Ex fietser , ik dacht dat dat schema alleen achter de zender kon ?
Een zwaaimeter kun je vinden in z.g. meetontvangers. Meestal is een meetontvanger een onderdeel van een apparaat dat ook wel meetzender genoemd wordt. Alleen dekt de naam meetzender in dit geval dus niet hele lading.
Dit is een Marconi meetzender. Maar eigenlijk is dit dus een verzameling meetapparaten waarmee alle parameters van een zender en een ontvanger gemeten kunnen worden. Er zit dus een powermeter, frequentiemeter, modulatiedieptemeter, vervormingsmeter, en inderdaad een zwaaimeter in. Maar dat is alleen de meetontvanger om een zender te testen. Om ontvangers te kunnen testen en controleren heb je een meetzender nodig. Een meetzender geeft een zeer nauwkeurig gemaakt zendsignaal signaal dat je kun afzwakken tot nul. Dat signaal kun je vaak ook heel exact moduleren. Hiermee kun je een ontvanger weer goed op frequentie zetten. De frequentieschaal weer goed maken. De ontvangstgevoeligheid afregelen en het middenfrequent weer goed maken.
En dan is dit een apparaat specifiek voor communicatie apparatuur. Wil je een meetzender voor bijvoorbeeld TV of omroepontvangers dan zijn ook daar weer specifieke apparaten voor die wat andere dingen kunnen meten. Denk dan aan de mogelijkheid om stereo coders en decoders, of het kleurensysteem in een tv systeem te kunnen testen.
Ex fietser ,ik snap het denk ik nu ,jij bedoeld het laatste stukje van het schema de ua741 met daarachter de draaispoelmeter??
Als ik een schema post bedoel ik natuurlijk het hele schema. Hubie heeft trouwens dit schema gepost.
Als je de website van die zwaaimeter leest begrijp je ook dat je een zwaaimeter niet aansluit op het gedemoduleerde signaal. Dan ben je je draaggolf informatie kwijt en kun je dus nooit geen zwaai meer meten. Je 19Khz is de piloottoon en heeft weinig met de zwaai te maken. De zwaai is de door de modulatie veroorzaakte frequentieverschuiving van de draaggolf. En die kun je alleen direct in het zendersignaal dat op de antenne binnenkomt meten. En dat is wat ze in dat schema ook doen. Er is nog een andere manier en dat is meten na het middenfrequent in de 21,4 of 10,7 lijn. Of wat je dan ook in je ontvanger hebt zitten.
Een 741 is alleen een opamp. Die hele schakeling bestaat uit een oscillator, een fasevergelijker, een integrator, versterker (opamp), gelijkrichter, en een aanwijzer. En die aanwijzer is hier een draaispoelmeter maar kan natuurlijk ook rij leds (met de 3916) zijn of van mijn part een scoop. Op de website staat helemaal uitgelegd hoe het werkt.
Gewoon de audio zo dicht als mogelijk is van de detector (ic) af tappen en dan op een LM3914 Led-vu meter aansluiten.
De LM3914 mag niet meer als 250Vrms dacht ik zo uit mijn hoofd hebben, dat is dus 25mV per ledje.
Oja en een piekdetector voor de gelijkrichting van het audiosignaal is er nog nodig.
Wanneer je niet harder bent gemoduleerd, in vergelijking met andere stations, zit het wel goed.
Dit is geen zwaaimeter maar een vu meter
Ik begrijp dat de TS een een of ander piratenzendertje heeft en daarvan de zwaai wil meten. Helaas is dat dus niet erg makkelijk.