Advies gevraag betreft Auto Bias voor buizenversterkers.

Goedendag alle. Graag jullie advies over het volgende. In principe geldt de vraag in het algemeen voor buizenversterkers voor gitaar, maar in dit specifiek geval neem ik het voorbeeld van de Mesa Boogie Dual Rectifier.
In veel gevallen is het al mogelijk om de bias voor de eindbuizen zelf af te stellen doormiddel van een trimpot. Voorbeeld is bijvoorbeeld de Marshall JCM2000 series.
Echter bij Mesa geloven ze in fixed bias. Waarbij standaard niets door de gebruiker is af te stellen en wil Mesa graag dat je de buizen via hun koopt. Hierdoor hoeft er niets meer afgeregeld te worden.
Nu is het natuurlijk mogelijk om een trimpot op te nemen in het schema waardoor het alsnog mogelijk is om zelf de bias af te regelen.

Maar nu kwam ik het volgende tegen.
https://www.audioamp.eu/module-ab-qi-for-4-tubes-pp-ppp-amps-with-a-6-…

Hiermee is het mogelijk om een ruststroom in te stellen die gewenst is. Vervolgens regelt deze schakeling voor elke buis de juiste bias spanning.
De voordelen volgens de handeiding:
Het voordeel van het gebruik van de AB-Qi-module is dat het de levensduur van de buis verlengt, in veel gevallen ook het geluid verbetert en tenslotte, je hoeft je nooit meer zorgen te maken over het aanpassen van de bias.
• In plaats van dat een paar buizen samen dezelfde bias heeft, hebben alle buizen een afzonderlijke bias voor meer controle en stabiliteit
• U hoeft de bias van de buizen niet meer in de gaten te houden en/of aan te passen
• Aanzienlijke verlenging van de levensduur van de buizen
• Bias wordt niet beïnvloed door het ingangssignaal
• Onvervormd en verbeterd geluid voor een geweldige luisterervaring
• Vermindering van brom- en ruisniveau van de versterker
• Geen onderhoud of aanvullende aanpassingen nodig na de eerste installatie
• Verbeterde algehele werking van de versterker door vermindering van het gevaar voor red plating
• De AB-Qi zorgt ervoor dat de bias op de vooraf ingestelde waarde wordt gehouden, zelfs als de buizen ouder worden
• De AB-Qi wordt geleverd met een softstart-functie, die ervoor zorgt dat de bias langzaam omhoog brengt voor elke buis
• De AB-Qi wordt geleverd met zijn eigen 6,3VAC tot 12,6VAC isolatietransformator, ontworpen voor gebruik in een versterker waarbij de heater voeding is gekoppeld aan GND

Nu heb ik hier wat informatie over ingewonnen en heb ik het schema hierop aangepast.
Hieronder het origineel en daaronder het aangepast schema.
Buiten de voordelen die de ontwerper claimt, wil ik er graag het volgende mee bereiken; ik wil graag zelf bepalen welke “merk” buis ik wil gebruiken. Dus ik wil niet afhankelijk zijn van Mesa. En daarnaast zou het via deze manier ook mogelijk moeten zijn wanneer er een buis sneuveld, ik niet meteen een kwartet aan buizen moet bestellen, maar door de afzonderlijke bias kan ik hierdoor dus ook enkel de gesneuvelde buis vervangen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem? Wat zijn jullie ideeën hierover? Gaat dit (goed) werken, of brengt dit een hoop problemen met zich mee? Ik hoor het graag.

Origineel:

Aangepast:

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zich lijkt me hier niet zoveel mis mee.
Claims over geluidskwaliteit kun je negeren; die blijft gelijk aan de originele (wel juist ingestelde) toestand. Maar het printje geeft wel gemak.

Probeer wel de draden naar de buisvoeten zo kort mogelijk te houden. Je zou anders het risico van een oscillerende versterker lopen.

Persoonlijk zou ik niet de moeite nemen een '6L6/EL34'-schakelaar op het printje te maken. Je kunt die buizen niet mixen (al was het maar alleen al vanwege die verschillende instelstromen), dus als je van type wisselt, is dat voor alle vier tegelijk. Dat zal dus zelden gebeuren, één keer misschien, en op dat moment kun je best even ook opnieuw de stroom instellen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
r3m

Golden Member

Veel van dit soort printjes werken goed voor een huiskamer versterker maar kunnen met bas of gitaar gebruik verlopen bij langer(dan de traagheid van de schakeling) oversturen.

Mocht je dit willen toepassen ivm kosten gepaarde buizen zou ik persoonlijk iets van 10R/22uF in de kathoden opnemen, en de rest lekker zo laten.

Gr. Remko.