Niko parlofoon buitenpost demonteren

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Vaak is de demontage het eerste en het moeilijkste probleem in het rijtje. Wie weet hoe dit geheel van de muur kan worden gehaald?

Uit 2 gaatjes bovenaan werden de boutjes verwijderd waarmee het metalen frame tegen de kunststof wordt getrokken. Onderaan zit alles muurvast. Geen idee hoe dit werkt. Wellicht is er 1 of ander handigheidje om dit te demonteren.
Wie kent de goocheltruc?

Op voorhand bedankt voor jullie antwoord.

De parlofoon is van het merk Niko en werd geïnstalleerd in 1993.

Het is mijn bedoeling de voeding, de buitenpost en de binnentelefoon naast elkaar, op de werktafel, met draden te verbinden. Op die manier hoop ik de fout te vinden en te verhelpen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

mel

Golden Member

slopen is meestal wel makkelijk.. vraag het gewoon aan de schooljeugd...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

boven of onderrandje eraf en daar zit iets onder? 1993, dat zou mee een nieuwe set worden normaal, spul is met 15 jaar al niks meer van te vinden. als voeding instabiel is geworden heb je al ellende, vaak brom in geluid enz..

je hebt de stekker zelf losgemaakt? want die zit los op de print, die grote met de rode en zwarte draad..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 december 2021 15:20:13 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zitten waarschijnlijk schroeven achter de beldrukkers
Die zwarte bakjes kun je er uit wippen met een schroevendraaier aan de zijkant

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Eerst het goede nieuws, zonder kleerscheuren is het gelukt het geval te demonteren.

Mel heeft gelijk, de schooljeugd zal de klus zeker klaren maar of het of de goede manier gebeurt dat is een ander paar mouwen.

@testman: Jawel die stekker heb ik zelf losgemaakt.Wellicht klopt de stelling dat je van zo'n oud ding geen manual meer vindt. Voor de elektronica is dat geen knelpunt. Met je klompen aan zie je hoe het schema is opgebouwd. In de ene richting een LM386 die een luidsprekertje stuurt. In de andere een simpel transistor versterkertje. De voeding is een trafo met bruggelijkrichter en 7812 spanningsstabilisator. Allemaal gewone onderdeeltjes die bij de meeste elektronica knutselaars in huis zijn.Van de gelegenheid wordt geprofiteerd om de bestaande voeding helemaal te slopen en te vervangen door een aansluiting op de 12Vdc lijn die in de installatie aanwezig is. Eventuele brom is dan in 1 klap verdwenen.Gelijk zijn ook de verliezen van de 7812 en de trafo weg. Ik raam die op 3W. Op jaarbasis kan je met die besparing niet in een klasse restaurant gaan dineren. Een rondje langs de frietkraam of de meeneem chinees zit er dik in. Aan de onder- of bovenrand trekken geeft geen resultaat. Trekken en buigen in het midden wél. Het komt mijn buurman toe dit te ontdekken. Twee koppen weten meer dan één.

Voor wie probleem mocht ondervinden om zo'n ding te openen geef ik het gevolgde recept:
1)Iets boven het midden zit de U vormige metalen brug. Aan de linkerkant daarvan zit een rond gat. Een schroevendraaier past daarin om de U even samen te knijpen zodat die naar buiten kan worden uitgewipt. Het printje met de stekker komt nu los.
2)Onderaan zit een dummy plaatje dat dienst doet als opvulling van de ruimte voorzien voor een tweede belknop. Middenin rechts op dat platic plaatje zit een uitsparing. Met een schroevendraaier kan je daar een haakje wegduwen van de rand. Daarna komt het plaatje los.
3) Zelfde systeem voor het hoger gelegen plaatje van de belknop.
4) Na het verwijderen van genoemde delen zie je onderaan twee boutjes.Na het
verwijderen daarvan komt het geheel los. Enkel de kunststof voet blijft zitten. In mijn geval is het niet nodig, maar ook die kan met twee schroeven worden losgemaakt

Iedereen bedankt voor het meedenken. Het moeilijkste deel is wellicht opgelost.

Vriendelijke groeten,

Eduard

ik zou zo'n ding niet direct aan een bestaande 12V voeding koppelen, dat kan bij een microfoon en versterker problemen geven. als het alleen 12VDC is dan werkt een moderne 12V adapter ook. stuurt dit systeem ook de deur open? slot in kozijn? dan kan er een paar honderd mA piek bijkomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Eduard2

Golden Member

Dag Testman,

Neen, er hoort geen deuropener bij.

Ik verwacht nauwelijks problemen met brom of storingen. Met een beetje brom valt te leven. Een deurtelefoon is geen hifi keten. De massa van de bestaande voeding kan ook als massa van de parlofoon worden gebruikt. Mocht er rommel zitten op de voeding dan is die vrij eenvoudig weg te filteren.

Vriendelijke groeten,

Eduard