M2 SSD kopieren

High met Henk

Special Member

Ik zie in de lapdoos beide nokjes zitten, maar de huidige SSD heeft er maar 1 in gebruik.

Maar of het werkt, weet ik dus nog niet.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 23 december 2021 10:53:22 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Nee dan zal het niet werken, tenminste bij mijn Zenbook zijn beide slots van het M2 reepje bezet. Welke laptop heb je? Met die Crucial link kan je in een oogopslag zien welk soort M2 je nodig hebt. Als NMVe niet werkt heb je die 1TB nodig uit de onderste link.

Bijv. de Crucial MX500, 1TB SSD (CT1000MX500SSD1)

MX500 is NAND, de voorloper van NMVe geheugenchips. En heeft andere slots en is niet uitwisselbaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 23 december 2021 11:13:58 (14%)

Op 22 december 2021 12:12:01 schreef CrossFireX:
Nooit zeer persoonlijke bestanden uploaden naar de zogenaamde "Cloud"...

Er is geen cloud, je zet je bestanden gewoon op iemand anders zijn computer. Account verwijderen lost niks op, je bestanden blijven behouden bij hun, daar hebben ze een back-up van. Wees dus gewaarschuwd als die cloud ooit gehackt wordt, of ze de service stoppen; Wat gebeurt er dan met je data?

Dit is een zwaar achterhaalde gedachte.

Denk je nu echt dat grote bedrijven, die vrijwel allemaal cloud-oplossingen gebruiken, hier niet aan gedacht hebben? De cloud-boeren zouden zich enorm in de vingers snijden als het waar zou zijn wat je beweert.

Los daarvan: Als je encryptie gebruikt kan NIEMAND je bestanden lezen. Ook de cloudleverancier niet.

Op dit moment zit er een SATA SSD in je laptop met een B en M key.

De socket in de laptop heeft alleen een M key die voor NVME SSD's wordt gebruikt, de bestelde SSD zal wel gaan passen en waarschijnlijk ook wel werken.

Als die laptop alleen SATA SSD's zou ondersteunen zou en een B key socket in zitten.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Sine

Moderator

Op 23 december 2021 10:51:47 schreef High met Henk:
Ik zie in de lapdoos beide nokjes zitten, maar de huidige SSD heeft er maar 1 in gebruik.

Maar of het werkt, weet ik dus nog niet.

Op 23 december 2021 11:08:51 schreef RAAF12:
Nee dan zal het niet werken, tenminste bij mijn Zenbook zijn beide slots van het M2 reepje bezet.

Hoo, niet zo snel.

Op de foto's van HmH is te zien dat er nu een M.2 SATA drive in zit, maar dat het slot zelf maar 1 'M' nokje heeft.
Het slot is dus geschikt voor een MVMe SSD

De B en de M staan zelfs op de print van de SSD

High met Henk

Special Member

En het nieuws is dat de Bios de nieuwe SSD wel ziet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Mooi! En dan nog even partioneren en formatteren en/of clonen als je dat wilt.

vergeten

Golden Member

Op 23 december 2021 09:53:24 schreef Bapaktus:
@Crossfirex
"Ik gebruik altijd Acronis True Image om te klonen, er is een gratis iso te downloaden bij hun om dat te doen."

linkje?
Ik kan het niet vinden, alleen een 31 dagen versie. Daarna elk jaar betalen. Voor die enkele keer is mij dat te kostbaar :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog maar een keer dan, koop een Samsung SSD en download bij Samsung de Migration Manager die is gratis te gebruiken als je een Samsung drive in je systeem hebt.
Ga niet shoppen voor een goedkopere drive, "Been There, Done That"
Samsung EVO model of de Pro als je dat leuk vind, dan heb je geen problemen met performance en levensduur en goede clone software die gratis is.

Waarom zou ik gaan zoeken naar een goedkopere drive als ik nu weet hoe ik mijn klanten en mijzelf al meer dan vief jaarte vreden hou en dat deel ik hier met jullie. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb mezelf zojuist een Samsung 980 1Tb cadeau gedaan, een dealtje.
Geen pro dus, deze M.2 SSD is DRAMless.

Bapaktus; Heb je linkje gestuurd. Acronis is way beter dan de gratis kloonsoftware die je erbij krijgt, en ook enorm snel!
Fouten worden vanzelf opgelost en back-uppen of klonen, kopiëren naar of van allerlei media.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Op 24 december 2021 21:46:09 schreef vergeten:
[...] linkje?
Ik kan het niet vinden, alleen een 31 dagen versie. Daarna elk jaar betalen. Voor die enkele keer is mij dat te kostbaar :(

Neem dan Aomei Backupper... https://www.ubackup.com/disk-clone-software.html?__c=1

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 24 december 2021 21:53:46 schreef blackdog:
Ga niet shoppen voor een goedkopere drive, "Been There, Done That"

Een Asus Zenbook UX305CA met een M2 SSD LITEON CV1-8B128 128,0 GB SSD draait al jaren probleemloos! Maar misschien zijn de nieuwere NVMe types wat storingsgevoeliger? Het programma CrystalDiskInfo geeft nog steeds 100% health aan en geen S.M.A.R.T fouten. De bedrijfsurenteller staat op 889 uur.

Arco

Special Member

Samsung heeft wat oudere SSD disks gehad met firmwarefouten.

Bij veel continu schrijven en lezen wordt de disk te heet door het hoge stroomgebruik.
Bedoeling is dat de disk dan 'gas terugneemt' en op lagere snelheid verdergaat. Helaas was men dat vergeten aan te zetten waardoor de disk gewoon vastliep...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Samsung heeft een enorme pagina met firmware-updates beschikbaar. Die heb ik vroeger ook altijd gebruikt op oude van 250Gb. Nooit problemen gehad, sommige hadden wel 3 keer updates.

Die moest je wel installeren via een usb stick en opstarten ervan.
Sommige waren zelfs destructief en je moest je SSD eerst back-uppen.

Met hun Magician programma gaan de updates nu wel makkelijker vanuit Windows.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 26 december 2021 19:32:57 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.