Is dit een condensator?

In een oude platenspeler zit volgend onderdeel (zie foto)
Is dit een condensator of wat is het precies?
En kan ik dit uitmeten (zonder het er uit te halen) om te zien of het al dan niet meer werkt.

Ja dit is een condensator ,, vaak lekken deze type"s dus gewoon vervangen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is dit niet het soort condensator dat men vaak ziet als vonkenonderdrukker? Hier misschien parallel aan de microswitch die de aandrijfmotor schakelt in functie van beweging van de toonarm? Zoja, dan moet het toch een X2-type zijn, want die motor draait bijna altijd op netspanning, toch?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hier geef jezelf meer info, deze info kan hier ook interessant zijn.

https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/699845/electronische-co…

Er staat op: 0.05µF
250 v
Fo=2.2 MHz
HPG
Kf15991| 2G
560-7

maartenbakker

Golden Member

Ah duidelijk! Een geschikte vervanger is een X2 condensator 275VAC 47n.

@BFM: X2 is makkelijk en goedkoop, maar "moet" niet als hij niet over het net staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Komt het er nu op neer dat je deze vraag op verschillende fora stelt en wij zelf moeten ontdekken dat je de kritische informatie ergens anders post? Hoe moeilijk is het om twee foto's te maken of de hele tekst te kopiëren? :(

Op 10 december 2021 17:47:57 schreef Najapo:

En kan ik dit uitmeten (zonder het er uit te halen) om te zien of het al dan niet meer werkt.

Niet meten, is zeker defekt. gewoon vervangen. Is dit een dual met versterker ingebouwd? Kan natuurlijk nog wat andere dingen in defect zitten. Ik bedoel, als je geen geluid had, dan zal het vervangen van deze condensator daar niet veel aan veranderen. Je vermijdt wel een luide knal in de nabije toekomst :-)

Als je langer afwacht, eindigt het zo als hier. ;(

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
RAAF12

Golden Member

Ziet er duits uit met ingebouwde versterker. Ken dit type binnenwerk ook van Triotrack. @OP Merk en type? Dat hoort volgens de rules in de kop van de vraagstelling.