets onder het gaspedaal plaatsen 'een bout ofzo' waarmee je voorkomt dat je hem dieper kunt intrappen.

Dat is te simpel, en dat hebben ze zo door, een week later is de bout weer terug geschroefd, nadeel is ook dat je niet je voledige koppel krijgt als je het nodig hebt.

Dus vind ik de oplossing van TS eerst na snelheid kijken en dan pas ingrijpen beter.

Maar wat is het merk type en bouw jaar? grote kans dat je dit al ergens in kan stellen.

[edit] Moet er ook een mogenlijkheid zijn om naar "transport" modus te schakelen zo dat je op de weg het verkeer minder ophoud? En ik zou toch meer willen weten wat voor type gaspedaal inzit ! (ook merk type nr) heb je documentatie/ schema's van het apparaat?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 5 december 2021 14:12:09 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@TS als er dan iets verkeerd loopt zou ik niet graag in uw schoenen staan.

Misschien eens de fabrikant vragen of de ECU niet kan geprogrammeerd worden, dat is een veel betere oplossing.

LDmicro user.

hallo dank u voor jullie reactie .
via de controller is er geen mogelijkheid om te begrenzen
en het gaspedaal is enkeluitgangssignaal maar heeft twee schakelaars
ter controle (nulstand) en ja ik neem dit op mij daar dit begrenzen is
en niet opdrijven , op bepaalde werken kom anders niet meer aan de bak
net het zelfde bij aanbestedingen.

Shiptronic

Overleden

Een goede zaak! en er zijn vast bedrijven die dit voor je kunnen doen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb ook bekeken om 4de versnelling uit te schakelen
maar dan zit deze veel te hoog in toeren dat is nefast voor motor als
ook het verbruik als men dan zo hele dagen moet werken nog een gek van lawaai bij ideaal zou zijn dat hij bij 25 km/h op vlakke ondergrond
4de versnelling (laag toerental) neemt en eens hij bergop gaat neemt deze automatisch zijn derde

High met Henk

Special Member

Wat voor shovel hebben we het over?

Laatst een nieuwe besturing voor een cat gemaakt..

Ik zou zelf voor een snelheidsbegrenzer gaan, dus iets wat echt in grijpt op snelheid.

Voordeel is dat je volledige vermogen nog hebt (niet met bout onder gaspedaal)
En niet persé de herrie van versnelling minder.
Maar vraag is even hoe funest het is.. shovel die ik deed rijdt op smalle paden en komt per definitie niet boven 2e versnelling...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Weet je ook de weerstand van het gaspedaal?

Je zou via een extra weerstand op de loper het signaal middels PWM langzaam naar 0V kunnen trekken afhankelijk van de overspeed van het snelheidssignaal

Een Arduino zou dat kunnen doen .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

weerstand is geen optie voor het vermogen
enkel enkel spanningsval regeling volgens signaal vernellingsbak

deze ook op grotere werven waar men naar max. speed kan
als dit niet toegelaten is zie je de bui al hangen!

inderdaad paul
hier ga ik verder mee aan de slag

dank u voor info
laat zeker nog iets weten over de werking hiervan.