Zonnepanelen efficiënt recyclen. (niet dumpen)

Op 6 december 2021 16:03:10 schreef EricP:
Zoals nu. Net boven het vriespunt. De COP van een warmtepomp zal 2, heel mischien wel 3 zijn. De CV doet (volgens type plaatje) 27kW bij vollast. Het ding regelt wat terug (retour water wordt te warm), laat het eens 10kW zijn wat-ie doet als-ie draait. Laat-ie eens 30% van de tijd aan staan. Dan reken ik al erg in het voordeel van 'zuinig'. Dat betekent dan nog steeds gemiddeld 3kW gebruik. COP van 3. Blijft er 1kW voor de pomp over. Dat wordt een beste partij zonnepanelen om met de hoeveelheid licht van vandaag op te wekken... Gokje: het hele huizenblok bij elkaar levert niet genoeg op voor alleen mijn warmtepompje.

je kan het ook anders bekijken.
de huidige prijs in belgie is 31ct/kWh. de verwarming staat 10uur aan. ik reken 1kW.
dat is 10kWh op een dag of 3,1€/dag.

ik heb 4 panelen van 245Wp.
vandaag bewolkt ongeveer 70W opbrengt.
6uur lang aan 70W, is 420Wh of 13ct. de kostprijs vandaag was 2,97€.

gisteren met het winterzonnetje 420W.
6uur lang 420W (10-16h, ik reken de uren ervoor en erna niet eens mee) is 0,8€ bespaart. dan kost de verwarming je nog 2,3€/dag

reken dat 3maand lang waarbij ik 1/6de zonnig reken .
90 dagen: 15d x 2,3€ + 75d x 2,97€ = 257€.

zonder zonnepanelen 90d x 3,1€ = 279€.

nuja, niet echt om mee naar huis te schrijven. 22€ bespaart met 200€ aan zonnepaneel installatie (2dehands).
maar reken eens verder. de herst en lente heb je meer zon, en vooral meer opbrengt.
8uur lang bv 600W bij een zonnige dag is 4.8kW of een besparing van 1,5€/dag met 4 oude paneeltjes

in de zomer kan je de warmtepomp als airco inzetten en zal die quasi gratis lopen op de zonnepanelen (hoe meer zon, hoe warmer, hoe meer de airco werkt.

maak de installatie nu 3x zo groot en op een zonnige winterdag draai je al neutraal dan. je gaat niet zuiver op zonlicht draaien, maar elke kW die van de zon komt, betaal je niet meer aan de leverancier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 december 2021 20:20:47 schreef fcapri:
[...]

je kan het ook anders bekijken.
.....

maak de installatie nu 3x zo groot en op een zonnige winterdag draai je al neutraal dan. je gaat niet zuiver op zonlicht draaien, maar elke kW die van de zon komt, betaal je niet meer aan de leverancier

Dat klopt. En het lijkt me een leuk hobbyproject, maar...

Betaal gewoon bedrag X aan de leverancier en je hebt geen gedoe op je dak. Geen ladder nodig, geen hagelschade, geen storingen, ook niet op C1000, ook niet wanneer het net het vermogen niet de wijk uitkrijgt, geen monteurs in en om je huis, geen rommelig gedoe op je dak. Geen 'spijt' bij onvoorziene verhuizing of besluit tot dakkapel. Geen grafiekje dat je elke week hoeft te analyseren, geen zorgen over viezigheid, sneeuw of de toch wel snelgroeiende boom of nieuwe kachelpijp van de buurman etcetera.

Nogmaals ik vind het mooie techniek en als ik niet zo druk was ging ik ook misschien wat knutselen, maar ik kan soms niet begrijpen dat mensen zich niet beseffen dat je toch een zeer prijzig stuk techniek blootstelt aan de elementen en chaos van het heelal. Op de oprit private lease want geen zorgen. Op het dak €4000 want dat verdient in 7 jaar terug, zorgeloos, hoop je.

Hoeben

Golden Member

Voordat je dak vol ligt en alles geïnstalleerd is ben je volgens mij wel een stuk verder dan 4000 Euro?

Hoeben

Golden Member

Op 6 december 2021 19:14:26 schreef fcapri[...]
en de zonnepanelen is een verkoper hier lokaal. die heeft een loods VOL gebruikte zonnepanelen. 33-40-55€/stuk afhankelijk van de ouderdom. ik denk een 30 panelen per pallet en heb er zeker 15palletten zien staan.
ik ga er nog eens bijhalen, dus als iemand interesse heeft, wil ik ze gerust ook ophalen en bij mij thuis stockeren. want die kerel is nogal moeilijk vast te krijgen (misschien doordat ik maar 4 panelen nodig had)

https://www.facebook.com/marketplace/item/3133212380336598

Misschien dan iets om met een paar man samen te doen? Maar Torhout is ver weg. Ik zit boven regio Turnhout-Arendonk net over de Nederlandse grens.

Heeft hij ook wat met hoger rendement?