Geschikte transistor

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een transistor die de 5v spanning komende van een arduino zou kunnen schakelen. Zolang er een hoog signaal wordt gestuurd naar de transistor zou deze niet moeten doorlaten. Bij een laag signaal wel.

De schakeling zou enkel gebruikt worden om te kijken of er een knop word ingedrukt. Zou deze transistor hiervoor geschikt zijn?

https://www.gotron.be/bc252-lf-transistor-pnp-50v-0-2a-0-5w-to-92.html

Alvast bedankt!
Niels

Ha nielssvdk,

Die is goed wel twee weerstanden gebruiken een in de basis een in de collector !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ligt eraan wat je wilt schakelen, welke spanning, hoeveel stroom.

De aangegeven transistor zou kunnen tot max 100mA of zo.

- Weerstand 4K7 van Arduino naar Basis van de transistor
- Emitter aan +5V van de arduino.
- Te schakelen last tussen Emitter en Gnd van de Arduino voeding. Die last moet minimaal 50 Ohm weerstand hebben.

Maar een BC557 is gebruikelijker. Elke PNP transistor zou kunnen.
Die BC252 heb ik nog nooit gezien, al zal die ook wel werken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ben helemaal akkoord met bovenstaande antwoorden. Maar ik kan niet laten me af te vragen of de logica niet kan omgekeerd worden: keer het signaal om in de software, ttz. de uitgang wordt hoog als de tor moet geleiden. Dan kan er een npn-tor worden gebruikt, die zijn iets couranter, en vooral het te schakelen ding (lamp? led? zoemer? motortje) kan nu uit een hogere spanning gevoed worden, bv 12V=.

De schakeling wordt dan: emitter van de tor aan gnd, basis van de tor naar de arduino-uitgang met in serie een weerstand van pakweg 3k3 of 4k7, belasting tussen de collector van de tor en de voeding.

Voor stromen tot 100 mA kan een BC547 dienen, daarboven bv. een BD135. Een mosfet kan ook, overigens, vooral bij hogere stromen is die interessanter omdat hij minder warm zal worden. Denk bv. aan een BUZ10.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dankuwel voor de snelle antwoorden. Mijn project ziet er als volgt uit. Ik gebruik een lineaire actuator van een relaxzetel met op in en uitgeschoven toestand een schakelaar. Parallel over elke schakelaar staat een diode geplaats. Ik wou controleren of de schakelaar geschakeld werd door 5v aan 1 kant van de schakelaars te plaatsen en dan aan het uiteinde kijken of het signaal doorkwam. Dit was me gelukt maar had er even spanningsregelaars voor gebruikt. Ik zou deze graag nog voor iets anders gebruiken en daarmee dat ik wou kijken voor een transistor voor een definitieve oplossing.
De motor waarover ik sprak wordt geschakeld door relais.

U sprak van een BC557, komt dat overeen met deze transistor?
https://www.gotron.be/bc557b-complement-van-bc547-to-92.html

Nogmaals bedankt alvast!

MOSFETs and Transistors with Arduino
Dit kanaal heeft een schat aan uitleg en projecten die te maken hebben met vele aspecten rondom een Arduino.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Niels: dit bericht van u brengt me in de war. Ik had begrepen dat er een transistor diende toegevoegd om een stroomgebruiker aan en uit te schakelen vanuit de Arduino, maar dat is blijkbaar niet zo?

Als het er echt alleen maar om gaat de stand van twee schakelaars te lezen, dan volstaat het om voor elks een Arduino-ingang te kiezen, die met een weerstand naar massa te trekken zodat de ingang normaliter laag is, en dan met de schakelaar naar +5V= te trekken. Nog wat bescherming er bij, serieweerstandje en clampingdiodes, en Kees komt klaar.

Er zijn overigens trucjes mogelijk waarbij er maar één Arduino-ingang gebruikt wordt, dat is handig als de ingangen en uitgangen schaars zijn, maar dat zal misschien wat te ingewikkeld zijn, toch zeker in eerste instantie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik snap nog niet wat de bedoeling is.
Als je alleen de schakelaars wilt inlezen in de Arduino dan heb je toch geen transistor nodig?

- Ene kant van de schakelaar aan +5V vd Arduino.
- Andere kant aan een Arduino ingang, en via 4K7 naar massa.

En dan maar hopen dat die parallel-diode niet in de weg zit. +5V moet dan aan de kant van de kathode.

Mijn excuses om het ingewikkeld te maken. Ik heb reeds geprobeerd om met arduino in- en uitgangen te werken. Als ik zoals deKees voorsteld aan 1 kant 5v plaats en aan de andere kant een arduino ingang kon ik slechts 1 schakelaar uitlezen, ik vermoed dat dit komt door de diodes die parallel over de schakelaars staan.

Ik had dan geprobeerd om aan iedere kant een in- en uitgang te plaatsen en zo tijdelijk de uitgang aan 1 kant hoog te maken de ingang aan de andere kant uit te lezen.
Jammer genoeg werkt dit niet, ik vermoed dat een output niet genoeg levert hiervoor.

Door deze uitgang te vervangen door de 5v van arduino die dan geschakeld kan worden met een transistor was dit probleem opgelost. Momenteel heb ik het werkende met LM294 mosfets. Ik zou deze graag voor iets anders gebruiken en daarom zocht ik een kleinere uiteindelijke oplossing.

In verband met de nodige weerstanden, een 4k7 weerstand van uitgang arduino naar basis is verreist. Moet ik nog een extra weerstand plaatsen van emitter (doorheen schakelaars) naar ingang arduino?

Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is geworden. Mijn excuses voor de verwarring!

Arco

Special Member

LM294 bestaat niet volgens mij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze heb ik gebruikt en daarmee werkt het maar zou deze graag houden voor andere projectjes

[Bericht gewijzigd door nielssvdk op dinsdag 21 december 2021 14:32:27 (64%)

Arco

Special Member

Da's een LM2940. Geen mosfet, maar een spanningsregelaar en niet geschikt hiervoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oei sorry daarvoor. En zou daarom ook graag daar die transistor plaatsen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nogmaals: er is helemaal geen transistor of wat dan ook nodig. Enkele weerstandjes en diodes volstaan. Of zo maak ik toch op uit uw berichten. Is het wel duidelijk dat er voor iedere schakelaar een aparte Arduino-ingang nodig is?

Teken anders eens uit wat er wel werkt, en post dat dan hier, bv. als een foto. Dan hebben we iets concreets om op verder te werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb men best gedaan om een schets te maken. De motor word aanestuurd door relais maar deze heb ik niet getekend.

Aan de opstelling van de schakelaars en diodes kan ik niets aan veranderen omdat dit zo is een anders alles zou moeten demonteren.

Stel de motor draait zodat het deel uitschuift, mijn code zegt dan dat uitgang 1 laag wordt (de transistor zal de 5v doorlaten) en ik ga kijken of het signaal in ingang 1 binnenkomt. In de code van de motor staat er een deel dat zolang het singaal hoog is de motor kan blijven draaien. Als de schakelaar geactiveerd wordt zal de arduino een laag signaal ontvangen en zal de motor stoppen met draaien.

Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh hmh prsssppprrr

Eerst en vooral mijn welgemeend compliment voor die tekening, zoiets zou ik nog niet zo gauw geregeld krijgen!

Het lijkt erop dat het inderdaad allemaal veel ingewikkelder wordt gemaakt dan noodzakelijk - en ingewikkeld is zelden beter dan simpel.

*/ laat enkel de beide schakelaars over, maar doe al de rest weg, ook de verbinding tussen beide, en de diodes en transistors enzovoort enzoverder
*/ schaf ook de beide arduino-uitgangen af, die zijn ook al nergens voor nodig
*/ hang nu van beide schakelaars de ene kant aan de +5V=
*/ verbind van beide schakelaars de andere kant met een Arduino-ingang, met in serie een weerstand van pak-hem-beet 10k
*/ beveilig beide Arduino-ingangen met clamping diodes naar gnd en naar +5; de eerste de beste si-diode is goed, pak maar 1n914 of 1n4148 of wat dan ook
*/ om de hele zwik wat "rustiger" te maken kan er van de beide arduino-ingangen ook nog een C naar de gnd gelegd worden, zeg maar 10 of 100 nF

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Als je idd die LM2940 hebt gebruikt dan klopt het schema niet met wat je gebouwd hebt. Maar dat is geen ramp want die LM2940 is compleet zinloos. Gewoon 5V op 1 pin van de schakelaar en de andere naar een arduino ingang. Schakelaar dicht is 5V op de ingang. Wel weerstandje in serie met ingang gebruiken(10k ofzo) en mogelijk ook een pull down weerstand.

Heeft die actuator twee eindschakelaars ? Of is het een encoder uitgang ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maak GPIO-1 output (Hoog), GPIO-2 input:
- Dan kun je SW2 testen.
- Closed: GPIO-2 hoog
- Open : GPIO-2 laag

Maak GPIO-2 output (Hoog), GPIO-1 input:
- Dan kun je SW1 testen.
- Closed: GPIO-1 hoog
- Open : GPIO-1 laag

Hensz

Golden Member

Is het niet handiger om die schakelaars naar massa te laten schakelen? Mocht er geen pull-up in of bij die Arduino-ingang zitten, dan is ie daar makkelijker geplaatst.
Zoiets dan:

Don't Panic!

Ik zou denken dat de verbinding tussen de beide schakelaars buiten bereik ligt? Met bovenstaand schema kun je dan toch de schakelaars testen.

Ik heb het zelf eerst ook geprobeerd met spanning te leveren door een uitgang. Alleen lukte het dan niet om iets uit te lezen aan de ingang. Heb toen enkel de spanning van de uitgang vervangen door de 5v van de arduino en toen lukte het wel.
Weet niet waaraan het kan liggen dat hij het niet doet met de uitgang

Laat die code maar eens zien dan..

ik weet niet of u het zo kan openen maar in de link staat de werkende code voor het moment met gebruik van transistors.
https://paste.ofcode.org/dtpQ7Tp99vCDvjv9W9z5Q9
Er zouden 94 regels code zijn maar een deel hiervan staat in comment.

Ik ben me ervan bewust dat de code zeer simplistisch is en er misschien betere codes bestaan voor deze toepassing. Maar door mijn geringe ervaring snap ik nog niet zoveel en heb ik het zo simpel mogelijk gehouden voor mezelf

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Volgens mij is het eerder te ingewikkeld. Ik stelde toch al: gebruik enkel twee ingangen en lees die in zoals het te pas komt. Dat hele geschakel met transistoren is allemaal overbodig - tenzij ik iets gemist heb.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord