Woonplaats bij advertentie...

fatbeard

Honourable Member

Is het een idee om bij het plaatsen van een advertente te eisen dat de woonplaats is ingevuld in het profiel?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Waarom?Als je iets wil hebben van een advertentie, laat je het opsturen.. POST NL weet de weg wel.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
miedema

Golden Member

Waarom niet?
Op marktplaats b.v. kun je ook zien waar de verkoper woont.
Vaak is het leuker om langs te gaan. Of om even te kijken hoe het gebodene er uit ziet.

Ik erger me er meer aan dat er tegenwoordig zo veel (en regelmatig meuk) wordt aangeboden door mensen die nooit wat gepost hebben op CO.
Het zijn geen CO'ers die hun spullen aan forumgenoten willen aanbieden, maar marktplaats handelaren die een gratis extra verkoopplek gevonden hebben.
En de aanbiedingen van CO'ers verzuipen in die stroom.....

Wat mij betreft komt er een regel dat je pas in V&A kunt plaatsen na een een bepaald aantal posts.

groet, Gertjan.

GJ_

Moderator

Op 16 december 2021 16:40:22 schreef miedema:
En de aanbiedingen van CO'ers verzuipen in die stroom.....

Wat mij betreft komt er een regel dat je pas in V&A kunt plaatsen na een een bepaald aantal posts.

Dat is zeker waar. En zoiets lijkt mij, persoonlijk, het overwegen zeker waard.

Henk H.

Golden Member

Wellicht is een simpeler maatregel een max. aantal advertenties per gebruiker. Zeg een stuk of 5.

Op sommige fora zie je wel mensen weinig/nietszeggende berichten plaatsen om maar aan het minimum aantal te komen om advertenties te mogen plaatsen, foto opslag op de site of andere extra functies te kunnen gebruiken.

EDIT: Als ik het goed zie, zijn 33 van de 89 advertenties afkomstig uit Bodegraven. END EDIT

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 16 december 2021 16:58:06 (13%)

miedema

Golden Member

Op 16 december 2021 16:53:30 schreef Henk H.:
Wellicht is een simpeler maatregel een max. aantal advertenties per gebruiker. Zeg een stuk of 5.

Ook een goed idee!

EgbertG

Golden Member

Daar staat dan wel weer keurig de woonplaats bij ;)

Ik heb iets bij deze persoon besteld en is wel allemaal keurig aangekomen, dus
lastig om iedereen over een kam te scheren.

Op 16 december 2021 16:44:24 schreef GJ_:
[...]Dat is zeker waar. En zoiets lijkt mij, persoonlijk, het overwegen zeker waard.

Hier ben ik het niet mee eens.
Soms verwijs ik een kennis naar de V&A hier, omdat ze iets hebben dat voor 'ons' interessant is. Ze hebben niets bij te dragen aan het forum, maar willen wel iets kwijt dat voor de gemiddelde marktplaatser niet boeiend is.

Ook mensen die een reparateur zoeken, worden in principe direct naar de V&A verwezen als ze op het forum naar een reparateur vragen. Ik vind het voor hen niet nodig om eerst een paar berichten op het forum te plaatsen voordat ze een advertentie mogen plaatsen.

Ik vind het helemaal prima zoals het gaat. Ik zie geen spam. Er worden af en toe vacatures geplaatst door bedrijven die een elektronicus zoeken en dat vind ik best waardevol. En een leek die een reparateur of prototype constructeur zoekt, kan dat ook gewoon plaatsen.

De drempel hoger maken, daar zie ik geen enkel voordeel in.

Woonplaats vermelden is een ander verhaal, daar zie ik geen nadelen aan.

Ter zijde: ik heb ook al meerdere malen van het aanbod van Grimbergen gebruik gemaakt, en ik ben daar erg tevreden mee. Lekker mee door laten gaan.

Wanneer denk ik dat het wél handig is om bepaalde aanbieders te beperken?
Als er aanbieders komen die bergen advertenties voor niet zelfbouwgerelateerd materiaal plaatsen, of ICT spul in grote hoeveelheden, of van bedrijven (uitgezonderd ZZP'ers/erg kleine bedrijfjes) vind ik het wel een strak plan om daar regels voor te maken. Ik zit niet te wachten op advertenties van bedrijven die eigenlijk een bannertje rechts zouden moeten kopen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 16 december 2021 17:09:45 (21%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Ik erger me er meer aan dat er tegenwoordig zo veel (en regelmatig meuk) wordt aangeboden door mensen die nooit wat gepost hebben op CO.

Dat vind ik zo erg nog niet, soms zie je ook wel staan na beëindiging hobby of erfenis die mensen zijn dan geen handelaren en dat vind ik prima. HEt is dan toch van een mede hobbyist geweest ook al heeft hij hier zo goed als nooit gepost.

Zeg een stuk of 5.

Max een stuk of 5 vind ik niet zo een goed idee, stel ik wel ineens een flink deel van mijn overbodig geworden spullen verkopen dan zou ik dat graag in 1 keer willen aanbieden en dan kan het er bv een stuk of 10 zijn. En dan weer maanden niets. En dan het is zo arbitrair waarom 5 en geen 4 of 6, 10.

En bovendien met 5 advertenties die continu recyclen of aangevuld worden of dat dat iemand ineens een keer heel veel advertenties neerzet is toch ook hetzelfde?

Het gaat er mij dus niet om de ze minimaal aantal post moeten hebben of het max aantal advertenties maar dat het gewoon geen handelaren zijn. graag gewoon in 1 keer willen doen.
En handelaren op zich vind ook nog niet eens zo erg maar is het betrouwbare handel en geen fake?
Maar goed je kunt ook niet alle handelaren over 1 kam scheren er zijn er ook best die ter goede trouw zijn en affectie hebben voor onze hobby.

Dus zolang het niet meer uit de hand loopt da nu het geval is zie ik nog geen reden voor harde maatregelen. Wellicht dat een mod kan vragen aan deze persoon wat zijn intenties zijn en of die overeenkomen met hetgeen wat we hier doen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 16 december 2021 17:18:09 (32%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Met een maximum aantal advertenties per gebruiker van, zeg 5, wordt al snel heel stil (ik zit daar dus al ruimschoots overheen) :P
@benleentje heeft daar wel een punt...

Op 16 december 2021 15:41:50 schreef mel:
[...] POST NL weet de weg wel.. ;)

Mijn ervaringen zijn anders: ze zijn nu al zes(!) pakketjes voor mij met trackingcode en al kwijtgeraakt... ;(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kantelpunt zou kunnen zijn: beschouwen we het als misbruik als iemand nooit inhoudelijk bijdraagt maar wel permanent aanbiedingen plaatst?

Indien niet: geen probleem.
Indien wel: beperk aantal aanbiedingen in functie van aantal inhoudelijke bijdragen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

6 pakketje uit de 8 dit jaar :), dat is wel veel of zit je meer richting de normale statistiek want er raken nu helaas eenmaal pakjes kwijt.

Indien wel: beperk aantal aanbiedingen in functie van aantal inhoudelijke bijdragen.

aantal aanbiedingen in functie (van aantal inhoudelijke bijdragen)3 of anders een bedrag in maal het aantal advertenties in het kwadraat minus het aantal nuttige post :).

Maar goed wie schrijft er dan weer een algoritme die bepaalt wat een nuttige post is / seconde tegen het aantal advertenties / maand?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Nope, die 6 zijn van de afgelopen anderhalf jaar, op een totaal van 8...
Ik laat het nu meestal naar mijn werkadres sturen, maar dan wordt ik door PostNL meteen als zakelijk gebruiker aangemerkt waardoor het plaatsen van klachten ineens niet meer zo soepeltjes gaat.

En de nieuwste advertentie beschrijft precies wat ik bedoel: "ophalen of verzenden". Bij gebrek aan een woonplaats wordt dat dus sowieso verzenden, maar met het trackrecord van PostNL bij mij komt dat overeen met weggooien...

"woonplaats" hoeft ook geen verplicht veld te worden, maar zou een drempel kunnen/moeten zijn om advertenties te kunnen plaatsen....

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
flash2b

Special Member

Een max aantal advertenties voor mensen met minder dan 10 posts zou wel eerlijk zijn.

Ik zou als adverteerder-zonder-posts hier gewoon ff melden dat ik het niet eens ben met de gedane suggesties. Dan heb ik immers wel gepost, en kunnen de advertenties blijven staan :-)

De volledige naam van de laatste aanbieder bevat de aanduiding "Tilburg", hetgeen bij mij een bepaald vermoeden van een mogelijke woonplaats oproept... ;)

Ik vind het een beetje gedoe om niets, iedereen kan een berichtje sturen naar een aanbieder met een vraag of opmerking. Het hoeft van mij niet druk te worden, maar juist de variatie in zowel aanbieders als -bod vind ik wel leuk.

harry64

Golden Member

Op 16 december 2021 16:44:24 schreef GJ_:
[...]Dat is zeker waar. En zoiets lijkt mij, persoonlijk, het overwegen zeker waard.

Op 16 december 2021 16:40:22 schreef miedema:
Waarom niet?
Op marktplaats b.v. kun je ook zien waar de verkoper woont.
Vaak is het leuker om langs te gaan. Of om even te kijken hoe het gebodene er uit ziet.

Ik erger me er meer aan dat er tegenwoordig zo veel (en regelmatig meuk) wordt aangeboden door mensen die nooit wat gepost hebben op CO.
Het zijn geen CO'ers die hun spullen aan forumgenoten willen aanbieden, maar marktplaats handelaren die een gratis extra verkoopplek gevonden hebben.
En de aanbiedingen van CO'ers verzuipen in die stroom.....

Wat mij betreft komt er een regel dat je pas in V&A kunt plaatsen na een een bepaald aantal posts.

groet, Gertjan.

Dan kan je beter een onderscheid maken tussen hobbyist commercieel verkoper. De commercieel zal graag betalen om zo doelgericht op de doelgroep te kunnen adverteren.

miedema

Golden Member

Het punt is dat er de laatste tijd een enorme groei is in het aantal van die kleine "handelsadvertenties"

Er waren recent dagen dat de V&A update tracker meer leek op de index van een CMOS databoek :o
Ergens halverwege de 4000 serie stond dan een zielige aanbieding van een CO'er, die ook in notime uit de update tracker gedrukt werd door de volgende serie CMOS.

De vraag is of we dat willen....
Natuurlijk kun je filteren etc., maar we kijken allemaal even links naar de V&A update tracker. En als het daar niet meer staat, dan is die echte CO advertentie voor de meesten van ons gewoon weg...

Ik vind dat in elk geval erg jammer...

groet, Gertjan.

EgbertG

Golden Member

Kun je indien er meerdere advertenties van een aanbieder op V&A staan deze sectie niet uitklapbaar maken? Dan blijft het overzicht behouden!

Ik zie het al. GrimAad verkoopt miljoenmiljard 4000-IC's en voor elk IC wordt een aparte advertentie geplaatst. Dat gaat niet goed. Eigenlijk zou je in zo'n situatie een submapje 'GrimAad' moeten hebben. Dan heeft hij toch al zijn advertenties en de andere gebruikers komen toch aan bod.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En dan vult die niet-bijdragende wel-commerciële verkoper de woonplaats in met Huppeldepup-bij-Bommerskonten - wat hebben we dan gewonnen? Extra moderatie mag niet nodig zijn, die brave lieden steken er al meer dan genoeg tijd en inzet in.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
hobby luke

Honourable Member

Wat volgens mijn (zeer bescheiden) mening misschien een oplossing zou zijn:
Wanneer je op "Update tracker" klikt, je dan ook de naam van de adverteerder bij elk zoekertje kan zien.
Zo kan je zelf al een en ander overslaan.

Edit, big-fat-mama: sorry, dat geeft de moderatoren net weer meer werk, hoeft voor mij niet echt.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op donderdag 16 december 2021 18:51:31 (18%)

Op 16 december 2021 18:44:01 schreef big_fat_mama:
En dan vult die niet-bijdragende wel-commerciële verkoper de woonplaats in met Huppeldepup-bij-Bommerskonten - wat hebben we dan gewonnen? Extra moderatie mag niet nodig zijn, die brave lieden steken er al meer dan genoeg tijd en inzet in.

Hij heeft een account met één accountnaam, dus dat zou nog kunnen. Het wordt een probleem als zo'n verkoper miljoenmiljard accounts op CO aanmaakt. Overigens ga ik vanuit dat GrimAad te goeder trouw de fout in is gegaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tot nader order is zij/hij zelfs helemaal niet in de fout gegaan.
Ik begrijp en deel de ergernis van T/S @vetbaard - maar dat wil niet zeggen dat er ergens een forumregel werd overtreden. Precies daarom werd dit draadje opgestart.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 16 december 2021 19:51:12 schreef big_fat_mama:
Tot nader order is zij/hij zelfs helemaal niet in de fout gegaan.

Met deze hoeveelheden word het anders moeilijk vol te houden dat het niet commercieel is.