Nog een koelvriescombinatie probleem

pamwikkeling

Special Member

Ik heb een Gorenje koelvries combinatie die ondertussen een +/-7 jaar oud is.
Het vriesvak (3 sterren ?) dat afzonderlijk boven op het koelgedeelte zit, heeft een eigen deurtje.
Volgens mij is het kreng kapot.

De compressor start nog zonder problemen en maakt geen abnormaal lawaai.
Ik heb wel de indruk dat de compressor langer draait voor hij uitvalt, wel moeilijk vast te stellen want het ding maakt weinig lawaai.

Gedurende 48 uur heb ik de temperatuur en vochtigheid gemeten zowel in het vriesvak, het koelvak als het groentenvak.
Het vriesvak was leeg en in het koelvak stonden 3 flessen water. De thermostaat stond op maximaal koud.
De koelkast is ingebouwd in een keuken waar de temperatuur +23°C continu is.
Het toestel heeft vermoedelijk slechts één temperatuur sensor.
Ik heb mijn twijfels bij het kaduke toestel omdat de inhoud precies minder koud is als vroeger.
Mijn vermoeden is dat de aluminium condensor door voortdurend (stilletjes) trillen aan metaalmoeheid is gaan leiden en daardoor een lekje vertoont.

Vriesvak
- compressor start bij -1.5 tot -0.6°C
- compressor stopt bij -30.6 tot -30.4 °C

Bovenste koelvak
- compressor start bij 7.5 tot 8.0°C
- compressor stopt bij -2.4 tot -2.0 °C

Groenten vak
- compressor start bij 12.0 tot 12.5°C
- compressor stopt bij 3.0 tot 3.7 °C

De compressor koelt continu gedurende 3 à 4 uur, gevolgd door een stilstand van 2h50 tot 3h00

Graag jullie advies, ben ik toe aan een nieuwe toestel ?

In bijlage vindt U de meetgegevens.

Vermits het Gorenje toestel blijkbaar niet meer verkrijgbaar is, is de “short list” van het nieuw aan te schaffen toestel beperkt tot :
- Siemens KI 72 LADE0
- Liebherr IRBe 4851-20

Volgens mij gaat het om twee gelijkaardige toestellen, maar het Liebherr toestel is merkelijk duurder.
Is hiervoor ook een technische verklaring ?

Ik vermoed dat de oorzaak van het defect te zoeken is in het weglekken van koelgas uit de aluminium condensor.
Zijn er nog toestellen met een koperen condensor en hebben deze een langere levensduur ?

Een montage vraag.
Het huidige toestel is ingebouwd. De houten deur waarachter het toestel verborgen zit, heeft eigen scharnieren. De deur van de koelvriescombinatie is hiermee verbonden door middel van een soort kunststof schuifstukje (+/- 10 cm lang) om de relatieve verplaatsing tussen de toesteldeur en de kastdeur op te vangen.
Ik neem aan dat dit bij het nieuwe toestel gelijkaardig is ?

Nog een laatst vraag, waarom is het verloop van de %RH voor het vriesvak zo verschillend met dat van het koel en groentenvak ? Vanwaar komt de ‘knik’ in het verloop van de %RH ?

Kun je zien of er een enkele thermostaat in het koelgedeelte zit die alles in zijn eentje regelt? Vaak is er geen aparte thermostaat voor elke koelruimte.

Wat losse gedachten:

Er is geen ijslaag in het koelgedeelte en wel in het vriesgedeelte. Het contactoppervlak door het ijs is veel groter dan op de gladde plaat.

Als de compressor stopt, is de sublimatie in het vriesgedeelte (door het grote contactoppervlak) veel groter.

Lucht van -20° kan bijna geen water bevatten. Een kleine hoeveelheid water zorgt voor een enorme toename in %RH.

Na een tijdje zijn de micro-bergtoppen in de ijslaag gesmolten, het contactoppervlak wordt kleiner. Het sublimeren gaat langzamer door, en het water opnemend vermogen van de lucht stijgt ook door de oplopende temperatuur.

In het koelgedeelte stijgt het water opnemend vermogen sneller dan de hoeveelheid water, daar daalt de %RH terwijl het verdampen doorgaat.

En toen sprong de compressor aan.

Op 16 december 2021 15:42:32 schreef Brightnoise:
Kun je zien of er een enkele thermostaat in het koelgedeelte zit die alles in zijn eentje regelt? Vaak is er geen aparte thermostaat voor elke koelruimte.

Er is maar 1 compressor. Waar zou je een 2e thermostaat voor nodig hebben ?

Ja, de tekst "afzonderlijk boven het koelgedeelte". Maar ik ging er al vanuit dat het allemaal met een enkele unit geregeld zou worden. Het antwoord op de vraag geeft deze zekerheid.
nu duidelijk, dank voor toevoeging

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 16 december 2021 17:48:44 (13%)

Waar staat de koelkast? In een koude plaats. De aan/uit tijden zijn lang maar de duty cycle is dan weer normaal.

Is er veel sneeuwvorming in de frigo door een niet sluitende deur?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 16 december 2021 17:49:29 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Waarom vindt de TS dat de koelkast kaduuk is ?

@plankgas. Diepvries ontdooit bijna en duty cycles van 5-6u zijn niet correct

Typeplaatje? Mechanische thermostaat? Electronische? Als het de koeling was zou hij op die tijdniet gekoeld geraken. Eerder thermostaat dus.

Ik zou een thermokoppelmeetinstrument aan de ntc of thermostaatuiteinde hoiden om dan te monitoren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als het vriesvak stampvol zat, zoals bij de meeste mensen, dan zou het temperatuurverloop er heel anders hebben uitgezien, denk ik.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vooropgesteld dat ik geen witgoedtechnieker ben.

Maar de grafiek zo bekijkend, is de koeling op zich nog prima: het vriesvak is snel genoeg weer op temperatuur (vanaf dooi, moet je rekenen!).
Maar de temperatuur mag natuurlijk niet zo hoog oplopen. De compressor wordt véél te laat aangezet.

Ik denk daarom ook dat de thermostaat de schuldige is.

e: @plankgas: als het vriesvak vol zit, dan worden de perioden, door de grotere warmtecapaciteit, langer; niet korter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 december 2021 17:30:36 schreef Frederick E. Terman:

e: @plankgas: als het vriesvak vol zit, dan worden de perioden, door de grotere warmtecapaciteit, langer; niet korter.

Niet noodzakelijk. De thermostaat zit in de frigo en slaat af bij ongeveer -15 op de verdamper waar hij meet. Bij start gaat de gas eerst in de diepvries. Met de overschot naar de frigo. Is de diepvries warm dan gaat het lang duren eer de frigo gas krijgt en aan zijn -15 geraakt. Bij volle diepvries gaat de overschot koude vd gas vlugger naar de frigo.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een oude capilaire thermostaat meet op de leiding, die schakelt bij lage temperaturen uit. de cycle klopt iig niet, elke 2 uur moet het ding wel draaien met 23 graden omgeving temperatuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 december 2021 17:28:53 schreef plankgas:
Als het vriesvak stampvol zat, zoals bij de meeste mensen, dan zou het temperatuurverloop er heel anders hebben uitgezien, denk ik.

De temperatuur wordt geregeld vanuit het koelgedeelte. Zodra de compressor uitgaat, dan stijgt de temperatuur in beide compartimenten. Als het vriesvak vol zit, dan warmt de boel aldaar niet op tot 0° vanwege de warmte capaciteit van de Magnums en de pizza's. Dus met het ontdooien valt het wel mee.

Dat is wat ik bedoelde.

pamwikkeling

Special Member

hierbij het type plaatje

Gorenje
Type HZZI 2727 - Model RFI 4161 AW
Art nr 329222 / 02 - Ser n° 2930015
220-230V - 50Hz - 0.8A
4 sterren refrigerator-Freezer
263 liter (bruto) / 217 liter (koelgedeelte) / 46 liter (vriesgedeelte)
R600a 0.057 kg
freezing capacity : 2.5 kg / 24h
omgeving N, ST

https://www.gorenje.co.za/en/products/cooling/models/built-in/rfi4161a…

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 16 december 2021 18:09:06 (12%)

Een gewone mechanische ranco

077B6738 RANCO THERMOSTAAT

596279

Heb je een thermokoppel temperatuurmeter? zoiets: https://www.conrad.be/p/voltcraft-tp-202-luchtsensor-0-tot-250-c-100-m…

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat je meet is vriesvak dus niet gevuld, vandaar die springende waardes.. Maar het is simpel: Ontdooipunt thermostaat is verlopen.. met de stelschrofjes op de thermostaat kan je die weer naar beneden brengen, maar is een lam rakende veer in de thermostaat.. Beste is vervangen en je dooipunt gaat naar beneden, ongeveer 4-6 Graden.. en je kast werkt weer perfect!!

pamwikkeling

Special Member

@ EricN ik heb een fluke 189 met zo een "draadje" hierop is vermeld : type K .

Met een beetje geluk kan ik de temperatuur hiermee ook loggen, maar ik heb wel geen "FlukeView" software.

Eventueeel kan ik wel een vermogen meter (yokogawa WT130) voor de compressor hangen om het opgenomen elektrisch vermogen te kennen.

Maar vraag me liefst niet om mijn halve keuken af te breken om te gaan meten .... ;(

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 16 december 2021 18:49:24 (37%)

Gewoon op het exacte moment dat de frigo aanslaat, de thermostaatvoeler uit de huls trekken en het thermokoppel met dezelfde lengte in het buisje duwen. Dan aflezen. Zou rond de 4-5 graden moeten zitten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

Kan ik van binnen uit in de huls waarin de thermostaatvoeler zit ?
Of moet het toestel dan langs achteren bereikbaar zijn ?

De draaiknop is de thermostaat dus dat kastje moet los en het capilair (voeler vd thermostaat, is 1 onderdeel) is dan zichtbaar en kan er dan uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

Ik heb twee temperatuur sensoren in de koelkast gestopt.
De Fluke met het K-element zit waar de oorspronkelijke voeler van de thermostaat zat.
De voeler van de thermostaat ligt nu doelloos in de koelkast.

Verder zit er een zwart bakje (Therma 1 met K-element) in het vriesgedeelte.

De koelkast stond al even uit, maar na aanzetten meet ik volgende waardes

code:


uur     / thermostaat/ vriesvak
20h34   /   15.7°C   /   9.0°C
20h37   /   15.3°C   /   5.4°C
20h41   /   15.1°C   /   0.9°C
20h44   /   14.9°C   /  -2.9°C
20h49   /   11.6°C   /  -8.2°C
20.51   /    9.0°C   /  -9.9°C
20.52   /    5.0°C   / -11.5°C
21h20   /  -21.7°C   / -22.1°C

Of is het de bedoeling dat ik beide, zowel de Fluke probe als de oorspronkelijke capillaire buis van de thermostaat SAMEN in de huls stop ?

Nee, beide gelijk gaat niet. Het belangrijkste punt is dat van het aanslaan vd motor. Op het moment dat dat gebeurt onmiddelijk de thermostaat eruit halen (voeler capilair vd thermostaat) en de K-type erin. Dan behoor je 5gr te meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

@ Eric

Maakt het uit op welke waarde de thermostaat staat ?
Ik neem aan dat als die op 1 staat of op 7 dat de 5°C toch anders is ?

Hoe weet ik wanneer de compressor stil valt ?
Gewoon naast het toestel blijven staan wachten en luisteren ?
Enig idee hoelang de aan-uit cyclus is ?

De aan waarde is in elke stand gelijk. Meestal 4,5 graden. Met de regelknop bepaal je de uit temperatuur. Tss -15 en -25 afhankelijk vd toepassing. Daarom dat er zo veel soorten zijn.

Je gaat er dus je gaat moeten wachten tot je de frigo hoort starten (niet uitvallen).

Een andere methode is de thermostaat bestellen en proberen. Het is ofwel de thermostaat ofwel een gas probleem. Het ene is eenvoudig en goedkoop. Het andere is waarschijnlijk vuilbak of exuberant veel geld tegenaan gooien met onzekere uitkomst.

een normale cyclus bij normaal gebruik schat ik op 30 min aan 30 min uit. Kan 40/20 of zo ook zijn maar niet 300/300 of zo.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 16 december 2021 22:01:49 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

Net de gevraagde meting uitgevoerd.

Als ik een thermokoppel in de plaats van het capillair steek, direct nadat de compressor opgestart is, meet de temperatuur 5.4°C

...

tja, dat wordt dus een nieuw toestel voor onder de kerstboom

blijvende bijkomende vragen
- een koelkast met koperen condensor bestaat dat nog ?
- vanwaar het grote prijsverschil tussen Liebherr en Siemens ?
- het kunststof schuifstukje is dat standaard om een deur te bevestigen ?

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 16 december 2021 23:01:06 (32%)