Linker kanaal klinkt zachter?

Hallo beste forummers

Ik heb kortgelden een Sony TA-F 500ES versterker gekocht waar het vanaf het eerste moment van aanzetten al fout ging, namelijk een harde brom over beide kanalen. Opengemaakt en na wat op goed geluk aanraken van enkele draden in het versterker gedeelte was dit opeens weg, gelukkig.

Na een dag of twee trok het stereobeeld ineens naar rechts toe, dus minder volume op links. Geen idee wat dit kan zijn, heb tot nu toe het speaker relais schoongemaakt, en dat hielp niets.

Ik ook de uitgangen gemeten met 300 hz en 400 hz, links 180 mv en rechts ongeveer 207 mv

Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen proberen? Alle adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Je hebt een goed kanaal, dus met een mono-LF-signaal op de inputs, kun je nameten waar het in het foute kanaal fout gaat...(scope of mV meter)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer) - The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

Thanks, niet dat ik nu weet wat ik zou moeten meten, maar ik heb net een scope besteld en ga proberen wegwijs te worden :)

Zijn er onderdelen die ik als eerste zou moeten meten? Zoals de transistors, of weerstanden, condensators, op die manier. Heb wel eens schema maar daar staan geen meetwaarden bij.

Meestal slechte soldeer verbindingen.

Alles wat warm wordt als eerste na lopen. Als je zomaar live gaat drukken
op het mainboard en de driver tor zit los, dan hoor je pats en de eindtrap ligt eruit.

300 400 Hz zijn vrij lage frequenties.Ik zou dan denken aan een uitgedroogd elkootje.
De signalen op de uitgang horen enkele volts te zijn bij een beetje volume. Zet de versterker eerst eens op MONO en voer een klein signaal toe. Zet de volumeregelaar op max, want dan is de waarde voor elk kanaal hetzelfde. Zijn de uitgangssignalen dan gelijk? dan moet je voor de volumeregeling zoeken, Zoniet zit de fout in d eindversterker, nogmaals , denk daarbij aan verlopen ingangselco's. Met de voeding heeft het absoluut niets van doen.

Bedankt voor de input, zal de verbindingen nalopen en opnieuw met een signaal gaan kijken hoe deze uitpakt!

Maar eerst een nieuwe zekering... ( uitgeschoten bij het meten van een transistor )

Op 16 december 2021 08:05:21 schreef Prutser999:
Bedankt voor de input, zal de verbindingen nalopen en opnieuw met een signaal gaan kijken hoe deze uitpakt!

Maar eerst een nieuwe zekering... ( uitgeschoten bij het meten van een transistor )

Hopen dat het alleen een zekering is.

Als ik ook maar iets ga meten in dingen gaat het altijd via een 60watt gloeilamp.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is nog een beveiligingsrelais en een luidspreker-keuzeschakelaar. Je zou nog kunnen controleren of er daar geen vuile contacten zijn.
De keuzeschakelaar eens flink heen en weer draaien helpt soms al ('meccano-therapie').

Een schema, mocht je dat nog zoeken, vind je o.a. hier:
schema bij Elektrotanya
(Scroll naar 'Ik ben geen robot' en Go to download)

--

(klik=groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 december 2021 11:16:00 schreef nijhuisr:
[...]

Hopen dat het alleen een zekering is.

Als ik ook maar iets ga meten in dingen gaat het altijd via een 60watt gloeilamp.

Helaas dus niet alleen de zekering...

Hoe werkt dat dan met een gloeilamp? Al had ik daar nu niets aan gehad vrees ik.

Op 16 december 2021 11:50:56 schreef Frederick E. Terman:
Er is nog een beveiligingsrelais en een luidspreker-keuzeschakelaar. Je zou nog kunnen controleren of er daar geen vuile contacten zijn.
De keuzeschakelaar eens flink heen en weer draaien helpt soms al ('meccano-therapie').

Een schema, mocht je dat nog zoeken, vind je o.a. hier:
schema bij Elektrotanya
(Scroll naar 'Ik ben geen robot' en Go to download)

--
[bijlage](klik=groter)

Bedankt voor de tip, eerst maar eens uitzoeken waarom de zekering springt, daar ben ik wel weer even mee bezig vrees ik.

EricP

mét CE

Gebruikelijk is om beide ingangen hetzelfde signaal te geven en het dan te volgen met een scope. Ergens zul je verschil gaan zien. Kort daarvoor of kort daarna zit waarschijnlijk de ellende die je zoekt.

Je hebt inmiddels vastgesteld dat er verschil in de output zit bij identieke input. Welnu, prik eens rond de volumeregelaar. Daar alles nog identiek? Dan verder naar achter. Daar al verschil: terug naar voren.
Een schema erbij maakt het leven heel veel makkelijker...

Op 16 december 2021 16:05:37 schreef EricP:
Gebruikelijk is om beide ingangen hetzelfde signaal te geven en het dan te volgen met een scope. Ergens zul je verschil gaan zien. Kort daarvoor of kort daarna zit waarschijnlijk de ellende die je zoekt.

Je hebt inmiddels vastgesteld dat er verschil in de output zit bij identieke input. Welnu, prik eens rond de volumeregelaar. Daar alles nog identiek? Dan verder naar achter. Daar al verschil: terug naar voren.
Een schema erbij maakt het leven heel veel makkelijker...

Bedankt voor je nuttig bijdrage :) Maar ben nu helaas verder van huis, na meten gisteren schoot ik uit tussen twee pinnen van een transistor, met een hoop ellende van dien!

Zo te zien uitgangstrappen kapot, en waarschijnlijk meer, dus dit gaat een heel project worden voor een leek als ik.

EricP

mét CE

Ik ben zo blij met scherpe meetpennen :)
Maar goed... Als er 1 eindtrap uit ligt, dan zou de andere het gewoon nog mogen doen. Wellicht werkt het niet zo omdat er 1 relais voor protectie is (ik heb het schema niet bekeken) of omdat je een stuk voeding om zeep hebt geholpen.

Het voordeel van zoiets is wel dat je relatief makkelijk kunt zoeken. Er is in elk geval iets 'stuk' en niet 'out-of-spec'. 'Stuk' kun je doorgaans met een multimeter wel vinden - zolang het discreet is.
Maar als er een zekering uit ligt: eerst ff kijken of na vervangen al je voedingsspanningen er gewoon zijn. Ook daar... schema.

Op 16 december 2021 16:43:59 schreef EricP:
Ik ben zo blij met scherpe meetpennen :)
Maar goed... Als er 1 eindtrap uit ligt, dan zou de andere het gewoon nog mogen doen. Wellicht werkt het niet zo omdat er 1 relais voor protectie is (ik heb het schema niet bekeken) of omdat je een stuk voeding om zeep hebt geholpen.

Het voordeel van zoiets is wel dat je relatief makkelijk kunt zoeken. Er is in elk geval iets 'stuk' en niet 'out-of-spec'. 'Stuk' kun je doorgaans met een multimeter wel vinden - zolang het discreet is.
Maar als er een zekering uit ligt: eerst ff kijken of na vervangen al je voedingsspanningen er gewoon zijn. Ook daar... schema.

Goed idee om met scherpe meetpennen te werken :)

Zover ik kan meten is het hele rechterdeel van het versterkerboard ( transistoren ) defect, meet nu ergens tussen 000,3 ohm ongeveer, dus praktisch kortsluiting.

De zekering brandt gelijk door bij aanzetten, dus even de voeding meten lukt niet. Misschien proberen om de draden los te solderen en dan kijken of de voeding nog werkt.

Flink balen in ieder geval!

Op 16 december 2021 16:05:37 schreef EricP:
Gebruikelijk is om beide ingangen hetzelfde signaal te geven en het dan te volgen met een scope. Ergens zul je verschil gaan zien. Kort daarvoor of kort daarna zit waarschijnlijk de ellende die je zoekt.

Je hebt inmiddels vastgesteld dat er verschil in de output zit bij identieke input. Welnu, prik eens rond de volumeregelaar. Daar alles nog identiek? Dan verder naar achter. Daar al verschil: terug naar voren.
Een schema erbij maakt het leven heel veel makkelijker...

Ik gaf al aan om de versterker ook even op mono te schakelen (veel versterkers hebben een monoknop. Dan kun je al direct bepalen of het probleem voor of na de M/S schakelaar zit. Voordeel is bovendien dat je nog niet in de versterker hoeft te meten om de nodige conclusies te trekken.
Ook een recorder in en uitgang is een mooi meetpunt, omdat het recordersignaal reeds vroeg uit de voorversterker betrokken wordt.

Voor het testen aan kritische punten, maak ik aan mijn testprobe een stukje geïsoleerd draad, 0,8mm2 ofzoiets, waarvan alleen een heel klein puntje van de isolatie ontdaan is . Als het verlengstukje een cm of vijf is kun je probleemloos in de kleinste hoekjes meten en omdat het testpuntje heel klein is, is een uitschieter vrijwel nooit fataal.

Op 16 december 2021 16:35:34 schreef Prutser999:
[...]

Bedankt voor je nuttig bijdrage :) Maar ben nu helaas verder van huis, na meten gisteren schoot ik uit tussen twee pinnen van een transistor, met een hoop ellende van dien!

Zo te zien uitgangstrappen kapot, en waarschijnlijk meer, dus dit gaat een heel project worden voor een leek als ik.

Je doet je alias in elk geval wel eer aan :'(

Op 16 december 2021 19:15:29 schreef buzzy:
[...]Je doet je alias in elk geval wel eer aan :'(

Je moest eens weten... :+

Plus side is dat ik nu wel het een en ander zal en moet gaan leren, en dat was toch al de bedoeling. Al wordt het zo wel een dure les.

Morgen komt mijn scope en volgende week een functiegenerator. Het oorspronkelijke idee was om alle condensators te vervangen en dat verschil tussen links en rechts, maar zo gaat het een 'echte' reparatie worden. Als ik dit al kan.

Als ik al de originele onderdelen al kan vinden die kapot zijn, of vervangende onderdelen er zo zonder verder aanpassen in kan solderen, dan zou het moeten lukken, maar las al ergens dat niet altijd de specificaties geheel overeenkomen en dus niet zondermeer uitgewisseld kunnen worden, maar we zien wel.

Op 16 december 2021 19:33:22 schreef Prutser999:
[...]

Je moest eens weten... :+

Plus side is dat ik nu wel het een en ander zal en moet gaan leren, en dat was toch al de bedoeling. Al wordt het zo wel een dure les.

Morgen komt mijn scope en volgende week een functiegenerator. Het oorspronkelijke idee was om alle condensators te vervangen en dat verschil tussen links en rechts, maar zo gaat het een 'echte' reparatie worden. Als ik dit al kan.

Als ik al de originele onderdelen al kan vinden die kapot zijn, of vervangende onderdelen er zo zonder verder aanpassen in kan solderen, dan zou het moeten lukken, maar las al ergens dat niet altijd de specificaties geheel overeenkomen en dus niet zondermeer uitgewisseld kunnen worden, maar we zien wel.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar zondermeer alle condensatoren uitwisselen leidt zelden tot een goed werkend apparaat en zoals je ervaren hebt, is een kleine vergissing soms fataal. Datzelfde geldt ook voor halfgeleiders.
Bij het uitwisselen worden vaak printspooronderbrekingen veroorzaakt, maken tinspetters sluiting en worden soms prima onderdelen door verkeerde vervangen.
De modus is, eerst de fout opsporen en verhelpen. daarna zal een specificatietest uitwijzen of de versterker daaraan nog voldoet. Als dat zo is zal de versterker niet beter presteren als alles vervangen is.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat "bolle" elco's die normaal een vlakke bovenkant moeten hebben, echt wel vervangen moeten worden. Elco's kunnen ook wel degelijk verdrogen en capaciteit verliezen. Mogelijk was dat in jou versterker ook het geval, maar dan gaat het over een of enkele exemplaren.

Om je versterker weer op gang te helpen het volgende.
Sluit de versterker zonder signaal met een lamp van 60 tot 75 watt in serie met het netsnoer aan op het lichtnet, liefst via een scheidingstransformator. Een scheidingstransformator zorgt er voor dat een geaard testinstrument tijdens een meting de zaak niet opstookt. Dat laatste gebeurt wel eens , als je met de scope ten opzichte van een bepaalde spanning moet meten.
De lamp begrenst de opgenomen stroom en er brandt waarschijnlijk niets meer uit.
Een versterker die niet defect is, zal de lamp even doen oplichten waarna hij dooft of zachtjes blijft gloeien. Blijft de lamp fel branden dan is de versterker zeker defect.
Evenwel kun je nu wel meten in de versterker waar een eventuele sluiting zit. Zo kun je meten over de emitterweerstanden van de eindtransistors en dergelijke.
Als je denkt de fouten er uitgemeten te hebben en de defecte onderdelen vervangen, dan is het weer handig om de versterker met een lamp in serie op te starten. Doe je dat niet en zit er toch nog een foutje in de versterker, dan kun je weer opnieuw beginnen met vervangen van onderdelen.
In het goede geval zal de versterker gewoon weer werken en zonder luidsprekers, of liever zonder belastingsweerstand alle signalen weer correct doorlaten. Dat kun je met de scoop testen.
Sluit dan de belastingweerstand aan en meet weer met de scope. Zolang het signaal klein is zal de lamp uitblijven. Gaat de versterker meer vermogen leveren door het vergroten van het ingangssignaal, dan zal de lamp feller gaan branden, dat is normaal, de versterker trekt veel meer stroom uit het net.
Tip: Om versterkers te testen gebruik je liever vermogensweerstanden van4 of 8 Ohm. Ze maken minder lawaai en bij een gelijkspanning op de uitgang van de versterker kun je beter een defecte weerstand hebben als een (dure) luidsprekerbox.
Zo'n weerstand heet in het jargon een dummyload.
Ik heb er een zelf gemaakt met weerstanden uit de surplus en die heeft geen probleem om meer als 1000Watt te verwerken.

Hier een paar foto's van een dummyload die ik jaaaaaaren geleden eens uit sloopmateriaal heb gebouwd. Versterkers tot 1,5KW aan 4 Ohm kan hij nog net schadeloos aan. Het continuvermogen ligt ergens rond 700 Watt RMS. Het ding is opgebouwd met 72 weerstanden uit de dump 18 Ohm/10 Watt. De kosten van het ding, zal niet meer als 10 guldens geweest zijn (inclusief plankje).
Jouw versterker is 100 Watt per kanaal. De weerstanden kunnen dus wel wat bescheidener zijn.

De volgende fase is de versterker opstarten met netspanning. Het beste doe je dat met een regeltransformator (variac), waarbij de zaken als de ruststroom en het DC uitgangsvoltage (moet vrijwel nul volt zijn) allemaal gelijktijdig in de gaten worden gehouden. De universeelmeters waarmee dat kan, liggen vaak voor een tientje bij de Gamma, dus als je er een paar hebt, des te gemakkelijker. Zo ga je in stapjes gecontroleerd naar de volle netspanning.......

Zeer gewaardeerde post buzzy! Een hoop nuttige tips.

Tot nu toe de voeding getest en lijkt prima, 2x 45 volt. De volgende stap is het gelijkricht board testen om te zien of het omgezet wordt naar DC voltage, en dan het versterker board eruit en elk component testen, en vervangen van vervangen moet worden. En dan de stappen volgen die jij zo helder hebt uitgelegd. Waarvoor dank. Een variac heb ik niet n kan ik niet meer even aanschaffen helaas. Maar die lamp zou daar ook dienst kunnen doen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Even tussendoor, het quoten van zoveel tekst - die er ook nog eens vlak boven staat - doet wel wat af van de leesbaarheid van de thread.

Je kunt de quotes zelf inkorten (dat kan ook nog in je vorige posts) of weghalen, óf je kunt gewoon het 'Beantwoorden'-knopje links onder de post gebruiken: dan quote je niet automatisch.

e: Oh kijk, tnx.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inmiddels de post aangepast, begrijpelijke reactie :)

Het AC naar DC board lijkt ook nog prima te werken, tot nu toe lijken 2 transistoren in ieder defect, Sanken 2SC3854 en 2SA1492. Nu is het nog de vraag hoe ik hier tegen redelijke prijzen kan aankomen?

Tot nu toe kom ik in Amerika uit, en zijn de verzendkosten erg hoog voor 2 lichtgewicht items, een slordige 18 euro.

Ik hoop eigenlijk of iemand weet of deze transistoren ergens in Nederland te bestellen zijn?

2 zijn defect, die hebben kortsluiting, en de andere twee heb ik net gemeten maar kom niet boven de 2 a 3 M-ohm uit, wel in circuit. Ga ze zo even uit solderen en nog eens meten.

Bedankt voor de links, net besteld! :)

http://ncnphellevoetsluis.nl/shop.html

deze heeft ze ook nog, hoewel de site wat outdated is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2021 20:43:38 schreef testman:
http://ncnphellevoetsluis.nl/shop.html

deze heeft ze ook nog, hoewel de site wat outdated is..

Gezien :) Ik heb ze inmiddels besteld via Reichelt in Duitsland.