Duitsland verbiedt de BAOFENG UV-5R porto

mel

Golden Member

Op 17 december 2021 04:56:29 schreef harry64:
[...]
Bij mijn beste weten kan je je auto gewoon verzekeren zonder rijbewijs. Als je echter als bestuurder zonder rijbewijs een akkefietje veroorzaakt, keren ze niet uit of wordt die schade achteraf op je verhaalt.

Idem met verlopen keuring.

Stel, je bent Baron, en je heb een chauffeur om je rond te rijden in je Rolls.. Dan heb je geen rijbewijs nodig
:P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

en dat kan in de praktijk alleen als je een rijbewijs hebt, want geen enkele verzekeringsmaatschappij accepteert klanten zonder rijbewijs.

Eh... ik heb nog geen enkele verzekeraar enige vorm van rijbewijs of legitimatie laten zien. Kenteken, max. aantal kilometers per jaar, of de auto zakelijke gebruikt wordt, factuur adres zijn tot op heden altijd genoeg geweest.
Het zou ook een wat rare situatie worden. Rijd jij alleen in je eigen auto? Ben jij de enige die in jouw auto rijdt?

Alleen als je gebruik maakt van de openbare weg is het volgens de wet verplicht een auto WA te verzekeren.

Inmiddels (sinds al een hele tijd...) ben je verplicht om iets wat een kenteken heeft te verzekeren, tenzij dat geschorst is. Of het voertuig ooit openbare weg ziet, is niet relevant.

Hubie

Special Member

Hmm,ik heb hier 2 maal het eerdere broertje van die bamiporto,de UV-3R.Die zal,met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid,een heel Zweedsvurenhoutennaaldbomenbos op de SA te zien geven.Ga ik niet doen,wat niet weet wat niet deert...

Op 16 december 2021 14:05:08 schreef GJ_:
Zo'n porto'tje is natuurlijk keistout maar absoluut niet boeiend.

Paragliders vliegen soms met PMR. Als ik het goed heb, mag je daarmee niet zenden als je in de lucht bent: Dat is licentievrij als je op de grond staat. Daar houdt niemand zich aan en daar kraait geen haan naar.

Maar andere clubs vliegen met 2m radios. Formeel zijn die beperkt tot "De amateurband" en ook dan is er niet veel aan de hand. Maar er zijn "truuks" om ze wat ruimer te krijgen. Als je dan als buitenlander in een gebied komt en met een paar mensen random een frequentie kiest, dan kan het storen op bijvoorbeeld een taxi-bedrijf dat veel geld moet neertellen om een stukje spectrum te mogen gebruiken.

En dan heb je stront aan de knikker. Het taxi bedrijf belt de controlerende instantie... en dan heeft het ineens wel prioriteit. En dan staan ze dus op een startplek de radios te controleren en vernietigen ze alle 2m radios die ze te pakken krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat vind ik dus fout,zenders verkopen aan mensen die geen vergunning hebben.Zelf zou ik dat nooit doen.En ik zal eens dat ding van mij aan de analyser hangen..

Jij hebt dus zelf ook zo'n foute zender maar hebt je vergunning niet gebruikt. In die zin dat je de zender niet gemeten en getest hebt. Als gemachtigde ben je verplicht om elk zendapparaat dat je koopt of zelf maakt en gebruikt, te laten voldoen aan de gestelde eisen.

Voor een verkopende partij heeft het dus totaal geen nut om naar een machtiging te vragen. De verplichtingen die aan het houden van een machtiging zitten worden blijkbaar toch niet nagekomen.

Er kan nog een reden zijn voor een land om een zend en ontvangst apparaat te verbieden. In een hoop landen is het verboden om bepaalde frequenties te kunnen ontvangen. In Nederland is het wettelijk zo geregeld dat dit niet mogelijk is. Heeft iets te maken met vrijheid op het vergaren van informatie en als informatie niet bekend mag worden ligt de verplichting om het niet waarneembaar te maken bij de uitzendende partij. Die moet dus of gewoon niet uitzenden of coderen.

Daarom was het ook zo'n groot probleem om de stinger radar detectoren te kunnen verbieden. Dat kon in het begin ook helemaal niet. Ze hebben uiteindelijk een wettelijke workaround bedacht waardoor ze uiteindelijk wel verboden konden worden. Onze omliggende landen hadden die dingen al jaren eerder verboden. En dat kon alleen omdat daar de wet iets anders in elkaar zit.

In Nederland hebben wij eigenlijk ongelooflijk veel vrijheid. Veel meer als in andere landen. Is ook historisch gegroeid denk ik. In de middeleeuwen kon men alleen in Nederland (of de voorloper ervan) al boeken en pamfletten drukken die zo strijdig waren met de destijds geldende religieuze regels dat die nergens anders in de wereld gedrukt konden worden.

GJ_

Moderator

Op 17 december 2021 08:40:11 schreef rew:...en dan heeft het ineens wel prioriteit..

Absoluut niet, het blijft niet boeiend. Er lopen drie en een halve liefhebber rond met een ondeugend baofengetje. Als je een beperkt aantal rechercheurs hebt is voedselveiligheid altijd belangrijker.

Er zijn wel geregeld gerichte akties, dus een (groep) importeur(s) kan zomaar ineens een controle krijgen en dan gelijk goed nat gaan.

EgbertG

Golden Member

En wat te denken van goedkope China LED verlichting die het hele spectrum volzet?
Moet je dat verbieden of mag je de gok nemen dat je niemand ermee lastig valt?

GJ_

Moderator

Het meeste is verboden. Alleen tegen mensen die zelf in China kopen kun je niks doen.
Wel tegen de grote actions en dergelijke die frauderen met EC verklaringen. Helaas blijft het meestal bij simpelweg uit de handel nemen. En weer verder met het volgende slechte product.
Er zijn genoeg dombo's die die rotzooi kopen.

EgbertG

Golden Member

Heb er als zendamateur helaas mee te maken....

tja,
https://nl.aliexpress.com/item/4000071855585.html?spm=a2g0o.productlis…

gratis verzonden en slechts 31 euro, no questions asked.
De kans dat de douane of andere instantie jou radio ontvanger eruit pikt schat ik op 0,0001%

EgbertG

Golden Member

Dat is ook bizar goedkoop zeg!

mel

Golden Member

ik heb een gele...Veeel mooier :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 17 december 2021 08:46:18 schreef Ex-fietser:
[...]

Als gemachtigde ben je verplicht om elk zendapparaat dat je koopt of zelf maakt en gebruikt, te laten voldoen aan de gestelde eisen.

Dat klopt enkel voor zelfbouw. En binnen de amateurbanden.
Een amateur of andere gemachtigde hoeft een koopbak niet zelf na te zien op de specs.
Dat moet de fabrikant/importeur doen voor hij het op de markt brengt.
voor radioapparatuur is er geen zelfdeclaratie mogelijk door de importeur. Voor radioapparatuur bestaan specifieke normen...
En de zatte toogpraatjes zoals "er zit geen voeding bij, dus het is ok" slaan nergens op.

Blijft een feit dat de illegale import via webshops de beschermende reglementering haast voor een deel omzeilt,en niet enkel voor zendertjes, maar daar maakt iedereen zich schuldig aan, en wie zn gat verbrandt moet op de blaren zitten.

harry64

Golden Member

Op 17 december 2021 06:43:22 schreef mel:
[...]Stel, je bent Baron, en je heb een chauffeur om je rond te rijden in je Rolls.. Dan heb je geen rijbewijs nodig
:P

Hoef je geen Baron voor te zijn. Zie Ali B. :P

GJ_

Moderator

ehhh, Ali B is geridderd tot baron, ooit, in 2006. :-)

Op 17 december 2021 07:10:12 schreef EricP:
Het zou ook een wat rare situatie worden. Rijd jij alleen in je eigen auto? Ben jij de enige die in jouw auto rijdt?

Zo goed als wel. Een van de polisvoorwaarden is dat ik de hoofdbestuurder ben van mijn voertuig. Een gezinslid mag er in/op rijden, maar ik dien de persoon te zijn die er het meest gebruik van maakt.
Uitlenen mag, maar het kan niet zo zijn dat m'n buurman mijn auto meer gebruikt dan ik. Als ik 10 jaar no claim heb, en ik registreer en verzeker de auto onder mijn naam, en laat mijn buurman zonder no claim er in rijden (terwijl hij mij een beetje betaalt) pleeg ik fraude.

Als hij brokken maakt, krijg ik verder ook de rekening en de klap qua verloren no claim korting.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 17 december 2021 11:33:50 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

We raken een beetje off-topic.

Officieel mag die hele baofeng helemaal nergens in de EU in de handel gebracht worden omdat er geen geldige EC verklaring voor het ding is. Geen enkele inwoner van de EU heeft zijn handtekening durven zetten.

rob007

Yarr, Matey!

Waar we het nog allemaal over hebben, volgens mij zijn we daar allemaal nu wel een beetje TE laat mee!
In die tussentijd ben ik al ik kweet niet hoeveel keer door Duitsland gereden met meerdere auto’s –
En jawel hoor ook met meerdere porto’s de oude EN de nieuwe om met de auto’s onderling te bespreken wat gedaan of gedaan gaat worden.
Wie gaat dat nu nog tegenhouden, ja misschien per ongeluk als je aangehouden zou worden of zo…
En inderdaad zelfs dat hoeft ook niet meer, telefoon kost tegenwoordig geen drol dus…
Klagen waar je nog wel wat over kunt jammeren is misschien de vuiligheid die van andere dingen af komt,
Maar och zelfs dat is nauwelijks nog de moeite om…
.
Wat dan nu? Corona? Zucht, alsjeblieft niet! ;(

Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal! ;)
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Heb pas zo'n Tiny SA gekocht maar ik moet nog veel oefenen en leren met al die menu's en instellingen.
Toch 2 plaatjes van mijn Baofeng UV-3R geschoten.1 plaatje in de 2 meterband en 1 plaatje onderin de marifoonband.

Dat ziet er toch niet slecht uit?
Maar dit is de UV-3R dus niet de UV-5R waar dit topic over gaat.

Dus de eerste harmonische is minder dan 25dB zwakker, op 2m? Dat is écht heel vuil. Maar klopt wel met wat diverse anderen zeggen. En dus waarschijnlijk ook met een kleine ingreep te corrigeren voor één band.

Op de marifoonband goed te doen. Misschien niet helemaal compliant, maar ik zou er niet over klagen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 17 december 2021 16:05:31 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het markertje '1' staat bovenóp het paaltje; het verschil met de tweede harmonische is dus waarschijnlijk zelfs maar net meer dan 20 dB.
De bedoeling is: beter dan 60 dB; je mist dus een factor tienduizend onderdrukking.

Nog anders gezegd: als de carrier 5 W is, dan is de tweede harmonische nog altijd bijna 50 mW. Dat is op zich al een leuk zendertje.

(Eerst dacht ik dat je het analysertje had overstuurd, maar in het tweede plaatje ziet het er veel beter uit. Al is de harmonische daar nog altijd tienmaal zo sterk als toegestaan.)

Het lijkt wel alsof deze Baofeng bedoeld is voor de portofoonfrequenties rond 170 MHz. Het laagdoorlaatfilter dat dáárbij hoort zou het hier getoonde gedrag hebben.
De amateurband zou dan maar bijzaak zijn, erbij bedacht door de lock van de frequency table te halen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Oeps,das dus niet goed.
Heb nu het sprietje op de High ingang aangesloten de scan= 240-960 MHz,een oerwoud van zeer sterke signalen,att. 29 dB ingeschakeld De porto op 433 MHz.

Iets minder dan 50 dB verzwakking op 866 MHz als ik het goed zie.Dat is nog lang geen 60 dB maar toch niet zo slecht als op 145 MHz.

Sine

Moderator

Op 16 december 2021 14:22:16 schreef grotedikken:
Ik zie dat voor een supercompact apparaat als een portofoon nog niet zo gauw gebeuren als de fabrikant het al niet goed krijgt..

Dat is nu net het probleem, BAOFENG bestaat al jaren niet meer.

Alles wat je nu daarvan koopt zijn kloontjes van het origineel, met uiteraard wisselende kwaliteit.

fzwart

Golden Member

Dit komt er uit een Abbree AR-F8 achter een 40 dB dummyload/verzwakker ...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 17 december 2021 14:56:55 schreef rob007:
Waar we het nog allemaal over hebben, volgens mij zijn we daar allemaal nu wel een beetje TE laat mee!
In die tussentijd ben ik al ik kweet niet hoeveel keer door Duitsland gereden met meerdere auto...

Je zou bv bij jezelf kunnen beginnen om je verantwoordelijk te gedragen. Dus geen niet-amateurs op de ham banden te laten zenden, en redelijke apparatuur te gebruiken. Jij bent zendamateur, dus je hebt kennis van zaken. Jij weet waarom het nodig is. Er zijn genoeg leken die dat niet weten, da's al erg genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein