Bedienen van 3 uno's met wifi op één pc

Op 7 december 2021 17:32:56 schreef buckfast_beekeeper:
Is een freesmachine bedienen met WiFi een goed idee? Persoonlijk zou ik het NIET doen. 1 of en paar coördinaten die wegvallen en alles is om zeep. Een RPi met ethernet aansluiting is wat dat betreft al veel betrouwbaarder en al zeker als je het freesbestand in 1 keer naar de RPi stuurt en alles kan volgen op je PC. Als je het bestand kan doorsturen in 1 keer, dan is WiFi een optie maar dat gaat dan weer niet passen in het geheugen van een uno. Kom je weer bij die RPi uit.

Sorry voor de verwarring . dit systeem dat ik wil maken met de 3 uno's is niet voor de freesmachine. Dit is voor iets anders (zie bijlage) 3 van deze te bediennen.

Er zit toch wel een heel groot gebied tussen de uno en een RPI bv een arduino nano 33 IoT met 32kb Sram. Of esp32 Variant met afhankelijke van uitvoering vanaf 4MB tot 16MB.

Maar op de Uno Wifi kan je ook een sd-kaart aansluiten en dan heb je ruimte in de GB's .

Maar er zal ongetwijfelt nog veel meer keuze zijn.

Wel met je eens dat je het bestaan zoveel mogelijk in 1 keer moet versturen zodat de UNo kan werken ook als de wifi even weg is.

Sorry voor de verwarring . dit systeem dat ik wil maken met de 3 uno's is niet voor de freesmachine. Dit is voor iets anders (zie bijlage) 3 van deze te bediennen.

Idee blijft hetzelfde het kan gevaarlijk zijn voor de machine of voor bv personen als de controle over de machine volledig over wifi gaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 7 december 2021 17:50:22 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Daar staat tegenover dat een esp zo ongeveer niets kost, en je de extra rekenkracht er gratis bij krijgt.

Ik bedoel ... er zijn minder spannende toepassingen waar een ESP in zit, om een lampje te schakelen bijvoorbeeld.

Op 7 december 2021 17:47:40 schreef benleentje:
Er zit toch wel een heel groot gebied tussen de uno en een RPI bv een arduino nano 33 IoT met 32kb Sram. Of esp32 Variant met afhankelijke van uitvoering vanaf 4MB tot 16MB.

Maar op de Uno Wifi kan je ook een sd-kaart aansluiten en dan heb je ruimte in de GB's .

Maar er zal ongetwijfelt nog veel meer keuze zijn.

Wel met je eens dat je het bestaan zoveel mogelijk in 1 keer moet versturen zodat de UNo kan werken ook als de wifi even weg is.

[...]Idee blijft hetzelfde het kan gevaarlijk zijn voor de machine of voor bv personen als de controle over de machine volledig over wifi gaat.

Inderdaad de wifi mag niet verstoord zijn . De afstand zal ongeveer 5a'6 meter zijn . Dit is puur voor minder bedrading te hebben . Dus met netwerk kabels is veiliger . Kan een netwerk splitter daar een oplossing zijn ?

Inderdaad de wifi mag niet verstoord zijn .

Ik heb nog niet het idee dat je het goed begrijpt.

Als je over wifi de 3 apparaten synchroon wilt bedienen als samen 1 machine dan is dat over Wifi een slecht idee, want als er een controller zijn signaal verliest dan loopt het niet meer synchroon. Oplossing kan zijn dan eerst alle data te versturen. Maar dan nog de controllers moeten ook van elkaar weten welke positie ze exact zijn om zo continu synchroon te zijn. Deze toepassing moet echt bekabelt tussen de 3 controllers onderling, er mag er dan wel 1 controller als master werken die ook de wifi communicatie doet.

Daar staat tegenover dat een esp zo ongeveer niets kost,

Precies in ieder geval een stuk goedkoper als een arduin uno wifi, het is leuk dat hij bestaat maar dat is het dan ook wel. De ESP is inderdaad veel sneller, meer geheugen en 32 bit. Nadeel is dan de 3,3V dan zal dan de reden zijn dat de UNO wifi een gat opvult waar je wat makkelijker andere 5V bordjes kan koppelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
marcob

Golden Member

Misschien moet je ons eerst uitleggen wat je wil gaan maken, je foto in je bericht zegt mij niet zoveel.

Kan een netwerk splitter daar een oplossing zijn ?
Dat noemt men een switch (of HUB)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 7 december 2021 18:15:27 schreef benleentje:
[...]Ik heb nog niet het idee dat je het goed begrijpt.

Als je over wifi de 3 apparaten synchroon wilt bedienen als samen 1 machine dan is dat over Wifi een slecht idee, want als er controller zijn signaal verliest dan loopt het niet meer synchroon. Oplossing kan zijn dan eerst alle data te versturen. Maar dan nog de controllers moeten ook van elkaar weten welke positie ze exact zijn om zo continu synchroon te zijn. Deze toepassing moet echt bekabelt tussen de 3 controllers onderling, er mag er dan wel 1 controller als master werken die ook de wifi communicatie doet.

Dit is niet de bedoeling om de 3 apparaten synchroon te laten werken . Dat ik kan kiesen dat bv apparaat 1 kan bedienen en stoppen en de volgende apparaat kan bedienen en stoppen en de volgende .
De 3 arduino uno's appart bedienen via één pc .

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom moeten het eigenlijk 3 Arduino's zijn? iet of wat Arduino of ESP32 of Raspberry kan toch op zijn eigenste eentje negen stappenmotoren aansturen? Tenzij men er misschien het uiterste maximum aan acceleratie wil uitpersen, dan moeten de curves nauwkeurig gevolgd worden, meen ik te begrijpen.

Let wel, ik besef best dat ik nu de openingsvraag in vraag stel, iets wat ik eigenlijk niet zo gepast vind, meestal. Ik maak hier een uitzondering omdat ik mijn vragen heb bij het totaalconcept, ik heb een aanvoelen dat er, bij gebrek aan diepgaand inzicht, een aantal standaardblokjes aan elkeaar worden gebreid, zoals gevonden op het internet.

Het zou nuttig zijn om eerst eens "het ruime plaatje" te bespreken, en dan pas over details te praten zoals het aansturen van meerdere controllertjes vanuit 1 PC. Ook al zou dat niet problematisch mogen zijn, ik voel op mijn sloffen aan dat er met veel te veel hardware gewerkt wordt; zodat de boel nodeloos complex wordt, en daarmee ingewikkeld, en daarmee minder betrouwbaar.

Verder is bekabeld ethernet een stuk betrouwbaarder en stabieler dan dat vuile WiFi-gedoe, jawel!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Uno en Wifi gaat niet samen. Het kan wel, maar het blijft behelpen, zelfs als de Wifi een eigen processor heeft zoals op dit bord.
32Kb flash & 2K Sram is gewoon te weinig geheugen.

En een SD kaartje aansturen is voor een Uno ook al erg veel gevraagd. Kan wel, maar ook dat blijft behelpen.

Een 'netwerk splitter' is geen optie. Die kabel kun je niet in de arduino insteken, ook niet in de Wifi versie.

Je kunt wel 3 USB kabels gebruiken, eventueel met een USB hub. Dan krijg je 3 aparte com-poorten en kun je de drie arduino's wel apart aansturen vanuit je PC.

Op 7 december 2021 18:38:56 schreef big_fat_mama:
Waarom moeten het eigenlijk 3 Arduino's zijn? iet of wat Arduino of ESP32 of Raspberry kan toch op zijn eigenste eentje negen stappenmotoren aansturen? Tenzij men er misschien het uiterste maximum aan acceleratie wil uitpersen, dan moeten de curves nauwkeurig gevolgd worden, meen ik te begrijpen.

Let wel, ik besef best dat ik nu de openingsvraag in vraag stel, iets wat ik eigenlijk niet zo gepast vind, meestal. Ik maak hier een uitzondering omdat ik mijn vragen heb bij het totaalconcept, ik heb een aanvoelen dat er, bij gebrek aan diepgaand inzicht, een aantal standaardblokjes aan elkeaar worden gebreid, zoals gevonden op het internet.

Het zou nuttig zijn om eerst eens "het ruime plaatje" te bespreken, en dan pas over details te praten zoals het aansturen van meerdere controllertjes vanuit 1 PC. Ook al zou dat niet problematisch mogen zijn, ik voel op mijn sloffen aan dat er met veel te veel hardware gewerkt wordt; zodat de boel nodeloos complex wordt, en daarmee ingewikkeld, en daarmee minder betrouwbaar.

Verder is bekabeld ethernet een stuk betrouwbaarder en stabieler dan dat vuile WiFi-gedoe, jawel!

Dank je voor de uitleg .De reden voor drie controllertjes Ik vind niet iets dat de 9 stappenmotors kan bediennen met 1 controller Of meschien zelf te programeren waar ik niet veel van weet . Ik heb een programma op de pc om 1 controller met 3 stappenmotors te bediennen en ik dacht als je 3 controlles elk met 3 stappenmotors op 1 pc appart kan bediennen . De 3 stappenmotors van controller bv, 1, 2 of 3 hebben dezelfde werking maar ze zijn niet aan elkaar gekoppeld. Elke controller appart bedienen met het zelfde programma.

Op 7 december 2021 18:57:21 schreef deKees:
Uno en Wifi gaat niet samen. Het kan wel, maar het blijft behelpen, zelfs als de Wifi een eigen processor heeft zoals op dit bord.
32Kb flash & 2K Sram is gewoon te weinig geheugen.

En een SD kaartje aansturen is voor een Uno ook al erg veel gevraagd. Kan wel, maar ook dat blijft behelpen.

Een 'netwerk splitter' is geen optie. Die kabel kun je niet in de arduino insteken, ook niet in de Wifi versie.

Je kunt wel 3 USB kabels gebruiken, eventueel met een USB hub. Dan krijg je 3 aparte com-poorten en kun je de drie arduino's wel apart aansturen vanuit je PC.

Dank je. Ik zal dit onthouden . Als dit kan lukken met een USB hub het is te proberen . Nog een vraagje hoelang mag een usb kabel zijn om geen verlies te hebben ? intussen gevonden max 5 meter

dat programma werkt nu over USB?

kan het programma ook over wifi werken?

Heb je ook genoeg ervaring om de software in de uno om te zetten naar Wifi?

GMT+1

Op 7 december 2021 18:25:52 schreef Kreatief:
[...] Dit is niet de bedoeling om de 3 apparaten synchroon te laten werken . Dat ik kan kiesen dat bv apparaat 1 kan bedienen en stoppen en de volgende apparaat kan bedienen en stoppen en de volgende .
De 3 arduino uno's appart bedienen via één pc .

Goed dat dat duidelijk is :). JA dat kan elke apart voor elk zijn eigen ding is geen enkel probleem.

Nog een vraagje hoelang mag een usb kabel zijn om geen verlies te hebben ? intussen gevonden max 5 meter

Antwoord op het eerste deel van je vraag is ca 2 meter maar. Je kan langer dan die 2 meter maar dan moet er een soort van versterker tussen, ze noemen het ook wel eens actieve kabel. In de actieve kabel zit er dan aan het einde eeb chip die de signalen versterkt en ook word de spanning weer op 5V gezet maar dan met max 100mA. Dus achter een actieve mag niet direct een Arduino die veel stroom trekt, Er moet een actieve hub met eigen voeding tussen of de arduino moet zijn eigen voeding krijgen

Je hebt ook USB over netwerkkabel extenders of USB-UTP extenders. Daarmee heb ik vorige week 25 meter gehaald, maar mijn kabel was niet langer ook die kunnen maar max 100mA dus het is enkel voor signaal.

Uno en Wifi gaat niet samen. Het kan wel, maar het blijft behelpen,

Dat idee had ik ook al het zijn toch gewoon meerdere IC's die het werk doen ipv van 1 IC zoals een esp.

32Kb flash & 2K Sram is gewoon te weinig geheugen.

Ook voor gewoon 3 stappen motoren die simpel 1 instructie krijgen om naar een positie moeten gaan duszeg per motor 2 bytes aan data
maar zonder dus het stappen plan voor meerdere instuctie?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 december 2021 20:50:09 schreef benleentje:
[...]Goed dat dat duidelijk is :). JA dat kan elke apart voor elk zijn eigen ding is geen enkel probleem.

[...]Antwoord op het eerste deel van je vraag is ca 2 meter maar. Je kan langer dan die 2 meter maar dan moet er een soort van versterker tussen, ze noemen het ook wel eens actieve kabel. In de actieve kabel zit er dan aan het einde eeb chip die de signalen versterkt en ook word de spanning weer op 5V gezet maar dan met max 100mA. Dus achter een actieve mag niet direct een Arduino die veel stroom trekt, Er moet een actieve hub met eigen voeding tussen of de arduino moet zijn eigen voeding krijgen

Je hebt ook USB over netwerkkabel extenders of USB-UTP extenders. Daarmee heb ik vorige week 25 meter gehaald, maar mijn kabel was niet langer ook die kunnen maar max 100mA dus het is enkel voor signaal.

[...]Dat idee had ik ook al het zijn toch gewoon meerdere IC's die het werk doen ipv van 1 IC zoals een esp.

[...]Ook voor gewoon 3 stappen motoren die simpel 1 instructie krijgen om naar een positie moeten gaan duszeg per motor 2 bytes aan data
maar zonder dus het stappen plan voor meerdere instuctie?

Dank je , de arduino moet zijn eigen voeding krijgen zeg je dat was ik van plan dit komt er .

Als je antwoord wilt geven zit er links onder het scherm de knop beantwoorden naast deknop Email notificatie.De knop die je nu gebruikt is de quote knop. Graag enkel quoten waarop je direct wilt antwoorden, want al die overbodige extra stukken tekst zijn irritant :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 december 2021 19:09:38 schreef Kreatief:
[...] Dank je voor de uitleg .De reden voor drie controllertjes Ik vind niet iets dat de 9 stappenmotors kan bediennen met 1 controller Of meschien zelf te programeren waar ik niet veel van weet . Ik heb een programma op de pc om 1 controller met 3 stappenmotors te bediennen en ik dacht als je 3 controlles elk met 3 stappenmotors op 1 pc appart kan bediennen . De 3 stappenmotors van controller bv, 1, 2 of 3 hebben dezelfde werking maar ze zijn niet aan elkaar gekoppeld. Elke controller appart bedienen met het zelfde programma.

9 stappenmotors aansturen (met een arduino UNO*) is stukken makkelijker dan een IP stack aan de gang krijgen (op een arduino UNO*).

https://xkcd.com/1425/

Het zou kunnen dat se stappenmotors op een aantal heel verschillende plekken zitten en je ze daarom (per 3?) een eigen voeding en besturing wilt geven, en ze op 1 of andere manier uit 1 pc wilt aansturen.

Maar dat op-1-of-andere-manier uit 1 pc aansturen hoeft niet per se via wifi, er zijn meer manieren om (draadloze) communicatie te doen. Wifi hoeft niet eens geschikt te zijn voor wat je wilt doen.

*heh. Of met een NE555 for that matter: de 9 stappenmotoren lukt me er wel mee… draaien ze wel alle 9 exact synchroon. Op een ESP8266 is het andersom, daar zit de IPstack al in maar moet je maar zien of je genoeg IO hebt voor 9 step/dir en evt enable signalen…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Intussen verder gedaan . Nu is het gelukt . Ik grbruik een arduino uno rev 3 met een cnc shield v3 en een nodemcu 8266 . Ik kan nu de stappenmotors elk afzonderlijk via wifi besturen met gebruik van ugs platform software.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom laat je de ESP8266 niet het werk doen? Is stukken sneller als de Arduino. Nu moet je nog communicatie in stand houden tussen ESP en Arduino. Heeft de ESP8266 te weinig pinnen, of moeilijke pinnen, gebruik dan een ESP32.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb dit genomen omdat ik gebruik maak van grbl 1.1f voor cnc en de ugs platform software. En de grbl is niet compatibel met de nodemcu 88266 of esp32 .Ik gebruik juist de wifi van de esp, om de tx en de rx naar de arduino uno te koppelen . Ik kon ook de esp 01 gebruiken, maar de nodemcu kon ik beter programeren via de mini usb . Dit systeem gebruiken ik nu om bewegingen te maken( niet voor een cnc) maar om een micro te verplaatsen bij een gitaarversterker (luidspreker). Zelfs is de arduino uno wifi r2 niet compatible met die grbl's die ik gebruik .

Op 22 januari 2022 11:57:29 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom laat je de ESP8266 niet het werk doen? Is stukken sneller als de Arduino. Nu moet je nog communicatie in stand houden tussen ESP en Arduino. Heeft de ESP8266 te weinig pinnen, of moeilijke pinnen, gebruik dan een ESP32.

Ok hierboven de uitleg.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is ook een GRBL voor ESP(32).

Compatibility

Grbl_ESP32 is fully backward compatible with Grbl and can use all gcode senders.

CNC bord

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 22 januari 2022 18:03:21 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 22 januari 2022 18:01:31 schreef buckfast_beekeeper:
Er is ook een GRBL voor ESP(32).
[...]

CNC bord

Ok, ik had dit gezien en er zijn er nog maar hier in europa moeilijk te krijgen of te bestellen . Ben niet zo thuis om buiten europa te bestellen. Bedankt voor het antwoorden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op het bordje staat open source. De gerbers staan op de github pagina. Zelfs met pick and place data. Samen in een ZIP bestand naar JLCPCB en ze bestukken het als de componenten beschikbaar zijn. Alleen de SD kaarthouder is misschien wat moeilijker zelf te solderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 23 januari 2022 07:41:02 schreef buckfast_beekeeper:
Op het bordje staat open source. De gerbers staan op de github pagina. Zelfs met pick and place data. Samen in een ZIP bestand naar JLCPCB en ze bestukken het als de componenten beschikbaar zijn. Alleen de SD kaarthouder is misschien wat moeilijker zelf te solderen.

Bedankt voor deze infomatie. Dit is misschien voor een tweede te maken.