stroomdip

mvdk

Golden Member

Op 20 december 2021 11:34:51 schreef buzzy:
(...)
Zoals in zoveel gevallen wordt ook hier uit kostenoogpunt gebruik gemaakt van kansberekeningen.
Je ziet hoe het afloopt: Hoe groot is de kans dat IC's in heel het land vollopen. De overheid debatteert er al weer bijna twee jaar over en er is nog geen man/vrouw of bed bijgekomen..

Persies.

Maar waar ik nou naar zit te zoeken, lag er op het moment van de dip een patiënt/cliënt in dat ding? En hoe word die er dan uitgerold?

RAAF12

Golden Member

Op 20 december 2021 12:27:05 schreef mvdk:
Vijf x 350MW, één 695MW, en 3 x 440MW. Ik neem die opmerking van die robuustheid maar terug. Er word daar genoeg elektriciteit gekookt. On the other hand, niet alles hoeft bij te staan. En nog een kleintje, een biomassa centrale, 50MW.

[...]
Absoluut.

Er staan ook nog een windmolen zo te zien maar dat zal wel marginaal zijn aan stroomopwekking. Wel lekker dat het koelwater vlakbij is een subtropisch zwembad voor de liefhebbers :-)
https://dvhn.nl/economie/Engie-gaat-Eemscentrale-weer-maximaal-benutte…

Ik heb geen last van de dip gehad in Friesland en zit vermoedelijk op de Centrale van Bergum. Hoe kan je zo'n storing voorkomen? Betere training van het personeel?

in dik 10 jaar is op t werk ook al meermaals de hele boel platgegaan voor dik een uur. sindsdien weet ik welke regio's gekoppeld zijn mbt voeding, het ging mis op het 380KV schakelstation met een middenspanning schakelen en toen gingen er verschillende bedrijventerreinen plat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Maar wat ging er mis? Dat vertellen ze niet. Te vroeg, te laat inschakelen, meter verkeerd aflezen? I don't know.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat moeten we ons ook niet willen afvragen, vind ik. Antwoorden daarop kunnen alleen maar ofwel vaag zijn - en daar heeft niemand iets aan - ofwel concreet zijn, en dan gaat er ergens iemand met de billen bloot. Dat is goed voor de goedkope krantjes/webmedia.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Aarding vergeten. Zo'n hele dikke koperkabel met 4 klemmen.
https://www.merwetechniek.nl/aarden/aardings-en-kortsluitgarnituren/
Google op "aardgarnituur".
Niet alle stroomstoringen worden uitvoerig getoond. Een krant of ander nieuwsmedium moet er achter aangaan, en blijven volhouden.
Het gevalletje Diemen is uitvoerig gerapporteerd. Daar zakte zo'n pantograafscheider weer terug, en trok een vlamboog, die weer verwaaide.
Ik schat dat ze een aarding aan de secundaire kant over het hoofd hebben gezien.

mvdk

Golden Member

Dat moeten we ons ook niet willen afvragen, vind ik.

Vind ik van wel. Als ze lekker d'r gang kunnen gaan, dan heb je in no time hier dezelfde toestanden als in ontwikkelingslanden.
Eind jaren 90 is het ook pas zo geworden dat een regionale netbeheerder boete moet betalen aan de klanten als een transportonderbreking te lang duurt. Er moet wel een stok achter de deur staan.

Oh sorry, had de editknop moeten gebruiken, verkeerde knop.

Edit: de topictitel is niet correct. Het is een spanningsdip.

zo'n kortsluitset heb ik pas nog gezien, idd secundair op de trafo gezet. doen ze niet altijd heb ik gemerkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

@mvdk :-) Ik had geen zin om het te vermelden. What's in a name.. Vind ook dat fouten best openbaar mogen worden. Vaak lekt het uit via via wat er fout is gegaan. Er is geen garantie dat het niet weer fout gaat en dat er slachtoffers vallen in een ziekenhuis. Maar mooi om te weten dat het aan die aardplaat lag. Bron?

mvdk

Golden Member

Helaas geen bron, maar ik weet hoe het werkt.

Schakelaars, scheiders en aardscheiders zijn op elkaar vergrendeld. Het kan zijn, alles wat daar neergezet word daar bij Delfzijl is tijdelijk, dat er nog geen vergrendeling zat. Maar het meest voor de hand liggend is een vergeten aardgarnituur. Dieis voor die spanningen en die stromen nog iets dikker uitgevoerd.

Op 20 december 2021 18:33:21 schreef mvdk:
Helaas geen bron, maar ik weet hoe het werkt.

Schakelaars, scheiders en aardscheiders zijn op elkaar vergrendeld. Het kan zijn, alles wat daar neergezet word daar bij Delfzijl is tijdelijk, dat er nog geen vergrendeling zat. Maar het meest voor de hand liggend is een vergeten aardgarnituur. Dieis voor die spanningen en die stromen nog iets dikker uitgevoerd.

Het is Eemshaven, Delfzijl is 20 km verder. In Delfzijl hebben ze twee weke terug nog een flinke klapper op het industrie park gehad.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 december 2021 17:35:08 schreef mvdk:
Edit: de topictitel is niet correct. Het is een spanningsdip.

Klopt. De stroom bleef keurig constant.
:)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Het is Eemshaven, Delfzijl is 20 km verder.

Ja OK. Maar als je op de TeNNeT site kijkt, dat spul ligt alles vlak bij elkaar. Er word gesproken over het verzwaren van de lijn naar Vierverlaten, dat ligt ten westen van de stad. Ik zie dat als één project, net als in mijn buurt Bleiswijk-Wateringseveld-Westerlee.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 20 december 2021 19:02:24 (10%)

Op 20 december 2021 12:32:00 schreef MNM(tm):
[...]
Ik niet. Die sensor-ring zal toch zeker wel gewoon van een hall-sensor achtige oplossing zijn voorzien waar 'ie z'n startpunt aan kan zien?

Ik heb aan een installatie gewerkt waarbij dit kon gebeuren. Er zijn daar twee frequentieomvormers die twee motoren aansturen die 100% synchroon moeten lopen. Hoewel beide FOs hun eigen motor zonder problemen zouden kunnen opstarten, hebben ze een index puls van iets nodig om tussen mekaar te kunnen hersynchroniseren. Omdat er tienduizenden schade ontstaat als ze het verkeerd doen, laten ze het door de operator met de hand doen. Er moet ergens met de hand gezwengeld worden om de boel voorbij een indexpuls te krijgen!

Wat ik van CT machines heb gezien is er 1 groot lomp voornamelijk rond ding wat met een grote snelheid ronddraait. Daar zit aan de ene kant de emitter en aan de andere kant de sensor op. Daar zou je m.i. maar 1 motor voor nodig hebben -> Geen sychronisatie problemen. Maar kennelijk was er toch wel iets....

Andere optie is dat de MRI een quench heeft gehad en dat iemand MRI en CT door mekaar haalt. Ik dacht dat het langer dan een dag zou duren om hem daar weer uit te krijgen, maar dat weet ik helemaal niet zeker. Zo'n quench is heftig, en het loont de moeite om dat niet te laten gebeuren. Maar ik zou denken dat 5 minuten wachten op het noodaggregaat geen quench zou veroorzaken. Laat staan een 1s hickup.

Feit blijft dat je altijd onverwachte dingen krijgt. Dingen als computer A heeft computer B nodig om te booten en vice versa. Als je de laatste link in zo'n loop legt, dan draait de boel al, dus dan is het geen probleem. Pas bij de volgende powerdip kom je hierachter.

Of dingen die bij stroom uit, 5 minuten wachten, noodaggregaat.... gewoon goed gaan, maar als je na 1s de stroom weer terugbrengt, dan is ie nog niet voldoende "down" om soepel weer op te kunnen starten. In complexe systemen kan altijd zo'n onverwachte "oeps, nooit aan gedacht" fout zitten. Dit valt niet te voorkomen. Ik hoop dat James Webb goed gaat. Dat is zo'n project waarbij vrijwel geen enkel ding in het echt getest is en alles more precies goed gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/