Praktische vragen rond TLC5940 chip

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik wil graag met TLC5940 chips een boel duo leds aansturen. De leds die ik ga gebruiken bestaan alleen maar in common cathode uitvoering en de chip is ontworpen om common anode leds aan te sturen.

Op het net kwam ik een interessante schakeling tegen waarbij een PNP transistor wordt aangestuurd door de TLC5940 chip een goede oplossing voor mijn probleem. Echter zit ik een beetje vast met het bepalen van de basisstroom voor de transistor en daar aansluitend de instelstroom voor de chip.

Het bepalen voor de weerstand voor de led gebruik ik volgende formule:

Rled = (Vcc - Vce - Vled) / Iled

Rekenvoorbeeld(MMBT3906): (5V - 0,25V - 2,5V) / 0.02A = 112,5 ohm

Bepalen basisstroom:

Ib = Ic / hFe

rekenvoorbeeld: 0.02A / 60 = 0,3mA

Weerstand om stroom van chip in te stellen: 39.06 / 0.0003A = 130K ohm

Natuurlijk zijn dit allemaal theoretische waarden en in de praktijk zal ik bijvoorbeeld een Ib van 1mA gebruik enz... Maar dit gaat puur om het idee.

Mijn vragen:

1. Is dit de juiste aanpak wat betreft het berekenen van de weerstandswaarden?
2. Waarom wordt er een weerstand R1 aan de base van de transistor gezet als de chip
de juiste stroom voorziet en hoe komt men aan 100ohm?
3. Is de MMBT3906 de geschikte transistor voor PWM? maw. kan deze snel genoeg schakelen?`

Hopelijk is dit duidelijk!

Jazzy

https://i.ibb.co/M6vFmBJ/2021-12-12-10-43-05-PM.png

Zoals jij het tekent werkt het niet als de led-spanningsbron hoger is dan de voeding can de chip. Maar dan nog, als je de weerstand en de led samen in de collector tak zet werkt het wel helpt dat geen zier. Maar bij gelijke voeding werkt het in ieder geval beter.

De chip kan zonder extra onderdelen als stroombron fungeren. Dus jij gaat per fout gekochte led nu drie extra externe componenten toevoegen... ? Tja zou kunnen werken, maar waarom???

Ca rgb leds nodig, stuur me een mail....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De juiste leds aanschaffen is inderdaad de beste oplossing.
Om met veel extra onderdelen de boel draaiend te maken is geen goed idee...

Daarbij zijn CA diodes veel gebruikelijker omdat ze eenvoudiger aan te sturen zijn (kun je sinken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 december 2021 01:16:51 schreef rew:
Zoals jij het tekent werkt het niet als de led-spanningsbron hoger is dan de voeding can de chip. Maar dan nog, als je de weerstand en de led samen in de collector tak zet werkt het wel.

De chip kan zonder extra onderdelen als stroombron fungeren. Dus jij gaat per fout gekochte led nu drie extra externe componenten toevoegen... ? Tja zou kunnen werken, maar waarom???

Ca rgb leds nodig, stuur me een mail....

Bedankt voor uw antwoord.

Om even off Topic te gaan dan… de leds moeten voor dit project 3mm diameter hebben en de kleuren rood en geel hebben. Deze vind ik enkel van kingbright in common cathode versie. Rgb led zou ik voorlopig nog willen vermijden het gaat om 48 leds. Dus geen foute aankoop zoals hier wordt beweerd.

Chip voeding is inderdaad 5V

Ik neem die tip van de collectortak mee bedankt.

Jazzy

Voor rood en geel kun je toch een rood en groen LED nemen en ze tegelijk aanzetten?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ter info: Rood/groen leds kan je heel overtuigend geel maken door ze alletwee aan te zetten. En dat kan heel prima met die TLC chip.

Maar vanuit de sturing heb je met een rood-groene nog de optie om ook "groen" te doen mocht je dat eventueel in een latere software-versie nog willen implementeren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Eigenlijk hoef je toch alleen in de software je PWM te inverteren?

Op 13 december 2021 14:29:55 schreef EgbertG:
Eigenlijk hoef je toch alleen in de software je PWM te inverteren?

??? Er is hier geen sprake van software en ook niet van PWM.
Die TCL5940 heeft 16 programmeerbare analoge stroombronnen, maar die kunnen alleen sinken naar massa.

Die stroombronnen zijn "programmeerbaar" via PWM.

Een andere luie oplossing zou zijn om de LED's gewoon via een externe weerstand te voeden (voeding -> serieweerstand -> LED -> ground) en dan de LED "kort te sluiten" met de TLC5940. PWM-waarden inverteren in software en klaar. Wel hoger stroomverbruik (er loopt ook stroom wanneer de LED's uit zijn), bovendien is de stroom door de LED niet langer geregeld door de stroombron maar door voedingsspanning en serieweerstand = minder nauwkeurig.

Op 13 december 2021 14:56:30 schreef deKees:
[...]

Die TCL5940 heeft 16 programmeerbare analoge stroombronnen, maar die kunnen alleen sinken naar massa.

"programmeerbaar" in dat je de maximum waarde met een weerstandje kan instellen.

Maar dus ook via PWM instelbaar hoeveel procent van dat maximum hij moet doen. Als je hem aanzet, dan zal ie alle PWM waardes op nul initializeren en niets doen.

Ik heb ervaring met een voorloper van deze (denk ik). TCL52029 of zoiets. (eindigt op 029).

Een HT16K33 is dan veel makkelijker, kunnen 64 bicolor CC leds op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, toch PWM. Ik was blijkbaar in de war met een ander model :) .

Op 13 december 2021 14:56:30 schreef deKees:
[...]

Het inzetten van een tlc 5940 en dan geen gebruik maken van de pwm mogelijkheid is wel erg zonde.
Gewoon aan en uit spzetten kan echt met goedkopere ics

Sjors

En nog een oude koe. Het heeft niet zoveel zin om na ruim 9 maanden nog eens te reageren op een topic met iets waar iedereen het eigenlijk wel over eens is ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

@SBE, ik begin er bijna zelf van te loeien.

[Bericht gewijzigd door Sine op 29 september 2022 21:05:38 (63%)

Dit topic is gesloten