Whirlpool AMW-490 magnetron doet raar (geeft oa. "Errd")

Vorige week deden opeens de knoppen van mijn Whirlpool AMW-490 magnetron het niet meer. Ik heb toen de stekker uit het stopcontact gehaald en er weer in gedaan en toen werkte hij weer. Vervolgens een aantal dagen laten weer hetzelfde probleem, maar deze keer ging het niet weg met een power-cycle. Magnetron uitgebouwd, geopend, printen nagelopen maar niks te vinden en uiteraard na het weer aanzetten deed ie het weer gewoon. Maar nu een aantal dagen later geeft ie weer een ander probleem en dat is dat ie opeens spontaan fout "Errd" aangeeft op het display, wat betekent dat ie oververhit is. Dit terwijl hij helemaal niet aan heeft gestaan. Wederom een powercycle gedaan maar dat loste het in 1e instantie niet op. Vervolgens open gemaakt en gekeken of er echt iets "warm" was, maar dat was niet het geval. Uiteindelijk weer aangezet en nu doet ie het weer (even?).

Het lijkt mij dat dit alles met elkaar te maken heeft en ik vermoed een probleem met de microcontroller. Heeft iemand nog een idee?

magnetron is wat jong voor defecte elcos, maar controleer deze.. ok kan het wezen dat de NTC sensor een eigen leven leid en mogelijk defect is...

Op 6 december 2021 18:29:01 schreef smd:
magnetron is wat jong voor defecte elcos, maar controleer deze.. ok kan het wezen dat de NTC sensor een eigen leven leid en mogelijk defect is...

Elco's wou ik al gaan checken ja (kan ik mijn hagelnieuwe LCR-ESR meter meteen eens goed testen). Die magnetron is inderdaad niet heel oud (2016). NTC sensor lijkt mij sterk, ervan uitgaande dat dat toetsen-probleem niet ongerelateerd is, en omdat dat probleem komt en gaat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 december 2021 15:42:43 schreef EricN:
.

Bedankt voor de info! Dat is een totaal andere fout beschrijving dan ik gevonden had. En dat ligt helemaal lijn met wat ik met het toetsen/display paneel heb gezien.

Ik heb het gevonden: Het blijkt dat een van de connectoren van de flatcable die tussen het displayboard en het control/voedingsboard zit niet lekker is (slecht contact). Ik denk dat ik die er maar afknip en direct op de print soldeer, want zoiets heb ik (natuurlijk) niet liggen...

Op 10 december 2021 19:07:22 schreef smd:
En? weer helemaal OK??

Het lijkt er wel op! Bedankt voor de hints allemaal!

ps. Volgens mij was 1 van die draden niet goed aangekrompen in die connector. En dat is dus precies waarom ik een hekel heb aan dit soort connectoren (dus ook molex e.d.)....

[Bericht gewijzigd door arnova op vrijdag 10 december 2021 21:39:27 (34%)