DD spoel metaaldetector schema vraag

Heb hier een schema van een DD spoel metaaldetector.
Nu vraag ik me af wat de zend spoel doet op het ic 1
waar ook de ontvangst spoel verbonden is.
Klopt dit wel ?

Hubie

Special Member

De 2 spoelen zijn in balans,als er metaal in de buurt van de spoelen komt raakt de balans verstoord en is het verschil in frequentie meetbaar of hoorbaar(als een BFO),zoiets als bij een Theremin.

Oke dus is eigenlijk een bfo dan kan ik kijken hoe dit verder werkt
Dank voor de info

Ik heb zoiets proberen te bouwen toen ik 8-12 was. Ik snapte nog te weinig van elektronica om toen het gebouwd was en het niet in 1x werkte te kunnen debuggen. Ik moet het nog een keer overdoen, nu ik hem wel zou kunnen debuggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 december 2021 23:33:42 schreef Hubie:
De 2 spoelen zijn in balans,als er metaal in de buurt van de spoelen komt raakt de balans verstoord..

Ja, dat klopt.

.. en is het verschil in frequentie meetbaar of hoorbaar(als een BFO),zoiets als bij een Theremin.

Nee, er is geen 'frequentieverschil'.

Op 21 december 2021 10:00:51 schreef vraag1:
Oke dus is eigenlijk een bfo dan kan ik kijken hoe dit verder werkt
Dank voor de info

Nee, het is geen 'bfo'.

Werking:
Als je de twee spoelen precies op elkaar zou leggen, zou je inductie van de een op de ander hebben.
Als je de twee spoelen naast elkaar zou leggen, zou je ook inductie van de een naar de ander hebben, maar het signaal uit de RX-spoel zou in tegenfase zijn, vergeleken met 'op elkaar'.

Door nu de spoelen gedeeltelijk over elkaar te leggen (zoals twee ringen van de vijf Olympische ringen) kun je de inductie bijna precies op nul krijgen. Er blijft nog een klein restje 'kwadratuur' (90 graden) signaal over. Dat laatste restje compenseer je weg met de potmeter.

De Arduino meet het signaal uit de RX-spoel. Normaal dus nu nul, maar als er metaal in de buurt komt, komt er weer signaal uit. Is het ferro-metaal, dan ook, maar in de andere fase.
Zo maakt de Arduino onderscheid tussen ferro (geen goud) en non-ferro (misschien wel goud :)).

Het signaal naar de luidspreker is een waarschuwingstoontje dat in de Arduino gemaakt wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ben er mee bezig maar bereik is kort 10 cm
als ik een tang boven de spoel houd.

Kleine voorwerpen ziet hij niet weet niet hoe ik dat kan verbeteren.

De TX spoel geeft zijn max vermogen dit heb ik ingesteld met een scope
en de juiste frequentie via het software.

rob040

Golden Member

Op 21 december 2021 11:33:27 schreef rew:
Ik heb zoiets proberen te bouwen toen ik 8-12 was. Ik snapte nog te weinig van elektronica om toen het gebouwd was en het niet in 1x werkte te kunnen debuggen. Ik moet het nog een keer overdoen, nu ik hem wel zou kunnen debuggen.

Grappig, dat herken ik. Ook het Elektuur bouwsel uit '73?

Het is met een arduino

https://create.arduino.cc/projecthub/mircemk/diy-sensitive-arduino-ib-…

Alles doet het geeft ook verschil in metaal maar bereik is niks
wel minder dan op het filmpje .

De man die verteld later ook dat de tx verbeterd kan worden met een fet maar hoe ?

Misschien zo als op mijn multisim

Op 21 december 2021 17:19:16 schreef vraag1:
Het is met een arduino

https://create.arduino.cc/projecthub/mircemk/diy-sensitive-arduino-ib-…

Alles doet het geeft ook verschil in metaal maar bereik is niks
wel minder dan op het filmpje .

De man die verteld later ook dat de tx verbeterd kan worden met een fet maar hoe ?

Misschien zo als op mijn multisim

Gebruik als ic de ne5534 weet niet of dat nog iets uit maakt

De aluminiumfolie afscherming moet toch onderbroken zijn om een kortsluitwinding te voorkomen?
Dat wordt in geen van de projectbeschrijvingen expliciet gezegd.

Denk niet dat die helemaal met folie dicht gewikkeld moet worden.

Heb die folie er niet op zitten , kom het ook maar weinig tegen bij metaaldetectors als ik zo op google de foto,s bekijk.

Op 21 december 2021 19:15:52 schreef vraag1:
Denk niet dat die helemaal met folie dicht gewikkeld moet worden.

Heb die folie er niet op zitten , kom het ook maar weinig tegen bij metaaldetectors als ik zo op google de foto,s bekijk.

lijkt me ook logisch. alle zoekspoelen in een metaaldetector moeten zover mogelijk van alle andere metalen in de schakeling blijven..

@TS, als je iets nabouwt doe het dan zo precies mogelijk inclusief het Faraday shield (alu-folie).
Normaal gezien kun je geen draad aan de folie solderen maar je kunt wel een stukje blanke draad tussen de folie wikkelen en aan de GND van de schakeling leggen.
Maak van het geheel geen kortsluitwikkeling anders werkt de spoel niet meer.

De zoekspoel is het meest kritische onderdeel van de metaaldetector!

LDmicro user.

Op 21 december 2021 13:04:38 schreef Frederick E. Terman:

Door nu de spoelen gedeeltelijk over elkaar te leggen (zoals twee ringen van de vijf Olympische ringen) kun je de inductie bijna precies op nul krijgen. Er blijft nog een klein restje 'kwadratuur' (90 graden) signaal over. Dat laatste restje compenseer je weg met de potmeter.

De Arduino meet het signaal uit de RX-spoel. Normaal dus nu nul, maar als er metaal in de buurt komt, komt er weer signaal uit. Is het ferro-metaal, dan ook, maar in de andere fase..

zijn het gewoon spoelen of vormen ze met de condensatoren trillingskringen die dan gekoppeld zijn tot een (open) bandfilter?

RAAF12

Golden Member

Denk niet dat die helemaal met folie dicht gewikkeld moet worden.
Heb die folie er niet op zitten , kom het ook maar weinig tegen bij metaaldetectors als ik zo op google de foto,s bekijk.

Aluminium is een goede shielding voor het elektrische veld ter vergelijk, mumetaal is goed voor shielding van het magnetische veld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 22 december 2021 01:33:10 (24%)

Op 22 december 2021 01:27:44 schreef RAAF12:
[...]
Aluminium is een goede shielding voor het elektrische veld ter vergelijk, mumetaal is goed voor shielding van het magnetische veld.

voor statische velden, ja. maar dit zijn wisselende velden (weet niet hoe hoog F is) maar feit is dat Alu door wervelstromen gaat doorlopen worden en aldus ook magnetische wisselvelden gaat beïnvloeden.

Heb een test gedaan met folie dan wordt de metaaldetector minder gevoelig schilt iets vergeleken met zonder.

Verder heb ik gezien dat ze voor de TX spoel een audio versterker zetten dan zal die vast gevoeliger worden.

Wat me wel op val en of dit klopt weet ik niet als ik de arduino
aanzet deze gelijk uitslaat en moet eerst kalibreren dit kan ik ook niet terug zien op de youtube film .

De spoelen zijn gelijk van elkaar heb dit nagemeten met een inductiemeter.

En de waarde spoel en condensator via multisim kunnen zien welke frequentie deze het beste sinus en vermogen geeft deze weer getest met een scope daarna de frequentie veranderd in het programma voor de arduino.

En toch is de metaaldetector niet zo gevoelig als op de youtube film
twijfel over de ic 1 of die wel goed versterker .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 december 2021 00:18:38 schreef kris van damme:
zijn het gewoon spoelen of vormen ze met de condensatoren trillingskringen die dan gekoppeld zijn tot een (open) bandfilter?

De spoelen zijn afgestemd op de werkfrequentie. (e: alleen RX, zie edit onderaan)
Er wordt maar één frequentie gebruikt (7640 Hz), zodat de precieze vorm van de doorlaat niet belangrijk is.
Maar de clou is natuurlijk dat de spoelen nu juist niét gekoppeld zijn; hun onderlinge positie wordt zo gemaakt dat er geen koppeling is.
Pas als er iets in het veld komt, ontstaat er daardoor koppeling tussen de twee spoelen. Die koppeling is héél klein, dus die typische 'bandfilter'-karakteristiek zul je nooit zien. Alleen die ene piek op de werkfrequentie.

e: Nog eens narekenend: het is zelfs zo, dat de TX-kring helemaal niet resoneert. De demping door de potmeter van 100 ohm is daarvoor veel te groot.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De inspiratie van dit forum is geweldig: nu ik dit zie denk ik dat het zonder Arduino eenvoudiger kan.

@FET: het is een bandfilter met koppeling nul of nabij nul. Maar de fase van het ontvangen signaal wordt gebruikt voor onderscheid ferro en non-ferro en die zit wel in de afstemming van de tweede kring, de ontvanger.

Proberen: een oscillator met de spoel en condensator als frequentiebepalend element, een iets krachtigere aansturing en 10 in plaats van 100 Ohm in serie om het oscillatorsignaal voor een fasedetector beschikbaar te maken. Dat moet met minder onderdelen toch ook een oplossing mogelijk maken.

Of wordt nu (idee hierboven) de fase EN de frequentie van de zender zodanig verstoord dat die nuttige informatie weg valt?

Frederick E. Terman

Honourable Member

het is een bandfilter met koppeling nul of nabij nul.

Dat is wat ik eerst zei.
Maar de TX-kring heeft geen resonantie, blijkt; hij is overkritisch gedempt en gedraagt zich alleen nog als laagdoorlaatfilter. Er is dus alleen de RX-kring die afgestemd is, en dat noemen we normaal gesproken geen bandfilter.

Dat maakt in principe voor de (fase)detectie niets uit; de spoelen hoeven daarvoor in het geheel niet afgestemd te zijn. Die afstemming is alleen voor de gevoeligheid.

De frequentie wordt hier bepaald door de Arduino (en is vast ingesteld). De software vergelijkt zelf het RX-signaal met het zelf opgewekte TX-signaal; een losse fasedetector is dus niet nodig.

Het signaaltje uit de potmeter is alleen om de spoelbalans (zonder object in de buurt) zo compleet mogelijk te nullen.
Als de RX-spoel op een A/D-converter van de Arduino aangesloten zit, zou zelfs dat niet hoeven, want dan zou geschikte software daar wel raad mee weten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vroeger heb ik ook enkele keren geëxperimenteerd met het (na)maken van een metaaldetector tot we op het werk ene kochten om metaal te zoeken in spaanderplaten (steekproeven).
Die kon met het grootste gemak een metalen bolletje van 2mm detecteren in een 45mm dikke houtplaat, een plezier om mee te werken.
e:/ het was er ook een met een steel, geen handversie!

Sedertdien zou ik nooit nog ene zelf maken tenzij om wat ervaring op te doen, zelfs die goedkopere (geen speelgoedversies) doen beter dan de meeste zelfgemaakte.

LDmicro user.

Oke als goed begrijp geeft de TX spoel geen magnetisch veld ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er loopt wisselstroom door, dus.. ja, hij geeft wel een magnetisch veld. :)
Maar door de TX- en RX-spoel op een precieze manier gedeeltelijk over elkaar te leggen, komt er netto geen inductie op de RX-spoel.
Alleen wanneer die balans verstoord wordt door een voorwerp, dan wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Kun je de gevoeligheid vergroten door een grotere stroom door de TX spoel te sturen?
Of is dat te simpel gedacht...