Flikkerende TL-buis

Bavelt

Golden Member

Ik heb een single TL-Armatuur. Met een L36W normale TL-buis er in.
Omdat deze buis 'flikkerde'(hij start en brandt wel, maar het licht is niet constant. net of er een vlindertje voor vladdert).

Buis vervangen door een nieuwe (Osram) en meteen ook de starter vervangen (ook voor single armatuur).

Guess what? Het spul flikkert nog net zo vrolijk. het aparte is dat na een half uur branden het knipperende effect bijna is verdwenen en de buis constanter lijkt te branden.

Wacht je even en zet je hem aan, dan begint het weer van voor af aan.

Wie kent dit verschijnsel en waar moet ik dat zoeken?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Een bekend TL euvel, zeker bij lagere temperaturen.

Je ziet het ook als de stroom door de buis om wat voor reden dan ook te laag is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een ouderswets VSA heb je het bij lage(re) temperaturen.
Komt de buis op temperatuur, dan gaat het steeds beter.
Een hele nieuwe buis wil het ook wel eens bij kamertemp doen, maar dat is dan maar 1 malig.

Is het een buitenlamp, of in een schuurtje?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Een strip alu folie aan de achterzijde van de buis plakken (bijv. aanlooptape van een recorderband) kan helpen.
Komt inderdaad door de kou, de buis moet eerst zichzelf opwarmen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 13 december 2021 23:03:58 schreef Toeternietoe:
Met een ouderswets VSA heb je het bij lage(re) temperaturen.

Hoe zit dat dan is dat te verklaren?
Een VSA, bestaande uit een klomp ijzer en koperdraad, is toch niet temperatuurgevoelig?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 december 2021 22:45:18 schreef Bavelt:

Buis vervangen dor een nieuwe (Osram) en meteen ook de starter vervangen (ook voor single armatuur).

heb enige weken ook een TL buis vervangen, ook door een osram. (wou er wel een ledvervanger induwen, maar die gaf 3keer minder lumen, en ik heb er wel licht van nodig nodig..)

guess wat : die nieuwe buis flikkerde en gaf beduidend minder licht dan zijn voorganger, en nogal blauw. Na een uurtje zag ik het blauw langzaam wit trekken (van de ene kant van de buis naar de andere) en kwam ze op sterkte. Na enige uren was ze op volle sterkte. Nu start ze ook koud goed. blijkbaar moeten nieuwe buizen nu wat aanlopen (vroeger was dat niet het geval)

nieuwe buizen hebben er vocht inzitten wat door de pennen binnen komt. bij philips is dat doorgaans rose licht wat langzaam wegtrekt. laat ze maanden uit staan en je hebt het weer terug. knipperen bij starten is idd temperatuur, bij 30 graden gaan ze ineens aan. had er ook een ledbuis ingedaan, philips master levert 148lumen/W en geeft een stuk meer licht als de oude tlbuis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 december 2021 23:13:49 schreef vergeten:
[...]
Hoe zit dat dan is dat te verklaren?
Een VSA, bestaande uit een klomp ijzer en koperdraad, is toch niet temperatuurgevoelig?

Verklaren kan ik niet, maar het is een bekend verschijnsel.
Er zijn (waren) niet voor niets TL armaturen voor koel, maar vooral voor vriescellen.
Bij een ESVA heb je er veel minder last van.

Nog mooier is een koele TL dimmen. Dan zie je de golven door de buis lopen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 13 december 2021 23:13:49 schreef vergeten:
[...]
Hoe zit dat dan is dat te verklaren?
Een VSA, bestaande uit een klomp ijzer en koperdraad, is toch niet temperatuurgevoelig?

Dat niet, maar de buis zelf wel.

Oplossing:
Led buisje er in en VSA en Starter richting milieustraat.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 december 2021 23:35:04 (12%)

Als het een oud capacitief armatuur is, kan de condensator ook op zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 13 december 2021 23:13:49 schreef vergeten:
[...]
Hoe zit dat dan is dat te verklaren?
Een VSA, bestaande uit een klomp ijzer en koperdraad, is toch niet temperatuurgevoelig?

De vsa fungeert als weerstand als de buis brandt. Maar bij lagere temperaturen verloopt de ionisatie moeizaam. Een em-vsa doet daar niks aan.

Bavelt

Golden Member

Op 13 december 2021 23:03:58 schreef Toeternietoe:
Met een ouderswets VSA heb je het bij lage(re) temperaturen.
Komt de buis op temperatuur, dan gaat het steeds beter.
Een hele nieuwe buis wil het ook wel eens bij kamertemp doen, maar dat is dan maar 1 malig.

Is het een buitenlamp, of in een schuurtje?

Nee, hij zit in een inpandige berging waar ook de CV ketel staat.
Het is daar behoorlijk warm (warmer dan in de huiskamer).

Ik ben best wel gevoelig voor niet-constant brandende lampen en vind dat héél irritant. Als je daar aan het werk bent.

Die condensator en Spoel zijn toch alleen voor het ontsteken van de lamp?
en dat doet-ie goed.

Maar het zou dus kunnen zijn dat de lamp na wat meer branduren 'beter' wordt?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 13 december 2021 23:06:28 schreef Arco:
Een strip alu folie aan de achterzijde van de buis plakken (bijv. aanlooptape van een recorderband) kan helpen.
Komt inderdaad door de kou, de buis moet eerst zichzelf opwarmen.

Wat doet die alu folie dan?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

dat dunne streepje alu verhoogt de veldsterkte aan de einden van de buis (zolang ze niet brandt) heel lang geleden zat dat gewoon op TL buizen standaard, waardoor ze beter start. maar .. Of het helpt tegen flikkeren..

Bavelt

Golden Member

Op 14 december 2021 00:34:44 schreef kris van damme:
dat dunne streepje alu verhoogt de veldsterkte aan de einden van de buis (zolang ze niet brandt) heel lang geleden zat dat gewoon op TL buizen standaard, waardoor ze beter start. maar .. Of het helpt tegen flikkeren..

Moet die strip dan over de hele lengte van de buis worden geplakt of alleen de uiteinden? Waarmee plak ik dat dan?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

die strip komt over de hele lengte en stopt -schat ik- op 1 cm voor de uiteinden. Overigens, dat werd er fabrieksmatig niet opgeplakt, maar was een gedrukt lijntje van geleidende verf.

Nu lijkt het me bijna ondoenlijk om zo een lange smalle strook alu folie te knippen... geruststelling : het werkt ook met een stuk ontmantelde koperdraad, eventueel wat plat gehamerd. beetje plakken met wat het wil blijven hangen... (enkele dotjes rubberlijm bvb)

De geleidende strip was niet standaard, alleen de speciale TL-M buis had dat. De strip was verbonden met één van de pinnen aan gene zijde, en liep bijna tot aan de overkant. De hogere veldsterkte hielp de ionisatie. In de prehistorie werden TL buizen gedimd met een gloeilamp dimmer, TL-M buizen en een gloeidraad trafo om te voorkomen dat de buis koude voeten zou krijgen. Spookachtige effecten (zoals de TS nu meemaakt) kreeg je er gratis bij.

RAAF12

Golden Member

alleen de speciale TL-M buis had dat

Klopt, hier staat een foto van de TL-M waar de strip duidelijk zichtbaar is. Ziet eruit als zilverhoudende lijm. Maar de specs zijn vast geheim :-)
https://www.lamp.nu/contents/nl/d381_PHILIPSS_TL-M_Rapid_Start.html?st… Is er van 20 t/m 65Watt

De strip zit aan de conus en niet doorverbonden met een pin. Dat zal met de veiligheid te maken hebben.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 14 december 2021 01:06:10 (13%)

TL-M? eeuh, er zijn meerdere fabrikanten dan de lampenclub uit Eindhoven.

bij sommige zat dat lijntje er dus standaard op, in een bepaalde periode. was een easy startreeks of zoiets. Dat lijntje liep zeker niet door tot aan een pootje. is ook niet nodig. als het doorloopt tot in de buurt van de einden verhoog je daar sowieso de veldsterkte.

RAAF12

Golden Member

Ik ken geen andere merken starterloze TL buizen met strip en die hebben een ander voorschakelapparaat. Maar misschien is het patentloos en wordt het ook door andere merken gebruikt. Geen idee....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 14 december 2021 01:24:22 (13%)

Ook de TLS(straatverlichting) en de TLX explosieveilige lampen hebben een strip(inwendig)
De vsa dient voor de ontsteking en voor de stroombegrensing als de lamp brand. De condensator om de arbeidvactor te verbeteren en begrenst ook.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 14 december 2021 02:01:55 (45%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Bij dubbele bakken zat er een vsa en de andere buis was capacitief. Dit is speciaal gedaan om het stroboscoop effect tegen te gaan, bij draaiende machines.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tl-m kon je in een open tlbak zetten en bij -10 aanzetten, die gingen ineens aan. buizen zijn er nog, maar duur en het is voorraad die opgemaakt word. ken een dimbare tlbak met tl-m, daar zat 1 grote vsa en 2 kleine per buis in. gloeistroomtrafo's waren dat.

je had ook de polar tl buizen, die hebben 50.000 branduren. tl-x heb je ook nog, die hebben maar 2 pennen en worden vrijwel alleen in Ex armaturen gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Druk der een led buis in.. kosten 6 € +/- Philips kan je meteen starter en ballast eruit snoeien.

zeker in een koude schuur werkt dat perfect pats meteen volle bak licht..

Ik ben in mijn garage om daar hing 3 * 58 watt TL met HF voorschakel apparaat en nu 3 x 20 watt led TL.. perfect.. niet meer wachten op volle bak licht en letterlijk 1/3 verbruik..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!