Welke waarde voor aardlekschakelaar?

Een 80A bestaat ook.

En je kan ook kiezen voor een combi aardlek-automaat in 1.
Of er zelf een automaat voor of na zetten die de aardlekschakelaar beveiligd. Heb je wel wat meer ruimte nodig in de kast.

Op 7 december 2021 12:48:45 schreef Sine:
Als ik ALS fabrikant was zou ik ze ook waarderen voor 63 ipv 64A 8)7

Ik heb die 63A nooit begrepen. Je hebt 16A, 32A en 128A. Waarom dan die vreemde eend in de bijt van 64-1? Alsof het in de praktijk enig verschil zou maken. Een contactstop waar 63A op staat fikt er heus net meteen uit bij 64A en hetzelfde geldt voor een zekering(automaat). Nou ja, het zal wel historisch gegroeid zijn zeggen ze dan...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Alhoewel niet charmant, zal het in de praktijk wel loslopen.
Vervang 1 van de 4 automaten die erachter zit door een 10A en je bent er.

Dan heb ik de aanname gedaan dat er 4x16A 3-fase achter zit. Als het 4x 16A enkel fase is, en dan ook nog verdeeld over de fasen, dan heb je natuurlijk geen enkel probleem.
Ofwel: wat is de situatie? 'Verlichting' en 'contactdozen' is te vaag. Een rode CEE 16A achter aan 16A automaat kan prima een 'contactdoos voor algemeen gebruik' zijn in een werkplaats. In een kantoor is dat niet realistisch.

Ik heb ooit nog een zekeringkast gezien met een aardlekschakelaar van 80A.

Er werden zonnepanelen bijgeplaatst en bij het nakijken kwam ik uit op een maximale bedrijfsstroom (teller+pv) van 81A.

Het is misschien muggezifterij maar ze hebben het toch moeten aanpassen.

kom je wel achter, met een scope 12 wordt ook de spanningsval over de kabel tussen PV en meterkast gemeten, en daar vallen er meerdere door de mand want te dun. ook het optellen van vermogens in de verdeler waar de PV binnenkomt is iets wat vaak niet wordt gedaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 december 2021 13:40:36 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb die 63A nooit begrepen. Je hebt 16A, 32A en 128A. Waarom dan die vreemde eend in de bijt van 64-1? Alsof het in de praktijk enig verschil zou maken. Een contactstop waar 63A op staat fikt er heus net meteen uit bij 64A en hetzelfde geldt voor een zekering(automaat). Nou ja, het zal wel historisch gegroeid zijn zeggen ze dan...

De reeks is 16, 25, 40, 63, 80, 100, en 125A.
Waarbij opgemerkt dat sommige waarden niet veel voorkomen.

Een contactdoos voor 63 A fikt er echt niet uit bij 64, evenzo een aardlekschakelaar.
Gelukkig gaat een zekering (of automaat) van 63 A er bij 64 niet uit.

Het is nu eenmaal zo, er zijn nu eenmaal maten afgesproken.
Het zou ook raar zijn als je in de bouwmarkt een meetlint van 112 cm zo vinden.
Een leverancier zou best aardlekschakelaars voor 64 Amp mogen maken.

Er is wel een vreemde eend....
CEE-Form heb je in een 32A uitvoering, maar zekeringen zijn er van 35A, en niet van 32
Daar had men net zo goed CEE-Forms van 25 A van kunnen maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 december 2021 17:50:51 schreef Toeternietoe:
[...]
De reeks is 16, 25, 40, 63, 80, 100, en 125A.
Waarbij opgemerkt dat sommige waarden niet veel voorkomen.

Een contactdoos voor 63 A fikt er echt niet uit bij 64, evenzo een aardlekschakelaar.
Gelukkig gaat een zekering (of automaat) van 63 A er bij 64 niet uit.

Het is nu eenmaal zo, er zijn nu eenmaal maten afgesproken.
Het zou ook raar zijn als je in de bouwmarkt een meetlint van 112 cm zo vinden.
Een leverancier zou best aardlekschakelaars voor 64 Amp mogen maken.

Er is wel een vreemde eend....
CEE-Form heb je in een 32A uitvoering, maar zekeringen zijn er van 35A, en niet van 32
Daar had men net zo goed CEE-Forms van 25 A van kunnen maken.

nou, ceeform is uit eind jaren 80 en toen had je al 32A automaten. 35A mag niet idd, dus dan wordt het 25A zekeren.

[Bericht gewijzigd door testman op 7 december 2021 19:45:17 (10%)]

Op 7 december 2021 13:50:14 schreef EricP:
Alhoewel niet charmant, zal het in de praktijk wel loslopen.
Vervang 1 van de 4 automaten die erachter zit door een 10A en je bent er.

Dan heb ik de aanname gedaan dat er 4x16A 3-fase achter zit. Als het 4x 16A enkel fase is, en dan ook nog verdeeld over de fasen, dan heb je natuurlijk geen enkel probleem.
Ofwel: wat is de situatie? 'Verlichting' en 'contactdozen' is te vaag. Een rode CEE 16A achter aan 16A automaat kan prima een 'contactdoos voor algemeen gebruik' zijn in een werkplaats. In een kantoor is dat niet realistisch.

Er zitten per fase 4x 1 fase groepen achter.
Is verlichting en contactdozen voor kantoor.

EricP

mét CE

Dan zitten er dus - aangenomen dat het verdeeld zit over de fasen - max. 2 op 1 fase. Derhalve kan de stroom niet groter worden dan 32A en is een 63A dus voldoende. Om de stroom groter te laten worden, zou dat tussen de zekering automaten en de ALS moeten plaats vinden. Waarschijnlijk zit dat zo dicht bij elkaar dat die kans wel heel erg klein wordt...

Het is net zo als in een 'zware' installatie ergens een 4A automaatje hebben voor een werklampje. Als je zegt dat alles tot aan de zekering zwaar genoeg moet zijn voor de 'voorbeveiliging', dan krijg je ook opeens 25mm2 naar dat 4A automaatje. Iedereen snapt dat dat nergens op slaat.

Wat belangrijker is, is de stroom die gaat lopen bij sluiting en of het spul dat kan hebben. Ofwel: de impedantie van 'het net' op die plek. Meestal loopt dat wel los (in een huis of klein kantoor). Tenzij je net naast de 'wijktrafo' zit. Er even over nadenken kan geen kwaad.

Uit puur technisch opzicht ga ik dus helemaal met de installateur mee.

Op 9 december 2021 08:47:38 schreef EricP:
Dan zitten er dus - aangenomen dat het verdeeld zit over de fasen - max. 2 op 1 fase. Derhalve kan de stroom niet groter worden dan 32A en is een 63A dus voldoende. Om de stroom groter te laten worden, zou dat tussen de zekering automaten en de ALS moeten plaats vinden. Waarschijnlijk zit dat zo dicht bij elkaar dat die kans wel heel erg klein wordt...

Het is net zo als in een 'zware' installatie ergens een 4A automaatje hebben voor een werklampje. Als je zegt dat alles tot aan de zekering zwaar genoeg moet zijn voor de 'voorbeveiliging', dan krijg je ook opeens 25mm2 naar dat 4A automaatje. Iedereen snapt dat dat nergens op slaat.

Wat belangrijker is, is de stroom die gaat lopen bij sluiting en of het spul dat kan hebben. Ofwel: de impedantie van 'het net' op die plek. Meestal loopt dat wel los (in een huis of klein kantoor). Tenzij je net naast de 'wijktrafo' zit. Er even over nadenken kan geen kwaad.

Uit puur technisch opzicht ga ik dus helemaal met de installateur mee.

Misschien onduidelijk van mijn zijde, maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A.

EricP

mét CE

zitten per 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 63A

maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A

Wat is het nou?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 december 2021 09:05:52 schreef VRonald:
[...]

Misschien onduidelijk van mijn zijde, maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A.

dan kun je denken 4 x 16 = 64 Ampere.
Maar als je hoofdbeveiliging van je netbeheerder (die zitten onder de kWh meter) 35 Ampere zijn, dan kan er dus nooit meer dan 35 A (nominaal) door je aardlek, dan mag je aardlekschakelaars van 40 Ampere toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 december 2021 09:20:56 schreef EricP:
[...]
[...]Wat is het nou?

Per fase 4 groepen van 16A en dus 12 groepen.
Excuses dat ik in mijn eerste opgaaf een fout heb gemaakt. Ik zie dat tussen per en 4 het woord fase ontbreekt.

[Bericht gewijzigd door VRonald op 9 december 2021 09:33:05 (10%)]

Op 9 december 2021 09:21:32 schreef Toeternietoe:
[...]
dan kun je denken 4 x 16 = 64 Ampere.
Maar als je hoofdbeveiliging van je netbeheerder (die zitten onder de kWh meter) 35 Ampere zijn, dan kan er dus nooit meer dan 35 A (nominaal) door je aardlek, dan mag je aardlekschakelaars van 40 Ampere toepassen.

Voeding voor mijn bedrijfspand is 160A

Dan neem je bvb een 10A automaat voor de verlichtingskringen.

Zoals EricP voorstelt.

Om de volledige opbouw van het verdeelbord te kennen zou een foto'tje interessant zijn.

EricP

mét CE

Per fase 4 groepen van 16A en dus 12 groepen.
Excuses dat ik in mijn eerste opgaaf een fout heb gemaakt. Ik zie dat tussen per en 4 het woord fase ontbreekt.

Dat is niet relevant. Het gaat er om wat een ALS kan doen. Dat formuleerde je als:

zitten per 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 63A

Vervolgens haal je er allemaal niet relevante zaken bij als hoofdvoeding enzo. En wat er (totaal??) op een fase zit. Het ging over een ALS. Toch? 12 groepen achter 1 ALS is hoe dan ook een 'no go'. Maar toen je begon waren het er nog 4.

Kortom: hoe zit het nou in elkaar en kom eens met een eenduidig verhaal.... Dan kun je ook een eenduidig antwoord krijgen.
Met een warrig verhaal met tegenstrijdige punten... eh... wordt dat wat moeilijker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 december 2021 09:25:56 schreef VRonald:
[...]

Voeding voor mijn bedrijfspand is 160A

Dan moet je aardlekschakelaars hebben met een nominaalstroom van MINIMAAL 64 Amp, die bestaan niet, dat wordt 80 of 100 A
Waarom 100A, 80A is slecht verkrijgbaar.

als de aardlek 4 polig is, dan voldoet 63A ook al, immers max 32A op een fase bij 2 groepen 16A. maar als je toch maar 12 groepen 16A 230V hebt in die ovk dan vraag ik me af of de voeding omzetten naar 63A ipv de huidige 100A niet makkelijker is.

Op 9 december 2021 10:01:18 schreef EricP:
[...]Dat is niet relevant. Het gaat er om wat een ALS kan doen. Dat formuleerde je als:[...]Vervolgens haal je er allemaal niet relevante zaken bij als hoofdvoeding enzo. En wat er (totaal??) op een fase zit. Het ging over een ALS. Toch? 12 groepen achter 1 ALS is hoe dan ook een 'no go'. Maar toen je begon waren het er nog 4.

Kortom: hoe zit het nou in elkaar en kom eens met een eenduidig verhaal.... Dan kun je ook een eenduidig antwoord krijgen.
Met een warrig verhaal met tegenstrijdige punten... eh... wordt dat wat moeilijker.

Nogmaals mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar als ik alles zou weten...zou ik dan hier mijn vragen komen stellen?

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik kom er verder wel uit met mijn installateur.

EricP

mét CE

Eh... Je kunt toch op z'n minst eenduidig beschrijven hoe het in elkaar zit? Of verwacht je hier mensen met kristallen bollen die op tegenstrijdige informatie je toch gaan vertellen wat je weten wilt?

De opmerking over 'onwetendheid' raakt kant nog wal.
Evolo vraagt een paar posts terug al om een fotootje om de situatie eenduidig te krijgen. die is nog niet voorbij gekomen. Of bedoel je met 'onwetend' dat je niet weet hoe je een foto post?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 december 2021 08:27:14 schreef VRonald:
[...]

Nogmaals mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar als ik alles zou weten...zou ik dan hier mijn vragen komen stellen?

Je sterke punt is dat je zelf weet dat je niet alles weet.
Ik ben er ook zo een, ben al met pensioen maar leer nog steeds dingen bij.
Gelukkig maar.

Maar weet je nu wat je weten wilt?
Je hebt een 160A aansluiting, hou je met de komponentenkeus ook rekening met de maximaal te verwachten kortsluitstroom? Die zal wel wat hoger zijn dan in een woonhuisinstallatie,.

Waarom ben je niet overgegaan naar aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars?

Op 10 december 2021 08:36:46 schreef EricP:
Eh... Je kunt toch op z'n minst eenduidig beschrijven hoe het in elkaar zit? Of verwacht je hier mensen met kristallen bollen die op tegenstrijdige informatie je toch gaan vertellen wat je weten wilt?

De opmerking over 'onwetendheid' raakt kant nog wal.
Evolo vraagt een paar posts terug al om een fotootje om de situatie eenduidig te krijgen. die is nog niet voorbij gekomen. Of bedoel je met 'onwetend' dat je niet weet hoe je een foto post?

Blij dat er toch één alwetende onder ons is.

Op 10 december 2021 08:38:50 schreef Toeternietoe:
[...]
Je sterke punt is dat je zelf weet dat je niet alles weet.
Ik ben er ook zo een, ben al met pensioen maar leer nog steeds dingen bij.
Gelukkig maar.

Maar weet je nu wat je weten wilt?
Je hebt een 160A aansluiting, hou je met de komponentenkeus ook rekening met de maximaal te verwachten kortsluitstroom? Die zal wel wat hoger zijn dan in een woonhuisinstallatie,.

Waarom ben je niet overgegaan naar aardlekautomaten ipv aardlekschakelaars?

Ik heb voldoende informatie gekregen om aan tafel te zitten met mijn installateur en zal met hem verder bespreken, hoe en wat.
De aardlekautomaten zullen we dan ook bespreken. Kortsluitstromen worden berekend 'as we speak'.

Dank u.

EricP

mét CE

Blij dat er toch één alwetende onder ons is.

Dat moet jij zijn. Jij bent de enige die hier weet hoe het in elkaar zit tenslotte... :+

Arme installateur :)