Nog een koelvriescombinatie probleem

Hoogst bizar. Dat het toestel met ontdooide diepvries veel tijd nodig heeft om terug op temperatuur te komen, daar kan ik nog in komen maar dat het meer dan 2u nodig heeft om terug naar +5 graden te gaan vind ik toch bizar.

Schuifsysteem wordt hier nog weinig gebruikt. Het bestaat nog wel maar 90% is deur op deursysteem hier.

Mijn ervaring met siemens is dat ze ingeschuimde sensoren hebben. Liebherr soms ook maar die zijn dan alsnog vervangbaar. Bij ee laatste nieuwe kan dan ondertussen weer anders zijn.

Is het koelkanaal van je keuken wel in orde?
Onderaan 200cm3 opening. Stunnel via de achterzijde vd frigo tot boven en boven weer 200cm3 opening?

Edit: volgens je metingen vind ik toch dat hij vrij snel zakt wat mij zou doen aannemen dat de gas in orde is. Ik vraag me af of experimenteren met een nieuwe thermostaat veel verloren geld is? Als het aan mij was probeerde ik maar met in het achterhoofd dat het mis kan lopen en je 20€ extra verloren loopt.

Miele heeft altijd zijn koeling bij liebherr afgenomen. Degelijke kwaliteit. De nieuwste modellen zijn ze bij Siemens gaan halen. Merkelijk veel lichtere kwaliteit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

dat het meer dan 2u nodig heeft om terug naar +5 graden te gaan vind ik toch bizar.

De temperatuurs- en %RH-meting werden uitgevoerd met Elitech RC-51H datalogger. Om de 10 minuten werd een meting uitgevoerd. Er werden 3 dataloggers gebruikt en die geven toch een gelijkaardig beeld.
Het is aanneembaar dat de meting correct is
http://www.elitechlog.com/rc-51h-pdf-temperaturehumidity-data-logger/

.

Het kenplaatje op het toestel vermeldt : freezing capacity : 2.5 kg / 24h

Stel dat ik nu 2 flessen van 1.5 liter spa blauw op kamertermperatuur (22°C) in het diepvriesgedeelte stop.
Als ik dan 24 uur later die flessen eruit haal, moeten die toch bevroren zijn. Of is dit een dwaze zienswijze?

.

Kan ik niets met een meting van het elektrisch opgenomen vermogen op de compressor ?
Ik vermoed dat een koelcyclus met 57 gram R600a meer vermogen nodig heeft dan een koelcyclus met nog 25 gram freon.

Is er een elektrisch schema beschikbaar van dit toestel ?

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 17 december 2021 11:04:53 (28%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik dan 24 uur later die flessen eruit haal, moeten die toch bevroren zijn.

Hoeft niet. De invriescapaciteit slaat misschien niet op puur water, maar op 'gemiddelde etenswaren', die geen 100% water zijn en dus gemakkelijker afkoelen.
Los daarvan, 2x 1,5 liter water is ook meer dan 2,5 kg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Schema is er weinig aan. Netspanning...thermostaatkontakt....motor....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

In bijlage het schema voor zover ik dit kon terugvinden.
Iemand een vermoeden wat er verbonden moet worden met connector X2

Van binnenuit de koelkast vertrekken twee dunne draadjes (0.25 mm² ?) vermoedelijk naar de achterzijde van de koelkast.

Met de schakelaar "continu vriezen" kan gekozen worden tussen een klein en een groot sneeuwkristal, dus vermoedelijk voor het invriezen van verse produkten.

Dat is volgens mij een anti ontdooi weerstand die bij bepaalde koude klimaattoestanden op de verdamper zit. De verdamper wordt dan opgewarmd zodat de frigo meer opslaat en de diepvries niet ontdooit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De continu schakelaar zal parallel aan de thermostaat geschakeld moeten worden. Is de getekende schakelaar een relaiscontact of hand bediende?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik geloof niet dat de kast koeltechnisch kapot is, maar je maakt een enorme fout: Vriezer moet gevuld zijn al is het met flessen water. Thermostaat op zich werkt wel maar verlopen vaak.. Ik vind jou metingen niet erg betrouwbaar daar het op directe metingen gaat en niet gemiddelde metingen. Je zou de thermokoppel in een beker water moeten hebben.. Daarnaast plaats ik in zo'n geval een nieuwe thermostaat en dan schakelt kast rond de +3 Graden weer in ( gemeten met laser thermometer...

Ik hen zoveel van deze gevallen gehad en alleen thermostaat vervanging voldoende.. Maar ja, maak de afval bult groter en leg een nieuwe kast onder de boom...

pamwikkeling

Special Member

De voorbije dagen toch nog enkele metingen gedaan aan enkele koelkasten - vrieskasten.
De zwarte curve is de temperatuur en de groene curve is de relatieve vochtigheid
De WhirlPool en Liebherr staan beide in de berging en zijn goed gevuld.
Deze functioneren (volgens mij) zoals het hoort.

De Gorenge is gevuld met 2 liter water in het vriesvak en 3 x 2.5 liter water verspreid in het koelvak.
De temperatuursmeting is enkel uitgevoerd in het vriesvak.

1 ) Mag ik uit de metingen op de onderste grafiek afleiden dat de thermostaat niet goed werkt?
- te hoge temperatuur schommelingen ?
- vanaf 20/12 bijna 20 uur continu gedraaid ?

2) De drie “pieken” in de %RH bij het WhirlPool toestel (bovenste grafiek), zijn dat de momenten dat het toestel “defrost” ?

3) Kan ik de thermostaat vervangen door een elektronisch type ? Waar vind ik dat ?

Thermostaat is mechanisch niet meer OK en je grafiek toont het wel aan...Soms duikt temperatuur naar de -30... Maar was beter om dit ook eens TOV koelgedeelte uit te zetten van je Gorenje..

PS Meet met sensor in kopje water, dan meet je juist verloop..

Je hebt geen zin om de koelkast uit te bouwen, dat snap ik. Dit is echter wel belangrijk. Stof hoopt zich op achter de kast en tesamen met wat spinnenrag is het zo dicht.

Op 17 december 2021 07:15:06 schreef EricN:
Is het koelkanaal van je keuken wel in orde?
Onderaan 200cm3 opening. Stunnel via de achterzijde vd frigo tot boven en boven weer 200cm3 opening?

En zeker als het een geforceerd gekoelde condensor is...

pamwikkeling

Special Member

Nieuwe thermostaat in het toestel gemonteerd.
Danfoss type 05B03B06-1
077B6738

schakelpunten : 3.7°C / -13°C / -33°C

De temperatuur is ruim stabieler, dat is al positief
Nu nog afregelen dat de koelkast 3°C à 4°C wordt.

@ Maus : verluchting is voldoende

Ziet er netjes uit en vanaf nu metingen in een glas water.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pamwikkeling

Special Member

@ EricN

in bijlage nog een foto van de oude en nieuwe thermostaat.

Een meting in een glas water zal wellicht een beter gemiddelde temperatuur aangeven, echter de gebruikte temperatuur / relatieve vochtigheids logger van Elitech RC-51H geeft me niet de mogelijkheid om deze onder te dompelen in een vloeistof.

Voor zover ik me de specificaties nog herinner, meet hij op 0.5°C nauwkeurig. Het toestel is ontworpen om op transport mee te gaan bij ladingen die temperatuur gecontroleerd moeten vervoerd worden. (koeltransport).

Trouwens aan elkeen mijn dank voor het meedenken over mijn probleem.

pamwikkeling

Special Member

Graag had ik nog even willen terug komen op de koelkast.
Het ding is ondertussen terug in dienst en werkt naar behoren.

Bijgaande nog twee metingen, maar de laatste 5 uur van de meting werd een werkende ventilator op batterijen in het koelgedeelte gezet. De temperatuur daalt hierdoor 5 à 6°C.

De bedoeling was om de temperatuur in de koelkast gelijkmatiger te krijgen. Eventueel om het voedsel sneller te koelen.
In het vriesgedeelte is niets gewijzigd, waarom daalt de temperatuur daar dan ook ?
Kan er op deze manier energie gespaard worden?

Een tweede vraag betreft het verloop van de opwarm en afkoel curve. op het eerste zicht duurt het afkoelen even lang als het opwarmen. (de stijlheid van de stijgende en dalende helling is ongeveer gelijk)
Mijn intuïtie zegt dat het koelen snel zou moeten gaan (scherpe dalende curve) en op opwarmen traag (zwak stijgende curve).
Maar blijkbaar is mijn intuïtie verkeerd. Duidt dit op een slecht geïsoleerde koelkast, een te warme omgeving en een te laag koelvermogen van de compressor ?

In bijlage ook nog enkele infra rood foto's. De verdamper (foutje aangepast na opmerking smd :-)) is goed zichtbaar, ook de ruimte waar de compressor zit.
De laatste foto is een opname van de bodem en achterzijde van het vriesvak

Wat je laat zien op de foto's is de verdamper, gezien de temperatuurbeelden. Als je de condensor ziet vanaf de binnenkant (warm) zou niet best zijn. BTW verdamper word goed koud!!

Wat heb je gedaan, nieuwe thermostaatalleen??

Wat je ziet in de foto met rechthoek van 35 Graden is geen compressor ruimte , maar ontdooi element, dit is vaker in kasten ingebouwd om koelproces /ontdooicyclus te versnellen. De stijg en daaltijd is vrij normaal.. Modernere kasten hebben steeds meer een ontdooi element er inzitten doordat kast te goed is geisoleerd

Temperatuursensor in zakje doen en dan in glas water misschien een idee?? Sensor blijft droog maar je meet wel gemiddelde temperatuur..

Ik vind wel mooi dat je er zoveel meet en tijd er in stopt. waarom, ik denk er niet over na en vervang gewoon de thermostaat

Met een ventilator in de koelkast worden producten misschien eerder koud, het zorgt wel er voor dat energie verbruik toeneemt. Kast is eerder ontdooid, slaat eerder aan en ja daardoor daalt vriezer temperatuur. Koelkast en vriezer staat in Serie in koelsysteem waar vriezer als eerst in de cyclus zit. Dus koudere temperatuur in vriesgedeelte klopt..

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 27 december 2021 22:54:52 (18%)