Bedienen van 3 uno's met wifi op één pc

Lucky Luke

Special Member

Op 7 december 2021 19:09:38 schreef Kreatief:
[...] Dank je voor de uitleg .De reden voor drie controllertjes Ik vind niet iets dat de 9 stappenmotors kan bediennen met 1 controller Of meschien zelf te programeren waar ik niet veel van weet . Ik heb een programma op de pc om 1 controller met 3 stappenmotors te bediennen en ik dacht als je 3 controlles elk met 3 stappenmotors op 1 pc appart kan bediennen . De 3 stappenmotors van controller bv, 1, 2 of 3 hebben dezelfde werking maar ze zijn niet aan elkaar gekoppeld. Elke controller appart bedienen met het zelfde programma.

9 stappenmotors aansturen (met een arduino UNO*) is stukken makkelijker dan een IP stack aan de gang krijgen (op een arduino UNO*).

https://xkcd.com/1425/

Het zou kunnen dat se stappenmotors op een aantal heel verschillende plekken zitten en je ze daarom (per 3?) een eigen voeding en besturing wilt geven, en ze op 1 of andere manier uit 1 pc wilt aansturen.

Maar dat op-1-of-andere-manier uit 1 pc aansturen hoeft niet per se via wifi, er zijn meer manieren om (draadloze) communicatie te doen. Wifi hoeft niet eens geschikt te zijn voor wat je wilt doen.

*heh. Of met een NE555 for that matter: de 9 stappenmotoren lukt me er wel mee… draaien ze wel alle 9 exact synchroon. Op een ESP8266 is het andersom, daar zit de IPstack al in maar moet je maar zien of je genoeg IO hebt voor 9 step/dir en evt enable signalen…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Intussen verder gedaan . Nu is het gelukt . Ik grbruik een arduino uno rev 3 met een cnc shield v3 en een nodemcu 8266 . Ik kan nu de stappenmotors elk afzonderlijk via wifi besturen met gebruik van ugs platform software.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom laat je de ESP8266 niet het werk doen? Is stukken sneller als de Arduino. Nu moet je nog communicatie in stand houden tussen ESP en Arduino. Heeft de ESP8266 te weinig pinnen, of moeilijke pinnen, gebruik dan een ESP32.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb dit genomen omdat ik gebruik maak van grbl 1.1f voor cnc en de ugs platform software. En de grbl is niet compatibel met de nodemcu 88266 of esp32 .Ik gebruik juist de wifi van de esp, om de tx en de rx naar de arduino uno te koppelen . Ik kon ook de esp 01 gebruiken, maar de nodemcu kon ik beter programeren via de mini usb . Dit systeem gebruiken ik nu om bewegingen te maken( niet voor een cnc) maar om een micro te verplaatsen bij een gitaarversterker (luidspreker). Zelfs is de arduino uno wifi r2 niet compatible met die grbl's die ik gebruik .

Op 22 januari 2022 11:57:29 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom laat je de ESP8266 niet het werk doen? Is stukken sneller als de Arduino. Nu moet je nog communicatie in stand houden tussen ESP en Arduino. Heeft de ESP8266 te weinig pinnen, of moeilijke pinnen, gebruik dan een ESP32.

Ok hierboven de uitleg.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is ook een GRBL voor ESP(32).

Compatibility

Grbl_ESP32 is fully backward compatible with Grbl and can use all gcode senders.

CNC bord

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 22 januari 2022 18:03:21 (17%)

Op 22 januari 2022 18:01:31 schreef buckfast_beekeeper:
Er is ook een GRBL voor ESP(32).
[...]

CNC bord

Ok, ik had dit gezien en er zijn er nog maar hier in europa moeilijk te krijgen of te bestellen . Ben niet zo thuis om buiten europa te bestellen. Bedankt voor het antwoorden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op het bordje staat open source. De gerbers staan op de github pagina. Zelfs met pick and place data. Samen in een ZIP bestand naar JLCPCB en ze bestukken het als de componenten beschikbaar zijn. Alleen de SD kaarthouder is misschien wat moeilijker zelf te solderen.

Op 23 januari 2022 07:41:02 schreef buckfast_beekeeper:
Op het bordje staat open source. De gerbers staan op de github pagina. Zelfs met pick and place data. Samen in een ZIP bestand naar JLCPCB en ze bestukken het als de componenten beschikbaar zijn. Alleen de SD kaarthouder is misschien wat moeilijker zelf te solderen.

Bedankt voor deze infomatie. Dit is misschien voor een tweede te maken.