Motor(tje) aaansturen met ESP8266

Goede avond,

Voor een hobby projectje wil ik een klein 6v motortje aansturen met een ESP8266.
Ik heb nog een tweetal 12v motortjes liggen uit een elektrische auto, maar op 6v draaien die krachtig genoeg.

De motortjes gaan gebruikt worden voor de aansturing van een eigen 3d geprinte trein.

Om de motor aan te sturen heb ik dit bordje gekocht:
https://www.bol.com/nl/nl/p/l293d-motor-driver-board-for-esp8266-v2-es…

Nu ervaar ik 2 problemen.
Als ik met de labvoeding 6V op de motorvoeding ingang zet, en via PWM de output hoog zet (analogWrite naar 1023), dan blijft van de 6v maar 3.6v ofzo over.

Om aan de motor 6v over te houden moet ik de labvoeding op 9v zetten.
Het tweede probleem is dat de driver op het bordje (L293D) gloeiend heet wordt.

Nu kan ik met een heatshield werken maar fijn is het al niet.

Nu ben ik zelf aan het proberen geweest met een mosfet (TIP31C) omdat ik die nog had liggen, en dat werkt eigenlijk een heel stuk beter. De mosfet blijft gewoon koud en met 6v van de labvoeding draait het motortje ook op 6v (of en deel daarvan via PWM).

Het enige probleem wat ik hierdoor heb is dat ik de motor niet de andere kant op kan laten draaien wat eigenlijk wel een vereiste is.

Kan ik dit realiseren met bijvoobeeld 2 mosfets, of is er een andere manier die beter geschikt is?

Alvast bedankt voor de hulp

Hensz

Golden Member

Dat bordje kan het denk ik wel, zolang je stroom onder 1,2A blijft.
Hoe dan ook zul je de motor los van het bord moeten voeden, dat kan dan dus ook met 12V.
Dat jouw meter minder aanwijst als je de motor PWM't is logisch.
Meet eerst even hoeveel stroom die motor gebruikt als je hem direct op 12v aan je voeding aansluit.

Don't Panic!

Ahja, dat was ik vergeten te vermelden. Op 6v gebruikt de motor ongeveer 650 / 700 mA

Op 10v viel de output na een minuutje al zelfs terug tot 2v omdat de driver volgens mij de hitte niet kwijt kon

Hensz

Golden Member

Je wilt weten wat 't ding gebruikt bij 12V toch?

Ik heb geen documentatie, misschien heb je 'm wel verkeerd aangesloten?

Ik zie massa's pennen en andere aansluitpunten, maar geen flauw idee wat waarvoor dient. Je zult meer gegevens moeten leveren.

Don't Panic!

Nee, dat was niet echt de vraag, wat hij op 12v gebruikt kan ik makkelijk achterhalen door de labvoeding op 12v te zetten.

Het probleem is dat her motoshield enorm heet wordt bij 6v 0.7A terwijl hij tot 1.2A geschikt zou zijn.

De voltage drop kan ik mee leven maar is niet echt gewenst.
De vraag is hoe ik door gebruik van mosfets (welke wel juist werken) kan zorgen dat ik de motor 2 richtingen op kan laten draaien

Hensz

Golden Member

Je zult eerst moeten laten zien waar de aansluitingen van dat bordje voor dienen, liefst met een schema erbij. Daarna hoe je het nu hebt opgebouwd.
Die driver is geschikt voor 1,2A en het is dus raar als hij bij de halve stroom al gloeiend heet wordt. Aangenomen dat er nergens staat dat je zelf voor koeling moet zorgen. Nog ff de moeite waard om te controleren!

Ik zie nu dat de L293D niet geschikt is, het ding kan maar 600mA continue aan. Die 1,2A is de piekstroom < 100µsec.
Datasheet: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/l293.pdf
Je zult een zwaardere driver moeten zoeken.

Don't Panic!

Dit is eigenlijk mijn vraag niet. Hier was ik zelf al achtergekomen.
Wat wel werkt is het aansturen via een mosfet. Het enige wat ik vraag is voor tips om de motor ook de andere kant op te kunnen laten draaien

Lambiek

Special Member

Of je doet het op deze manier, lees dit eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

En met twee mosfet's gaat het niet werken wat je wil, dan heb je er vier nodig. Je moet dus een H-brug hebben als je de motor om wil polen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 9 december 2021 23:27:39 schreef bbuster:
Dit is eigenlijk mijn vraag niet. Hier was ik zelf al achtergekomen.
Wat wel werkt is het aansturen via een mosfet. Het enige wat ik vraag is voor tips om de motor ook de andere kant op te kunnen laten draaien

Je vraagt van alles. Ik ook, maar ik krijg geen antwoord. Zo komen we niet verder.
Verder zou het fijn zijn als je gestructureerd te werk zou gaan. Kies eerst een die 6V motor, sluit die correct aan en zie wat er gebeurt. Is dat niet wat je wilt, zeg dan wat er aan mankeert en laat dan zien hoe je het gedaan hebt! Je meter gaat je ws bedriegen kwa spanningen, dus zeg gewoon of die moto te langzaam of helemaal niet loopt of schaf een scoop aan natuurlijk. ;)
Als deze driver toch niet voldoet, zijn er nog plenty andere en zo'n ding is veel makkelijker en compacter(!) dan alles discreet opbouwen. Zoek het dus eerst in die richting. Het broertje van de driver die je nu hebt (de versie zonder 'D') kan al bijna twee keer zoveel stroom leveren bijv.

Don't Panic!

Ik kan natuurlijk ook eens kijken wat deze controller doet als ik de motor parallel aan beide uitgangen hang. Dan heb ik 1.2A continu.

Alleen vraag ik me af of het nog steeds logisch is dat van 6v maar 3,5 overblijft en dat ik dus 9.6v moet gebruiken als voeding om 6v over te houden.

Maar misschien wordt dat ook beter bij beide uitgangen tegelijk te gebruiken

Op 10 december 2021 00:06:17 schreef Hensz:
[...]
Je vraagt van alles. Ik ook, maar ik krijg geen antwoord. Zo komen we niet verder.
Verder zou het fijn zijn als je gestructureerd te werk zou gaan. Kies eerst een die 6V motor, sluit die correct aan en zie wat er gebeurt. Is dat niet wat je wilt, zeg dan wat er aan mankeert en laat dan zien hoe je het gedaan hebt! Je meter gaat je ws bedriegen kwa spanningen, dus zeg gewoon of die moto te langzaam of helemaal niet loopt of schaf een scoop aan natuurlijk. ;)
Als deze driver toch niet voldoet, zijn er nog plenty andere en zo'n ding is veel makkelijker en compacter(!) dan alles discreet opbouwen. Zoek het dus eerst in die richting. Het broertje van de driver die je nu hebt (de versie zonder 'D') kan al bijna twee keer zoveel stroom leveren bijv.

Ik vraag toch niet vanalles? Mijn beginpost is volgens mij vrij duidelijk. Ik geef aan dat de driver die ik gekocht heb te heet wordt en met een test met mosfets het wel goed werkt en of er tips zijn om de motor de andere kant uit te laten draaien.

De motor werkt prima op 6v dus ik snap niet zo goed waarom ik op zoek moet naar een andere motor…

Hoezo bedriegt de meter me? Als ik de PWM aanstuur met de waarde 1023 (max), dan is de spanning toch de maximale waarde, dit meet de multimeter toch. Bij een lager waarde zal de multimeter te langzaam zijn. Als ik een scoop had zou ik die wel gebruiken maar die heb ik helaas niet

De L293dd mag maar 600mA per kanaal leveren. Dan is de verliesspanning 2.6 Volt volgens de datasheet.
Dat hij dan warm loopt is dus ook normaal. Je hebt dus het verkeerde driverbordje voor deze motor.
Een DRV8833 module zou een alternatief kunnen zijn.
Of je zet beide kanalen parallel voor 1.2 A en je neemt genoegen met het grote spanningsverlies.

En .... die tip31c is echt geen mosfet

De L293D is een erg oud design H-brug met transistors. Omdat de stroom steeds door 2 transistors gaat,heb je inderdaad 2* de verliespanning over de transistor. Zoals je zelf hebt vastgesteld heeft een mosfet veel minder verliesspanning. Er bestaan ook prima H-bruggen met mosfets. Nog een optie is één mosfet en een omschakelrelais om de polariteit te wisselen. Dan moet je wel in je sw steeds zeker stellen dat de motor volledig stil staat voordat je het relais schakelt.

Excuses, dacht dat de TIP31C een mosfet was

Ik was zojuist al aan het denken over het gebruik van (een mosfet of de tip31c) in combinatie met een relais.

De motor moet idd stil staan voordat ik de polariteit omwissel maar dat moet in software op te vangen zijn.

Ik heb dit bordje gekocht omdat de nodemcu er precies op past en ze dit overal aanbieden. Ik ga eens testen icm met een relais of kijken naar een alternatief

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een relais gaat het sowieso niet werken. Een relais vindt PWM verschrikkelijk. Die gaat ook het PWM tempo niet volgen. Je krijgt dan alles of niks.

Zoek en goede H-brug die wat ruimte heeft. 2A is beter dan 1,2A.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik bedoel niet het relais als PMW schakeling maar puur om de polariteit te wisselen, de mosfet blijft PWM signaal doorsturen

Hensz

Golden Member

Je hebt dan 2 mosfets nodig én dus dat relais. Dan kun je beter een hele brug maken, dat is een stuk compacter. Zeker als je een zwaardere variant van de L293 gebruikt. De L298N (Dual volledige H-brug:2A) bijv. of een DRV8829 (volledige H-brug:5A)

Don't Panic!

Ik heb zojuist een L298N besteld dus vanavond even testen of die beter gaat

Die L298N chips zijn "ouderwets". Jaren 80 of 90 van vorige eeuw. Het beste wat ze toen konden maken had een spanningsval van kennelijk 3.6V bij de stroom die jij nodig hebt. Dat betekent gewoon dat stroom*spanning aan vermogen in je chip gaat zitten. Bij 0.7A en 3.6V is dat gewoon 2.5W.

Met mosfets kan je zomaar een H-brug maken die helemaal niet heet wordt.

Een chip als VNH3SP30-E doet wat je wilt. Dat ding zou 30A kunnen. Bij 3V spanningsval is dat iets van 100W: Veel te veel voor een enkelchipje. Dus ze hebben best toffe mosfets d'r in weten te stoppen.

Let op: Dat ding geeft "max 30A" op, maar dan moet je echt goed je best doen om eea te koelen. Ik zou max 5A aanhouden: 1.3W (of misschien het dubbele) is nog wel te doen. Dus zo enorm overbemeten is ie nou ook weer niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 december 2021 00:13:06 schreef bbuster:
De motor werkt prima op 6v dus ik snap niet zo goed waarom ik op zoek moet naar een andere motor…

Als je motor goed werkt voor jou, hoef je niet naar een andere te kijken natuurlijk.

Hoezo bedriegt de meter me? Als ik de PWM aanstuur met de waarde 1023 (max), dan is de spanning toch de maximale waarde, dit meet de multimeter toch. Bij een lager waarde zal de multimeter te langzaam zijn.

Als je pwm frequentie niet te hoog is, dan kun je dat prima meten met een goede multimeter.

Even een vraag, wat is je pwm frequentie? Die mag voor een L293D niet hoger zijn dan 5KHz!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, met de hoogste PWM waarde zou je hope dat je "continue aan" krijgt. Omdat er vast 10 bit PWM gedaan wordt, zijn er 1025 verschillende mogelijkheden tussen "helemaal uit" en "helemaal aan". Vaak wordt dan de "helemaal aan" optie weggelaten zodat ook de aansturing in 10 bits past. Als dat ding zo traag is, dan zal ie ook niet op zo'n kort dipje moeten reageren.

De PWM frequentie op een ouderwetse arduino schijnt bijna 500 Hz te zijn. Het dubbele als je een andere pin gebruikt.

Blijkbaar voor compatiblitijd blijft het binnen die range bij modernere CPUs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is zo'n h-brug met mosfets goed zelf te maken?
Ik zie op internet hele simpele schema's (2 PNP & 2 NPN transistors en 4 diodes) maar ook hele uitgebreide schema's.

Nu heb ik in totaal 5 motortjes thuis liggen waarbij sommige 600mA gebruiken maar andere rond de 1,5 / 2.

Als ik simpel een H-Brug kan maken gebruik ik dat liever dan de L298N, maar ik weet niet of dit goed zelf te doen is.

Vooral het zoeken naar de juiste transistor / diode waardes wordt moeilijk voor mij denk ik.
Ik zie bv mosfets die 100+ Ampere aan kunnen maar denk niet dat het exact zo werkt

Ik zou het liefste breadboard compatible onderdelen gebruiken (zeker voor nu een test te maken)

Lambiek

Special Member

Op 14 december 2021 09:19:44 schreef bbuster:
Is zo'n h-brug met mosfets goed zelf te maken?

Ja, als je een beetje handig bent wel.

Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Ik zie op internet hele simpele schema's (2 PNP & 2 NPN transistors en 4 diodes) maar ook hele uitgebreide schema's.

Het ligt een beetje aan de spanning die je gaat gebruiken. Als het bijv. 12VDC is dan kun je iets maken met een N en een P fet. Bij een N en een P fet ben je aan de gate spanning gebonden, als de motorspanning hoger is dan de gate spanning van de fet's kun je dat niet gebruiken. Dan moet je een H-brug maken met N fet's en drivers. (die met de hele uitgebreide schema's dus).

Als ik simpel een H-Brug kan maken gebruik ik dat liever dan de L298N, maar ik weet niet of dit goed zelf te doen is.

Dat is wel te doen, maar het is al wel een ouder IC. Kun je niet beter een motor-shield kopen, of vind je zelf maken leuker?

Vooral het zoeken naar de juiste transistor / diode waardes wordt moeilijk voor mij denk ik.

Daar kunnen we hier wel bij helpen denk. :)

Ik zou het liefste breadboard compatible onderdelen gebruiken (zeker voor nu een test te maken)

Dat zou ik ook zeker doen, eerst testen op een bread board.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.